Leszbikus identitás, szemét és börtön: véget ért a Verzió

Leszbikus identitás, szemét és börtön: véget ért a Verzió

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Vasárnap ért véget a 7. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál, melynek 1500 eurós díját a közönség szavazatai alapján A bűnösség vélelme (Presumed Guilty) című mexikói film nyerte.

A bűnösség vélelme (Presumed Guilty) című mexikói alkotás nyerte a november 7-én zárult 7. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál 1500 eurós közönségdíját. Roberto Hernandez és Geoffrey Smith 2008-as filmje megdöbbentő tényeket tár elénk a mexikói igazságszolgáltatásról: kiderül, hogy a vádlottak 93 százaléka nem találkozik bíróval, a fogvatartottak 93 százalékának nem mutattak letartóztatási parancsot, a rendőröket pedig a letartóztatások száma szerint teljesítménybérezik.

A Verzió Film Alapítvány 100 ezer forintos különdíját - mely a leglátogatottabb és a legtöbb szavazatot kapott magyar filmnek jár - Takács Mária Eltitkolt évek című 2009-es mozija kapta, amely tizenegy leszbikus nő vallomása szexuális identitásról és személyes küzdelmekről a Kádár-korszakban. Lixin Fan Az utolsó vonat (Last Train Home) című filmje nyerte a Duna Televízió Díját, a film képi és drámai megvalósításáért. (Az utolsó vonatot a Duna TV 2011-ben tűzi műsorra.)

A Nairobi Love Story központi témája a házasság
©

Az idei Verzió filmfesztiválon 3900 - a tavalyinál 25 százalékkal több - látogató volt kíváncsi több mint 60, merész hangvételű dokumentumfilmre: a kortárs európai, ázsiai és tengerentúli dokumentumfilm-termés egy szeletére.

Az alkotások idén is markáns témákat állítottak a középpontba. Betekinthettünk az egyiptomi szemétszedők életébe: az idei nyitófilm A szeméthegyen túl (Garbage Dreams) című egyiptomi, amerikai alkotás volt (ld. keretes írásunkat), amely számos fesztivál nagydíját tudhatja magáénak. Terítékre került a meleg és leszbikus identitás, a házasság két különböző etnikai csoportba tartozó fiatal között, az afgán megasztárok élete, a kínai vörös turizmus, a hippi kommunák, a gyermekházasság.

Garbage Dreams
Osama, az egyik fiú
©

Mai Iskander A szeméthegyen túl (Garbage Dreams) című filmje Kairó nyomornegyedeibe kalauzol, ahol közel 60 ezer ember él szemétgyűjtésből és feldolgozásból. A Zaballeenek nyugodt világa egy csapásra megváltozik, amikor felismerve a remek üzleti lehetőséget, külföldi cégek vetik rá magukat a város által kiokádott szemétre.

 

A fekete-fehér film három fiú történetén keresztül mutatja be a legnagyobb kairói szemétfalu, Mokattam életét. Mindhárom kamasz beleszületett a „szakmába”, nem volt választási lehetőségük. A filmről bővebben itt olvashat.

A Nemzetközi Panoráma filmjei a kínai, bolgár, kongói, etiópiai és csecsen elvándorlási trendeket mutatták be egy-egy család történetén keresztül. A holland Movies that Matter vendégfesztivállal együttműködésben vetített filmek - nepáli, közel-keleti alkotások - az emberi jogokat, jogsértéseket járták körül.

A Magyar Panoráma gondolatébresztő, a magyar társadalmi problémákat egyedi perspektívából szemlélő alkotásokat tűzött műsorára. A retrospektív programok között szerepeltek szovjet expedíciós filmek, 1926-1934, valamint az 1945-48-as időszakban készült különféle pártok promóciós kampányfilmjei, valamint Magyar híradó-, dokumentum- és rövidfilmek 1945–1949-ból.

Tíz magyar emberi jogi témájú alkotás került az idei fesztivál programjába: Csáki László Bádogváros, Takács Mária Eltitkolt évek, Cseke Eszter Fata Morgana, Kis Anna, Nagy Viktor Oszkár, Trencsényi Klára 3 esküvő, Petényi Katalin, Kabay Barna Hitvallók és ügynökök, Mészáros Antónia Megtagadva, Tóth Artin: Sebek – Check Point Jozef, Nagy István Sorsod Borsod, Zámborszki Ákos Utolsó előadás valamint Takács István Gábor Jogtalanul (TASZ) című filmje.