szerző:
life-style.hu

Idővel sajnos mindenki szembekerül azzal a problémával, hogy egyre kevesebb lehetősége...

Idővel sajnos mindenki szembekerül azzal a problémával, hogy egyre kevesebb lehetősége nyílik a sportra, a mozgásra. Ilyenkor nem árt arra a nagyon is igaz közhelyre gondolni, miszerint arra van időnk, amire igazán szeretnénk. A rendszeres mozgás mindig megoldható, a hangsúly éppen a rendszerességen van. Leghatékonyabban úgy működik és válik életünk részévé, ha a naptárunkba is bevezetjük a sportolás idejét. Mint olyan sok minden az életben, ez is fejben dől el.

Tudatosan, fokozatosan

Mielőtt sorra vesszük a legkönnyebben el- és újrakezdhető sportokat, nem árt, ha tisztában vagyunk pár alapvető tudnivalóval. Olyan szempontokkal, amelyek függetlenek attól, milyen mozgást választunk.

- Tudatosság: Legyünk tisztában azzal, mit, miért teszünk! Ne csak úgy sportolgassunk, hanem elsősorban az egészségünk megőrzése vagy az aktuális cél lebegjen a szemünk előtt.
- Fokozatosság: Hiába érezzük hirtelen felindulásból úgy, hogy nekünk azonnal le kell dolgoznunk az utóbbi hetek, hónapok, évek tespedtségét, ne tegyük! Többet ártunk, mint használunk vele. A kisebbtől haladjunk a nagyobbig, a kevéstől a több felé. Mindig tartsuk be a fokozatosság elvét! Fogadjuk el, hogy csak hosszabb idő alatt érhetünk el komolyabb eredményeket. A fokozatosság azonban nem zárja ki a nagyra törő terveket. Nyugodtan tűzzünk magunk elé elérendő célokat. A fizikai terhelést, az időnként kellemetlen és monoton edzésmunkát sokkal könnyebb elvégezni, ha pontosan tudjuk, mit is akarunk elérni. Nem utolsósorban az eredmények igazolnak majd, és ösztönöznek a folytatásra.
- Elszántság: amire hosszú távon lesz szükségünk. Ha mindezeket szem előtt tartjuk, nemcsak a látható eredményeknek örvendhetünk, hanem egy jó ideig biztosan nem kell az újrakezdéssel foglalkoznunk.

Ciklikus sportok

Hogy melyek a legkönnyebben újrakezdhető sportok? Alkattól függ! Van, akinek a statikusabb, másnak meg éppen a dinamikusabb sportok fekszenek jól, és szép számmal akadnak olyanok is, akiknek a mozgás mellett a kikapcsolódás is döntő szempont. Az első csoport a legkézenfekvőbb sportokat jelenti.


- A futás

Futni gyakorlatilag mindenhol van lehetőségünk. Extra pénzkiadást nem igényel, mindössze egy kényelmes cipőre van hozzá szükségünk. Arra viszont figyeljünk, hogy fél óránál többet fussunk. Ennyi idő kell ugyanis ahhoz, hogy a szervezetünk elkezdje égetni a zsírt, és az átmozgatáson kívül igazi hatása legyen a befektetett munkának.
A folyamatosan ugyanazon ismétlődő mozdulatokra épülő, ciklikus sportágak (ilyen a futás és az úszás is) nem tartoznak a legszórakoztatóbb időtöltések közé. Nem véletlen, hogy ezeket elsősorban a kitartóbbak űzik hosszú ideig. Ha azonban életünk részévé válik, csak nehezen tudjuk abbahagyni. Az a nagy előnye, hogy mivel nem kíván szellemi erőfeszítést, nyugodtan lehet közben például zenét hallgatni, ami az unalmas körök legyőzésében is segít. Eleinte ne vállaljunk be túl sokat. Tartsuk szem előtt a fokozatosságot, ami a futásnál különösen lényeges, hiszen a kellemetlen húzódások elkerülése mellett az a veszély sem fenyeget, hogy teljesen kimerülünk, és elmegy a kedvünk az egésztől, mert egy hétig nem tudunk járni.
Praktikus tanács, ugyanakkor nem nagy ördöngösség, de a futás egyik titka a helyes légzés. Tanuljunk meg az orrunkon keresztül levegőt venni még akkor is, ha ez eleinte nem lesz könnyű. Az orrüreg egyrészt felmelegíti a levegőt, másrészt meg is tisztítja. Egy idő után pedig ez a fajta belélegzési mód már ösztönössé válik.


- Az úszás

Az úszás sok szempontból nagyon hasonlít a futáshoz, itt azonban már több dologra is figyelni kell, arról nem is beszélve, hogy hosszabb távon jóval költségesebb. A fürdőruha vagy úszónadrág beszerzése ugyan kevesebb pénzt igényel, ellenben ha rendszeresen (mondjuk hetente kétszer) szeretnénk uszodába járni, az több ezer forintos kiadással járhat. Ráadásul az sem biztos, hogy ennyi pénzért zavartalanul teljesíthetjük az általunk kitűzött penzumot, hiszen nem tudhatjuk, mennyien lesznek rajtunk kívül a medencében. Így még az is elképzelhető, hogy nem abban a sebességben tudunk majd úszni, ahogy szeretnénk.

Az úszás abban viszont mindenképpen különbözik a futástól, hogy a kimerültségnek akár súlyosabb következményei is lehetnek. Sokan éreztük már azt, hogy ólomsúlyú végtagokkal mászunk ki a medencéből, többen rosszulléttel, sőt egyenesen hányingerrel küzdenek. Ez akkor fordul elő, ha túlerőltetjük magunkat a medencében. Úszóknál ez a jelenség szinte természetes, nekik azonban – hivatásos sportolókként – mások a célkitűzéseik, mint nekünk, átlagembereknek. Figyeljünk tehát szervezetünk és izmaink teljesítőképességére, és helyezzünk kiemelt hangsúlyt a bemelegítésre és a fokozatosságra!

- A kerékpározás

A ciklikus sportok közé soroljuk a kerékpározást is, azzal a különbséggel, hogy az előbbieknél jóval kevésbé unalmas. Nemcsak kíméli az ízületeket (és ezekre idő múlásával egyre jobban kell vigyáznunk), de mivel egy jó biciklizés órákig tart, a legeredményesebb mozgásfajta lehet. Az sem elhanyagolható, hogy a kerekezést akár családostul is űzhetjük, és közös túrázásként tökéletes program lehet a nagyok és a kicsik számára egyaránt. Ha azonban azt szeretnénk, hogy látható eredménye is legyen a tekerésnek, akkor nem szabad a hétvégi vagy vakációs túrázgatással beérnünk, hanem rendszeressé kell tennünk a biciklizést a saját, sőt esetleg a családunk életében is.

- A gyaloglás

A ciklikus csoport zárásaként nem árt megemlítenünk a hazánkban is egyre népszerűbbé váló „nordic walkingot”. A sportág nem is annyira fiatal, mint gondolnánk. Finnországban – szülőhelyén – már a huszadik század harmincas éveiben elterjedtté vált, a világban azonban csak a kilencvenes években lett igazán népszerű. A recept egyszerű. Fogjunk két túrabotot, és már indulhatunk is gyalogolni. A botok jelentős terhet vesznek le a felsőtestünkről, így könnyebbé és egyben élvezhetőbbé teszik a túrázást. Ez a sportág hazánkban ugyan még gyerekcipőben jár, de egyre többen ragadnak botot-cipőt, és vágnak neki a főváros környéki domboknak-hegyeknek vagy parkoknak.


Közösségi mozgások

Sokan pontosan tudják magukról, hogy nem elég kitartóak a magányos mozgáshoz. Nekik számos más lehetőség is létezik. A munka mellett űzhető sportok második csoportja a szervezetünkben ugyancsak mindent tökéletesen átmozgató labda- és csapatjátékok. Ebben az esetben azonban több feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy valóban érdemes legyen heti egy-két alkalommal időt szánnunk rá. Focizni, kosárlabdázni, röplabdázni vagy kézilabdázni ma már nem lehet bárhol, a kibérelt csarnok pedig sok mindent befolyásol. Milyen messze van, mennyibe kerül, milyen az öltöző, van-e zuhanyzási lehetőség, és egyáltalán, mekkora teremről van szó?

A sérülés veszélye is nagyobb, mint az első csoport sportágainál, hiszen a játék hevében a figyelmesség és a kedvesség háttérbe szorul. Mivel csapatjátékról van szó, a közösség szerepe sem elhanyagolható, hiszen gyakran éppen ez dönti el, hogy maradunk-e vagy sem. Ezért van az, hogy bár nagy lelkesedéssel vágunk bele, de ahhoz, hogy később is erőt tudjunk venni magunkon, és ott legyünk, már kevés a sport szeretete.

A csapatsportoknál az a legfontosabb, hogy soha ne úgy kezdjük el a játékot, hogy bedobjuk a labdát, majd azonnal utána vetjük magunkat. Az évek számának növekedésével a szervezetnek egyre több előkészületre van szüksége ahhoz, hogy felvegye a ritmust egy többórás mozgáshoz. Ezért feltétlenül fordítsunk nagy figyelmet a bemelegítésre, különösen a nyújtásra. Sok kellemetlenségtől fogjuk így megóvni magunkat. Legalább negyedórát mindenképpen foglalkozzunk a bemelegítő gyakorlatokkal, egyedül, labda nélkül. Negyvenéves korban (és azon túl) egy makacs húzódás bizony már lassan múlik, és nemcsak a sport élményét teheti tönkre, de életünk minden percére is hatása lehet.

Irány a fitneszterem!


A harmadik csoport a statikus sportokat jelenti, amelyek manapság rendkívül népszerűek a munka mellett mozgást keresők szemében. Sok munkahelyhez közel található már fitneszterem, ahol szívesen eltöltünk másfél órát munka után vagy előtt. Ezeken a helyeken az izmok karbantartása a sok gép segítségével adott, azonban ne feledjük, hogy semmiképpen se hagyjuk elmerevedni az izmainkat. Már az is elég, ha a „gyúrás" után tíz percet futunk a futópadon. Fordítsunk nagy figyelmet a nyújtásra (különösen a derékra). Nincs mentségünk, hiszen a fitnesztermekben azután minden feltétel a rendelkezésünkre áll.

Aki tapasztalatlan, bátran kérdezze meg az ott dolgozókat arról, hogyan kezdjen bele. A legtöbb esetben érdemes rájuk hallgatni, hiszen jól ismerik a gépeket, meg tudják mondani, milyen feladatokkal kell kezdeni, és azt is, hogy mikor érdemes váltani. Nem kell sietni, és nem is szabad túl gyorsan végezni a gyakorlatokat. A regenerálódás és a pihenés érdekében nem árt, ha szauna és pihenőszoba is van a helyen, és ne restelljünk használni ezeket.

Egy ilyen teremben jó esetben nem csupán egyedül, gépek között lehet eltölteni a drága időnket, hiszen a kínálatban szerepelnek olyan szervezett közös mozgások is, mint például az aerobic vagy a spinning. Az általában zenére végzett mozgásformák ugyan igényelnek némi gyakorlatot, viszont szórakoztatóak és hasznosak, ám csak oktató irányításával gyakorolhatók. Az egyetlen hátránya ennek a verziónak, hogy nem éppen olcsó, hiszen a kényelmes mozgási lehetőséget meg is kell fizetni.

Kortól függetlenül: harcművészet

Nézhetünk új sportok után is, a lehetőségeink azonban idővel egyre korlátozottabbá válnak. Egy bizonyos kor után nem biztos, hogy érdemes, és talán nem is lehet megtanulni jól vízilabdázni vagy kajakkenuzni. Megéri olyan műfaj után nézni, ami kortól függetlenül bármikor elkezdhető és újrakezdhető. Ilyen irányú terveink megvalósításánál sokat segíthetnek a Távol-Keletről importált, valóban kortalan és a hazájukban a hosszú élet titkának tartott harcművészetek.
Ezen sportok legfőbb erénye a fegyelmezettség mellett az, hogy elég időt fordítanak a nyújtásra. Nyilván kitalálóik és tökéletesítőik pontosan tudták, hogy mekkora szükség van ezekre idősebb korban a mozgékonyság és a jó közérzet megtartásához. Hasonló okokból általában az oktatók is tekintettel vannak az életkorra, nem utolsósorban pedig a közösség kialakulása is könnyebb, hiszen ezek az egyesületek ma széles körben népszerűek.

A felsorolás természetesen nem teljes, nem is lehet az. Tartsuk szem előtt, hogy mindig van lehetőségünk az újrakezdésre, a lényeg az, hogy bátorságunk is legyen hozzá. Emberek millióival fordul elő, hogy abbahagyják, amibe belevágtak. Addig azonban semmi baj nincs, amíg van erejük újra nekilátni. Ne feledjük, hogy a sportolást igazán sosem hagyjuk abba addig, míg van erőnk újrakezdeni! A leglelkesítőbb pedig talán az, ha a tudatában vagyunk annak, hogy gyakorlatilag minden perc elvégzett munka csak a javára válik a szervezetünknek. És ha ezzel tisztában vagyunk, akkor a lelkünknek is.