szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A mega-alagút a Zürich-Milánó útvonalat fogja jelentősen felgyorsítani; a gigantikus munka leghamarabb 2018-ra fejeződik be - olvasható a BBC News honlapján.

Míg 1990-ben 40 millió tonna volt az Alpokon átszállított áru mennyisége, 2001-ben ez már 90 millió tonnára rúgott, s a mennyiség várhatóan tovább nő. A svájciak pedig 1994-ben népszavazáson úgy döntöttek, hogy a teljes tehermennyiséget át kell terelni a vasútra. Ám mind a svájci Gotthárd-alagútban, mind a francia Mont Blanc-alagútban többször ütött ki tűz, amelynek következtében sokan vesztették életüket.
 
A megoldás olyan alagútsor, amelynek leghosszabb darabja 57 kilométer, és amely végig ugyanabban a tengerszint feletti 500 méteres magasságban húzódik. Ezáltal a vonatok elérhetik a 240 kilométer per órás sebességet, és a Zürich-Milánó útvonalat a jelenleg teljesített 4 óra helyett két és fél óra alatt tehetnék meg, ami azt jelenti, hogy gyorsabban juttatják célba az utast, mintha az repülne.
 
A gigantikus munka javában folyik: kétezer ember dolgozik az alagúton napi 24 órában, az év minden napján, miközben fejük felett az Alpok két és fél kilométer magas tömbje tornyosul. A friss levegőt és a hűtést hatalmas ventillátorok biztosítják, de íg is 30 fok körüli a hőmérséklet.
 
A világ leghosszabb alagútján különféle technikákkal dolgoznak: van, ahol robbantanak, másutt a világ legnagyobb alagútfúró gépe vájja a hegyet: átmérője 10 méter, és átlagban napi 40 métert halad, ami világrekord. Ha azonban nehézségek támadnak, például ha a kőzet puha, mint a vaj, csak fél métert lehet haladni naponta a fokozott omlásveszély miatt, amely ellen végig speciális acélgyűrűk behelyezésével védekeznek. Emellett folyamatosan kell építeni a járatokat, amelyeken a munkások és gépek eljutnak a helyszínre.
 
Eredetileg azt tervezték, hogy a vonatok megállás nélkül végigsuhannak az alagúton, de mivel Sedrun településnél a munkások helyszínre juttatásához kellett építeni  egy állomást és egy 1000 méter magasba vezető liftet, s ha már ez úgyis elkészült, a jövőben is használni fogják: az állomás neve Porta Alpina (Az Alpok kapuja) lesz.
 
Az egész vonatszakasz létrehozásának becsült költsége 15 milliárd dollár, vagyis mintegy 2 billió 760 milliárd forintnak megfelelő összeg.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

Meddig ér a világ leghosszabb nyelve?

A világ leghosszabb nyelvével - legalábbis testhosszához viszonyítva - nem a kaméleon bír, hanem egy ritka dél-amerikai nektárszívó denevér, amely a saját testhosszának másfélszeresére ki tudja nyújtani a nyelvét.

MTI Világ

A világ leghosszabb felvonója épül

A világ leghosszabb felvonója épülhet meg az Alpokban a Szent Gotthárd-alagúthoz kapcsolódva, a hatóságok ugyanis pénteken jóváhagyták a földfelszín alatti lift tervét.