Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"68d4268c-a07f-4ec3-919e-367f32b94ca3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az interneten lévő adatokat használó OpenAI bebizonyítaná, hogy a DeepSeek tőlük visz el adatokat.","shortLead":"Az interneten lévő adatokat használó OpenAI bebizonyítaná, hogy a DeepSeek tőlük visz el adatokat.","id":"20250129_openai-ChatGPT-deepseek-lopas-adatok-microsoft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68d4268c-a07f-4ec3-919e-367f32b94ca3.jpg","index":0,"item":"1cde5cb1-9aeb-4d84-87ce-fe60d602ef22","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_openai-ChatGPT-deepseek-lopas-adatok-microsoft","timestamp":"2025. január. 29. 11:13","title":"Panaszkodik a ChatGPT gyártója, hogy az új kínai rivális ingyen lenyúlja az adataikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ legnépszerűbb autójaként jegyzett Tesla Model Y ráncfelvarrt változatának – jövünk az első személyes találkozás tapasztalataival.","shortLead":"Szemrevalóbb dizájn, jobb hatékonyság, nagyobb hatótáv, kisebb zaj, modernebb technika. Ezek a főbb hívószavai a világ...","id":"20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6ad69c7-d8b4-468c-8e58-6a5390ff4dd1.jpg","index":0,"item":"53d20a48-840d-4481-a683-93faf373b18c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_budapest-felfrissitett-tesla-model-y-juniper-teszt-velemeny","timestamp":"2025. január. 29. 16:13","title":"Budapesten a legújabb Tesla: beültünk a menő fénycsíkos friss Model Y-ba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7661143a-270a-4a89-b512-08250cc6dbea","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kormányzati használatra fejlesztett ChatGPT-t adott ki az OpenAI, és ennek a biztonság terén lehet jelentősége.","shortLead":"Kormányzati használatra fejlesztett ChatGPT-t adott ki az OpenAI, és ennek a biztonság terén lehet jelentősége.","id":"20250129_openai-chatgpt-gov-amerika-kormanyzati-chatbot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7661143a-270a-4a89-b512-08250cc6dbea.jpg","index":0,"item":"40e50ffd-6919-4be8-b6de-55df122f1b9c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250129_openai-chatgpt-gov-amerika-kormanyzati-chatbot","timestamp":"2025. január. 29. 18:03","title":"Új ChatGPT-verzió érkezett, de ezt nem nyomkodhatja akárki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b3aed6c-3152-416e-b120-3298604c04aa","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"A nyolcadik helyen zárta a világbajnokságot a magyar férfi kézilabda-válogatott, amely kedden drámai végjátékban vesztette el a negyeddöntőt. Juhász Istvánnal, a szövetség sportszakmai igazgatójával néztük végig, mi működött, mi kevésbé, és miben kell fejlődnie a csapatnak, hogy elkerülje a hasonlóan fájdalmas vereségeket.","shortLead":"A nyolcadik helyen zárta a világbajnokságot a magyar férfi kézilabda-válogatott, amely kedden drámai végjátékban...","id":"20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-chema-rodriguez-negyeddonto-elemzes-juhasz-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b3aed6c-3152-416e-b120-3298604c04aa.jpg","index":0,"item":"fa73ddc1-de85-495b-bf86-86861c43e698","keywords":null,"link":"/sport/20250129_magyar-ferfi-kezilabda-valogatott-chema-rodriguez-negyeddonto-elemzes-juhasz-istvan","timestamp":"2025. január. 29. 19:45","title":"Kézilabda-vb: „Most leszedik Chema Rodríguezről a keresztvizet, de ő nem tud gólt lőni a játékosai helyett”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","shortLead":"Egy légügyi tanácsadó került az élére.","id":"20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2828f6d-76cc-447b-9dca-e3fb1dec94fa.jpg","index":0,"item":"d2b46e59-3908-4744-95a0-afeced59a2fb","keywords":null,"link":"/360/20250115_hvg-cegvilag-allam-a-szakmaban-Uj-ceget-alapitott-a-kormany-a-repter-uzemeltetesere","timestamp":"2025. január. 29. 15:02","title":"Új céget alapított a kormány a reptér üzemeltetésére, Nagy Márton lett a gazdája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","shortLead":"Cukrászati nyomás alatt a rendszer.","id":"20250129_Mini-Dubaj-torta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7a453be-1c34-41a2-8420-800ac9adc72d.jpg","index":0,"item":"8e278547-6ee2-4f39-b4d0-8b016f6bc992","keywords":null,"link":"/elet/20250129_Mini-Dubaj-torta","timestamp":"2025. január. 29. 14:51","title":"Nem állt le az élet a Bindzsisztán-szelettel, máris itt a Mini Dubaj és Maxi Dubaj torta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szerb elnök szerint az újvidéki támadás résztvevői nagy kárt okoztak az országnak.","shortLead":"A szerb elnök szerint az újvidéki támadás résztvevői nagy kárt okoztak az országnak.","id":"20250128_vucsics-valasztasok-szerbia-ujvidek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46010587-90d5-4d26-b827-faca06c4e08e.jpg","index":0,"item":"b4b46e29-50e9-4b4f-a56f-0ecf13795929","keywords":null,"link":"/vilag/20250128_vucsics-valasztasok-szerbia-ujvidek","timestamp":"2025. január. 28. 21:25","title":"Vucsics: Ha harminc napon belül nem alakul új kormány, áprilisban választások lesznek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f7958251-3cfd-4358-8807-7f0c9ad7ae2c","c_author":"Marabu","category":"gazdasag","description":"","shortLead":"","id":"20250129_Marabu-Feknyuz-Subi-dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f7958251-3cfd-4358-8807-7f0c9ad7ae2c.jpg","index":0,"item":"10830622-2556-4b32-a9ce-9e7bac81263b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_Marabu-Feknyuz-Subi-dubaj","timestamp":"2025. január. 29. 10:07","title":"Marabu Féknyúz: Subi-dubáj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az Unió 2005. január 1-jével léptette életbe emissziókereskedelmi rendszerét, mely a kiotói egyezmény egyfajta előfutárának tekinthető. Mindkét rendszer alapvető célja az üvegházhatásért felelős gázok, elsősorban a szén-dioxid közösségen belüli kibocsátásának csökkentése. Az emissziókereskedelmi rendszeren belül az emissziómérséklés céljához tőzsdei, tőkepiaci termék kapcsolódik; a modell elnevezése cap and trade, azaz mérséklés és kereskedelem.
Miről szól a rendszer?
Az emisszió kereskedelem lényege, hogy a környezetszennyező anyagok kibocsátásának mennyiségét credit pontoknak feleltetik meg. Limitálják a rendszerben részt vevő országok vállalatai részére kiadható credit pontokat, ezzel magát a károsanyag kibocsátásának lehetőségét is. Mindig lesznek olyan cégek, akik több káros anyagot bocsátanak ki, mint amennyi creditet kaptak a központi adminisztrációtól a működési engedélyükben. ugyanakkor lesznek olyan cégek is, akik képesek csökkenteni káros anyag kibocsátásukat, ezáltal feleslegessé válnak credit pontjaik, amiket eladnak azoknak, akiknek szüksége van rá. A gazdaságnak ez több szempontból is jó: ösztönzi a vállalatokat, hogy csökkentsék környezetszennyezésük intenzitását, másrészt a kereskedelemben keletkező pénzmozgást meg tudja adóztatni, így újabb bevételi forrása lesz, amit a környzetvédelemre fordíthat.
Hol működik?
Több önkéntes alapú emisszió kereskedelmi rendszer van a világon, az Európai Unión belül kialakított rendszer az egyetlen kötelező érvényű rendszer.
Miért kell bevonni a légitársaságokat?
A légitársaságok környezetszennyezése régóta kiemelt figyelmet kap az EU-n belül. Már maguk a légitársaságok, illetve az ő tevékenységüket összefogó IATA (Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége) is többféle kezdeményezést jelentettek be a tavalyi évben, amellyel "zöldebbé" kívánják tenni a légiközlekedési ágazatot. Például több légitársaság és repülőgép gyártó kezdett el bio üzemanyagokat tesztelni gépein. Azzal, hogy az EU be kívánja vonni a légitársaságokat is az emisszió kereskedelmi rendszerbe, egyértelműen gyorsítani szeretne ezen a folyamaton.
Hogyan fogadják az érdekeltek?
Mielőtt ez bekövetkezne, igen kemény hónapok elé néznek mind a légitársaságok, mind a politikai döntéshozók, hiszen meg kell állapodniuk az új rendszer feltételeit illetően. Az Európai Parlamentnek a miniszteri tanácsnál is szigorúbb elképzelései vannak a témáról: nemcsak, hogy a rendszer indulásakor a kvóták 10 százaléka helyett 25 százalékot vásároltatna meg a társaságokkal, de mivel szeretné még tovább korlátozni a szektor kibocsátásának növekedését, arra kötelezné a légitársaságokat, hogy emissziós jogaik kereskedelme maradjon közöttük. Nemcsak ezek a témák, de feltehetően a rendszer életbelépésének dátumát vagy a kvóták meghatározásának alapjául szolgáló átlagok értékét érintő kérdések is komoly vitákat fognak még kiváltani. A törekvést nemcsak az ipari lobbi képviselői bírálják: mivel a szabályozás nemcsak az Unión belüli, hanem onnan harmadik országba induló járatokra is érvényes, Japán, Kína és az USA is kritikával élt. Az Egyesült Államok a légi forgalom bevonását az emissziókereskedelmi rendszerbe a nemzetközi jog megsértéseként értékeli.
Németh Krisztina, a Malév kommunikációs vezetője megkeresésünkre elmondta, hogy a légitársaság teljes mértékig egyetért azon törekvésekkel, melyek a légiközlekedést is be kívánják vonni az emissziókereskedelmi rendszerbe. „Az EU-s jogszabály 2008 közepén várható elfogadásáig még számos ponton finomításra szorul, a részleteket illetően további egyeztetéseket igényel, amelyben az egyes légitársaságokon túl az iparági nemzetközi szervezetei is aktívan fogják hallatni a hangjukat. Egy nem kellőképpen átgondolt rendszer nagyon súlyos következményekkel járhat, ami nem elsősorban magas jegyárakat jelent, hanem messzire ható veszélyeket az európai légiközlekedési ágazatra nézve, és komoly károkat okozva Európa, mint régió versenyképességében. Különösen igaz ez az Unióhoz közelmúltban csatlakozott országokra, így Magyarországra is. Ez utóbbiakban ugyanis a légiforgalom növekedési üteme lényegesen nagyobb, mint például a nyugat-európai piacok esetében.“ A Malév álláspontja szerint az Egységes Európai légtér megvalósításával – ezáltal évente 12 millió tonna károsanyagkibocsátás megtakarításával –, a légiforgalmi irányítás és a repülőterek által alkalmazott eljárások és infrastruktúrák korszerűsítésével és általában véve is az európai légtér lényegesen jobb kihasználásával lenne megvalósítható a környezet fokozott védelmének és a gazdaság fejlődésének összeegyeztetése.
Mennyivel fognak nőni a jegyárak?
Az új rendszer révén 2020-ra az Európán belüli repülőjegyek árához 1,8-9 euró adódik; egy New Yorkba tartó járat esetében ez az érték akár a 8-40 eurót is elérheti – mindaddig azonban, míg nincsenek lefektetve a rendszer pontos paraméterei, ezek csupán becslések.