Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da668d24-faa6-4402-9749-0b1cbb3d7e0a","c_author":"Balizs Benedek","category":"vilag","description":"Szalome Zurabisvili volt elnök szerint továbbra is ő az egyetlen legitim elnöke Grúziának.","shortLead":"Szalome Zurabisvili volt elnök szerint továbbra is ő az egyetlen legitim elnöke Grúziának.","id":"20241229_Tobb-ezren-tuntetnek-Tbilisziben-miutan-Gruzia-uj-elnoke-eskut-tett-a-parlamentben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da668d24-faa6-4402-9749-0b1cbb3d7e0a.jpg","index":0,"item":"1654ed98-00fb-4cc0-b555-84201b4c3971","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Tobb-ezren-tuntetnek-Tbilisziben-miutan-Gruzia-uj-elnoke-eskut-tett-a-parlamentben","timestamp":"2024. december. 29. 11:04","title":"Több ezren tüntetnek Tbilisziben, miután Grúzia új elnöke esküt tett a parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3","c_author":"Sükösd Miklós","category":"360","description":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek, sorskatalógusnak láthatunk. Dokuportréiban romák, fizikai munkások, hajléktalanok, kisstílű bűnözők, prostituáltak, kettétört karrierű volt kommunista párthívők, melegek és más marginalizált csoportok életútjai elevenednek meg. Máskor egész kötetben mondja el életszövegét egy szovjet kényszermunkatábor túlélője, egy idős parasztasszony vagy az 56-os forradalom egyik vezetője. A szociográfus életművét bemutató cikkünk első része.","shortLead":"Csalog Zsolt szociográfus dokuportrénak keresztelte izgalmas irodalmi munkáit, amelyeket magyar sorsfestésnek...","id":"20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1be7beb6-ba55-48ce-b3a8-5082011dada3.jpg","index":0,"item":"2c6bc835-46d1-48e9-9a56-a66edb9aab99","keywords":null,"link":"/360/20241227_Hangot-ad-a-nema-tomegeknek-Csalog-Zsolt-dokuportrei","timestamp":"2024. december. 27. 17:30","title":"Hangot ad a néma tömegeknek: Csalog Zsolt dokuportréi hajléktalanokat, gulág-túlélőket, csalódott munkásokat mutattak be a Kádár-korban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f8781f5-ccea-4ea8-8067-b8a2c321c0af","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Megjelent a Mastercard „<em>Fenntarthatósági Percepciós Index”, </em>amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor környezeti fenntarthatósági teljesítményéről. A tanulmány bemutatja, hogy a bankok milyen eredményeket értek el a zöld átállás terén és milyen elvárásokat támasztanak velük szemben a magyar fogyasztók.","shortLead":"Megjelent a Mastercard „<em>Fenntarthatósági Percepciós Index”, </em>amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor...","id":"20241203_Bankszektor-elorelepes-a-zold-uton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f8781f5-ccea-4ea8-8067-b8a2c321c0af.jpg","index":0,"item":"d156a16f-e506-4cd3-950d-f99419f3cd68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Bankszektor-elorelepes-a-zold-uton","timestamp":"2024. december. 27. 15:30","title":"Tényleg erre tartanak a magyar bankok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e24c44b6-2ffd-4b54-b4e5-1f9b2b1342ac","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"2024 volt az UNICEF fennállásának egyik legrosszabb éve.","shortLead":"2024 volt az UNICEF fennállásának egyik legrosszabb éve.","id":"20241228_Minden-otodik-gyerek-haborus-ovezetben-el-sose-volt-meg-ilyen-rossz-a-helyzet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e24c44b6-2ffd-4b54-b4e5-1f9b2b1342ac.jpg","index":0,"item":"f8053b16-5e55-4da1-a963-2f01a1a8a5ff","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Minden-otodik-gyerek-haborus-ovezetben-el-sose-volt-meg-ilyen-rossz-a-helyzet","timestamp":"2024. december. 28. 08:44","title":"Minden ötödik gyerek háborús övezetben él, sose volt még ilyen rossz a helyzet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás éve: mozgott idén a pártrendszer (egész váratlan irányokba), a GDP-növekedési előrejelzés (magasból a nulla közelébe), a forintárfolyam (hajaj), a világpolitika, és maga Novák Katalin is, jó messzire. Megnéztük a gazdaság és a vállalkozás rovatunkból az év legolvasottabb cikkeinek listáját, és most megmutatjuk, mi érdekelte idén önöket a legjobban.","shortLead":"Egész véletlenül tökéletesen beletrafált egykori köztársasági elnökünk, amikor elrendelte, hogy 2024 legyen a mozgás...","id":"20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3b74bf6-ad0d-444e-8a21-18df4f9d0616.jpg","index":0,"item":"fbbc63dd-d4b1-4d8a-adb2-75b4ed46bff8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241229_Es-akkor-2024-eves-osszefoglalo-novak-magyar-peter-gazdasag-forint-politika-vilag-ner-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 07:00","title":"És akkor januárban Novák Katalin a mozgás évének nyilvánította 2024-et, aztán történt egy s más","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény rovatának szerkesztője máshogy látja.","shortLead":"Elon Musk szerint a német szélsőjobboldali AfD az “utolsó reménysugár Németország számára”. A lap vélemény...","id":"20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ad0bf1c-061a-4e67-a40a-700cdf20251b.jpg","index":0,"item":"4ab7f5f8-46d2-4466-be3e-123e42f4c123","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Elon-Musk-AfD-nemet-szelsojobboldal-media-lemondas","timestamp":"2024. december. 28. 17:22","title":"Elon Musk most egy német lapban éltette az AfD-t, rögtön fel is mondott a szerkesztő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik bankkártyánkat használjuk, hanem a mobilunkat vagy az okosóránkat. Szetnics László, a Mastercard digitális megoldásokért felelős igazgatója interjúnkban többek között arról beszél, mik a digitális fizetés előnyei, és mennyire egyszerű azt az okoseszközökre varázsolni.","shortLead":"Vitathatatlan, hogy egyre népszerűbb az okoseszközökkel történő fizetés, vagyis az, amikor vásárláskor nem a plasztik...","id":"20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db538a86-78c8-4a14-9a2f-1e1d82c18b27.jpg","index":0,"item":"42e7682c-494a-4e84-b47b-98be73a93efd","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Dinamikusan-no-a-mobillal-es-okosoraval-fizetok-szama","timestamp":"2024. december. 28. 15:30","title":"Csak készpénzt használ? Akkor van, amire biztos nem gondolt még","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","shortLead":"Libanonon keresztül próbálnak elmenekülni a népharag elől Basar Aszad családtagjai és hóhérai.","id":"20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b32375c-b3a7-4988-a4a1-f19cccaeffbc.jpg","index":0,"item":"67d2210f-d4d8-4fba-aae0-9dfcb701d672","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Sziria-Aszad-csalad-menekules-Libanon-letartoztatas","timestamp":"2024. december. 28. 14:26","title":"Bejrútban tartóztatták le a száműzött szíriai diktátor menekülő családtagjait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Először 1955-ben készítették fagerendával, hamarosan azonban áttértek a típus fémből való gyártására. A gépcsaládba három különböző hosszúságú gép tartozik, hajtóművének teljesítményét pedig addig növelték, amíg a leggyorsabb dugattyús motorral hajtott gép nem lett. 52 évvel a típus első repülése után még mindig gyártják Mooney M20TN Acclaim néven, sebessége eléri a 437km/órát 8 300 méteres magasságban.
9. de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk
Azért tervezték, hogy a háború előtti Tiger Moth helyébe lépjen oktatórepülőként. A Chipmunk volt az első, amelyet a downsview-i (Ontario állam) gyár készített (ezt azóta megvásárolta a Bombardier Aerospace). A teljesen aerobatikus gép először 1964-ben repült, és hamarosan a kanadai (RCAF) és a brit királyi légierő (RAF), majd kisebb légierők első számú oktatógépévé vált. A legtöbb Chipmunkot Angliában gyártották, de több mint 200 Kanadában, 66 pedig Portugáliában készült. A gép népszerűvé vált sport és mezőgazdasági repülőként is, különösen miután a hetvenes években visszahívták az RAF és az RCAF kötelékéből. Még ma is sok Chipmunk repül Angliában, Kanadában, Ausztráliában és az USA-ban.
8. Fieseler Fi 156 Storch
Az először 1963-ban gyártott Fi 156 gyorsan ismertté vált Storch néven, mivel hosszú lába, széles pilótafülkéje és nagy szárnyai miatt valóban úgy nézett ki, mint egy gólya. A Luftwaffe gépeként szolgált a második világháború alatt, és elképesztően rövid fel- és leszállási távolságának köszönhetően hamarosan híressé vált. Könnyű szélben akár 45 méter után fel tud szállni, míg 18 méter után landolni képes. Otto Skorzeny ezen a gépen hajtotta végre Mussolini kiszabadítását egy olasz katonák által körülzárt hegytetőről. A gép szárnyai a gép törzse mellé hajthatók, ezért könnyen vontatható. Az Fi 156-ost 1949-ig Csehszlovákiában és Franciaországban is gyártották (Franciaországban Morane-Saulnier MS 500 Criquet néven) az 50-es évekig.
7. Yakovlev Yak-18
A DHC-1 Chipmunkhoz hasonlóan a Yak-18-as is 1946-ban állt szolgálatba a szovjet légierő kétüléses oktatógépeként. Eleinte nagy számban gyártották, majd a későbbi verziókat aerobatikus és teherszállítógépekké alakították. Sokat gyártottak belőle Kínában Nanchang CJ-5 és CJ-6 néven. A négyüléses Yak-18T-t (a képen) és a kétüléses Yak 54-et (szintén a Yak egyik változata) a mai napig gyártják.
6. Boeing Stearman
A Stearman – amelyet 1934-ben vásárolt meg a Boeing – a harmincas évek elején kezdte gyártani a Model 75 biplánt alap kiképzőgépként. Az amerikai légierő oktatógépként alkalmazta a megbízható kisgépet Kaydet néven, majd a haditengerészet is átvette. A 30-as, 40-es években csaknem 8600 darab készült belőle katonai célokra, majd a második világháború után a nagyszámú feleslegessé vált Stearmanst mezőgazdasági és sportrepülőként használták. Több gépet lehetett látni légiparádékon.
5. Piper PA-28 Cherokee
Először 1960-ban jelentek meg a piacon a négyüléses, csupa fém repülővel, amelyet még ma is gyártanak. Túlélte a gyártó cég kilencvenes évekbeli válságát, és sikerült feltámadnia. A modern korszak egyik legnépszerűbb hobbigépe és egymotorosa, amelyből egy egész gépcsalád fejlődött ki, több mint 12 géppel, köztük a Cherokee 140-es – kétüléses, 150 lóerős oktatógép -, valamint a mai turbómeghajtású PA-28R-200T és a Saratoga II, amely behúzható futóművel rendelkezik. A kisgépet szabadidős és oktatógépként használják világszerte.
4. Beechcraft Bonanza
Az erős, gyors és eredetileg V-farkú repülő először a 35-ös modellel jelent meg 1945-ben. A sorozatos halálos balesetek miatt elsősorban a gép V-alakú hátsó részét okolták – bár ezt nem sikerült bizonyítani -, ezért a vállalat végül 1982-ben végleg megváltoztatta a farokrész formáját, és inkább az 1968-ban már bemutatott 36 Bonanza hosszabb géptestének és a hagyományos farokrészének fejlesztésével kezdtek foglalkozni. 1959 és 1995 között a vállalat legyártotta a Bonanza egy újabb változatát is, a 33 Debonair modellt. A G36-ot még ma is gyártják a Hawker Beechcraftnál, a hosszú életű Bonanza gépcsaládból pedig napjainkig legalább 17 000 példányt készítettek.
3. de Havilland Tiger Moth
A korábbi de Havilland Gipsy Moth rokonát, az elegáns DH-82 Tiger Moth biplánt a harmincas években fejlesztették ki, és választották nemcsak a brit Királyi Légierő, hanem a Nemzetközösség szinte valamennyi országában kiképzőgépnek a második világháború alatt. Több mint 12 000 példány készült belőle: 7 000 Angliában, és több mint 4 600 a világ többi országában, köztük 1 523 darab DH-82C-es modell, amelyet a de Havilland Canada gyártott. E változatba valamivel erősebb Gipsy Moth hajtóművet és üvegbúrával ellátott pilótafülkét építettek, amely a pilótát megvédte az időjárás viszontagságaitól. 200 darabot az amerikai légierő vásárolt meg. A háború után többszáz gépet vásároltak meg magánszemélyek, és használták mezőgazdasági és rekreációs célokra világszerte. Napjainkban még több mint 200 Tiger Moth repül.
2. Piper Cub, PA-11 és Super Cub
A kisgépet az 190-as Taylor E-2 Cubból fejlesztette ki a Piper, amely megvásárolta a csődbement vállalat eszközeit. A kétüléses Piper J-3 ezután az amerikai polgári pilótaképző program elsőszámú oktatógépe lett, és a második világháború alatt az amerikai katonai pilóták négyötöde szintén ilyen típuson tanult meg repülőgépet vezetni. A Piper több mint 19 000 darabot készített, majd 1947-ben befejezte a gyártást a PA-11 kedvéért, amely egy továbbfejlesztett változat volt, és több mint 1 500 darabot adtak el belőle. A gépcsalád hasonló és népszerű tagja volt a PA-12 Super Cruiser. A PA-11 ezután átadta a helyét a PA-18-95 Super Cubnak, amellyel a Piper 1949-ben jelent meg a piacon, és végül 1981-ben állt le a gyártásával. A Piper Cub/Super Cub minden idők egyik legnépszerűbb kisgépcsaládja, amelyet fantasztikus le- és felszállási képességeiért mindenki csodált.
1. Cessna 172 Skyhawk
A történelem legnagyobb számban gyártott kisgépe, amely először 1956-ban jelent meg, és még ma is folyik tömegtermelése, bár a gyártást a nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek közepéig egy évtizedre felfüggesztették. Több mint 43 000 Skyhawkot szereltek össze, és a négyüléses modell az egyik legnépszerűbb túra és kiképzőgép marad a világon. A világ repterein mindenhol láthatunk Cessna 172-eseket. Az USA-ban és Franciaországban (a Reims Aviationnél) a Cessna 172-esből és közeli rokonából, a 175-ösből több tucat változatot gyártottak. A Cessna 172-es magas szárnyú dizájnjának és alacsony sebességnél nagyfokú stabilitásának köszönhetően kiváló felderítő és mentő repülőgép, amely az Egyesült Államok polgári légvédelmének gerincét alkotja. A típust számos légierő használja világszerte.
Mi lesz az orosz gázszállítással? Hogy került Elon Musk a Die Weltbe? Hogyan értékelik Putyin félig-meddig bocsánatkérését? Válogatásunk a világlapok írásaiból.
A világ több pontja is forrongott idén, elhúzódó konfliktusok, váratlan bukások és győzelmek kerültek a címlapokra. Képekben idézzük fel 2024 meghatározó pillanatait.