Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c","c_author":"Imre Réka - Siteri Nóra","category":"itthon","description":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak a sok ezer embernek az egyike, aki az egészségügy méltatlan helyzete miatt tüntetett szombaton a Kossuth Lajos téren. ","shortLead":"„Ideje, hogy az ország letegye a politikai bulvárt, és azért álljon ki, ami valóban fontos” – mondta a HVG-nek annak...","id":"20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/341f3e20-b73c-482a-860c-e28d3ff0ce0c.jpg","index":0,"item":"07f88f7b-de36-43c7-9845-24f904c8aa81","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_mok-orvosok-tuntetes-video-mosz-apolok-szakszervezet-kamara-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 09:14","title":"„Lassan 50 éves vagyok, az én számat már nem fogja be senki” – tízezren nézték meg, van-e még jövője az egészségügynek, vagy el kell innen menni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b450cd4e-243b-4a6e-af9d-24e4b0c673c7","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A legtöbben gazdasági irányba tanulnának tovább.","shortLead":"A legtöbben gazdasági irányba tanulnának tovább.","id":"20250310_83-eves-egyetemista-felsooktatasi-jelentkezesi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b450cd4e-243b-4a6e-af9d-24e4b0c673c7.jpg","index":0,"item":"f904dfa5-7afd-4565-a434-02502f5b8d1f","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_83-eves-egyetemista-felsooktatasi-jelentkezesi-adatok","timestamp":"2025. március. 10. 07:54","title":"83 éves a legidősebb ember, aki egyetemre akar járni ősztől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a szalonállapotú BMW 320i Coupé egészen a 90-es évek közepéig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/961808d0-d5f4-4302-bd81-fbfa1da79aff.jpg","index":0,"item":"7d1097e3-e354-4e7f-8e0f-1648c76cf704","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_66-azaz-hatvan-kilometerrel-aruljak-ezt-a-remek-32-eves-kupe-bmw-t-e36","timestamp":"2025. március. 09. 07:21","title":"66, azaz hatvanhat kilométerrel árulják ezt a remek 32 éves kupé BMW-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98514647-fe7f-4c1f-98a0-33f9c14bb0f1","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Phenjan közölte, hogy egyetlen rossz lövés is háborúhoz vezethet, majd kilőtt több rakétát a Sárga-tenger felé.","shortLead":"Phenjan közölte, hogy egyetlen rossz lövés is háborúhoz vezethet, majd kilőtt több rakétát a Sárga-tenger felé.","id":"20250310_eszak-korea-ballisztikus-raketa-amerikai-del-koreai-hadgyakorlat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98514647-fe7f-4c1f-98a0-33f9c14bb0f1.jpg","index":0,"item":"41c4e57b-befe-4848-ba98-3c661f3107bc","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_eszak-korea-ballisztikus-raketa-amerikai-del-koreai-hadgyakorlat","timestamp":"2025. március. 10. 10:23","title":"Észak-Korea ballisztikus rakéták kilövésével tiltakozott az amerikai-dél-koreai hadgyakorlat ellen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították Călin Georgescu elnökjelöltségét.","shortLead":"A milliárdos üzletember Soros Györgyöt is emlegette és megkérdőjelezte Románia demokratikusságát, miután elutasították...","id":"20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b4e712-a40b-4d43-bfd2-17af4a3fad1a.jpg","index":0,"item":"31d85ac0-fb3c-4327-8347-b7b161df5ad9","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_Elon-Musk-nehezen-viseli-calin-georgescu-elnokjelolt-x","timestamp":"2025. március. 09. 22:03","title":"„Újra Soros” – Elon Musk kiakadt, hogy ejtették a román szélsőjobbos jelöltet: egy óra alatt háromszor is posztolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik valamennyi csapadék.","shortLead":"Lelkes nézelődők fotózták vasárnap a Dunát a Margit-szigetnél, látványosan kevés víz van a mederben. Jövő héten érkezik...","id":"20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ba7f21ef-28c4-46cb-9199-f0484716a492.jpg","index":0,"item":"f587f925-58b2-41dc-a333-29f953bf51ae","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_Mar-turistak-fotozzak-a-Dunat-Budapesten-annyira-keves-viz-van-a-mederben","timestamp":"2025. március. 09. 19:45","title":"Képek: turisták nyüzsögnek az apadó Duna medrében Budapesten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","shortLead":"Még egy mutató, amiben utolsó helyen állunk az Európai Unióban, a bolgárok is messze lepipálnak minket.","id":"20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3999bbf6-37b4-4952-bb65-e3f33c58cb6f.jpg","index":0,"item":"62bcdffd-5609-4b26-9c5f-93029235a83d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_noi-kutatok-es-noi-mernokok-aranya-eurostat-statisztika-nonap","timestamp":"2025. március. 09. 13:04","title":"Hiába Orbán Viktor csokrai, térképen is kiüti a szemet, akkora a nők lemaradása Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6","c_author":"Visa","category":"brandcontent","description":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi szektorban. A Visa 2024-ben is azokat az üzleteket kereste és díjazta, ahol a vásárlók a hagyományos értékesítésen túl megkapják ezt a pluszt. A Visa Boltok Boltja versenyben már második alkalommal osztották ki a fődíjakat, idén a fenntarthatósággal, a közösségi élményekkel és a kiemelkedő ügyfélkiszolgálással lehetett kitűnni a mezőnyből.","shortLead":"Az egyedi vásárlási élmény és az innováció mára elengedhetetlen, ha egy vállalkozó sikeres akar lenni a kiskereskedelmi...","id":"20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e6b27e4-e2f5-43f2-a1fd-1ca73e7aa2b6.jpg","index":0,"item":"ab9c278c-c18e-40af-8262-d292feba9c2e","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250306_A-kiskereskedelmi-szektor-legjobbjait-dijaztak-Visa-Boltok-Boltja","timestamp":"2025. március. 10. 13:30","title":"A siker kulcsa az egyediség: a kiskereskedelmi szektor legjobbjait díjazták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A kerékpárosok kiskirályok a budapesti utakon, de előfordul, hogy csúcsidőben a biciklis utakon is torlódás alakul ki. Kétségtelen, az autóhoz képest így is szabadabb a városi bicajozás, de azért vannak pezsdítő alternatívák az urbánus kerekezésre is. Első rész: a roller.
"54 éves létemre most kezdtem el rollerezni [...] először kissé félve merészkedtem ki, ma már semmi gondom nincs. Néhányan mosolyognak, többen csodálkoznak, de általában véve nem foglalkoznak velem. Magát a rollerezést pedig nagyon élvezem! Tömegközlekedést is meg lehet vele szeretni: elég sokat autóztam eddig, most egyre kevesebbet. A rollert azért vettem, hogy a gyalog kb 10 percre levő MOL-ba megteendő utat lerövidítsem, nagyon untam már gyalogolni. De annyira megszerettem, hogy egyre többet használom, gyakorlatilag bárhová megyek, viszem az autó csomagtartójában, és csak előkapom. Ezt a biciklivel sajnos nem tudom megtenni" – így áradozik az egyik magyar felnőttrolleres fórumon egy hozzászóló.
A bejegyzéseket érdemes végigböngésznie annak, aki megunta az autót, de a biciklizést körülményesnek vagy túl gyorsnak és veszélyesnek tartja. A légtömlős kerekek előnyeitől a budapesti álságos járdaviszonyokig mindent megtudhat egy érdeklődő a fórumokról, ahogy azt is, hogy legtöbbször a gyerekek láttán szoknak rá a rollerezésre a felnőttek, sőt a városi rollerezés feltalálójának története is a gyerekkorba nyúlik vissza.
Házi készítésű roller
AFP / Junior D. Kannah
Felnőtté válás, vagy inkább mégsem
A svájci Wim Ouboter nővérének egyik lába 25 centivel rövidebb volt, mint a másik. Ez az anatómiai adottság vezetett a felnőttrollerezés egy évtizeddel ezelőtti elterjedéséhez. A felemás lábú kislány nem tudott sem biciklire ülni, sem a környéken mindennapos sízésnek hódolni, ezért a szülők kitalálták, hogy a gyerekeik rollerrel fognak közlekedni mindenhova. Évente lecserélték a darabokat, és amikor Ouboter felcseperedett, már nem akart lemondani az élvezetről.
Harmincévesen bankárként dolgozott Zürichben, de a kedvenc hentesboltjának „mikrotávolsága” annyira zavarta, hogy eszébe jutott a gyerekkori felhőtlen száguldozás a domboldalon. „Készítettem egy primitív rollert, és görkorcsolya kerekeit használtam fel hozzá. Működött, az egyetlen baj az volt vele, hogy amint a belvárosba értem, kinevettek az emberek.” Ouboternek további 12 évébe került, hogy kifejlessze az összecsukható, könnyűfém vázas változatot, amit a hátizsákjába rejthetett, ha megérkezett A-ból B-be.
Roller 1925-ből (Berlin)
AFP / Roger Viollet
1996-ban lett piacképes Ouboter Micro Skate Scootere, amit 1999-ben a tajvani JD Corporation kezdett el tömegesen gyártani, és Razor néven lett a japán juppik dilije Tokióban. A hájp átterjedt a nyugati féltekére, egy USA-beli kiállítás után rögvest rendeltek négyezer darabot az összecsukható, repülőgépek összeeszkábálásához is használt alumíniumból készített rollerekből. Egy évvel később a cég már alig bírta fedezni az egyre növekvő keresletet, 2000-re pedig egymillió darabra kellett növelnie a darabszámot. A vállalat egy év alatt megduplázta 40 millió dolláros forgalmát.
Kerekezés máshogy
Nagy-Britanniában és Franciaországban is egyre többen csapták hónuk alá a kétezres években a 3-5 kilós szerkezetet, melynek őse körülbelül száz évvel ezelőtt szolgálta a gyorsabb közlekedést. Még amisok is használták, akiknek a vallásuk tiltja, hogy autóval járjanak. A kutyaszán rolleres változatát is ismerik az északi vidékeken, és ahogy a biciklinek, a rollernek is kifejlesztették a gázzal, benzinnel és elektromos hajtóerővel mozgó változatát.
Hogy mi válthatta ki a lelkesedést? A kerékpárral szemben rövid távon a roller felhasználóbarátabb. Nem kell bíbelődni a tárolással és a lakatolással, de még borús idő esetén is elindulhatunk vele, ha elered az eső, csak behajtogatjuk a hátizsákba és felszállunk a metróra. Messzebbi kiruccanásokhoz is magunkkal vihetjük: elfér a bőröndben, a repülőn is csak pár kiló extrasúly, városnézéshez pedig tökéletes. Nem izzaszt le annyira, mint a biciklizés, ezért lett olyan kedvelt például az öltönyösök körében nyugaton.
Az elektromos roller
Míg a lábmeghajtású roller kettő-négy kerékkel rendelkezik, kormányozható, egy lábtartóval és valamilyen fékberendezéssel van felszerelve, és használója egyik lábával, a talajhoz képest tolja előre magát, miközben a másik lába a lábtartón helyezkedik el, az elektromos roller kétkerekű, és eleve a szélesebb deszkával készítik. A jóval drágább motoros járművek átlagban 20 kilót nyomnak, létezik összecsukható verziója, sebessége a 40 km/h-t is elérheti. A vezess.hu-n nemrégiben leteszteltek egy notebook áráért kapható masinát.
Kerék-deszka-kormány
A rollerre kettőtől-négy kereket szerelhetnek, ez függ a deszka vastagságától is. Kardinális kérdés, hogy milyen átmérőjű: már a 100 és a 110 mm is teljesen eltérő utazási élménnyel (ahogy egy Youtube-videó is bemutatja) járhat, főleg, ha girbe-gurba pesti utcákon szeretnénk előrehaladni. Természetesen minél nagyobb a kerék, annál zökkenőmentesebb és gyorsabb a haladás, ugyanez azonban a praktikusságban üthet vissza. Azonban a profi városi rollerek (külföldön kick scooternek hívják) vázát úgy alakítják ki, hogy akár 170-200 mm átmérőjű kerekek se foglaljanak túl sok helyet összehajtogatásnál. Érdemes odafigyelni, hogy legyen lökhárítója a rollernek, főleg, ha irodába száguldásra szeretnénk használni: az út porát, az esetleges sárfelcsapódást ezzel elkerülhetjük, és a fékezést is optimalizálhatja. (Arra azonban minden rollert népszerűsítő fórumon felhívják a figyelmet, hogy esős időben, nedves talajon veszélyes rollerezni)
A deszka szélességét kényelmi szempontok alapján kell kiválasztani, a 20 centi széles deszkára mindkét lábat el lehet már helyezni gurulás közben, vagy akár a gyermeket is elénk állíthatjuk az oviba menet.
A kormánynál érdekes lehet a fogó anyaga: a gumi, a parafa és a szivacs nem töri fel a kezet, a keményebb műanyagon viszont nagyobb a súrolódás. A fék is fontos felszerelés, ha túlgyorsul a jármű a járókelőkkel teli utcaszakaszokon. A kormány magasságát a felnőttek esetében teleszkópos megoldással lehet variálni, így akár magasra nőtt gyereklelkű irodisták is felpattanhatnak rá. A rollerek teherbírását is átszabták a nagyobb termetre, vannak akár 130-160 kilogramot is bíró mikrojárművek, a legtöbbet azonban 100 kilóra kalibrálják.
Magyarországon a gyerekek részére nagyobb a kínálat, de az interneten találtunk 100 kilós terhelésig felnőtt változatot is, egy női fehér-lila összecsukható Spartan rollert pedig már 8900 forintért is meg lehet kapni, vállpánttal ellátva.
nycewheels
Szabályok és veszélyek
A rollerezés bár gyerekjátékként van elkönyvelve, mióta felnőttek is művelik, kérdésessé vált a KRESZ-beli helye. A közúti közlekedésben gyalogosnak kell tekinteni: (…) - az úton gyermekjátékkal (pl. gyermekkerékpárral, rollerrel), gyermekkocsival, kerekes székkel (l. a Függelék II/a pontot), valamint talicskával közlekedő személyt (…)
Így ahogy a görkorcsolya, a gördeszka, a roller sem része egyelőre a szabályozásnak, ezzel az eszközzel is gyalogosként kell közlekedni.
A balesetveszélyt még a 10-15 km/óra átlagsebességet elérő, lábbal hajtható rollerrel sem szabad figyelmen kívül hagyni. Egy amerikai kutatás szerint augusztusban történik a legtöbb rolleres baleset, ezért fontolóra vették a rollereseknek is a védőfelszerelés előírását. A sérülések nagy része rándulás, de a bejelentett balesetek egyharmada töréssel vagy ficammal végzõdött – írja az egyik orvosi magazin, melyből az is kiderül, hogy a rollerezés közben elszenvedett balesetek elenyészőek például a görkorcsolyás zúzódásokhoz képest.
Most kúl vagy nem?
Tavaly egy blogger viszont ráhúzta a vizes lepedőt a rollerre, és a világ leghaszontalabb járművének kiáltotta ki: A roller a gördeszka és a bicikli valamiféle torz szerelemgyereke, viszont ellentétben két ősével, ez tökéletesen használhatatlan. Amennyiben az ember egy kicsit is lejtősebb terepen van, máris felesleges energiaelszívást és/vagy halálfélelmet kelt. Felfelé nyilván gyakorlatilag lehetetlen haladni vele, sík terepen pedig, bár használható, a hajtása feleslegesen nehézkes – írta a Hamu és Feltámadás blog szerzője, de az urbánus szubkultúrák közül a görkorisok és a gördeszkások is fújnak a rolleresekre. De hogy tényleg nem kúl? Pipó Bence az egyik legtehetségesebb hazai extrém rolleres erre is rácáfol, aki a freestyle rollerezésével igazi csodákat művel.
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.