szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A londoni férfi című film hosszú snittjeivel, kevés párbeszéddel, hipnotizáló folyamatos kameramozgással, karakteres arcokkal, világfájdalmas zenéjével a rendezésben magán hordozza Tarr Béla korábbi filmjeinek esztétikai jegyeit, de nem jelent nagy előrelépést a filmrendező művészetében – vélekedtek csütörtökön a kritikusok a nemzetközi sajtóban a 60. Cannes-i Filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában bemutatott magyar filmről.

A londoni férfi jó, de nem óriási Tarr-film – írta a Variety cannes-i különszáma. Az amerikai filmes magazin szerint a Georges Simenon regényéből készült alkotás inkább Tarr Béla első értett művével, a Kárhozattal van egy színvonalon, mintsem az "olimpiai asztalon" helyet foglaló Sátántangóval vagy a Werckmeister Harmóniákkal. De míg a Kárhozatban a rendezőnek sikerült a spirituális és a bűnügyi hatásokat ötvöznie, addig A londoni férfiban a kettő közé esik, s a hibátlan rendezés ellenére nem lép magasabb szintre - írta Derek Elley.

A Screen című angol magazin által megkérdezett kritikusok a maximális 4-ből 2,1-re értékelték a magyar filmet. Jonathan Romney egyoldalas írásában A londoni férfit inkább Tarr művészetének "konszolidációjaként", mintsem óriási fejlődésként értékeli. A Simenon-regény az idő és tér kihasználásának hordozójává válik, és egzisztenciális kérdésekkel foglalkozik a filmben. A kevés helyszínt felvonultató zárt teret - kikötőt, a főhős lakását, a helyi bárt - a néző kívülről megismeri. "A film a nézők türelmét próbára teszi, de aki átadja magát a hipnotizáló intenzitásnak, az galvanizáló hatást érez." Minden részletnek - az óraütésnek, a lépésnek, a harmonika hangjának - jelentése van, nincs felesleges mozgás a filmben. A színészeket fizikai jelenlétük alapján választotta ki a rendező, akik közül a kritikus szerint a detektívet alakító Lénárt István Max Von Sydow súlyos játékát idézi.

A The Hollywood Reporter szerint Tarr Béla számára úgy tűnik, hogy a képzelőerőnek kell elmesélnie az egész történetet, és a néző iránti teljes közönnyel készült filmes stílusgyakorlatban nem ad lehetőséget a bekapcsolódásba. A kikötőben dolgozó magányos váltóőrről – akit Miroslav Krobot cseh színész-rendező alakít - nem tud meg szinte semmit a néző. Látjuk a szereplőket, de fogalmunk sincs mit jelentenek és miért vannak együtt. A film alapjául szolgáló regény szerzőjének fia, John Simenon szerint a feszültség a főhős agyában játszódik le. Azt is mondhatnánk inkább a rendező agyában – írta Kirk Honeycutt.

A Le Film Francais című fesztiválújságban Jean-Michel Frodon, az egyik legjelentősebb francia filmes havilap, a Cahiers du Cinéma kritikusának "szenvedélyesen" tetszett a film. Hasonlóan a La Croix című katolikus lap kritikusához. A másik jelentős filmes lap, a Poitif és a Le Monde kritikusainak "csak nagyon" tetszett A londoni férfi.

A Libération kritikájában "elképesztően szépnek, de álmosítónak" minősíti Tarr Béla filmjét. A vetítés alatt a néző elveszti véleményét, mert az elképesztés maximális szintre ér a csodálatos beállításokkal és a fekete-fehér filmből adódó minden lehetséges expresszionizmust kihasználva. Ugyanakkor egy harmonika ismétlődő szomorú hangjára a mester a Simenon-regényből csak a vázlatot tartotta meg, és a film összessége inkább a művészi zsenialitásról és annak hiúságáról szolgál gondolatokkal – írta Philippe Azoury.

A Le Figaro szerint az emberek és azok fatális sorsával foglalkozó Tarr Béla filmje a mozdulatlanság és a radikális lassúságot vállalta fel. "A rendezés viszont inkább teátrális és nem intim, ünnepélyességet kölcsönöz az egyszerű embereknek. A néző távol marad tőlük. A kikötői hangulat a gyönyörű és aprólékos fekete-fehér fényképezés ellenére absztrakt marad, mintha a film nem tudna lehorgonyozni" - írta Marie-Noelle Tranchant.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Kult

Félbemaradt Tarr Béla filmjének forgatása Franciaországban

Az egyik producer öngyilkossága és a sorozatos áramszünetek miatt végleg abbamaradt Tarr Béla új filmjének, a Georges Simenon francia krimiszerző egyik regényén alapuló Londoni férfinak a forgatása, amely három hete kezdődött a korzikai Bastia kikötőjében.

MTI/hvg.hu Kult

Tarr Béla Cannes-i elismerése

Cannes-ban a France Culture rádióadó átadta Tarr Bélának az év legjobb külföldi filmrendezőjének járó díjat . Bozóki András kulturális miniszter, Gilles Jacob, a Cannes-i Filmfesztivál elnöke és Laure Adler, a France Culture közszolgálati rádiócsatorna igazgatója jelenlétében Dominique Blanc színésznő adta át a rangos elismerést a magyar filmrendezőnek.

MTI Kult

Leáll Tarr Béla új filmje

A kuratórium előző napi ülésén tárgyalt a film helyzetéről és a befejezés feltételeiről, amit az indokolt, hogy a francia koproducer váratlan halála miatt veszélybe került a külföldi helyszínen készülő mozgókép finanszírozása - a korzikai gyártó cég nem kötött újabb lebonyolítási szerződést a produkcióval.

MTI Kult

Szarajevói Filmfesztivál: Tarr Béla is a programban volt

Svájci-német-boszniai hármas koprodukcióban készült film, Andrea Staka rendező A kisasszony című alkotása nyerte a szombaton késő este befejeződött Szarajevói Nemzetközi Filmfesztivál játékfilmek számára kiírt nagydíját.

MTI Kult

Folytatódik Tarr Béla filmjének forgatása

Hétfőtől folytatódott Tarr Béla új filmjének, A londoni férfinak a forgatása, de nem az eredeti francia helyszínen, a korzikai Bastia városában, hanem Magyarországon - tájékoztatott Ránki Júlia, a produkció sajtómegbízottja.

MTI Kult

Tarr: a politikai és a piaci cenzúra ugyanaz

"Amikor fiatal voltam, politikai cenzúra volt, most a piac cenzúrája uralkodik, és ez ugyanaz" - nyilatkozta Tarr Béla az AFP francia hírügynökségnek, spanyolországi életműdíja után.