Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint ellenkező esetben a törvény visszafordíthatatlan károkat okoz a magyar demokrácia szempontjából.","shortLead":"A főpolgármester szerint ellenkező esetben a törvény visszafordíthatatlan károkat okoz a magyar demokrácia...","id":"20250515_Karacsony-Gergely-nyilt-levelben-keri-Von-der-Leyent-hogy-fuggessze-fel-az-uldozesi-torveny-vegrehajtasat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea8c2b3-64b9-416f-90fa-73dae194f836.jpg","index":0,"item":"34ac037e-86c5-4af1-8835-9d37193414c8","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Karacsony-Gergely-nyilt-levelben-keri-Von-der-Leyent-hogy-fuggessze-fel-az-uldozesi-torveny-vegrehajtasat","timestamp":"2025. május. 15. 08:32","title":"Karácsony Gergely Brüsszelben fogja kérni az üldözési törvény felfüggesztését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43f4c306-a63e-4c02-a322-0a7a8c72d1d2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az Axios és a CNN két munkatársa által írt könyv alapját a Demokrata Párt belső körének tagjaival készült 200 interjú képezi.","shortLead":"Az Axios és a CNN két munkatársa által írt könyv alapját a Demokrata Párt belső körének tagjaival készült 200 interjú...","id":"20250515_biden-konyv-leepules-demokratak-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43f4c306-a63e-4c02-a322-0a7a8c72d1d2.jpg","index":0,"item":"e49698a3-4916-47b7-8d6b-396437313c60","keywords":null,"link":"/vilag/20250515_biden-konyv-leepules-demokratak-usa","timestamp":"2025. május. 15. 16:31","title":"Két éven át rejtegették Joe Bident a saját kormánya elől is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","shortLead":"Sallai Nórának ugyan elsőbbséget kellett volna adnia, de a másik jármű a megengedettnél sokkal gyorsabban haladt. ","id":"20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c23e64-cb27-4825-977d-94503f5d86c8.jpg","index":0,"item":"29638479-d0d9-45cf-bad2-31c7e5252de9","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Fordulat-Sallai-Nora-baleseteben-a-rendorseg-szerint-nem-a-szineszno-volt-a-hibas","timestamp":"2025. május. 15. 07:37","title":"Fordulat Sallai Nóra balesetében: az ügyészség szerint nem a színésznő volt a hibás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e967086f-67d0-4878-99cf-37eb16ae3f0e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA számításai szerint a Hold Földről látható oldala nemcsak a felszínen más, mint a túlsó oldal, a mélyben is eltéréseket tapasztalni.","shortLead":"A NASA számításai szerint a Hold Földről látható oldala nemcsak a felszínen más, mint a túlsó oldal, a mélyben is...","id":"20250515_hold-belseje-szerkezet-kopeny-kulonbseg-nasa-kutatas-grial","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e967086f-67d0-4878-99cf-37eb16ae3f0e.jpg","index":0,"item":"e063d15b-5f66-4fcf-a853-264b825895f0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250515_hold-belseje-szerkezet-kopeny-kulonbseg-nasa-kutatas-grial","timestamp":"2025. május. 15. 13:03","title":"Valami nagyon furcsa dolog történik a Hold belsejében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Musk elhidegült Viviantől, akinek a transzneműsége fontos szerepet játszott abban, hogy a milliárdos a „genderideológia” ellenzője lett.","shortLead":"Musk elhidegült Viviantől, akinek a transzneműsége fontos szerepet játszott abban, hogy a milliárdos...","id":"20250516_Modellkent-mutatkozott-be-Elon-Musk-transznemu-lanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ef2c9905-4af0-4eeb-9330-172eee898664.jpg","index":0,"item":"e2bdfabb-74e8-41cb-aaab-cc6cb28896c1","keywords":null,"link":"/elet/20250516_Modellkent-mutatkozott-be-Elon-Musk-transznemu-lanya","timestamp":"2025. május. 16. 13:20","title":"Modellként debütált Elon Musk transznemű lánya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46e2e797-9a2f-4309-8fe5-7001aed3d03e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az Xpeng legfrissebb újdonsága kivételesen nem egy magas építésű unalmas gombócforma SUV.","shortLead":"Az Xpeng legfrissebb újdonsága kivételesen nem egy magas építésű unalmas gombócforma SUV.","id":"20250516_igazi-tekintetmagnes-a-legujabb-szuperlapos-kinai-villanyszedan-xpeng-p7","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46e2e797-9a2f-4309-8fe5-7001aed3d03e.jpg","index":0,"item":"0c937c7a-d87b-4106-a568-505fc831d5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250516_igazi-tekintetmagnes-a-legujabb-szuperlapos-kinai-villanyszedan-xpeng-p7","timestamp":"2025. május. 16. 08:41","title":"Igazi tekintetmágnes a legújabb szuperlapos kínai villanyszedán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ab737c8-4398-4472-97f7-94875e01b1ec","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jó öreg Volkswagen Bogár többe kerül, mint egy vadonatúj 8-as Golf.","shortLead":"A jó öreg Volkswagen Bogár többe kerül, mint egy vadonatúj 8-as Golf.","id":"20250515_felbukkant-egy-regi-vw-bogar-amit-eddig-meg-nem-is-hasznaltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ab737c8-4398-4472-97f7-94875e01b1ec.jpg","index":0,"item":"7d694ebd-29bf-4ea8-8a7e-d90fb8eb8f3d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_felbukkant-egy-regi-vw-bogar-amit-eddig-meg-nem-is-hasznaltak","timestamp":"2025. május. 15. 06:41","title":"Felbukkant egy régi VW Bogár, amit eddig még nem is használtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8e344fd1-6a31-476f-9351-2c0692f0c472","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Benyújtották a törvényjavaslatot, amely értelmében a települések a lakóhely létesítésének korlátozásával és elővásárlási jog alapításával védekezhetnek a túlnépesedés ellen. Az eredeti tervekhez képest végül a lakásvásárlások korlátozása kikerült a jogszabályból, azonban az elővásárlási jogra vonatkozó rész erőteljesebb lett.","shortLead":"Benyújtották a törvényjavaslatot, amely értelmében a települések a lakóhely létesítésének korlátozásával és...","id":"20250515_A-lakasvasarlast-nem-korlatozhatjak-de-elovasarlasi-jogot-tehetnek-az-ingatlanokra-az-onkormanyzatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8e344fd1-6a31-476f-9351-2c0692f0c472.jpg","index":0,"item":"d07cdf6e-4b10-4499-b302-407b8f3d2f3d","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250515_A-lakasvasarlast-nem-korlatozhatjak-de-elovasarlasi-jogot-tehetnek-az-ingatlanokra-az-onkormanyzatok","timestamp":"2025. május. 15. 09:15","title":"A lakásvásárlást nem korlátozhatják, de elővásárlási jogot tehetnek az ingatlanokra az önkormányzatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Leg-leg-legMaximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ...
Leg-leg-leg
Maximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ legnehezebb repülőgépe, amely 250 t hasznos terhet tud szállítani (százzal többet, mint korunk legújabb óriásgépe: az A 380). Méreteit tekintve szintén a világon jelenleg üzemelő legnagyobb repülőgép. Az első – 75 perces - berepülésre Kijevben került sor 1988. december 21-én. Ezt követően 1989 márciusában 500 tonnás felszálló tömeggel több repülési világrekordot állítottak fel vele.
Születés és újjászületés
Műszaki adatok
Gyártó: ANTK "Antonov" (Kijev, Ukrajna) Első repülés: 1988. december 21. Személyzet: 6 fő Szállítható személyek száma: 70 fő
Méret- és tömegadatok
Hossz: 84 m Fesztáv: 88,4 m Szárnyfelület: 905 m2 Magasság: 18,1 m Vezérsíkok fesztávja: 32,65 m Tehertér mérete: 4,4 × 6,4 × 43 m Legnagyobb felszállótömeg: 600 000 kg Legnagyobb hasznos terhelés: 250 000 kg
Hajtóművek
Hajtóművek száma: 6 db Hajtómű típusa: Lotarjov D–18T Tolóerő (egyenként): 229,5 kN
Repülési adatok
Utazósebesség: 800 km/h Legnagyobb sebesség: 850 km/h Utazómagasság: 9000 m Szolgálati csúcsmagasság: 11 000 m Legnagyobb repülési távolság: 15 400 km Repülési távolság 200 t terheléssel (tehertérben): 4500 km Repülési távolság 150 t terheléssel (tehertérben): 7000 km
A gép tervezéséhez 1985-ben látott neki az Antonov Tervezőiroda, melynek gárdája mindössze három és fél év alatt megépítette az AN 225-öt. A rövid fejlesztési idő mindenekelőtt annak volt köszönhető, hogy a repülőgép alapkoncepciója az AN–124-el azonos (annak számos berendezését és részegységét – pl. a hajtóműveket is – alkalmazták). A gépóriást erdetileg a Burán- űrrepülő szállítására építették, ennek megfelelően alkalmazásának első időszaka a szovjet űrprogramokhoz kapcsolódott. 1989. április 13-án indult első útjára: a Burán űrrepülőgépet vitte Zsukovszkijból (Moszkva) a Bajkonurba (Kazahsztán).
Az AN 225-ből jelenleg egy működő példány lézetik. Az 1980-as évek végén egy második építését is elkezdték ugyan Kijevben, de a Szovjetunió felbomlása és a Burán-program lezárása miatt a majdnem kész gépet nem fejezték be. Az üzemképes első példány 1994-ben hangárba került, később a hajtóműveit kiszerelték és AN 124-ekbe szerelték be őket.
Az 1990-es évek végén merült fel az igény az olyan kereskedelmi célú teherszállítási feladatokra, amelyekhez az AN–124-nél nagyobb repülőgépek szükségesek. Ezért aztán az 1989-ben alapított és nagyméretű, nehéz terhek szállítására szakosodott, főleg AN–124 és AN–12 repülőgépeket üzemeltető Avialinyiji Antonova (Antonov Airlines) ismét repülőképes állapotba hozta, majd üzembe állította az AN–225-t.
A típus 2001. április 26-án kapta meg a nemzetközi légialkalmassági bizonyítványt. 2002. január 31-én hajtotta végre első kereskedelmi célú repülésé, amikor Stuttgartból Ománba szállított 187,5 t élelmiszert az ott állomásozó amerikai csapatok ellátására. Azóta a gép az Avialinyiji Antonova légitársaság színeiben, a nagy-britanniai Air Foyle HeavyLift céggel közösen rendszeresen résztvesz a teherforgalomban. A gép legnagyobb és leggyakoribb bérlője az USA és a NATO.
2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.
Kiállítások sztárja
Az 1989-es berepülés után egy hónappal a Párizsi Air Show-n (Le Burget) mutatták be a nagyközönségnek, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon vendégeskedett a világ legnagyobb repülőgépe: így Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.
A „tetőcsomagtartós” repülő
Az AN–225 törzse az AN–124 meghosszabbított változata (a két gép törzsének keresztmetszete egyező). A törzsben kialakított túlnyomásos hermetizált tehertér 43 m hosszú, 6,4 m széles és 4,4 m magas. A törzsrészben – a tehertér fölött – max. 70 fő szállítására alkalmas utasteret alakítottak ki. A törzs hátsó részén – a repülőgép tömegének csökkentése érdekében - nem alakítottak ki teherajtót és rámpát. A tehertéri berakodásra csak a felnyitható orr-részen át kerülhet sor.
Az elülső teher-ajtó és a rakodó rámpák nyitása 7 percet vesz igénybe. A gép arra is képes, hogy a törzsön kívül szállítson terhet. Ennek rögzítésére a repülőgép tetején rögzítési pontokat alakítottak ki. Ilyen módon szállította például az űrrepülőt.
Futóműve ugyancsak AN–124-es örökség, azzal a különbséggel, hogy főfutója héttengelyes, melyből az utolsó négy futó-tag elfordítható. Ez biztosítja a földi manőverezés megkönnyítését: ezek maguktól beállnak a kívánt irányba. A földön 60 m átmérőjű körön tud a gép megfordulni.
A szárny az AN–124 szárnyának átalakított változata, ahol a vezérsíkoknál történt nagyobb átalakítás. Mivel a gépen kívül is elhelyezhető teher, ezért a hagyományos függőleges vezérsík helyett osztott függőleges vezérsíkokat alkalmaztak. Ezek a nagyméretű vízszintes vezérsíkok végén helyezkednek el. Ezzel a megoldással a külső teher mögött keletkezett örvénylés nem zavarja a függőleges vezérsíkokat. Így kívül akár 70 m hosszú és 7–10 m átmérőjű terhek is rögzíthetők.
Az AN–225-be az AN–124-nél is alkalmazott Lotarjov D–18T kétáramú gázturbinás sugárhajtóműveket építettek be. A jelentősen nagyobb felszállótömeg miatt azonban az AN 225 hat hajtóművet kapott. Ebből hármat-hármat a félszárnyak alatti pilonokra függesztettek fel. A hat hajtómű össz-tolóereje 1377 kN.
A pilótafülke, mely a hatfős személyzetnek helyet ad, a repülőgép orrában magasan, a tehertér ajtaja fölött található. A gép elektronikai rendszere, rádiótechnikai berendezései és a pilótafülke berendezései azonos az AN–124-ével. A meteorológiai és navigációs radarberendezés a repülőgép orrában kapott helyet.
Az Európai Néppárt pánikjelenségnek, a Fidesz kétségbeesett kísérletének tekinti az átláthatósági törvényt, amellyel a törzsszavazóikat akarják megszólítani.