Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6cf9016e-3f16-4241-9aa0-e111093bac1c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"tudomany","description":"A franciák meglátták a lehetőséget abban, ami az Egyesült Államokban történik.","shortLead":"A franciák meglátták a lehetőséget abban, ami az Egyesült Államokban történik.","id":"20250419_donald-trump-amerikai-egyetemek-kutatok-emmanuel-macron-tudomany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cf9016e-3f16-4241-9aa0-e111093bac1c.jpg","index":0,"item":"9e15e275-c164-42b1-a570-334eafc947e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_donald-trump-amerikai-egyetemek-kutatok-emmanuel-macron-tudomany","timestamp":"2025. április. 19. 09:36","title":"Akkor hívja Franciaországba a világ tudósait Macron, amikor Trump hadat üzent az egyetemeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7","c_author":"Fetter Dóra - Szentirmai Áron - Tornyos Kata ","category":"elet","description":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző távokon benevez a Telekom Vivicittára. Felkészültek, majd hétvégén teljesítették is az általuk vállalt távot, teljesítményüket, fizikális állapotukat pedig a Telekom Egészség szolgáltatása segített kielemezni.","shortLead":"A HVG három, eltérő edzettségi szinten lévő újságírója néhány héttel ezelőtt úgy döntött, hogy futni megy, és különböző...","id":"20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a490a90a-d688-4de9-9982-3f1da1a2bab7.jpg","index":0,"item":"a9ddecc1-7669-4966-acb0-93c9904c3557","keywords":null,"link":"/elet/20250417_telekom-vivicitta-futas-beszamolo","timestamp":"2025. április. 17. 11:00","title":"Felfedeztük Budapest rejtett gyöngyszemeit, aztán lekopiztuk Szoboszlait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Komoly szankciókat mérlegel a kínai MI-startuppal szemben a Trump-kormányzat, és ezt a felhasználók is megérezhetik.","shortLead":"Komoly szankciókat mérlegel a kínai MI-startuppal szemben a Trump-kormányzat, és ezt a felhasználók is megérezhetik.","id":"20250417_egyesult-allamok-kinai-deepseek-mesterseges-intelligencia-betiltas-amerikai-chipek-nvidia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06823f21-08f2-49fc-bd95-f327c2ea0c10.jpg","index":0,"item":"39138eb7-92a1-4a8c-955d-6865f017c857","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_egyesult-allamok-kinai-deepseek-mesterseges-intelligencia-betiltas-amerikai-chipek-nvidia","timestamp":"2025. április. 17. 13:03","title":"Betilthatják a DeepSeeket az Egyesült Államokban – amerikai chipeket sem vehetne a kínai startup","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e72eb9b3-c1b4-4bf3-8557-6cb5dc3f6d27","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A hatalom attól fél, hogy ha a tüntetők kint maradnak az utcán. Attól, ha Majdan lesz. A független országgyűlési képviselőt Kacskovics Mihály Béla kérdezte.","shortLead":"A hatalom attól fél, hogy ha a tüntetők kint maradnak az utcán. Attól, ha Majdan lesz. A független országgyűlési...","id":"20250418_Fulke-podcast-Hadhazy-Akos-hidfoglalas-Magyar-Peter-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e72eb9b3-c1b4-4bf3-8557-6cb5dc3f6d27.jpg","index":0,"item":"b336b4e6-d737-4b40-9b53-dd33da187076","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Fulke-podcast-Hadhazy-Akos-hidfoglalas-Magyar-Peter-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 07:00","title":"Hadházy Ákos a Fülkében: Simán benne van a rendszerben, hogy Magyar Pétert el fogják vinni a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","shortLead":"Korábban már az Erzsébet hídra sem akarták őket felengedni. A képviselő nem nyugodott bele a tiltásba.","id":"20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f792656c-63e6-412f-9c30-064b08c43e99.jpg","index":0,"item":"73100c92-70fb-41b3-b875-bf1da2122f7a","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_hadhazy-akos-tuntetes-rendorseg-tiltas-ebx","timestamp":"2025. április. 18. 11:10","title":"Letiltotta a rendőrség Hadházyék Ferenciek terére tervezett tüntetését is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b1f0acb-a733-42a8-a93a-8e700a054a7f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Változtatott a stratégiáján az OpenAI: míg korábban a vállalat vezérigazgatója, Sam Altman arról beszélt, hogy nem lesz önálló termék az o3 nyelvi modellből, most egy másik mellett ezt is közreadta a cég.","shortLead":"Változtatott a stratégiáján az OpenAI: míg korábban a vállalat vezérigazgatója, Sam Altman arról beszélt, hogy nem lesz...","id":"20250417_openai-chatgpt-o3-o4-mini-nyelvi-modellek-mestetresges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b1f0acb-a733-42a8-a93a-8e700a054a7f.jpg","index":0,"item":"e8901cbc-7443-461a-abe7-6f9a27231479","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_openai-chatgpt-o3-o4-mini-nyelvi-modellek-mestetresges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 17. 15:03","title":"Kiadott két új nyelvi modellt az OpenAI, könnyen megértik a képeket is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","shortLead":"23 olimpiai arany, gól 96 méterről, 149-0 egy focimeccsen és 231 futam dobogó nélkül az F1-ben. ","id":"20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6f3ded9f-8a87-44da-8902-a2c67ca5d596.jpg","index":0,"item":"e479c3a5-1fac-496b-b619-785be5a8719c","keywords":null,"link":"/sport/20250418_megdonthetetlen-rekordok-michael-phelps-steffi-graf-max-verstappen-nico-hulkenberg-florence-griffith-joyner-tom-king-wycombe","timestamp":"2025. április. 18. 17:30","title":"Ezeket a rekordokat tényleg senki nem tudja megdönteni! Legalábbis most még ezt hisszük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ca740220-0b76-457a-86be-607dbdbb2e40","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 70. évfordulós Corvette mostantól fekete és barna színben pompázik.","shortLead":"A 70. évfordulós Corvette mostantól fekete és barna színben pompázik.","id":"20250417_Corvette-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ca740220-0b76-457a-86be-607dbdbb2e40.jpg","index":0,"item":"fc55d1a9-4c3e-4f69-86de-c96a9218ed08","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_Corvette-rendorauto","timestamp":"2025. április. 17. 11:20","title":"Jól jártak a floridai rendőrök: járőrkocsi lett egy elkobzott izomautóból ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fapados légtársaságok a kiegyensúlyozott jegyár-emelés helyett inkább újabb és újabb járulékos költségeket varrnak a...
A fapados légtársaságok a kiegyensúlyozott jegyár-emelés helyett inkább újabb és újabb járulékos költségeket varrnak a nyakunkba. Némelyik cég ráadásul – alattomos módon – takargatja ezeket a költségeket. Résszint azért, mert ezek a költségek merőben arcátlanok, és azért is, hogy aztán a tudatlanságunkat használják bevételi forrásnak „tetszik vagy nem tetszik” alapon. Az utazás nem kötelező, és ha valaki nem szereti a kisbetűs szabályzatot szóról-szóra értelmezni az legjobb, ha otthon marad (vagy olvasgatja a Travelline-t, mert azért mi itt vagyunk, hogy segítünk egy kicsit).
Egyre nyilvánvalóbb, hogy egy fapados viteldíja akármelyik normális szezonban (nem mínusz 25 fokos téli fagy, vagy a tanítási év kellős közepén) alig marad el a hagyományos légitársaságok áraitól. Ami már kevésbé nyilvánvaló, hogy ha nem vigyázunk, akár a kétszeresét is kifizethetjük annak, amelyet egy klasszikus légitársaság repülőjegyéért fizettünk volna.
A klasszikus légitársaságoknál (általában) egy maximum 23 kg-os bőrönd feladása ingyenes. Ugyanezért a poggyászért az easyJetnél 23 780 Ft, a Ryanairnél pedig 60 000 Ft (!) extrát fizetünk, a Germanwings 16 000 forintot fog kérni, a Jet2 pedig 10 000 forintot. A Wizz Air – a javára legyen mondva – április óta megszüntette a 15 kilós súlyhatárt, ez jelentős engedmény és jó hír annak, aki vásárlókörútra indul, hiszen némely légitársaságnál egy 5 kilós súlyfelesleg akár 30 000 forinttal is karcsúsíthatja a pénztárcánkat. Óvintézkedésnek annyit ajánlunk, hogy mindig legyen nálunk egy nagy méretű reklámszatyor, amelybe a laptoptáskánk és a kézitáskánk mellett (csak egy kézipoggyászunk lehet) van elég hely, hogy az esetleges extra kilókat kézipoggyászként is felvihessük a gépre.
Flickr - Creative Commons
Egy másik probléma, hogy a repülőjegy árakat összehasonlító weboldalak viteldíjai nem tartalmazzák az extra költségeket, sok légitársaság pontosan azért használja a „járulékos költséges” marketing fogást a szimpla jegyáremelés helyett, hogy az ilyen kereső programokban ne bukjanak le. Ezeknél a cégeknél csakis akkor tudhatjuk meg a teljes jegyárat, ha a légitársaság saját weboldalán végigcsináljuk a foglalást. Szerencsére ma már kötelezik a légitársaságokat, hogy a lehetséges költségekről előre tájékoztassák az utast, ezért a legtöbb fapados weboldalán vagy táblázatot találhatunk az extra díjakat illetően (Wizz Air, Ryanair), vagy a társaság bonyolult és ködösített kisbetűben értesülhetünk a foglalás költségeiről (pl. easyJet, ahol ráadásul egy csomó információ regisztrációhoz kötött).
Nagyon fontos, hogy áttanulmányozzuk ezeket a táblázatokat, mielőtt megkezdjük a foglalást. Nézzük meg a ránk vonatkozó költségeket, mert azok minden társaságnál különbözőek lehetnek. A Wizz Air például felszámol csecsemődíjat, amely 13 750 forint kisgyermekenként az oda-vissza útra, és ezért a Raynair-nél és az easyJet-nél is hasonló árat fizetünk, noha a nemzetközi társaságoknál a 2 éven aluli gyermekek ingyen utaznak (szüleik ölében, külön ülőhely nélkül). Egy pár síléc szállítása az Easy-nél 13 200 Ft, a Wizz Air-rel 16 500 Ft, amíg a Ryanair 23 000 forintot fog kérni, ami jelentős többletköltség egy négy tagú család esetén, ezzel ellentétben például a SWISS síszezonban ingyen szállítja felszerelésünket.
Budapest Airport
A másik dolog, hogy a fapadosokkal az ügyintézést csakis online végezhetjük. A Ryanair és a Wizz Air például több tízezer forintos felárat kér minden egyes tételre (poggyász, check in) egy telefonos foglalás esetén, és a callcenter emelt díjas tarifáját is ki kell fizetnünk. Más társaságok a repülőtéri asszisztenciát igyekeznek kifizettetni velünk. A Jet2 például csak pár száz forintot kér az online check-in ért, de ha a reptéren tesszük ugyanezt, az több mint 3 000 forintunkba kerül majd utasonként. Spórolhatunk azzal is, ha előre kifizetjük a poggyász díjat és meghatározzuk a súlyfelesleget. De ha ezeket túllépjük, akkor Vis Major alapon a jegyárunk többszörösét fizetteti ki velünk a fapados légitársaságok zöme.
Végül pedig meg kell említenünk a bankkártya használati vagy foglalási díjat, amelyet régebben például csak az utolsó körben tudhattuk meg, amikor már nehéz volt kihátrálni a tranzakcióból, mert kitöltöttük a kismillió rubrikát és csak a fizetés maradt hátra. A kártyahasználati vagy foglalási díj a fapadosok legnagyobb bevételi forrása (a poggyász mellett). Egy-egy tranzakció ugyanis csupán pár száz forintba kerül nekik, amíg nekünk ezreket számolnak fel érte. Ráadásul a legtöbb ilyen díj utasonként fizetendő, ami azt jelenti, hogy egy négytagú család a Ryanairnél és a Wizz Airnél 11 000 forint foglalási díjat fizet még akkor is, ha az összes jegyért egyszer és egy kártyával fizetett.
Air France
Az sem mindegy, hogy milyen kártyával fizetünk. A Ryanair például a Maestro bankkártyát részesíti előnyben, míg az easyJetnél az a pletyka járja, hogy a Visa kártyánkat nyugodtan az olcsóbb VisaElektronnak titulálhatjuk, mert a rendszer nem ismeri fel a különbséget. A hitelkártyákért szinte minden társaság vaskos összeget számol fel, és van amikor nem fix összeget, hanem a tranzakció egy bizonyos százalékát fizetteti ki velünk.
Ha telefonon kíséreljük meg a foglalást, akkor a helyzet még rosszabb , mert a telefonért is járatonként és utasonként fizetünk, tehát a bankkártyás fizetés még mindig sokkal jobb megoldásnak bizonyul. Az easynél több perces automata szöveget kell hallgatnunk emelt díjas tarifáért, aki pedig a Wizz Airrel utazik, annak a diszpécser kisasszonnyal való beszélgetés (a bankkártya díjon felül) 7 700 forintjába kerül majd, ha családi jegyet vásárol.
Amint látjuk repkednek az ezresek, ezért aztán tényleg nem érdemes felkelni a kora hajnali járatokhoz, és kietlen, a városoktól messzebb lévő reptereken landolni. Érdemesebb inkább körbenézni a klasszikus légitársaságok jegyárai között, mert nem kell különösebben szerencsésnek lennünk, hogy itt is kifogjunk valamilyen jó akciót. Akit eddig nem sikerült meggyőznünk, az megnézheti a Malév és a British Airways összehasonlító táblázatait, ezek további információkat tartalmaznak a fapados árkülönbségekről.