szerző:
hvg.hu

A TNS Hungary piackutató cég magyarországi felmérése szerint a Forma-1-es csapatokat támogató szponzorok között a Marlboro, a Vodafone és a Red Bull márkák ismertsége volt a legnagyobb a magyar futamot követően. A TNS nemzetközi kutatóhálózat sportszponzorációs hatékonyság mérésére kifejlesztett termékét Magyarországon a mogyoródi futamon használták először.

A dobogós márkák

A szponzoráló márkák ismertségét firtató kérdésnél a legtöbben a Marlborót említették (54%), ami részben tudható be, hogy a mogyoródi futam neve Marlboro Magyar Nagydíj - áll a TNS elemzésében. A Forma-1-gyel leginkább azonosított márkák közül a második helyen a Vodafone áll, amelyet a válaszadók 31%-a említett. A harmadik helyen szereplő Red Bull 19%-al zárja a toplistát. Nem véletlen, hogy az első három helyen olyan támogatók/szponzorok szerepelnek, akik a pontversenyt vezető istállók, valamint a megkérdezettek kedvenc csapatainak a fő szponzorai. A három vezető márkát követi a West (13%), a Shell (11%), az Allianz (8%), a Michelin (6%), a Bridgestone (6%), valamint a HP-Hewlett-Packard (5%) és a Panasonic (4%). (A piackutató a csapatok mögött álló autómárkák ismertségét külön mérte, azok tehát nem szerepelnek ebben a listában.) Márka-, illetve reklámismertség tekintetében is a Schumacher-Barrichello páros piros autói által viselt reklámok vitték tehát el a pálmát a Hungaroringen.

A szponzoráció hatékonysága

A kutatásról
A TNS Hungary a július 31-i Magyar Nagydíj napján, a verseny befejezését követően telefonos felmérést végzett a tévéközvetítést nézők körében. A cég munkatársai 2005. július 31-én 16.00 és 20.00 óra között közel 300 olyan embert kérdeztek meg telefonon, akik legalább 1 órán át figyelemmel kísérték a Forma-1 Magyar Nagydíj televíziós közvetítését. A mintavétel alapja a 15 évnél idősebb magyarországi lakosság volt. A TNS Media Intelligence a képernyőn legalább egy másod-percen át látható, felismerhető szponzormegjelenéseket mérte a közvetítés teljes ideje alatt.
A „száguldó cirkusz” az egyik legnagyobb reklámhordozó a világon. A versenyautók, a pilóták sisakja, védőruhái, a kamionok, a Forma-1 egész képi világa a reklámoktól színes. Az idei magyar futamon készült először olyan felmérés, amely a szponzorok televíziós közvetítés alatti láthatóságát és a nézőkre gyakorolt hatását vizsgálta.

Az elemzés Jójárt Péter, a TNS Hungary stratégiai tanácsadóját idézi, aki elmondta: a hatékonyság egzakt mérése nélkül a hirdetők joggal bizonytalanodhatnak el a rendelkezésükre álló büdzsé helyes felosztásával kapcsolatban, hiszen eddig nem álltak rendelkezésükre tényszerű és megbízható adatok az elköltött – gyakran igen jelentős – összegek márkaépítésre gyakorolt hatásáról. A TNS új megoldása átlátható helyzetet teremt a sportszponzorációs folyamatok összes résztvevője számára - tette hozzá.

Külön mérték az Allianz és a Panasonic megjelenését (Oldaltörés)

A TNS Media Intelligence az Allianz és a Panasonic szponzori eszközeinek – logó a versenyző és a csapattagok szerelésén, a versenyautón, a díjátadó és a sajtótájékoztató szponzorfalán, továbbá a különféle pályareklámok – láthatóságát mérte a televíziós közvetítés alatt. Ezeket természetesen kiegészítették a hagyományos ATL-eszközök, mint például a televíziós szpot és a köztéri reklámok. Az Allianz szponzorként való ismertségét például eleve megalapozta szponzor szpotjainak rendszeres megjelenése a RTL Klub kereskedelmi csatorna Forma-1-ről szóló műsorában. A Forma-1 Magyar Nagydíj futamának közvetítése előtt megjelent a már ismert szponzor szpot és a közvetítés alatt még 147 alkalommal, összesen 623 másodpercen át volt olvasható, felismerhető az Allianz név a pálya körül elhelyezett  reklámtáblákon.

A Panasonic nem kommunikált a Forma-1-ről a verseny előtt, megjelent viszont a Toyota Forma-1-es szereplését kommunikáló köztéri hirdetéseken és a verseny előtt néhányszor vetített Toyota reklámszpotban.

A közvetítés alatt a Panasonic csak a pilóták és a technikai személyzet ruháján, valamint az autókon volt észlelhető, a pálya körül nem. Mivel a harmadik helyezett Ralf Schumacher és a negyedik helyezett Trulli is a Panasonic által szponzorált Williams-BMW csapat pilótája, a futam második felében egyre többször, a díjkiosztón és az azt követő sajtótájékoztatón nagyon hosszan látható volt. A 83 megjelenés 602 másodpercéből ez utóbbiak (díjkiosztás és sajtótájékoztató) 166 másodpercnyi megjelenést biztosítottak a Panasonicnak.

A csapatok spontán ismertsége (Oldaltörés)

A Magyar Forma-1-et figyelemmel kísérő TV nézők körében a legismertebb csapat toronymagasan a Ferrari. A megkérdezettek 85%-a ismeri a Schumacher által fémjelzett csapatot. A kedvenc csapatok toplistáján második helyen szereplő McLaren-Mercedes 77%-os ismertséget ért el, majd ezt követi a Renault, amelynek közel fele akkora az ismertsége (49%), mint a Ferrarinak. Fontos módszertani szempont, hogy a piackutatók ennél a kérdésnél a csapatok spontán ismertségét kívánták mérni, ezért a felmérés során a válaszadóknak segítség nélkül kellett megnevezniük a csapatok neveit.

Jó gyár-csapat, jó széria autó?

A Forma-1-ben egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak az autógyárak csapatai. Az évek óta jól szereplő Ferrari és Renault (korábban Benetton Renault) mellé felzárkózott a Toyota és a Honda gyár is (a Honda gyár tulajdonában van a BAR Honda csapat). Arra vonatkozóan, hogy a gyári csapatok növekvő aránya mögött mennyire van üzleti megfontolás, irányadó lehet a piackutató által megkérdezett nézők véleménye arra vonatkozóan, hogy a gyártók Forma-1-es fejlesztéseiket szerintük mennyire alkalmazzák széria autóikban.

A válaszadók több mint fele (55%) úgy gondolja, hogy az autógyárak a Forma 1-ben kifejlesztett újítások nagy részét átültetik „utcai” modelljeikben is. Ehhez hasonló arányban (51%) vélik azt, hogy a Forma-1-ben jól szereplő gyárak szériaautói megbízhatóbbak az ott nem szereplő gyárak autóinál. A versenyben való gyengébb szereplés azonban nem feltétlenül jelent negatív imázs hatást e gyárak széria autóira: a F1 közvetítést figyelemmel kísérők csak kisebb része (40%) gondolja azt, hogy a gyengébben szereplő gyári csapatok szériaautói is gyengébbek lennének.

Biztos autó, nyerő pilóta

Az idei világbajnoki címre legesélyesebbnek a magyar nézők 47%-a Fernando Alonsót tartja, a legmegbízhatóbb autónak pedig az általa vezetett Renault-t (37%). Őt követi a fölényes mogyoródi győzelmével esélyeit életben tartó Raikkönen, aki a válaszadók több mint egynegyede szerint (28%) világbajnok lesz az idény végére. Hullámzó teljesítményének okát a válaszadók is talán abban látják, hogy Mercedese kevésbé megbízható (16%), mint a Renault vagy a második legmegbízhatóbbnak tartott Ferrari (30%).

Érdekes, hogy a mostani Forma-1-es futamot végigkísérők 16%-a még mindig úgy gondolja, hogy a már csak matematikai esélyekkel rendelkező Schumacher újra világbajnok lesz 2005-ben.

hvg.hu Média

Online közvélemény-kutatás két nap alatt

Új internetes hirdetéselemző és látogatottság vizsgáló szolgáltatás jelent meg a magyar piacon. A szeptembertől elérhető megoldások segítségével a hazai portálok napi frissítéssel informálódhatnak látogatóik összetételéről, a hirdetők pedig részletes adatokhoz juthatnak arról, hogy az egyes online hirdetési kampányaik milyen összetételű látogatócsoportokat értek el és milyen átkattintási arányokat eredményeztek.

hvg.hu Média

"Nagyfogyasztók" az internethasználók

Az online felületeken hirdetők számára a legfontosabb információ, hogy kikhez jut el üzenetük. Bár kezdetben az internethez az anonimitás mögé rejtőző felhasználók tömegének képe kapcsolódott, az ma már elég jól belőhető, hogy kinek milyenek a (webes) fogyasztási szokásai, milyen csapásokat jár be naponta, és hogyan változik érdeklődési köre. Az internetet használó közösség mindenesetre a nethez nem jutóknál vonzóbb célközönségnek számít.

hvg.hu Gazdaság

Versenytársa happolta el a Vodafone nevét

A Vodafone, a romániai Connex mobilszolgáltató új tulajdonosa egyelőre nem vezetheti be a romániai piacra a Vodafone márkanevet, mert azt a rivális mobiltársaság, a Telemobil már 1995-ben bejegyeztette. A tét egy nemzetközi márkanév, 2,5 milliárd dollár és egy a jól bevált marketingeszköz, a piros szín.

hvg.hu Média

Magyarország píárját is erősítenék

„A hely választásának azért van jelentősége, mert az elmúlt évben a magyar leányvállalat volt a vállalatcsoport legdinamikusabban fejlődő egysége" - mondta Szántó Péter, a Noguchi Porter Novelli igazgatója.

hvg.hu Média

A magyar közönség a Nike reklámját tartotta a legjobbnak

Az mfor.hu reklámmustrájának második negyedéves szavazásán a közönség a Nike néma reklámfilmjét kiáltotta ki abszolút győztesnek. A szavazatokból, illetve véleményekből kitűnik: a magyar tévénézők többsége szájbarágósnak tartja és unja a hazai televíziós hirdetések többségét.

MTI Média

Szerződést bontott Beckhammel a Vodafone

Úgy tűnik fogytán van David Beckham reklámértéke, a Real Madrid angol válogatott futballistájával szerződést bontott a Vodafone telekommunikációs cég.

Fideszes aláírásgyűjtés: még mindig nincs vége az Ab-Kúria-csatának

Fideszes aláírásgyűjtés: még mindig nincs vége az Ab-Kúria-csatának

Titkos funkció a Moto Z4-ben? De miért hallgattak róla?

Titkos funkció a Moto Z4-ben? De miért hallgattak róla?

Elítélték a tanárt, aki 9 millió forint kiránduláspénzt lenyúlt

Elítélték a tanárt, aki 9 millió forint kiránduláspénzt lenyúlt

POSZT-igazgató: megdöbbenéssel fogadtuk a Magyar Színházi Társaság kilépését

POSZT-igazgató: megdöbbenéssel fogadtuk a Magyar Színházi Társaság kilépését

A Kétfarkúak megoldották, hogy az emeletes vonatok beférjenek az alagutakba - fotó

A Kétfarkúak megoldották, hogy az emeletes vonatok beférjenek az alagutakba - fotó

A Megadeth frontembere bejelentette, hogy torokrákja van

A Megadeth frontembere bejelentette, hogy torokrákja van