Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","shortLead":"A korábbi híradásokkal ellentétben idén ősszel még nem láthatjuk a Ferrari első zéró emissziós modelljét.","id":"20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c8dbe1-c028-4ebf-b0cf-15f1a572798e.jpg","index":0,"item":"a30ae4a6-6187-4011-9d9a-5c1a23a6ebf1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250509_kesobb-debutal-az-elso-tisztan-elektromos-ferrari","timestamp":"2025. május. 09. 06:41","title":"Később debütál az első tisztán elektromos Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984","c_author":"HVG","category":"360","description":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat egy kellemetlenebb mellékhatásra derített fényt. Úgy tűnik, a hivatalossá tett együttélés kimutatható mértékben növeli a túlsúly kockázatát, azonban nem mindkét félnél egyformán: a férfiaknak van nagyobb kitettségük.","shortLead":"Bár a házasságnak többféle, kutatások által is megerősített egészségügyi előnye van, egy lengyel vizsgálat...","id":"20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07e07db3-c68e-448a-87a2-52af113d2984.jpg","index":0,"item":"a2cbf045-be5d-4c50-8375-9277796c0384","keywords":null,"link":"/360/20250509_hvg-elhizas-ferfiak-hazassag","timestamp":"2025. május. 09. 16:15","title":"Egyre több adat támasztja alá: híznak a férfiak a házasságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyáltalán nem biztos, hogy az utólagos kommunikációban mindenben igazat állít az ukrán fél – mondta egy rálátó a HVG-nek. A két legfontosabb kérdés, hogy ki volt az ellenséges magyar hírszerzés megrendelője, valamint hogy a kémeknek mi volt a pontos mandátumuk.","shortLead":"Egyáltalán nem biztos, hogy az utólagos kommunikációban mindenben igazat állít az ukrán fél – mondta egy rálátó...","id":"20250509_ukrajna-magyar-kemhalozat-szakerto-velemeny-karpatalja-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9692ee54-0e4f-48d5-ae23-480a47c256c9.jpg","index":0,"item":"508b9607-f4df-4a4e-94fa-29ea9150cac5","keywords":null,"link":"/itthon/20250509_ukrajna-magyar-kemhalozat-szakerto-velemeny-karpatalja-ebx","timestamp":"2025. május. 09. 15:42","title":"Szakértő a HVG-nek: Nem formabontó, ha Magyarország kémhálózatot épített ki egy szomszédos országban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A holnapi Vörös téri parádé is jelzi, hogy Putyin háborúkat akar. Hszi és Putyin a Trump keltette zűrzavar legnagyobb haszonélvezője. Netanjahu terveiből látszik, hogy a szélsőséges politika immár a fő áramlat része Izraelben. Trump le tudja győzni a jemeni huszikat, ha Amerika kitart, de az iráni segédcsapat továbbra is fenyegetést jelent. Ha a „Merzcron”, azaz a francia–német kettős kudarcot vall, Európa is kudarcot vall. Témák és vélemények.","shortLead":"A holnapi Vörös téri parádé is jelzi, hogy Putyin háborúkat akar. Hszi és Putyin a Trump keltette zűrzavar legnagyobb...","id":"20250508_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"57dea3a5-6542-4228-a676-5ddae0cddbfb","keywords":null,"link":"/360/20250508_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. május. 08. 10:30","title":"Brit katonai szakértő: Ez már nem blöff, Putyin egyetlen lehetősége az atomháború, a NATO-nak a legrosszabbra kell készülnie","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aabd1d44-0424-4877-b011-55caad32c680","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Mutatunk néhány egyszerű tippet, hogyan tehet többet egészségéért.","shortLead":"Mutatunk néhány egyszerű tippet, hogyan tehet többet egészségéért.","id":"20250508_egeszseges-eletmod-seta-10-ezer-lepes-testmozgas-metabolikus-szindroma-who","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aabd1d44-0424-4877-b011-55caad32c680.jpg","index":0,"item":"93ed6170-0b35-4929-a500-6c259f9064fa","keywords":null,"link":"/elet/20250508_egeszseges-eletmod-seta-10-ezer-lepes-testmozgas-metabolikus-szindroma-who","timestamp":"2025. május. 08. 07:01","title":"A zsíros has veszélyesebb lehet, mint gondolná","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"És egyre több lesz évről évre. ","shortLead":"És egyre több lesz évről évre. ","id":"20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7139e0ea-8dcc-47ef-b62a-4ee428920f29.jpg","index":0,"item":"27cefdcd-c0f8-4f6b-8380-9059178425af","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_Olaszorszagban-tenyleg-majdnem-mindenki-autozik-motorozik-1000-lakosra-942-jarmu-jut","timestamp":"2025. május. 08. 14:06","title":"Az olaszoknál tényleg járműdömping van: 1000 lakosra 942 jut","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"897e1103-368d-4787-bd41-2ac47f166c9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem is egy sci-fi, és nem is egy horrorfilm egyik jelenete, hogy fogat tesznek a páciens szemébe, hanem egy különleges szemsebészeti eljárás, amelyről még az orvosok sem tudnak mindig. Ausztráliában már több ilyen sikeres műtétet is elvégeztek, Kanadában pedig most kerül sor rá először.","shortLead":"Nem is egy sci-fi, és nem is egy horrorfilm egyik jelenete, hogy fogat tesznek a páciens szemébe, hanem egy különleges...","id":"20250508_fog-a-szemben-mutet-latas-visszanyerese-vaksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/897e1103-368d-4787-bd41-2ac47f166c9e.jpg","index":0,"item":"a8c6ac89-bb49-4b3c-8704-f3556a063fbd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_fog-a-szemben-mutet-latas-visszanyerese-vaksag","timestamp":"2025. május. 08. 08:03","title":"Kockázatos műtét, de az eredmény magáért beszél: saját fogát teszik a beteg szemébe, hogy visszanyerje a látását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04a8acb5-fe1b-4926-9845-d94729b365e4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kormánypárti napilap Von Der Leyent lényegében azért támadja, amit a honvédelmi miniszterünknek is fel lehetne róni. ","shortLead":"A kormánypárti napilap Von Der Leyent lényegében azért támadja, amit a honvédelmi miniszterünknek is fel lehetne róni. ","id":"20250508_Magyar-Nemzet-Honvedelmi-miniszter-Magyar-Peter-haboru-beke","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04a8acb5-fe1b-4926-9845-d94729b365e4.jpg","index":0,"item":"f824ff19-f902-485f-b0c5-c86ddb7a8195","keywords":null,"link":"/elet/20250508_Magyar-Nemzet-Honvedelmi-miniszter-Magyar-Peter-haboru-beke","timestamp":"2025. május. 08. 11:36","title":"A Magyar Nemzet csütörtöki címlapja kiváló időzítéssel száll bele a háborúpártiságba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A fapados légtársaságok a kiegyensúlyozott jegyár-emelés helyett inkább újabb és újabb járulékos költségeket varrnak a...
A fapados légtársaságok a kiegyensúlyozott jegyár-emelés helyett inkább újabb és újabb járulékos költségeket varrnak a nyakunkba. Némelyik cég ráadásul – alattomos módon – takargatja ezeket a költségeket. Résszint azért, mert ezek a költségek merőben arcátlanok, és azért is, hogy aztán a tudatlanságunkat használják bevételi forrásnak „tetszik vagy nem tetszik” alapon. Az utazás nem kötelező, és ha valaki nem szereti a kisbetűs szabályzatot szóról-szóra értelmezni az legjobb, ha otthon marad (vagy olvasgatja a Travelline-t, mert azért mi itt vagyunk, hogy segítünk egy kicsit).
Egyre nyilvánvalóbb, hogy egy fapados viteldíja akármelyik normális szezonban (nem mínusz 25 fokos téli fagy, vagy a tanítási év kellős közepén) alig marad el a hagyományos légitársaságok áraitól. Ami már kevésbé nyilvánvaló, hogy ha nem vigyázunk, akár a kétszeresét is kifizethetjük annak, amelyet egy klasszikus légitársaság repülőjegyéért fizettünk volna.
A klasszikus légitársaságoknál (általában) egy maximum 23 kg-os bőrönd feladása ingyenes. Ugyanezért a poggyászért az easyJetnél 23 780 Ft, a Ryanairnél pedig 60 000 Ft (!) extrát fizetünk, a Germanwings 16 000 forintot fog kérni, a Jet2 pedig 10 000 forintot. A Wizz Air – a javára legyen mondva – április óta megszüntette a 15 kilós súlyhatárt, ez jelentős engedmény és jó hír annak, aki vásárlókörútra indul, hiszen némely légitársaságnál egy 5 kilós súlyfelesleg akár 30 000 forinttal is karcsúsíthatja a pénztárcánkat. Óvintézkedésnek annyit ajánlunk, hogy mindig legyen nálunk egy nagy méretű reklámszatyor, amelybe a laptoptáskánk és a kézitáskánk mellett (csak egy kézipoggyászunk lehet) van elég hely, hogy az esetleges extra kilókat kézipoggyászként is felvihessük a gépre.
Flickr - Creative Commons
Egy másik probléma, hogy a repülőjegy árakat összehasonlító weboldalak viteldíjai nem tartalmazzák az extra költségeket, sok légitársaság pontosan azért használja a „járulékos költséges” marketing fogást a szimpla jegyáremelés helyett, hogy az ilyen kereső programokban ne bukjanak le. Ezeknél a cégeknél csakis akkor tudhatjuk meg a teljes jegyárat, ha a légitársaság saját weboldalán végigcsináljuk a foglalást. Szerencsére ma már kötelezik a légitársaságokat, hogy a lehetséges költségekről előre tájékoztassák az utast, ezért a legtöbb fapados weboldalán vagy táblázatot találhatunk az extra díjakat illetően (Wizz Air, Ryanair), vagy a társaság bonyolult és ködösített kisbetűben értesülhetünk a foglalás költségeiről (pl. easyJet, ahol ráadásul egy csomó információ regisztrációhoz kötött).
Nagyon fontos, hogy áttanulmányozzuk ezeket a táblázatokat, mielőtt megkezdjük a foglalást. Nézzük meg a ránk vonatkozó költségeket, mert azok minden társaságnál különbözőek lehetnek. A Wizz Air például felszámol csecsemődíjat, amely 13 750 forint kisgyermekenként az oda-vissza útra, és ezért a Raynair-nél és az easyJet-nél is hasonló árat fizetünk, noha a nemzetközi társaságoknál a 2 éven aluli gyermekek ingyen utaznak (szüleik ölében, külön ülőhely nélkül). Egy pár síléc szállítása az Easy-nél 13 200 Ft, a Wizz Air-rel 16 500 Ft, amíg a Ryanair 23 000 forintot fog kérni, ami jelentős többletköltség egy négy tagú család esetén, ezzel ellentétben például a SWISS síszezonban ingyen szállítja felszerelésünket.
Budapest Airport
A másik dolog, hogy a fapadosokkal az ügyintézést csakis online végezhetjük. A Ryanair és a Wizz Air például több tízezer forintos felárat kér minden egyes tételre (poggyász, check in) egy telefonos foglalás esetén, és a callcenter emelt díjas tarifáját is ki kell fizetnünk. Más társaságok a repülőtéri asszisztenciát igyekeznek kifizettetni velünk. A Jet2 például csak pár száz forintot kér az online check-in ért, de ha a reptéren tesszük ugyanezt, az több mint 3 000 forintunkba kerül majd utasonként. Spórolhatunk azzal is, ha előre kifizetjük a poggyász díjat és meghatározzuk a súlyfelesleget. De ha ezeket túllépjük, akkor Vis Major alapon a jegyárunk többszörösét fizetteti ki velünk a fapados légitársaságok zöme.
Végül pedig meg kell említenünk a bankkártya használati vagy foglalási díjat, amelyet régebben például csak az utolsó körben tudhattuk meg, amikor már nehéz volt kihátrálni a tranzakcióból, mert kitöltöttük a kismillió rubrikát és csak a fizetés maradt hátra. A kártyahasználati vagy foglalási díj a fapadosok legnagyobb bevételi forrása (a poggyász mellett). Egy-egy tranzakció ugyanis csupán pár száz forintba kerül nekik, amíg nekünk ezreket számolnak fel érte. Ráadásul a legtöbb ilyen díj utasonként fizetendő, ami azt jelenti, hogy egy négytagú család a Ryanairnél és a Wizz Airnél 11 000 forint foglalási díjat fizet még akkor is, ha az összes jegyért egyszer és egy kártyával fizetett.
Air France
Az sem mindegy, hogy milyen kártyával fizetünk. A Ryanair például a Maestro bankkártyát részesíti előnyben, míg az easyJetnél az a pletyka járja, hogy a Visa kártyánkat nyugodtan az olcsóbb VisaElektronnak titulálhatjuk, mert a rendszer nem ismeri fel a különbséget. A hitelkártyákért szinte minden társaság vaskos összeget számol fel, és van amikor nem fix összeget, hanem a tranzakció egy bizonyos százalékát fizetteti ki velünk.
Ha telefonon kíséreljük meg a foglalást, akkor a helyzet még rosszabb , mert a telefonért is járatonként és utasonként fizetünk, tehát a bankkártyás fizetés még mindig sokkal jobb megoldásnak bizonyul. Az easynél több perces automata szöveget kell hallgatnunk emelt díjas tarifáért, aki pedig a Wizz Airrel utazik, annak a diszpécser kisasszonnyal való beszélgetés (a bankkártya díjon felül) 7 700 forintjába kerül majd, ha családi jegyet vásárol.
Amint látjuk repkednek az ezresek, ezért aztán tényleg nem érdemes felkelni a kora hajnali járatokhoz, és kietlen, a városoktól messzebb lévő reptereken landolni. Érdemesebb inkább körbenézni a klasszikus légitársaságok jegyárai között, mert nem kell különösebben szerencsésnek lennünk, hogy itt is kifogjunk valamilyen jó akciót. Akit eddig nem sikerült meggyőznünk, az megnézheti a Malév és a British Airways összehasonlító táblázatait, ezek további információkat tartalmaznak a fapados árkülönbségekről.