szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Boeing legújabb és egyben legnagyobb repülőgépe szállt le hétfő hajnalban Budapesten a típus első kereskedelmi útján. A Cargolux luxemburgi központú teherszállító légitársaság negyedik generációs Boeing 747-8F típusú gépe tegnapról mára virradóra hajtotta végre első kereskedelmi repülését a Luxemburg–Hongkong–Baku–Budapest–Luxemburg útvonalon.

Mínusz 4 fokos hidegben és még teljes sötétségben ért földet Budapesten a 31 R futópályán egy perccel hat óra előtt a Cargolux Boeing 747-8F típusú óriásgépe, amelyet a múlt héten vett át a luxemburgi cargo-vállalat az Egyesült Államokban. Maga a Boeing 747-es típus, közkedvelt nevén a Jumbo már régóta szolgálja a polgári repülést – egészen pontosan 1969-ben szállt fel első alkalommal, azóta ez a negyedik, egyben legjelentősebb átalakítás a gépen – közölte Hardy Mihály, a Budapest Airport Zrt. kommunikációs igazgatója.

Budapest Airport

A 747-8F-nek megnövelték a hosszát és a szárnyak fesztávolságát, valójában teljesen újratervezett szárnyat kapott. Ennek, valamint a vadonatúj General Electric GEnx-2B67 típusú hajtóműveknek köszönhetően megnőtt a hasznos terhelése és a hatótávolsága, viszont jelentősen csökkent a zajkibocsátása és a fajlagos üzemanyag-fogyasztása is.

A Cargolux teherszállító légitársaság gépe az első a Boeing 747-8-as jelű szériából, amely megkezdte a kereskedelmi repüléseket. A luxemburgi légi teherszállító vállalat gépei rendszeresen közlekednek a Távol-Kelet, elsősorban Kína és Nyugat-Európa között, rendszeres budapesti leszállással.

Budapest Airport

A Cargolux Jumbói Budapesten tankolnak, árut rakodnak és utána repülnek tovább Luxemburgba. A mostani volt az első kereskedelmi célú repülés a világon, amit a Boeing új típusával teljesítettek. A megnövelt méretű gép miatt a Budapest Airportnak meg kellett változtatnia az ilyen óriásgépek kiszolgálásának rendjét, új eljárásokat kellett kidolgozni a hatóságokkal és a földi kiszolgálókkal a gép fogadása érdekében.

A Boeing 747-8F típusú gép 2010. február 8.-án emelkedett a levegőbe először, az első példányt 2011. október 12.-én adták át a Cargolux teherszállító légitársaságnak.

A gép adatai:

 

hossz: 76,25 m
fesztávolság: 68,45 m
magasság: 19,35 m
törzs szélessége: 6,1 m
max. felszállótömeg: 442 tonna
max. hasznos teher: 134 tonna
max. hatótávolság: 8,288 km (max. hasznos terheléssel)
max. sebessége: 988 km/h (Mach 0,92)

„Innovációnak tekinthető“ – így reagált Szijjártó korábbi államtitkára, Menczer keddi produkciójára

„Innovációnak tekinthető“ – így reagált Szijjártó korábbi államtitkára, Menczer keddi produkciójára

74 évesen tojást rakott a világ legidősebb vadon élő madara

74 évesen tojást rakott a világ legidősebb vadon élő madara

Lassuló vonatok, használhatatlan pótlóbuszok: mutatjuk, hogyan változik a MÁV új menetrendje

Lassuló vonatok, használhatatlan pótlóbuszok: mutatjuk, hogyan változik a MÁV új menetrendje

Visszavonja a hadiállapotot a dél-koreai elnök, miután a nemzetgyűlés felszólította erre

Visszavonja a hadiállapotot a dél-koreai elnök, miután a nemzetgyűlés felszólította erre