szerző:
travelline.hu
Tetszett a cikk?

Nem tudom, hogy a kiváltságosok táborához való tartozás...

Nem tudom, hogy a kiváltságosok táborához való tartozás illúziója vagy a kártyákkal teletömött pénztárca látványa miatt csinálom-e, de minden alkalmat megragadok, hogy csatlakozzak az összes lehetséges törzsutas, törzsvásárló, törzsvendég programhoz. Bár már régen túlléptem a még nyomonkövethető kártyaszámot, olyan esetre nem nagyon emlékszem, amikor ki is használtam volna a tagsággal járó előnyöket. Én vagyok csak tehetségtelen vagy tényleg nem jó semmire ez a rakás nevemmel ellátott műanyag darab?

Kezdjük a legelején. Miért és hogyan lesz az ember törzsutas? Nagyon sok repülőtársaság és utazási iroda dolgozta ki a maga ilyesféle rendszerét, melynek alapvető célja, hogy némi kedvezményért cserébe rábírja az egyszeri utazót, hogy újra és újra ugyanazt a céget válassza egy-egy kiruccanása alkalmával. Ez a céges oldal. De mi, utazók miért veszünk részt ebben? Az hiszem, azon túl, hogy mindenki spórolni szeretne, az emberek többségében megvan az a vágy, hogy tartozzon valahova, ahol nem csak egyszerűen jól érzi magát, hanem ahol megkülönböztetetten kezelik. Szerencsés esetben azáltal, hogy törzsutas lesz, teljesül ez a kívánsága. De vajon lehetséges-e mindez ott, ahol a kedvezményt nyújtó kis kártyát bárki igényelheti, vagy ahol az ember automatikusan törzsutas lesz, ha már egyszer is igénybevette az adott társaság szolgáltatását? Nyilvánvalóan ezeknék a cégeknél szinte mindenki törzsutas – csábítóan hangó, ám ez esetben annál kiüresedettebb kifejezés. A tapasztalataim azt mutatják, hogy minél nehezebb hozzájutni egy ilyen plexi darabhoz, annál többet várhatunk mind a kedvezmények, mind a bánásmód terén. Nyilván ha bárki igényelheti a tagságot, a szolgáltatás valódi ára az a kedvezményes ár, amit így kínálnak. Az, hogy éppen spórolunk, nem más, mint illúzió. Más a helyzet akkor, ha a tagságot meg kell vásárolnunk, vagy ha a kedvezmények mértéke azzal párhuzamosan nő, amennyiszer az adott céggel utazunk. Mielőtt azonban rögtön lecsapnánk a sokszor borsos árú kis kártyára, ne mulasszuk el átgondolni, lesz-e rá módunk, hogy kihasználjuk az általa nyújtott lehetőségeket. Tényleg megfogunk szállni adott évben tízszer ugyanazon szállodalánc hoteleiben? Mert bizony a legtöbb ilyen kártya ára nem térül meg a második használat után.

A többség nyilvánvalóan azért csatlakozik egy törzsutas programhoz, hogy pénzt takarítson meg. De mi van akkor, ha a piacon találunk olyan ajánlatot, mely játszva felveszi a versenyt a tagság adta kedvezményekkel is? A legtöbb hagyományos légitársaság törzsutas programjainak keretében az összegyűjtött kilométereket vagy pontokat repülőjegyre válthatjuk. Ezzel szemben a fapados társaságokra nem jellemző, hogy az amúgy is igen alacsony árú jegyeikre további kedvezményeket adnának – de még így is sokszor olcsóbbak tudnak lenni, mint a hagyományos repülőtársaságok. Nem sok embert ismerek, aki csak azért, hogy újabb kilométereket gyűjtsön a törzsutas programján belül, lemondana egy amúgy sokkal olcsóbb jegyről. Nyilván azoknak éri meg rendszeresen ugyanazzal a társasággal utaznia, akik gyakran választanak olyan távoli úticélokat, ahová nem visz el diszkont légitársaság, vagy akiknek a kényelmi szempontok nem elhanyagolhatóak – a törzsutasokat ezen a téren is speciális elbánás illeti meg, nemcsak az ilyen társaságok gépeire jellemző kényelmet élvezhetik, de gyakran külön várótermet is használhatnak vagy elsőbbségi ültetésben is részük lehet.

A légitársaságokhoz hasonlóan a legtöbb utazásszervező is kínál ilyesfajta programot. A legtöbb iroda néhány százalékot lefarag törzsutasai kedvéért a meghirdetett árból, mások azonban a már jól ismert pont vagy kilométer gyűjtős módszert alkalmazzák. De mielőtt azt gondolnánk, hogy a történet végén egy teljesen ingyenes utazás vár ránk, ne feledkezzünk meg arról a bizonyos kisbetűs részről, amelyben az áll, hogy az illetékeket – melyek sajnos gyakran igen drágák – nekünk kell kifizetni ajándék jegyeink után is.

Most akkor megéri törzsutasnak lenni? A társaságoknak biztosan. És Önnek? A fentiekből jól látszik, hogy nem csak anyagi szempontok léteznek, a különleges elbánás kedvéért megérheti lojálisnak lenni. Ha pedig a pénztárcánkat vizsgáljuk: nem kizárt, hogy profitálhatunk a tagságból származó előnyök kapcsán, de aztért érdemes résen lenni és minden lehetőséget megvizsgálni, mielőtt automatikusan a már bejáratott társaság szolgáltatásait választjuk. Ha így teszünk, nem érhet minket nagyobb kár, minthogy törzsutas kártyánk ott porosodik használatlanul az egyik sarokban.

Molnár Kata Orsolya

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!