szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

A júniusban végzett kutatás arra kereste a választ, hogy a sétáló...

Creative Commons

A júniusban végzett kutatás arra kereste a választ, hogy a sétáló utcák mennyire vonzó arcukat mutatják a vásárlóknak, milyen az üzletekben a kiszolgálás színvonala, de kíváncsiak voltak az utca hangulatára, tisztaságára, nem utolsósorban pedig a közbiztonságra is. 15 ország "16 versenyzője" között Közép-Európát a Váci utca képviselte - hangzott el egy szerdai sajtótájékoztatón.
   
A versenybe jelentkezni lehetett, azaz nem vett benne részt automatikusan számos európai főváros vagy nagyváros. A felmérést titkos tesztvásárlók végezték, méghozzá mindenütt az adott ország állampolgárai, hogy egységes legyen a végeredmény - mondta el az MTI-nek Kricska István, a felmérést Magyarországon végző ClientFirst Consulting Kft. ügyvezetője.
   
Az átfogó kutatás során összesen 672 teszt készült, a próbavásárlók a sétálóutca állapotát, vonzerejét is felmérték, olyan kérdésekre keresve a választ, mint hogy raktak-e ki virágot, tiszták-e a járdák, láttak-e koldusokat, dugig voltak-e a szemetesek, találtak-e a vásárlók eligazítást segítő térképet, milyen volt a járókelők hangulata, segítőkészek voltak-e a rendőrök.
   
Tesztelték az eladás színvonalát, hogy milyenek a kirakatok, mennyit kell várni a pénztárnál, nincs-e eltorlaszolva az üzletek bejárata, kedvesen fogadták-e a betérőket vagy megvárakoztatták-e őket, tiszta volt-e a bolt és még a mosdókat is meglátogatták (már ahol voltak persze.)
   
A próbavásárlók kiemelkedőnek értékelték a Váci utca hangulatát, de meglehetősen rossznak ítélték a közbiztonságot a rendőri jelenlét hiánya és a koldusok jelenléte miatt. A próbavásárlók szerint a boltokban az eladók - főleg a kasszánál - többnyire "kedvesen, mosolygósan" fogadták a vevőket.
   
Az ügyfélkiszolgálás tekintetében már nem ilyen jó helyezést értek el a magyarok. A posta, metró, illatszerbolt, újságos, utazási iroda, gyógyszertár, kávézó, étterme, utcai ételstand, gyorsétterem és számos egyéb üzlet tekintetében a 11. helyet érte el a Váci utca.
   
A butikok külső és belső környezetén - rendezettség, átláthatóság, kirakatok állapota - bőven van javítanivaló Budapesten - állapította meg a felmérés, amely ebben a kategóriában a 16 közül az utolsó helyre sorolta a Váci utcát.
   
Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. elnöke a tájékoztatón kifejezte örömét a jó bizonyítvány hallatán és kiemelte, mennyire fontos vonzereje a turizmusnak a vásárlás pozitív élménye. Ezért üdvözölte magát a felmérést, hozzátéve ugyanakkor, jó lenne, ha legfontosabb versenytársaink, azaz a szomszéd országok fővárosai, köztük Bécs, is részt venne jövőre a felmérésben.
   
Az angol utazási irodák legutóbbi ülésén is elhangzott, hogy Budapest szerintük a 10 legfontosabb, úgynevezett citybreak, azaz rövid városlátogatási célpontok között van, és egy ilyen útnak különösen fontos része mindig egy belvárosi séta, vásárlással egybekötve.
   
A tájékoztatón az is felmerült, hogy a hazai próbavásárlók és a külföldi turisták a titkos tesztek során bizonyára más végeredményre jutottak volna, hiszen a turistáknak először is meg kellene értetniük magukat, ráadásul más elvárásokkal, előzetes tapasztalatokkal vágnának neki egy ilyen próbavásárlásnak a Váci utcában, mint a magyarok.

MTI

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!