Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2ed9c51c-4a76-464e-b74e-f85e10f8a4a2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A koronavírus-fertőzés hatására olyasmi történik a szervezetben, ami a rákellenes küzdelemben is hasznosítható – és természetesen nem kell hozzá elkapni a Covidot.","shortLead":"A koronavírus-fertőzés hatására olyasmi történik a szervezetben, ami a rákellenes küzdelemben is hasznosítható – és...","id":"20241126_covid-19-fertozes-monocitak-rakos-sejtek-zsugoritasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ed9c51c-4a76-464e-b74e-f85e10f8a4a2.jpg","index":0,"item":"6dc53f68-d6df-4c24-9462-4f879d5b0023","keywords":null,"link":"/tudomany/20241126_covid-19-fertozes-monocitak-rakos-sejtek-zsugoritasa","timestamp":"2024. november. 26. 19:03","title":"Váratlan felfedezés: a súlyos Covid-fertőzés segíthet a rák legyőzésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c25daf24-7095-4511-923f-dad12bfb9a13","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az idős ember életveszélyes fejsérülést szenvedett.","shortLead":"Az idős ember életveszélyes fejsérülést szenvedett.","id":"20241125_vademeles-eletveszelyt-okozo-testi-sertes-busz-lerantas-ferencvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c25daf24-7095-4511-923f-dad12bfb9a13.jpg","index":0,"item":"c07e2b51-b91b-4cab-8dcc-bc885274010a","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_vademeles-eletveszelyt-okozo-testi-sertes-busz-lerantas-ferencvaros","timestamp":"2024. november. 25. 12:48","title":"Botjánál fogva rántott le a buszról egy 89 éves utast egy férfi Ferencvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","shortLead":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","id":"20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"40e707f5-e6df-4b64-b94b-277faffeac63","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","timestamp":"2024. november. 26. 05:31","title":"Donald Trump már az első hivatali napján vámokat vetne ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fc3aa9c-178c-4623-aebb-eb64563629ac","c_author":"Kovács István","category":"vilag","description":"Alaposan meglepte az ukrán szakembereket, amit azokban az észak-koreai rakétákban találtak, amivel az országot vették célba az oroszok: a teljes elektronikája nyugaton készül.","shortLead":"Alaposan meglepte az ukrán szakembereket, amit azokban az észak-koreai rakétákban találtak, amivel az országot vették...","id":"20241125_ukrajna-eszak-korea-raketa-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fc3aa9c-178c-4623-aebb-eb64563629ac.jpg","index":0,"item":"81d74d3c-606b-4fc7-b876-5878d5c8f33a","keywords":null,"link":"/vilag/20241125_ukrajna-eszak-korea-raketa-egyesult-allamok","timestamp":"2024. november. 25. 16:02","title":"Belenéztek az ukránok Kim Dzsongun rakétáiba, és Amerikát találták bennük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f55ba685-bf70-4a08-b6a7-0fee8494acc3","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A benzin is jelentősen többe kerül. ","shortLead":"A benzin is jelentősen többe kerül. ","id":"20241125_uzemanyag-benzin-gazolaj-aremelkedes-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f55ba685-bf70-4a08-b6a7-0fee8494acc3.jpg","index":0,"item":"52b1c70b-968a-46aa-b5e7-46112de27c8e","keywords":null,"link":"/cegauto/20241125_uzemanyag-benzin-gazolaj-aremelkedes-tankolas","timestamp":"2024. november. 25. 10:40","title":"Tovább emelkednek az üzemanyagárak, a gázolaj 40 forinttal drágább, mint szeptemberben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2b046b1f-d710-474a-9c53-3532f958ec95","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Október 28-án megjelent a HVG-n egy cikk, amelyben három olyan család helyzetét jártuk körbe, akik súlyosan autista, értelmi fogyatékos fiúkat nevelnek. A fiúk agresszívak és bántják a szüleiket. Cikkünk megjelenése után jelentkezett nálunk két olyan szakember, akik érintettek a cikkben szereplő egyik fiú és családja történetében. Levelükben a cikkben megszólaló Stefanik Krisztina, az MTA–ELTE Autizmus Szakmódszertani Kutatócsoport vezetőjének egyes állításaira reagáltak. A levelet változtatás nélkül közöltük, és ezt tesszük most Stefanik Krisztina levelével is, amely a két szakember állításaira és az eredeti cikkre reagál. ","shortLead":"Október 28-án megjelent a HVG-n egy cikk, amelyben három olyan család helyzetét jártuk körbe, akik súlyosan autista...","id":"20241125_reakcio-a-hvg-n-megjelent-eszter-attol-fel-hogy-megoli-a-fia-cimu-cikkre-es-az-arra-erkezett-reflexiora","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2b046b1f-d710-474a-9c53-3532f958ec95.jpg","index":0,"item":"545f0387-dfed-4213-8fd1-e1dbcfd49df5","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_reakcio-a-hvg-n-megjelent-eszter-attol-fel-hogy-megoli-a-fia-cimu-cikkre-es-az-arra-erkezett-reflexiora","timestamp":"2024. november. 25. 11:07","title":"Ami igazán fontos: az autista gyerekek, felnőttek és családjaik jólléte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a390a98-7cfe-45e6-be5c-c3aac28ce8f8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A három ország fiataljainak választói kedvét összehasonlító kutatás szerint Magyarországon a legkevésbé aktívak a 30 év alattiak.","shortLead":"A három ország fiataljainak választói kedvét összehasonlító kutatás szerint Magyarországon a legkevésbé aktívak a 30 év...","id":"20241126_Republikon-kutatas-demokracia-helyzete-fiatalok-politikai-reszvetel-lengyelorszag-olaszorszag-magyarorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a390a98-7cfe-45e6-be5c-c3aac28ce8f8.jpg","index":0,"item":"7ebd4aa7-d6e1-41f6-ae60-496a57836818","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Republikon-kutatas-demokracia-helyzete-fiatalok-politikai-reszvetel-lengyelorszag-olaszorszag-magyarorszag","timestamp":"2024. november. 26. 11:42","title":"Republikon: A demokrácia helyzete a legnagyobb probléma a magyar fiatalok szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Leg-leg-legMaximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ...
Leg-leg-leg
Maximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ legnehezebb repülőgépe, amely 250 t hasznos terhet tud szállítani (százzal többet, mint korunk legújabb óriásgépe: az A 380). Méreteit tekintve szintén a világon jelenleg üzemelő legnagyobb repülőgép. Az első – 75 perces - berepülésre Kijevben került sor 1988. december 21-én. Ezt követően 1989 márciusában 500 tonnás felszálló tömeggel több repülési világrekordot állítottak fel vele.
Születés és újjászületés
Műszaki adatok
Gyártó: ANTK "Antonov" (Kijev, Ukrajna) Első repülés: 1988. december 21. Személyzet: 6 fő Szállítható személyek száma: 70 fő
Méret- és tömegadatok
Hossz: 84 m Fesztáv: 88,4 m Szárnyfelület: 905 m2 Magasság: 18,1 m Vezérsíkok fesztávja: 32,65 m Tehertér mérete: 4,4 × 6,4 × 43 m Legnagyobb felszállótömeg: 600 000 kg Legnagyobb hasznos terhelés: 250 000 kg
Hajtóművek
Hajtóművek száma: 6 db Hajtómű típusa: Lotarjov D–18T Tolóerő (egyenként): 229,5 kN
Repülési adatok
Utazósebesség: 800 km/h Legnagyobb sebesség: 850 km/h Utazómagasság: 9000 m Szolgálati csúcsmagasság: 11 000 m Legnagyobb repülési távolság: 15 400 km Repülési távolság 200 t terheléssel (tehertérben): 4500 km Repülési távolság 150 t terheléssel (tehertérben): 7000 km
A gép tervezéséhez 1985-ben látott neki az Antonov Tervezőiroda, melynek gárdája mindössze három és fél év alatt megépítette az AN 225-öt. A rövid fejlesztési idő mindenekelőtt annak volt köszönhető, hogy a repülőgép alapkoncepciója az AN–124-el azonos (annak számos berendezését és részegységét – pl. a hajtóműveket is – alkalmazták). A gépóriást erdetileg a Burán- űrrepülő szállítására építették, ennek megfelelően alkalmazásának első időszaka a szovjet űrprogramokhoz kapcsolódott. 1989. április 13-án indult első útjára: a Burán űrrepülőgépet vitte Zsukovszkijból (Moszkva) a Bajkonurba (Kazahsztán).
Az AN 225-ből jelenleg egy működő példány lézetik. Az 1980-as évek végén egy második építését is elkezdték ugyan Kijevben, de a Szovjetunió felbomlása és a Burán-program lezárása miatt a majdnem kész gépet nem fejezték be. Az üzemképes első példány 1994-ben hangárba került, később a hajtóműveit kiszerelték és AN 124-ekbe szerelték be őket.
Az 1990-es évek végén merült fel az igény az olyan kereskedelmi célú teherszállítási feladatokra, amelyekhez az AN–124-nél nagyobb repülőgépek szükségesek. Ezért aztán az 1989-ben alapított és nagyméretű, nehéz terhek szállítására szakosodott, főleg AN–124 és AN–12 repülőgépeket üzemeltető Avialinyiji Antonova (Antonov Airlines) ismét repülőképes állapotba hozta, majd üzembe állította az AN–225-t.
A típus 2001. április 26-án kapta meg a nemzetközi légialkalmassági bizonyítványt. 2002. január 31-én hajtotta végre első kereskedelmi célú repülésé, amikor Stuttgartból Ománba szállított 187,5 t élelmiszert az ott állomásozó amerikai csapatok ellátására. Azóta a gép az Avialinyiji Antonova légitársaság színeiben, a nagy-britanniai Air Foyle HeavyLift céggel közösen rendszeresen résztvesz a teherforgalomban. A gép legnagyobb és leggyakoribb bérlője az USA és a NATO.
2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.
Kiállítások sztárja
Az 1989-es berepülés után egy hónappal a Párizsi Air Show-n (Le Burget) mutatták be a nagyközönségnek, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon vendégeskedett a világ legnagyobb repülőgépe: így Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.
A „tetőcsomagtartós” repülő
Az AN–225 törzse az AN–124 meghosszabbított változata (a két gép törzsének keresztmetszete egyező). A törzsben kialakított túlnyomásos hermetizált tehertér 43 m hosszú, 6,4 m széles és 4,4 m magas. A törzsrészben – a tehertér fölött – max. 70 fő szállítására alkalmas utasteret alakítottak ki. A törzs hátsó részén – a repülőgép tömegének csökkentése érdekében - nem alakítottak ki teherajtót és rámpát. A tehertéri berakodásra csak a felnyitható orr-részen át kerülhet sor.
Az elülső teher-ajtó és a rakodó rámpák nyitása 7 percet vesz igénybe. A gép arra is képes, hogy a törzsön kívül szállítson terhet. Ennek rögzítésére a repülőgép tetején rögzítési pontokat alakítottak ki. Ilyen módon szállította például az űrrepülőt.
Futóműve ugyancsak AN–124-es örökség, azzal a különbséggel, hogy főfutója héttengelyes, melyből az utolsó négy futó-tag elfordítható. Ez biztosítja a földi manőverezés megkönnyítését: ezek maguktól beállnak a kívánt irányba. A földön 60 m átmérőjű körön tud a gép megfordulni.
A szárny az AN–124 szárnyának átalakított változata, ahol a vezérsíkoknál történt nagyobb átalakítás. Mivel a gépen kívül is elhelyezhető teher, ezért a hagyományos függőleges vezérsík helyett osztott függőleges vezérsíkokat alkalmaztak. Ezek a nagyméretű vízszintes vezérsíkok végén helyezkednek el. Ezzel a megoldással a külső teher mögött keletkezett örvénylés nem zavarja a függőleges vezérsíkokat. Így kívül akár 70 m hosszú és 7–10 m átmérőjű terhek is rögzíthetők.
Az AN–225-be az AN–124-nél is alkalmazott Lotarjov D–18T kétáramú gázturbinás sugárhajtóműveket építettek be. A jelentősen nagyobb felszállótömeg miatt azonban az AN 225 hat hajtóművet kapott. Ebből hármat-hármat a félszárnyak alatti pilonokra függesztettek fel. A hat hajtómű össz-tolóereje 1377 kN.
A pilótafülke, mely a hatfős személyzetnek helyet ad, a repülőgép orrában magasan, a tehertér ajtaja fölött található. A gép elektronikai rendszere, rádiótechnikai berendezései és a pilótafülke berendezései azonos az AN–124-ével. A meteorológiai és navigációs radarberendezés a repülőgép orrában kapott helyet.