szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Néha a nagyobb biztonságra és kényelemre törekvés okozza egy-egy hajó vesztét – ezt feltételezik szakmabeliek a január 13-án zátonyra futott olasz óceánjáró felborulása kapcsán is.

A hullámzás és a szélnyomás nem kívánt fedélzeti hatásait csillapítani hivatott berendezés is okozhatta azt, hogy a toszkán partoknál január 13-án, pénteken léket kapott Costa Concordia luxustengerjáró pár óra alatt az oldalára dőlt – vélekednek a különböző tengerészeti fórumok szakmabeli hozzászólói. Egyesek kifejezetten a gigantikus „lengéscsillapító-rendszert” okolják az olasz zászló alatt közlekedő, kisebbfajta úszó városnak is beillő turistahajó felborulásáért.

A kereskedelmi hajózásban is használatos, a szállított portéka viharbeli elszabadulását gátló berendezés képes arra, hogy egyenesben tartsa az oldalszél miatt megdőlő, akár 40–70 méterrel a vízfelszín fölé magasodó járműveket. Ehhez nagy teljesítményű, másodpercek alatt száz tonnákat megmozgató szivattyúkkal nagy mennyiségű vizet pumpál ide-oda a 30-40 méter széles tengeri monstrumok két oldalán található ballaszttartályok között. Mindig az ellentétes irányba, mint amerre a hajó dől(ne). Az e fejlett egyensúlyozó rendszerrel felszerelt luxushajókon nem is szokás rögzíteni a bútorokat – ezért torlaszolhatták el azok az oldalra billent Concordia kijáratait.

A hajókatasztrófa kapcsán a tengeri hajók biztonságáról szóló cikket a HVG e heti számában olvashatják.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!