„Gazdasági reneszánsz” van Magyarországon a Time magazin cikke szerint, amely több tízmillió forintba kerülhetett

A háromoldalas fizetett összeállítás Magyarország mellett az OTP-t és a Magyar Telekomot ajánlja befektetésre. Az amerikai Time magazinban megjelent cikkek ára több tízmillió forintnak megfelelő dollár lehetett.

„Gazdasági reneszánsz” van Magyarországon a Time magazin cikke szerint, amely több tízmillió forintba kerülhetett

Vonzó befektetési helyszínként ismerhetik meg Magyarországot és két vezető hazai céget is a rangos amerikai Time magazin friss számának olvasói, amelynek címlapján XIV. Leó szerepel mint „Egy amerikai pápa”.

A vélhetően branded contentként – azaz fizetett tartalomként – megjelenő összeállításban úgy jellemzik az országot, mint ahol a gazdasági stabilitás, a vállalkozásbarát környezet és a képzett munkaerő „meggyőző keveréke” uralkodik, és amely biztonságos és kiszámítható környezettel várja a befektetőket. Az anyagban idézik Virág Barnabást, az MNB alelnökét, aki mindehhez hozzáteszi, hogy a magyar részvényindexek tavaly felülmúlták a versenytársakét.

A Magyarország – Egy gazdasági reneszánsz címen futó cikket a magát a lap meghatalmazott képviselőjeként megnevező Intelligent Investor jegyzi. A háromoldalas, összeállításban nemcsak Magyarországról általában, hanem az OTP-ről és a Magyar Telekomról külön-külön is szó esik. Megszólal benne az OTP vezetését nemrég a fiának, Csányi Péternek átadó Csányi Sándor, aki a bankja kitűnő stressztesztteljesítményét is kommentálja. Idézik másik fiát, Csányi Attilát, a család agrárérdekeltsége, a Bonafarm vezérét, aki a termékeny magyar földről és a cégcsoport fenntarthatósági törekvéseiről beszél.

Honlapja szerint az Intelligent Investor olyan „kommunikációs specialistákat” takar, akik a Time magazin számára készítenek „lényeglátó cikkeket a világ feltörekvő és fejlett piacain működő vállalatokról”, kiemelve „az új, izgalmas és trendteremtő” gyakorlatokat, és azonosítva „a külföldi befektetők számára lehetőségeket kínáló területeket”.

Az összeállításban külön cikket kap a Magyar Telekom, amelynek vezérigazgatója, Rékasi Tibor a vállalat sikereit és céljait taglalja – például hogy mindenki számára biztosítani tudják a gigabites sávszélességű internetes szolgáltatást. Emellett „nagyszerű befektetésként” ajánlja a céget. 

Fizetett összeállítás a Time magazinban
Pressreader.com

Egy másik, közel 10 ezer leütéses, kimerítő anyag az OTP Bankról szól, ebben kiemelik a cég kelet-közép-európai vezető szerepét, illetve hogy az S&P Global Market Intelligence Európa legjobban teljesítő bankjaként tartja számon. Részletezik vagyonelemei értékét, alkalmazottai számát, akvizícióit, helyzetét a regionális versenytársakhoz képest, az országokat, ahol leányvállalataik működnek, a közép-ázsiai jelenlétüket, illetve fenntarthatósági kutatás-fejlesztési törekvéseiket – többször is idézve Csányit Sándor elnök-vezérigazgatót, akinek a fotója is szerepel a cikkben. 

Mennyibe kerülhet a hírverés?

Az összeállítás megjelentetője vélhetően sok millió forintot költött arra, hogy a globális színtéren is rendkívül befolyásos, nagy múltú amerikai magazinban népszerűsítse Magyarországot, valamint a két, vezető tőzsdei céget a befektetők körében. Bár a Time honlapján nem teszik közzé, mennyibe kerül egy-egy ilyen anyag megjelentetése – e-mailben megkerestük őket ennek tisztázására –, online hirdetésközvetítők információi alapján forintban mérve sok-sok milliós tételről lehet szó. 

Van olyan PR-cég, amely – akciósan – 18 ezer dollárért (jelenlegi árfolyamon 6,4 millió forintért) kínálja egy teljes oldalas Time-hirdetés megjelentetését, ám csak korlátozott számban: legfeljebb 50 ezer példányban, miközben a Time magazint világszerte millió feletti példányszámban forgalmazzák. 

Ennek ismeretében nem tűnik túlzónak az a becslés, amelyet még korábban kalkulált a Gaebler nevű gazdasági tanácsadó cég arról, hogy mennyibe kerülhet egy egyoldalas fekete-fehér reklám a Time-ban: ők 166 ezer dollárról (közel 60 millió forintról) írtak. Hozzáteszik azonban, hogy hangsúlyozottan becslésről van szó, ami „talán teljesen téves”, és a díj ennél magasabb és alacsonyabb is lehet – pontosabb információért célszerű a magazin hirdetési osztályánál érdeklődni. 

A forintban sok tízmilliós tarifa másnál is előkerül, így a médiatervező és médiabefektetési szoftvereket kínáló Bionic Advertising Systems online felületén is, ahol azt írják, hogy egy teljes oldalas hirdetés díja 278 400 dollár (közel 100 millió forint) is lehet. Ezek a becsült értékek azonban nem kimondottan branded contentre vonatkoznak, vagyis nem lehetünk biztosak abban, hogy valóban ennyit csengettek ki a megjelenésért.

Az ominózus összeállítás három teljes oldalt foglal el a lapban. A HVG a múlt héten e-mailben megkereste a Time magazint a tarifák legalább hozzávetőleges pontosítása céljából, valamint az összeállításban szereplő OTP-t és Magyar Telekomot, hogy ők hirdettek-e, mennyiért, és milyen céllal a patinás lapban. Egyelőre a Magyar Telekom válaszolt. Ők nem tagadták, hogy fizetett tartalomról van szó, de azt írták, hogy

„a Time magazinban megjelent anyag egy része a szerkesztőség megkeresésére készült, mivel a lap külön rovatot szentelt Magyarország gazdasági helyzetének és húzóágazatainak bemutatására. A Time magazin újságírója interjút kért vezérigazgatónktól, hogy átfogó képet kapjon az ország digitális fejlődéséről. Az interjú egy részlete a megjelent összefoglalóban is olvasható, ahol vezérigazgatónk több jelentős iparági szereplő mellett szólalt meg” – írták. Hozzátették:

Médiamegjelenéseink tervezése során a vállalat szabadon választja meg kommunikációs felületeit, így további részletek megosztását nem áll módunkban teljesíteni.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Kemping bicikli, felvonulás és elvtársi csók – így fogadták eddig az űrhajósokat Magyarországon

Kemping bicikli, felvonulás és elvtársi csók – így fogadták eddig az űrhajósokat Magyarországon

Jurij Gagarinnak és Farkas Bertalannak is hatalmas, nyitott autós felvonulást szerveztek Budapesten, miután visszatértek az űrből és erre a propaganda is készült rendesen. Magyarországon már szinte hagyománya van az asztronauták köszöntésének, de az utolsó óta is eltelt 45 év. Nem tudni, Kapu Tibort mivel fogják fogadni, mindenesetre az MNB már rárepült az űrrepülésére.