szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben...

MTI

Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben számolt be arról, hogy mit látott a szerencsétlenség éjszakáján. Az információkat a légitársaság vezetése továbbította az Air France-nak, az Airbusnak, amely a lezuhant gépet gyártotta, valamint a spanyol polgári repülési főigazgatóságnak.
   
"Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt" - írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt jelenségnek. "Hat másodperc múlva a fény eltűnt" - tette hozzá.
   
Ebben az időpontban a spanyol gép az északi szélesség 7. fokán és a nyugati hosszúság 49. fokán tartózkodott, míg a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia járat becslések szerint a nyugati hosszúság 30. fokán volt - jegyezte meg az El Mundo.
  
 Az újság szerint "a pilóta beszámolója alapján ismét számításba jöhet a szerencsétlenség okaként egy már elvetett hipotézis, az, hogy pokolgép robbant a gép fedélzetén". A brazil védelmi miniszter szerdán kizárta, hogy az utasszállító a levegőben felrobbant volna.
  
 "Ugyanakkor az utolsó hat vészjelzés, amelyet az Airbus küldött a francia légitársaság műszaki ügyeletére sokkal inkább zavaros helyzetek láncolatára utal, amikor a pilóta elveszti uralmát a gép felett, mert a navigációs berendezés az erős légörvények miatt felmondja a szolgálatot" - fejtegette az El Mundo.
  
A spanyol napilap arra a hat automatikus vészjelzésre utalt, amelyet a gép állítólag közvetlenül az előtt adott le, hogy elmerült az óceánban közép-európai idő szerint hétfőn 4 óra 10 és 14 perc között.
   
Még mindig csak találgatások vannak arról, pontosan hogyan történhetett a baleset. Az Atlanti óceán fölötti régióban a gép mintegy 650 kilométer hosszú viharzónában repült, amelyet villámlások, jégesők és óránkénti 160 kilométeres széllökések tarkítottak. Szakértők felteszik a kérdést, miért nem fordult vissza a gép, hogy elkerülje a vihart, hiszen egyetlen pilóta sem repül bele szándékosan egy hatalmas viharba. Feltehetőleg a radar segítségével próbáltak meg egy "folyosót" találni a viharfelhők között, de hasztalan, ráadásul - állítják tapasztalt pilóták - az óceán fölött olyan hirtelen támadhatnak viharok, hogy a pilóta számára már nincs más választás, mint belerepülni.
   
További spekuláció, hogy a gép fedélzetén bomba robbant. Az Air France bejelentette, hogy május 27-én (azaz 4 nappal a szerencsétlenség előtt)  ismeretlen telefonálótól kaptak figyelmeztetetést, miszerint egyik - nem Rio de Janeiróból, hanem Buenos Airesból induló - járatukon pokolgép van.  Ilyet nem találtak, s a fedélzet átkutatása után másfél órás késéssel a gép elindulhatott. A légitársaság szóvivője elmondta, hogy ilyen incidens viszonylagos rendszerességgel fordul elő.
   
A gép feketedobozainak adataiból sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, s kiemelésük - ha egyáltalán megtalálják őket - legkorábban a jövő héten történhet meg. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó. Időközben - mint a brazil légierő szóvivője csütörtökön bejelentette - megkezdték a gép megtalált roncsainak kiemelését.
   
Az Air France A330 (Airbus) típusú gépe 1100 kilométerre a brazil partoktól zuhant le, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral. Ez volt az utóbbi nyolc év legsúlyosabb légi katasztrófája.

MTI

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!