Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7e4f4cd4-35e3-4c36-9fcc-31b21a1e2f12","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mexikóban már biztosan nem tartják meg a rendezvényt, ami kevesebb mint két hónap múlva kezdődne. ","shortLead":"Mexikóban már biztosan nem tartják meg a rendezvényt, ami kevesebb mint két hónap múlva kezdődne. ","id":"20250407_fyre-fesztival-mexikoi-kormany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e4f4cd4-35e3-4c36-9fcc-31b21a1e2f12.jpg","index":0,"item":"a597f3db-64c6-45cf-acf6-1df2df6870d4","keywords":null,"link":"/elet/20250407_fyre-fesztival-mexikoi-kormany","timestamp":"2025. április. 07. 17:41","title":"A botrányos Fyre Fesztivál szervezői szerint a mexikói kormány átverte őket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05b69421-c41d-41a2-b33a-77fe1c088732","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az MKIK, az MGYOSZ és az ÉVOSZ mellett ezúttal az Audi, a Mercedes, a BMW és a Bosch képviselőit is egyeztetésre hívta.","shortLead":"Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az MKIK, az MGYOSZ és az ÉVOSZ mellett ezúttal az Audi, a Mercedes, a BMW és...","id":"20250407_nagy-marton-ngm-iparkamara-mgyosz-evosz-audi-mercedes-bmw-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05b69421-c41d-41a2-b33a-77fe1c088732.jpg","index":0,"item":"3ad8f67a-cf80-4def-9635-94f3c6a77054","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_nagy-marton-ngm-iparkamara-mgyosz-evosz-audi-mercedes-bmw-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 13:29","title":"Mindenki megnyugodhat: Nagy Márton már tanácskozik az amerikai vámokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f0bceb7-25f7-47c9-8fe5-8b51bfa10047","c_author":"Rácz Gergő","category":"360","description":"Eddig se tétovázott sokat Donald Trump, amikor gazdasági kérdésekben el akarta engedni a fantáziáját. Olyannyira nem, hogy egy kitalált közgazdász bölcseletére hallgatva sikerült egy szerteágazó védővámrendszert életbe léptetni, ami pár nap alatt több ezer milliárd dollárnyi vagyont égetett fel, és az Egyesült Államok kereskedelmi partnerein túl még a pingvineket is megsértette.","shortLead":"Eddig se tétovázott sokat Donald Trump, amikor gazdasági kérdésekben el akarta engedni a fantáziáját. Olyannyira nem...","id":"20250406_peter-navarro-portre-vamok-donald-trump-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f0bceb7-25f7-47c9-8fe5-8b51bfa10047.jpg","index":0,"item":"fe1646bd-bcba-43de-9e21-27c3a513f176","keywords":null,"link":"/360/20250406_peter-navarro-portre-vamok-donald-trump-musk","timestamp":"2025. április. 06. 15:30","title":"Megjárta a börtönt, saját magától idéz és még Musk is beszólt neki: bemutatjuk Trump vámmániás tanácsadóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d764023-a43d-43b6-a40e-c978c2801e16","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Donald Trump vámjai és a kínaiak válasza továbbra is érezteti hatását az európai börzéken: zuhan London, Frankfurt és Párizs is, de az összeurópai tőzsdeindex is másfél éves mélypontra került a hét első napján.","shortLead":"Donald Trump vámjai és a kínaiak válasza továbbra is érezteti hatását az európai börzéken: zuhan London, Frankfurt és...","id":"20250407_donald-trump-vam-tozsde-europa-dax-ftse-stoxx-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d764023-a43d-43b6-a40e-c978c2801e16.jpg","index":0,"item":"e884449d-889b-43c3-8de9-4a763d6220ab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_donald-trump-vam-tozsde-europa-dax-ftse-stoxx-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 10:02","title":"Szabadesésben az európai tőzsdék a Trump vámbejelentései utáni első hétfőn","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31636638-09c4-4311-960c-f28859ddd37b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Aetherflux olyan erőművet tervezett, ami lézerrel sugározna energiát a Földre. A cég szerkezetét a SpaceX segítheti alacsony Föld körüli pályára állítani.","shortLead":"Az amerikai Aetherflux olyan erőművet tervezett, ami lézerrel sugározna energiát a Földre. A cég szerkezetét a SpaceX...","id":"20250408_elektromos-aram-naperomu-vilagur-foldkoruli-palya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31636638-09c4-4311-960c-f28859ddd37b.jpg","index":0,"item":"6d02591a-b05a-4d57-9670-5209ef43349e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_elektromos-aram-naperomu-vilagur-foldkoruli-palya","timestamp":"2025. április. 08. 10:03","title":"Az űrből sugározna áramot a Földre egy új startup, 2026-ban indulhat útnak az első erőmű","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd36016e-80bf-4fce-8264-88fe3ae96b9c","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Alapjogokat nem lehet hitelvek szerint korlátozni, mert a világvallások előírásai gyakorta természetellenesek. Vélemény.","shortLead":"Alapjogokat nem lehet hitelvek szerint korlátozni, mert a világvallások előírásai gyakorta természetellenesek. Vélemény.","id":"20250407_revesz-sandor-tizparancsolat-szexualitas-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd36016e-80bf-4fce-8264-88fe3ae96b9c.jpg","index":0,"item":"9a812a37-b970-41dc-907a-9da78ac73a98","keywords":null,"link":"/360/20250407_revesz-sandor-tizparancsolat-szexualitas-velemeny","timestamp":"2025. április. 07. 08:00","title":"Révész Sándor: Természetellenes tízparancsolat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Senki sem akar elhamarkodott lépéseket tenni, amivel súlyosbítanák a globális krachot.","shortLead":"Senki sem akar elhamarkodott lépéseket tenni, amivel súlyosbítanák a globális krachot.","id":"20250407_Trump-vamok-gazdasagi-valsag-tozsdekrach-europai-reakciok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/420913c7-b584-4c88-b3e3-11f8cf68176d.jpg","index":0,"item":"4b416151-a2e2-4953-adb7-2663328869f8","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_Trump-vamok-gazdasagi-valsag-tozsdekrach-europai-reakciok-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 13:44","title":"Az európai vezetők egyelőre csak óvatoskodva hápognak a Trump-vámokra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Dél körül már „csak” 3,5 százalék mínuszban volt a BUX a reggeli mínusz 7-hez képest.","shortLead":"Dél körül már „csak” 3,5 százalék mínuszban volt a BUX a reggeli mínusz 7-hez képest.","id":"20250407_donald-trump-vam-bet-arfolyam-bux-otp-mol-richter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83dc00b8-6a7f-45a1-a8ed-2863f51fecd0.jpg","index":0,"item":"a7a65edb-0652-47f0-94ff-c537d8e6feec","keywords":null,"link":"/kkv/20250407_donald-trump-vam-bet-arfolyam-bux-otp-mol-richter-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 12:29","title":"Elkezdett feltápászkodni a budapesti tőzsde a hétfő reggeli pofára esés után","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Először 1955-ben készítették fagerendával, hamarosan azonban áttértek a típus fémből való gyártására. A gépcsaládba három különböző hosszúságú gép tartozik, hajtóművének teljesítményét pedig addig növelték, amíg a leggyorsabb dugattyús motorral hajtott gép nem lett. 52 évvel a típus első repülése után még mindig gyártják Mooney M20TN Acclaim néven, sebessége eléri a 437km/órát 8 300 méteres magasságban.
9. de Havilland Canada DHC-1 Chipmunk
Azért tervezték, hogy a háború előtti Tiger Moth helyébe lépjen oktatórepülőként. A Chipmunk volt az első, amelyet a downsview-i (Ontario állam) gyár készített (ezt azóta megvásárolta a Bombardier Aerospace). A teljesen aerobatikus gép először 1964-ben repült, és hamarosan a kanadai (RCAF) és a brit királyi légierő (RAF), majd kisebb légierők első számú oktatógépévé vált. A legtöbb Chipmunkot Angliában gyártották, de több mint 200 Kanadában, 66 pedig Portugáliában készült. A gép népszerűvé vált sport és mezőgazdasági repülőként is, különösen miután a hetvenes években visszahívták az RAF és az RCAF kötelékéből. Még ma is sok Chipmunk repül Angliában, Kanadában, Ausztráliában és az USA-ban.
8. Fieseler Fi 156 Storch
Az először 1963-ban gyártott Fi 156 gyorsan ismertté vált Storch néven, mivel hosszú lába, széles pilótafülkéje és nagy szárnyai miatt valóban úgy nézett ki, mint egy gólya. A Luftwaffe gépeként szolgált a második világháború alatt, és elképesztően rövid fel- és leszállási távolságának köszönhetően hamarosan híressé vált. Könnyű szélben akár 45 méter után fel tud szállni, míg 18 méter után landolni képes. Otto Skorzeny ezen a gépen hajtotta végre Mussolini kiszabadítását egy olasz katonák által körülzárt hegytetőről. A gép szárnyai a gép törzse mellé hajthatók, ezért könnyen vontatható. Az Fi 156-ost 1949-ig Csehszlovákiában és Franciaországban is gyártották (Franciaországban Morane-Saulnier MS 500 Criquet néven) az 50-es évekig.
7. Yakovlev Yak-18
A DHC-1 Chipmunkhoz hasonlóan a Yak-18-as is 1946-ban állt szolgálatba a szovjet légierő kétüléses oktatógépeként. Eleinte nagy számban gyártották, majd a későbbi verziókat aerobatikus és teherszállítógépekké alakították. Sokat gyártottak belőle Kínában Nanchang CJ-5 és CJ-6 néven. A négyüléses Yak-18T-t (a képen) és a kétüléses Yak 54-et (szintén a Yak egyik változata) a mai napig gyártják.
6. Boeing Stearman
A Stearman – amelyet 1934-ben vásárolt meg a Boeing – a harmincas évek elején kezdte gyártani a Model 75 biplánt alap kiképzőgépként. Az amerikai légierő oktatógépként alkalmazta a megbízható kisgépet Kaydet néven, majd a haditengerészet is átvette. A 30-as, 40-es években csaknem 8600 darab készült belőle katonai célokra, majd a második világháború után a nagyszámú feleslegessé vált Stearmanst mezőgazdasági és sportrepülőként használták. Több gépet lehetett látni légiparádékon.
5. Piper PA-28 Cherokee
Először 1960-ban jelentek meg a piacon a négyüléses, csupa fém repülővel, amelyet még ma is gyártanak. Túlélte a gyártó cég kilencvenes évekbeli válságát, és sikerült feltámadnia. A modern korszak egyik legnépszerűbb hobbigépe és egymotorosa, amelyből egy egész gépcsalád fejlődött ki, több mint 12 géppel, köztük a Cherokee 140-es – kétüléses, 150 lóerős oktatógép -, valamint a mai turbómeghajtású PA-28R-200T és a Saratoga II, amely behúzható futóművel rendelkezik. A kisgépet szabadidős és oktatógépként használják világszerte.
4. Beechcraft Bonanza
Az erős, gyors és eredetileg V-farkú repülő először a 35-ös modellel jelent meg 1945-ben. A sorozatos halálos balesetek miatt elsősorban a gép V-alakú hátsó részét okolták – bár ezt nem sikerült bizonyítani -, ezért a vállalat végül 1982-ben végleg megváltoztatta a farokrész formáját, és inkább az 1968-ban már bemutatott 36 Bonanza hosszabb géptestének és a hagyományos farokrészének fejlesztésével kezdtek foglalkozni. 1959 és 1995 között a vállalat legyártotta a Bonanza egy újabb változatát is, a 33 Debonair modellt. A G36-ot még ma is gyártják a Hawker Beechcraftnál, a hosszú életű Bonanza gépcsaládból pedig napjainkig legalább 17 000 példányt készítettek.
3. de Havilland Tiger Moth
A korábbi de Havilland Gipsy Moth rokonát, az elegáns DH-82 Tiger Moth biplánt a harmincas években fejlesztették ki, és választották nemcsak a brit Királyi Légierő, hanem a Nemzetközösség szinte valamennyi országában kiképzőgépnek a második világháború alatt. Több mint 12 000 példány készült belőle: 7 000 Angliában, és több mint 4 600 a világ többi országában, köztük 1 523 darab DH-82C-es modell, amelyet a de Havilland Canada gyártott. E változatba valamivel erősebb Gipsy Moth hajtóművet és üvegbúrával ellátott pilótafülkét építettek, amely a pilótát megvédte az időjárás viszontagságaitól. 200 darabot az amerikai légierő vásárolt meg. A háború után többszáz gépet vásároltak meg magánszemélyek, és használták mezőgazdasági és rekreációs célokra világszerte. Napjainkban még több mint 200 Tiger Moth repül.
2. Piper Cub, PA-11 és Super Cub
A kisgépet az 190-as Taylor E-2 Cubból fejlesztette ki a Piper, amely megvásárolta a csődbement vállalat eszközeit. A kétüléses Piper J-3 ezután az amerikai polgári pilótaképző program elsőszámú oktatógépe lett, és a második világháború alatt az amerikai katonai pilóták négyötöde szintén ilyen típuson tanult meg repülőgépet vezetni. A Piper több mint 19 000 darabot készített, majd 1947-ben befejezte a gyártást a PA-11 kedvéért, amely egy továbbfejlesztett változat volt, és több mint 1 500 darabot adtak el belőle. A gépcsalád hasonló és népszerű tagja volt a PA-12 Super Cruiser. A PA-11 ezután átadta a helyét a PA-18-95 Super Cubnak, amellyel a Piper 1949-ben jelent meg a piacon, és végül 1981-ben állt le a gyártásával. A Piper Cub/Super Cub minden idők egyik legnépszerűbb kisgépcsaládja, amelyet fantasztikus le- és felszállási képességeiért mindenki csodált.
1. Cessna 172 Skyhawk
A történelem legnagyobb számban gyártott kisgépe, amely először 1956-ban jelent meg, és még ma is folyik tömegtermelése, bár a gyártást a nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek közepéig egy évtizedre felfüggesztették. Több mint 43 000 Skyhawkot szereltek össze, és a négyüléses modell az egyik legnépszerűbb túra és kiképzőgép marad a világon. A világ repterein mindenhol láthatunk Cessna 172-eseket. Az USA-ban és Franciaországban (a Reims Aviationnél) a Cessna 172-esből és közeli rokonából, a 175-ösből több tucat változatot gyártottak. A Cessna 172-es magas szárnyú dizájnjának és alacsony sebességnél nagyfokú stabilitásának köszönhetően kiváló felderítő és mentő repülőgép, amely az Egyesült Államok polgári légvédelmének gerincét alkotja. A típust számos légierő használja világszerte.
Donald Trump-ellenes egységfront alakul? Az Európai Unió és Kína vezetői arról tárgyalnak egymással, mi legyen a reakció az Egyesült Államok vámháborújára.