szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Nem is gondolnánk, hogy mekkora szerepe van az utazási oldalaknak, fórumoknak, online...

Mi a valóság?
Flickr (Creative Commons)

Nem is gondolnánk, hogy mekkora szerepe van az utazási oldalaknak, fórumoknak, online közösségeknek és blogoknak az utazás tervezésében, de egyre több felmérés bizonyítja, hogy a világ minden táján (hazánkban is) egyre többen veszik igénybe a világháló segítségét a megfelelő nyaralóhely kiválasztásához. Az pedig természetes, hogy jobban hiszünk az utca emberének, ha egy szolgáltatás megítéléséről van szó, mint egy újságírónak, útikönyvnek, vagy éppen reklámanyagnak - nem azért, mert ezek mindegyike rendeltetésserűen hazudik (persze gyakran igen), hanem mert a személyes tapasztalat emberközelibb, és kevésbé manipulálható. Ám sajnos napjainkban már ez az állítás sem igaz.

A TripAdvisor a világ egyik leghatalmasabb és legnépszerűbb utazási weboldala, gyakorlatilag egy online közösségi portál, ahol utazók tízezrei osztják meg egymással tapasztalataikat, jelenleg kb. 23 millió beszámoló olvasható itt. Nem csoda, hogy látogatottsága miatt komoly tényező lett a turizmus szakmai berkeiben is, ám sajnos nem a valódi versenyt hozta a szférában, inkább a már jól ismert "könnyebb út" modellje született meg cégvezetők kreatív elméjében válaszul: kezdjünk el hazudni! Ismerős modell? Nos, ez hazánkban is nagy divat, de szerencsére a TripAdvisor nem hagyja ennyiben a dolgot.

Vajon az igazat írja éppen?
Flickr (Creative Commons)

Az alapvető probléma az a népszerű oldal rendszerével, hogy korlátlan mennyiségű személyes beszámoló kerülhet fel minden egyes szállodához az adatbázisban, a szálláshelyeket pedig aszerint állítja sorrendbe a site, hogy milyen véleményeket írnak róla az olvasók. Sajnos a szállodák közül sokan tehát azt a módszert alkalmazták, hogy ál-kritikát írtak saját magukról, amelyben lelkesen ömlengtek a nagyszerű körülményekről, a csodás szolgáltatásokról, gyakran zavarba ejtő részletességgel. Ha ez pedig nem volt elég, még attól sem riadtak vissza, hogy más szállodákhoz kegyetlenül lehúzó kritikákat illesszenek - amelyek természetesen szintén hamisak voltak.

Több utazási blog az elmúlt években jelezte, hogy a TripAdivisor jobban tenné, ha szűrni kezdené ezeket a kritikákat, mert az utazókat egyszerűen becsapják ezek az ál-kritikák, a szállodák egyszerűen átvették az irányítást a független, online utazóközösség felett. Brooke Ferencsik, a TripAdvisor szóvivője azonban bejelentette, hogy az oldal már egy ideje komolyan küzd a szállodák próbálkozásai ellen, és nagy eredményeket sikerült mára elérni ezen a téren.

Mese, vagy valóság?
Flickr (Creative Commons)

2006 óta fejlesztgetik azt a belső rendszert, amely megjelenés előtt ellenőrzi a kritikákat, és igyekszik kiszűrni a gyanús hozzászólásokat. Ennek részleteiről nem adnak felvilágosítást, ugyanis nem szeretnék, ha a szállodák beépített emberei megtanulnák kikerülni a belső rendszert. Azt azonban azonnal ki lehet már szúrni, ha csak dicséret, vagy csak pocskondiázás kap helyet egy hozzászólásban, ahogy az is azonnal gyanús, ha egy felhasználó csak egy adott szállodához ír bejegyzést, ugyanis az igazi utazók minden egyes helyről beszámolnak, ahol megfordultak, és őszintén leírják tapasztalataikat.

A TripAdvisor oldalán tehát most piros felhívás jelzi, ha a rendszer gyanús kritikákat talál, és figyelmeztetik az olvasót, hogy fennáll a "mesterséges megtévesztés" veszélye, így ne a kritikák alapján válassza az adott hotelt. Sok esetben a TripAdvisor a szállodákat is felkeresi, és figyelmeztetik. Ez általában beválik, így hamarosan megtisztul a fórum.

Persze teljes megtisztulást ne is várjunk, már csak azért sem, mert a szállodák módszerei is egyre kifinomultabbak: hallani már olyan pletykákat is, hogy kedvezményes árat ajánlanak a vendégnek, ha pozitív kritikát ír fel az utazási fórumokra. Arthur Frommer, a Frommer's Travel Guide alapítója szerint pont ezért nem lehet bízni az "utca emberének" véleményében, inkább profikra (vagyis újságírókra, útikönyvekre) kell bízni a szolgáltatások megítélését és ajánlását. Hát persze! Ott egészen biztosan nem lehet manipulálni az eredményt...

-NB-

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!