Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6728f69f-b472-48cf-bf09-43cf996cc36c","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A grönlandi kormányfő hétfőn találkozik majd a dán parlament és az üzleti élet képviselőivel, valamint fogadja őt X. Frigyes dán király is, akivel közösen utazik vissza Grönlandra.","shortLead":"A grönlandi kormányfő hétfőn találkozik majd a dán parlament és az üzleti élet képviselőivel, valamint fogadja őt X...","id":"20250427_gronland-kormanyfo-dania-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6728f69f-b472-48cf-bf09-43cf996cc36c.jpg","index":0,"item":"e58a0c6e-9e5f-4387-9232-8630a464b59e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250427_gronland-kormanyfo-dania-trump","timestamp":"2025. április. 27. 18:40","title":"Inkább Dániához közeledne a grönlandi kormányfő, semmint a tiszteletlen amerikaiakhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551","c_author":"Vass Péter","category":"360","description":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét Európában élte le, a halál azonban szülőföldjén érte.","shortLead":"A latin-amerikai irodalmi boom utolsó nagy alakjaként emlegetik Mario Vargas Llosa perui írót, aki élete nagy részét...","id":"20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e321430f-4af5-4dd9-acbf-55485d253551.jpg","index":0,"item":"e4dc0a1b-5d65-480b-a11a-54de5bd0bd11","keywords":null,"link":"/360/20250427_hvg-mario_vargas_llosa_vilaga_kesei_nobeldij_pofon_garcia_marqueznek_otthonosan_mozgott","timestamp":"2025. április. 27. 12:27","title":"A Nobel-díjas focikommentátor, aki képen törölte García Márquezt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95474dd8-2902-44e8-90a7-8e8290a8a2be","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újra felül a retróvonatra a Sony, és visszahozz egy olyan funkciót, amit imádtak a felhasználók, amikor csak egy rövid időre tették elérhetővé.","shortLead":"Újra felül a retróvonatra a Sony, és visszahozz egy olyan funkciót, amit imádtak a felhasználók, amikor csak egy rövid...","id":"20250428_sony-plasytation-retro-felulet-rendszerfrissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95474dd8-2902-44e8-90a7-8e8290a8a2be.jpg","index":0,"item":"ba7ac952-97c1-46c5-878d-5630b4c73595","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_sony-plasytation-retro-felulet-rendszerfrissites","timestamp":"2025. április. 28. 15:03","title":"Akkora siker volt a PlayStation konzolok retrósítása, hogy visszahozza a Sony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41355c23-750e-4a55-95e7-5a233c8d253c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Papp László arénában kezdi november 14-én európai turnéját a kanadai Three Days Grace.","shortLead":"A Papp László arénában kezdi november 14-én európai turnéját a kanadai Three Days Grace.","id":"20250428_three-days-grace-koncert-papp-laszlo-arena","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41355c23-750e-4a55-95e7-5a233c8d253c.jpg","index":0,"item":"ca5c55a1-affc-4dcf-9d1b-5b40ba5ba1d3","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_three-days-grace-koncert-papp-laszlo-arena","timestamp":"2025. április. 28. 11:42","title":"Jön a Three Days Grace","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"573ae6fb-8b1f-48cb-92fb-7773f318275f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia észleli, és segít a gyerekeknek elkerülni a meztelen képek megnyitását az androidos készülékeken. Szülőként érdemes lehet megismerni, hogyan felügyelheti a gyermeke készülékét.","shortLead":"A mesterséges intelligencia észleli, és segít a gyerekeknek elkerülni a meztelen képek megnyitását az androidos...","id":"20250428_google-uzenetek-android-biztonsag-meztelenseg-uj-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/573ae6fb-8b1f-48cb-92fb-7773f318275f.jpg","index":0,"item":"216b4f3c-0410-43d6-915d-095d57b42cc1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250428_google-uzenetek-android-biztonsag-meztelenseg-uj-funkcio","timestamp":"2025. április. 28. 08:03","title":"Szülők, figyelem: fontos funkció élesedik a 18 év alattiak telefonjain","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a074a20-12a2-4726-b794-f844bc5e6fda","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Range Rover Electric egy bőven 100 kWh feletti kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát.","shortLead":"A Range Rover Electric egy bőven 100 kWh feletti kapacitású akkumulátorból nyeri az energiát.","id":"20250428_v8-helyett-hatalmas-aksival-tamad-az-elektromos-range-rover-electric","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a074a20-12a2-4726-b794-f844bc5e6fda.jpg","index":0,"item":"c133201d-f70c-4962-9206-4c49dbf70fe1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250428_v8-helyett-hatalmas-aksival-tamad-az-elektromos-range-rover-electric","timestamp":"2025. április. 28. 07:21","title":"V8 helyett hatalmas aksival támad az elektromos új Range Rover","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"11855f98-b30b-4d98-a6bc-35baf8f74bcf","c_author":"Lengyel Tibor","category":"360","description":"Lázár János és a magyar társadalom fele-kétharmada régóta halálbüntetés-párti, de a miniszter újabban gyakran emlegeti ezt. Pedig most sincs realitása a halálbüntetés visszaállításának, ahogy 2002-ben sem volt, amikor Orbán Viktor vetette fel. Magyarországon utoljára 1988-ban akasztottak, de a világ sok országában most is népszerű a kivégzés, főleg Kínában és a Közel-Kelet országaiban.","shortLead":"Lázár János és a magyar társadalom fele-kétharmada régóta halálbüntetés-párti, de a miniszter újabban gyakran emlegeti...","id":"20250427_halalbuntetes-politika-kivegzes-jobboldal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/11855f98-b30b-4d98-a6bc-35baf8f74bcf.jpg","index":0,"item":"87387200-c4f8-4de8-b4cd-d14b15547458","keywords":null,"link":"/360/20250427_halalbuntetes-politika-kivegzes-jobboldal","timestamp":"2025. április. 27. 09:31","title":"Mikor lehet végre újra akasztani? – Nem Lázár János az egyetlen, aki szorgalmazná a halálbüntetés visszaállítását","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"64599d03-78a4-4e95-ad0b-4b34735deb05","c_author":"Lakos Gábor","category":"kultura","description":"Képeink a III. Krúbi és a csirkék bosszúja című koncertről. ","shortLead":"Képeink a III. Krúbi és a csirkék bosszúja című koncertről. ","id":"20250428_krubi-koncert-kepek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/64599d03-78a4-4e95-ad0b-4b34735deb05.jpg","index":0,"item":"8e884ead-99a4-41e5-85d4-022fdac10c39","keywords":null,"link":"/kultura/20250428_krubi-koncert-kepek","timestamp":"2025. április. 28. 11:56","title":"Így álltak bosszút Krúbin a csirkék a Budapest Parkban – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mi történik a függöny mögött? - Az első osztály titkai
szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?
A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős...
A polgári repülés kezdetén a repülés luxusát csak gazdag utasok tudták megfizetni, azok a kényelemhez szokott tehetős utasok, akik korábban a vonatok, illetve a tengerjáró hajók első osztályain utaztak. Egészen a második világháború utáni évekig kellett várni, hogy az Egyesült Államokban megjelenjenek az olcsóbb, puritánabb ülések, amelyek a vonatok „coach” osztályának utasait célozták meg elérhető alternatívaként – és hozták létre a mai turista osztályt. A turista osztály megjelenése ellenére az első osztály végig megmaradt a maga luxusával, bár a különbség még nem volt akkora, mint manapság. 1979-ben a Pan Am felújította az általa elsőként üzembe állított Boeing 747 Jumbo gépeit, és (újra) bevezette a „sleeperette” nevű üléseket az első osztályon, amelyeket lehajtva közel vízszintes alvó helyet kapott az utas. Az alvásra alkalmas székek aztán hamar az első osztály kötelező tartozékává váltak világszerte.
Kattintson a képre, ha többre kíváncsi
Természetesen nem minden légitársaság rendelkezik First Class-szal, és amelyiknél elérhető, annak sem mindegyik repülőgépén, érdemes foglaláskor tájékozódni. A fapados légitársaságok repülőgépein csak egy osztály van: a turista osztály. A klasszikus légitársaságok rövid távú járatain a legtöbb esetben már két fedélzeti osztály található: a gép elején az üzleti (Business) rész néhány sora, majd utána a turista (Economy) székek következnek. A hosszú távú járatokat repülő, széles törzsű gépek egy részén szintén csak üzleti és turista osztály van, de manapság egyre több légitársaság vezeti be a kettő közötti Premium Economy osztályt, ami a turistánál egy kicsit kényelmesebb székeket és a székek közötti nagyobb helyet, továbbá jobb szolgáltatásokat jelent. Nézzük, mit is jelent az égi utazót minden földi jóval elhalmozó szolgáltatási szint a világ élvonalába tartozó légitársaságoknál, vagyis tulajdonképpen mi történik a függöny mögött!?
Még több fotó itt, kattintson!
AP
Felszállás előtt Az első osztályra jegyet váltó utasok már jóval a függöny elhúzása előtt kiváltságos helyzetbe kerülnek. Akár már otthonukban, ahol pakoláskor sokkal több holmit csomagolhatnak el, mint a Business vagy turista osztályon utazó társaik. A Lufthansánál vagy a Qatar Airways-nél például fejenként 40 kg poggyászt vihetnek (ez duplája a turista jegynél engedélyezettnek), sőt, a transzatlanti járatokra akár 2 db, egyenként 32 kg-os bőröndöt is bepakolhatnak. A British Airways még ezt is túlszárnyalja, náluk akár 3 db 32 kg-os bőröndöt is feladhatnak az elit osztályon utazók.
A repülőtérre érve külön check-in pult vár rájuk, ahol soron kívül tudnak bejelentkezni az adott járatra. A kézhez kapott beszállókártyával szintén sor nélkül, külön első osztályú utasoknak fenntartott folyosón juthatnak át a biztonsági ellenőrzésen, hogy az így nyert értékes perceket valamelyik különleges váróteremben tölthessék el. Például „a világ 5 csillagos légitársasága”-ként reklámozott Qatar Airways központjában, a Dohai Nemzetközi Repülőtéren, amelynek 90 millió dollárból felépült, márvány padlójú, vízesésekkel tarkított váróját kifejezetten erre a célra tervezték. Itt külön férfi és női szauna, jacuzzi várja az utasokat, de masszázs és kozmetika is rendelkezésükre áll. Az ellazult vendégeket ezután külön sofőr viszi a gépükhöz a BMW 7-es autóflotta egyik tagjával.
Flickr (Creative Commons)
Frankfurtban a BMW-k helyett Mercedes S osztályú luxusautókkal vagy Porsche Cayenne terepjárókkal szállítják az első osztályon utazókat a repülőgépükhöz a Lufthansa 1800 négyzetméteres, First Class termináljáról. A világelsőként épült német terminálba lépve a Qatarhoz hasonlóan minden utas egy személyi asszisztenst kap, aki a check-in-től egészen a repülőgépig segíti és kíséri az utazót. Az elfoglalt üzletemberek számára kiemelt és egyedülálló előny a frankfurti külön terminálon, hogy garantáltan 30 perc alatt juthatnak el saját autójuktól egészen a gépig – bárhová is repülnek éppen. A saját autónál maradva, az Emirates és a Virgin Atlantic légitársaság a világ számos nagyvárosában sofőr szolgálatot üzemeltet első osztályú utasaik számára, akiknek így a taxival sem kell bajlódniuk. A Virginnél ezt akár első osztályú vonatjegyre is cserélhetjük, de ha mégis az autót választjuk, az angol fővárosban már útközben, az autóban bejelentkezhetünk a járatunkra.
A fedélzeten A luxus különlegességek és kényeztetések igazán csak a fedélzetre érkezvén következnek. Mindenek előtt a világ legfinomabb pezsgői, Bulgari vagy éppen Ferragamo pipere táskák, és 7-8 fogásos étkezések várnak azokra, akik meg tudják fizetni az első osztály kényelmét. Először is nézzük magukat a székeket, ahol az utazási idő nagy részét töltjük. Ezek a székek valójában nem is székek, inkább motorizált, széles bőrfotelek, melyeket minden kényelmi extrával elláttak. Legfontosabb, hogy mindet át lehet alakítani egy teljesen vízszintes, kényelmes ággyá.
A Singapore Airlines-nál – miközben az utasok átvehetik Givenchy hálóköntösüket az óriási fürdőszobában – meg is ágyaznak a segítőkész légiutaskísérők, lepedővel, paplannal, kis- és nagypárnával. A világ első osztályain egyébként átlagosan 3 utasra jut egy stewardess vagy steward (ez az arány a business osztályokon általában 10-15 utas, a turista osztályokon pedig 40-50 utazó). A Singapore kétszintes Airbus A380-as gépeinek első osztályán 12 darab lakosztályt alakítottak ki az extra kényelmes székek helyett. A „First Class Suite” helyeken ülőknek elhúzható ajtóval elzárható kisebb szobájuk van az utazás alatt, óriási, nagy felbontású képernyővel, kristálypohárban felszolgált Dom Perignon vagy Krug pezsgővel. A fedélzeti szórakoztató rendszer külső zajokat semlegesítő, térhatású fülhallgatóján keresztül tökéletes minőségben lehet hallgatni a több, mint 100 film, 180 TV műsor, 20 rádiócsatorna és több, mint 700 CD hangjait. Étkezéshez Givenchy által tervezett étkészletet használnak, vacsorához a világ legjobb boraiból lehet választani. Nem véletlenül választották az utazók a SkyTrax 2009-es szavazásán az év Legjobb Első Osztályának a Singapore Airlines-t.
A 2009-ben második legjobbnak választott dubaji Emirates-nél 90 cm széles, különleges bőrfotel szolgálja az első osztály utasait, mahagóni favázzal és berakásokkal, valamint állítható hangulatvilágítással. A szék szinte végtelen beállítási lehetősége mellett az asztal magassága is motorosan állítható, hogy étkezéshez, munkához a legkényelmesebben használhassa a kedves utas. A kis „szoba” egyik sarkában tükörrel ellátott mosdó található, de minibár is van. Az Emirates rendelte eddig a legtöbb Airbus A380-as superjumbo gépet, melynek üzembeállításával egyidőben megújították az első osztályt is. Ennek érdekessége a fedélzeti zuhanyzó, segítségével az utasok felfrissülten érkezhetnek úti céljukhoz. A zuhany előzetes beosztás alapján használható, minden alkalomra külön előkészítik a természetes anyagokból készült szépségápolási cikkekkel együtt. A repülőgép felső szintjén található kis lakosztályok elektromosan mozgatható ajtóval biztosítják az utasok nyugalmát. Ha a nyugalmat szórakozással szeretnénk feldobni, itt 1200 fedélzeti videó és audio program közül választhatunk. A középső két „szék” közötti elválasztófal leengedhető, így megoszthatjuk az utazás élményét társunkkal vagy akár egy ismeretlen utazóval is. Aki nagyobb társaságban szeretné eltölteni a repülési időt, igénybe veheti a gép felső szintjének elejében kialakított exkluzív bárt, ahol kötetlenül beszélgethet a másik 13 első osztályon utazó társával.
Till Bartels
A tavalyi harmadik Qatar Airwaysnél kaviárt és homárt szolgálnak fel a 10 fogásos étkezésnél, italt többszörös díjnyertes bor kollekciójukból lehet választani. Étkezés és szórakozás után a fehér vászon matracon párnával és ausztrál gyapjúból készült takaróval ágyaznak meg, és Bulgari pipere csomagot kap az utas. A Virgin Atlantichoz és a Singapore Airlines-hoz hasonlóan a Qatar fedélzetén is megoldható, hogy az első osztályú utas egy másik utast fogadjon ebédre, ugyanis az asztal úgy alakítható át, hogy annak két oldalán ketten ülhessenek.
Érkezéskor A Thai Airways érkezéskor kísérőt biztosít Bangkokban, aki soron kívül átviszi az első osztályú utasokat az útlevél- és vámvizsgálaton, valamint a csomagfelvételen. Ezt a British Airways túlteljesíti, ugyanis ők Londonban érkezési várókat üzemeltetnek, ahol az érkező utas lezuhanyozhat, masszázst kaphat, közben kivasalják az öltönyét, hogy úgy indulhasson a reggeli tárgyalásra, mintha saját otthonából tenné.
Bár a gazdasági válság hatására egyre több cég dönt úgy, hogy nem tart fent külön első osztályt, a versenyben maradó légitársaságok presztízskérdést csinálnak abból, ki rendelkezik a legjobb lehetőségekkel. Megpróbálják egymást túlszárnyalni és a függönyök mögött még nagyobb, még kényelmesebb, még exkluzívabb szolgáltatást nyújtani az égen, néha már a földi szállodákat is túlszárnyalva.