Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"021556cf-a5e7-4436-8723-cba811af3441","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung után az LG tévéin is elérhetővé vált az Xbox app, valamint annak felhőalapú játékszolgáltatása. ","shortLead":"A Samsung után az LG tévéin is elérhetővé vált az Xbox app, valamint annak felhőalapú játékszolgáltatása. ","id":"20250424_lg-okostevek-xbox-alkalmazas-jatekok-streamelese-game-pass-ultimate","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/021556cf-a5e7-4436-8723-cba811af3441.jpg","index":0,"item":"d19e72b0-51fc-4d77-a112-6a3bb090bb69","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_lg-okostevek-xbox-alkalmazas-jatekok-streamelese-game-pass-ultimate","timestamp":"2025. április. 24. 16:33","title":"LG TV-je van? Már Xboxot sem kell vennie, ha nyomkodná a konzol játékait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"507025b6-f243-4549-9887-91cd13ad67af","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A területfejlesztési miniszter értékelte a másfél évtizednyi Fidesz-kétharmadot.","shortLead":"A területfejlesztési miniszter értékelte a másfél évtizednyi Fidesz-kétharmadot.","id":"20250425_Navracsics-Tibor-Fidesz-ketharmad-tizenot-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/507025b6-f243-4549-9887-91cd13ad67af.jpg","index":0,"item":"c2bf6e3e-6bc6-4270-ac57-96c60b3d217d","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Navracsics-Tibor-Fidesz-ketharmad-tizenot-ev","timestamp":"2025. április. 25. 10:53","title":"Navracsics Tibor: A folyamatos kétharmad „nem az önmérséklet irányába mutatott”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88773915-ed00-43e9-afe9-f986838540aa","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Orbán Viktor mára felismerte a Tisza jelentette veszélyt, ezért nyit új kommunikációs csatornákat: a Hont-interjú után elment egy lakossági fórumra, ahol ugyan nem poloskázott, de „balsorsnak” minősítette Magyarékat, és beszélt arról is, meddig lesz Magyarország az EU-ban, valamint rácsodálkozott az internetre is. Kielemeztük a kormányfő olykor standupos elemekkel tűzdelt, erős kijelentéseit. ","shortLead":"Orbán Viktor mára felismerte a Tisza jelentette veszélyt, ezért nyit új kommunikációs csatornákat: a Hont-interjú után...","id":"20250424_orban-magyar-peter-tisza-megafon-kommunikacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88773915-ed00-43e9-afe9-f986838540aa.jpg","index":0,"item":"cde2fe23-afc2-4070-8cc8-572ff64da84f","keywords":null,"link":"/360/20250424_orban-magyar-peter-tisza-megafon-kommunikacio","timestamp":"2025. április. 24. 19:00","title":"Nem múlt el magától Magyar Péter egotripje, ezért is mondhatja azt Orbán, hogy „a hagyományos politika nem biztos, hogy elég a győzelemhez”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi Zrt. elindította Közép-Európa legnagyobb magánműhold-programját. A HUSAT keretében pályára állítandó űreszközök hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek majd a Föld teljes felszínéről, amelyekből MI-alapú algoritmusokkal értéknövelt térbeli információk állíthatók elő. Mindez jelentős üzleti potenciált képvisel a földmegfigyelési szolgáltatások nemzetközi piacán, ugyanis a civil felhasználók és a védelmi szektor adatigénye is gyorsuló ütemben növekszik.","shortLead":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi...","id":"20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9.jpg","index":0,"item":"a127b98b-1b9c-4ebd-ad3b-42d7b4cb7626","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","timestamp":"2025. április. 25. 07:30","title":"Műholdas földmegfigyelés: magyar vállalat is lehet globális adatszolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök nem akar kilépni az EU-ból, csak át akarja alakítani.","shortLead":"A miniszterelnök nem akar kilépni az EU-ból, csak át akarja alakítani.","id":"20250425_Orban-Viktor-Donald-Tusk-EU-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011.jpg","index":0,"item":"e0b13e2f-5547-4945-b999-866c4f0c2c01","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Orban-Viktor-Donald-Tusk-EU-kilepes","timestamp":"2025. április. 25. 14:58","title":"Orbán üzent Tusknak: Ne reménykedj, Donald!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a389bef-804a-49cd-8661-8c5a8d250463","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump és az éppen ott tárgyaló Georgia Meloni is hallhatta, amint Elon Musk és Scott Bessent majdnem összeverekszik.","shortLead":"Donald Trump és az éppen ott tárgyaló Georgia Meloni is hallhatta, amint Elon Musk és Scott Bessent majdnem...","id":"20250424_Elon-Musk-Bessent-penzugyminiszter-orditozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a389bef-804a-49cd-8661-8c5a8d250463.jpg","index":0,"item":"15046cb2-dd9a-4c25-a230-294ceb246fbb","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Elon-Musk-Bessent-penzugyminiszter-orditozas","timestamp":"2025. április. 24. 09:46","title":"Egymásnak esett Elon Musk és az amerikai pénzügyminiszter a Fehér Házban, szét kellett választani őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"276364ad-7461-491e-9006-b46821d7b4de","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"V8 helyett ugyan be kell érnünk 6 hengerrel, de az E-osztály puttonyos csúcsmodelljének Brabus verziója erőhiányban egyáltalán nem szenved.","shortLead":"V8 helyett ugyan be kell érnünk 6 hengerrel, de az E-osztály puttonyos csúcsmodelljének Brabus verziója erőhiányban...","id":"20250425_itt-a-legujabb-700-loeros-mercedes-amg-sportkombi-brabus-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/276364ad-7461-491e-9006-b46821d7b4de.jpg","index":0,"item":"5a518477-cc10-4031-96a6-96de37996b9a","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_itt-a-legujabb-700-loeros-mercedes-amg-sportkombi-brabus-tuning","timestamp":"2025. április. 25. 06:41","title":"Itt a legújabb 700 lóerős Mercedes sportkombi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de09b46a-6247-4c7a-ae1e-ef3f170fd638","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Őrült versenyfutás zajlik Amerika, valamint Oroszország és Kína között a Hold meghódításáért. A tét olyan energiahordozók kitermelése, amelyek hosszú távra meghatározhatják az űrbéli erőviszonyokat.","shortLead":"Őrült versenyfutás zajlik Amerika, valamint Oroszország és Kína között a Hold meghódításáért. A tét olyan...","id":"20250425_kina-oroszorszag-hold-atomreaktor-holdbazis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de09b46a-6247-4c7a-ae1e-ef3f170fd638.jpg","index":0,"item":"e8769ceb-93b3-48a6-88aa-1504e508d56a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_kina-oroszorszag-hold-atomreaktor-holdbazis","timestamp":"2025. április. 25. 18:03","title":"Közös kínai–orosz atomerőmű épülhet a Holdon, 2028-ban indulhat a projekt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Leg-leg-legMaximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ...
Leg-leg-leg
Maximális felszálló tömegével (640 tonna) jelenleg a világ legnehezebb repülőgépe, amely 250 t hasznos terhet tud szállítani (százzal többet, mint korunk legújabb óriásgépe: az A 380). Méreteit tekintve szintén a világon jelenleg üzemelő legnagyobb repülőgép. Az első – 75 perces - berepülésre Kijevben került sor 1988. december 21-én. Ezt követően 1989 márciusában 500 tonnás felszálló tömeggel több repülési világrekordot állítottak fel vele.
Születés és újjászületés
Műszaki adatok
Gyártó: ANTK "Antonov" (Kijev, Ukrajna) Első repülés: 1988. december 21. Személyzet: 6 fő Szállítható személyek száma: 70 fő
Méret- és tömegadatok
Hossz: 84 m Fesztáv: 88,4 m Szárnyfelület: 905 m2 Magasság: 18,1 m Vezérsíkok fesztávja: 32,65 m Tehertér mérete: 4,4 × 6,4 × 43 m Legnagyobb felszállótömeg: 600 000 kg Legnagyobb hasznos terhelés: 250 000 kg
Hajtóművek
Hajtóművek száma: 6 db Hajtómű típusa: Lotarjov D–18T Tolóerő (egyenként): 229,5 kN
Repülési adatok
Utazósebesség: 800 km/h Legnagyobb sebesség: 850 km/h Utazómagasság: 9000 m Szolgálati csúcsmagasság: 11 000 m Legnagyobb repülési távolság: 15 400 km Repülési távolság 200 t terheléssel (tehertérben): 4500 km Repülési távolság 150 t terheléssel (tehertérben): 7000 km
A gép tervezéséhez 1985-ben látott neki az Antonov Tervezőiroda, melynek gárdája mindössze három és fél év alatt megépítette az AN 225-öt. A rövid fejlesztési idő mindenekelőtt annak volt köszönhető, hogy a repülőgép alapkoncepciója az AN–124-el azonos (annak számos berendezését és részegységét – pl. a hajtóműveket is – alkalmazták). A gépóriást erdetileg a Burán- űrrepülő szállítására építették, ennek megfelelően alkalmazásának első időszaka a szovjet űrprogramokhoz kapcsolódott. 1989. április 13-án indult első útjára: a Burán űrrepülőgépet vitte Zsukovszkijból (Moszkva) a Bajkonurba (Kazahsztán).
Az AN 225-ből jelenleg egy működő példány lézetik. Az 1980-as évek végén egy második építését is elkezdték ugyan Kijevben, de a Szovjetunió felbomlása és a Burán-program lezárása miatt a majdnem kész gépet nem fejezték be. Az üzemképes első példány 1994-ben hangárba került, később a hajtóműveit kiszerelték és AN 124-ekbe szerelték be őket.
Az 1990-es évek végén merült fel az igény az olyan kereskedelmi célú teherszállítási feladatokra, amelyekhez az AN–124-nél nagyobb repülőgépek szükségesek. Ezért aztán az 1989-ben alapított és nagyméretű, nehéz terhek szállítására szakosodott, főleg AN–124 és AN–12 repülőgépeket üzemeltető Avialinyiji Antonova (Antonov Airlines) ismét repülőképes állapotba hozta, majd üzembe állította az AN–225-t.
A típus 2001. április 26-án kapta meg a nemzetközi légialkalmassági bizonyítványt. 2002. január 31-én hajtotta végre első kereskedelmi célú repülésé, amikor Stuttgartból Ománba szállított 187,5 t élelmiszert az ott állomásozó amerikai csapatok ellátására. Azóta a gép az Avialinyiji Antonova légitársaság színeiben, a nagy-britanniai Air Foyle HeavyLift céggel közösen rendszeresen résztvesz a teherforgalomban. A gép legnagyobb és leggyakoribb bérlője az USA és a NATO.
2002-ben felröppent a hír, hogy megkezdik a második An-225 építését, de az építés még nem fejeződött be.
Kiállítások sztárja
Az 1989-es berepülés után egy hónappal a Párizsi Air Show-n (Le Burget) mutatták be a nagyközönségnek, ahol ez a gép volt méltán a legnagyobb érdekesség. A párizsi vendégszereplés után több repülőbemutatón és szakkiállításon vendégeskedett a világ legnagyobb repülőgépe: így Angliában, az Egyesült Államokban, az Egyesült Arab Emirátusokban, Kanadában, Írországban, Csehszlovákiában és Oroszországban.
A „tetőcsomagtartós” repülő
Az AN–225 törzse az AN–124 meghosszabbított változata (a két gép törzsének keresztmetszete egyező). A törzsben kialakított túlnyomásos hermetizált tehertér 43 m hosszú, 6,4 m széles és 4,4 m magas. A törzsrészben – a tehertér fölött – max. 70 fő szállítására alkalmas utasteret alakítottak ki. A törzs hátsó részén – a repülőgép tömegének csökkentése érdekében - nem alakítottak ki teherajtót és rámpát. A tehertéri berakodásra csak a felnyitható orr-részen át kerülhet sor.
Az elülső teher-ajtó és a rakodó rámpák nyitása 7 percet vesz igénybe. A gép arra is képes, hogy a törzsön kívül szállítson terhet. Ennek rögzítésére a repülőgép tetején rögzítési pontokat alakítottak ki. Ilyen módon szállította például az űrrepülőt.
Futóműve ugyancsak AN–124-es örökség, azzal a különbséggel, hogy főfutója héttengelyes, melyből az utolsó négy futó-tag elfordítható. Ez biztosítja a földi manőverezés megkönnyítését: ezek maguktól beállnak a kívánt irányba. A földön 60 m átmérőjű körön tud a gép megfordulni.
A szárny az AN–124 szárnyának átalakított változata, ahol a vezérsíkoknál történt nagyobb átalakítás. Mivel a gépen kívül is elhelyezhető teher, ezért a hagyományos függőleges vezérsík helyett osztott függőleges vezérsíkokat alkalmaztak. Ezek a nagyméretű vízszintes vezérsíkok végén helyezkednek el. Ezzel a megoldással a külső teher mögött keletkezett örvénylés nem zavarja a függőleges vezérsíkokat. Így kívül akár 70 m hosszú és 7–10 m átmérőjű terhek is rögzíthetők.
Az AN–225-be az AN–124-nél is alkalmazott Lotarjov D–18T kétáramú gázturbinás sugárhajtóműveket építettek be. A jelentősen nagyobb felszállótömeg miatt azonban az AN 225 hat hajtóművet kapott. Ebből hármat-hármat a félszárnyak alatti pilonokra függesztettek fel. A hat hajtómű össz-tolóereje 1377 kN.
A pilótafülke, mely a hatfős személyzetnek helyet ad, a repülőgép orrában magasan, a tehertér ajtaja fölött található. A gép elektronikai rendszere, rádiótechnikai berendezései és a pilótafülke berendezései azonos az AN–124-ével. A meteorológiai és navigációs radarberendezés a repülőgép orrában kapott helyet.