szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

Web 2.0. - manapság már lépten-nyomon hallani ezt a kifejezést. De mi ez a Web 2.0, és mit jelenthet a számunkra? Hogyan használható fel ez az online üzletek felvirágoztatására?

Az internet már nem csak az információról, hanem a kapcsolatokról is szól. A legújabb alkalmazások lehetővé teszik a felhasználók számára, hogy kapcsolatba lépjenek a többi felhasználóval vagy akár az egyes cégekkel is. A felhasználók napjainkban technikailag sokkal felszereltebbek így képesek interaktív kapcsolataikat hosszú távon is fenntartani.

A cégek egyre tanácstalanabbak, mire költsenek szűkös erőforrásaikból. A legjobb döntés meghozatalához mindenképpen szükségünk lesz egy kidolgozott mérési stratégiára és egy profi látogatottságmérő eszközre, amely egyértelműen képes kimutatni a web 2.0 jelenség üzleti hatásait.

A webanalitika már nem új dolog, de ahhoz, hogy a web 2.0 világában hatékonyan mérhessünk néhány komolyabb funkció jelenléte is elengedhetetlen. Azok a cégek, aelyek képesek hatékonyan mérni vásárlóikkal az internetes események hatásait előnyt élveznek a többiekkel szemben. Az egyedi látogatók számának mérése mindig nagyon fontos volt (a találatok vagy az oldalletöltések számával ellentétben) a web 2.0 jelenség pedig még nagyobb hangsúlyt fektet erre a dologra. Ha nyerni akarunk a web 2.0 világában, akkor mérnünk és értékelnünk kell vásárlóink elkötelezettségét. Ma már nem csak a konverzióról szól a történet. A kapcsolatok természete kerül előtérbe és az a számos mód, ahogy egy adott látogató hozzáadott értéket tud nyújtani online üzletünkhöz.

A Web 2.0 hatásainak mérése

A mérés (elemzés) mindig a kérdések megválaszolásáról szól és ha sikeresek akarunk lenni a web 2.0 világában akkor számos kérdést meg kell tudnunk válaszolni:

- Hogy fogadták vásárlóink a web 2.0 jelenségét?
- Mely jelzésekből tudhatjuk meg, hogy alkalmaznunk kell az új technológiákat?
- Részt vesz célpiacunk a blogokban?
- Olyan célközönséget szolgálunk ki aki aktívan letölti a multimédiás anyagokat?
- Honnan tudjuk meg, hogy vajon sikeresen alkalmazzuk-e az új technológiákat és miként tudjuk összehasonlítani őket az egyéb lehetőségekkel?
- Más szavakkal: mire fordítsuk marketing költségvetésünket?

Hogyan reagáltak vásárlóink a web 2.0 jelenségre?

- Szívesen részt vesznek a felhasználók által létrehozható tartalmak szerkesztésében? Gyakran küldenek hozzászólást blogokon? Ha igen, akkor biztosítsuk számukra a felületet honlapunkon, mert értékes hozzászólásaikkal pozitív hatást gyakorolhatnak a többi érdeklődőre.
- Rendelkeznek az ügyfeleink valamilyen speciális tudással a termékeinket illetően? Mert ha igen, akkor a fórum a legtökéletesebb platform számukra, hogy eszmét cseréljenek másokkal, jelentős mértékben hozzájárulva ezzel a termékeinkről az interneten keringő alapinformációk kibővítéséhez.
- Versenytársaink már bevezették az újszerű technikákat? Ha igen, lehet, hogy még jobban ki kell terjesztetnünk a web 2.0 alkalmazások jelenlétét honlapunkon.
- Fogyasztóink gyakran látogatnak olyan oldalakat melyeken újszerű technológiák működnek? Ha igen, akkor készek arra, hogy elfogadják a web 2.0 technológiákat. Ha nem, akkor kicsit várnunk kell még a technikák bevezetésével, amíg vásárlóink is felzárkóznak a használatukhoz.

A web 2.0 technológiák üzleti alkalmazásai?

A web 2.0 technológiák 3 fő funkcióval bírnak:

- lehetővé teszik a felhasználók számára a tartalmak fejlesztését
- új értelmet adnak a célcsoport elérés lehetőségeinek
- gazdagabb és interaktívabb alkalmazásokat biztosítanak, melyek nagyobb kontrollt adnak a felhasználók kezébe

A fenti lehetőségek közül mindegyik különböző értékeket nyújt a vállalatok számára és mindegyiket egyedi módon kell mérni. Amiben megegyeznek, hogy mindegyik funkció szükségessé teszi új mérési technológiák alkalmazását.

1. Lehetőség a felhasználók számára, hogy szerkesszék a tartalmakat
Számos web 2.0 technológia lehetőséget nyújt a felhasználóknak, hogy hozzájáruljanak oldalunk tartalmának létrehozásához. Ilyenek a blogok, fórumok és a fogyasztói vélemények. A „szájhagyomány útján” való terjesztési mód mindig elfogadott és megbízható forrás volt a termékekről vagy szolgáltatásokról alkotott véleményeket illetően.

Az internet és főként a web 2.0-ás technológiák kiterjesztették a „szájhagyomány útján” való terjesztést az „egér alapú” terjesztésre így a fogyasztók számos olyan emberrel eszmét cserélhetnek egy termékről vagy szolgáltatásról, akiket nem is ismernek. Amikor az ilyen jellegű web 2.0-ás technológiát alkalmazzuk oldalunkon, fontos meghatároznunk, hogy ki fogja nézni a létrehozott tartalmat és az milyen hatást gyakorol rá. Ami azonban ennél is fontosabb, hogy kik járulnak hozzá nagyrészt a tartalmak kialakításához és mennyire mérvadó a véleményük a többiek számára.

2. A célcsoport elérés új lehetőségei

A web 2.0-hoz társított technológiák mint az RSS, a szociális hálók, a podcast-ok (letölthető hanganyagok), mind a fogyasztók megszerzésének és megtartásának új eszközei. Fontos azonban kideríteni, hogy hányan használják ezeket a csatornákat, tudnak-e ajánlóként működni és mit tesznek azok a látogatók akik ezekről a csatornákról érkeznek honlapjára?

Az RSS például nagyon kedvelt a vállalatok körében. Főként az utazással foglalkozó oldalak használják nagyon aktívan promóciós ajánlatok kiküldésére. A podcast is egyre elterjedtebbé kezd válni, ahogy a cégek képesek lesznek elkészíteni ajánlataikat, tartalmaikat a megfelelő hangformátumban. A szociális hálók népszerűsége pedig nem is kérdés. Gondoljuk csak el mennyi új vevőt tudunk szerezni vele, ha közzé tesszük vagy reklámozzuk ajánlatunkat egy több ezer fős közösségi oldalon.

3. A felhasználói élmény fokozása

Az újszerű internetes alkalmazások esetén (Ajax, Flash, Videó) a fogyasztók döntik el, hogy mit, mikor és hogyan szeretnének használni. Az összes megoldás alkalmazható mobil eszközökön is. A felhasználó választja ki, hogy videó, hang vagy szöveg formájában szeretne tartalmakat kapni attól függően, hogy az adott időben és helyen milyen lehetőségek állnak a rendelkezésére.

Azok a látogatók is élvezhetik a web 2.0-ás alkalmazásokat, akik egyébként ragaszkodnak a hagyományos dolgokhoz - és személyesen nem is nagyon használják az újdonságokat - ha egy olyan honlapra látogatnak, ahol multimédiás tartalmat találnak.

A web 2.0 szerepe a fejlődésben

A web 2.0 alkalmazásnak köszönhetően elmozdult a kommunikáció a hosszú távú kapcsolatépítés irányába. A látogatók és fogyasztók viselkedésének megértése egy rendkívül fontos tényezője az új jelenségnek. Ahhoz, hogy megértsük vásárlóinkat és látogatóinkat, minden mozdulatukat rögzítenünk kell weboldalunkon és az egyes cselekményeket személyekhez kell tudnunk csatolni. Ha sikerül egy komplett képet alkotni arról, hogy egy látogató miként viselkedik honlapunkon, akkor képesek leszünk számára egyedi ajánlatot készíteni, személyre szabni számára a honlapunkon fellelhető élményeket és pontosan megbecsülni vásárlójnk és marketing tevékenységünk értékét.

A Web 2.0 nem jelenti a fejlődés végét. Sokkal inkább egy evolúciós folyamat része, melyet a marketingesek nap mint nap tapasztalnak, ahogy az Internet „öregszik”. Valószínűleg ahogy sikerül megbarátkoznunk a web 2.0 újdonságaival már az ajtóban fog kopogtatni a web 3.0 és a 4.0. Egy dolog biztos: a technika folyamatosan fejlődik, a vásárlók egyre kifinomultabbá és bátrabbá válnak és egyre fontosabb lesz, hogy személy szerint megismerjük őket és hosszú távú, mély kapcsolatot építsünk ki velük.

A személyre szabott marketing mára teljesen reálissá vált. Ezért ha a web 2.0 világában sikeres online marketingesek szeretnénk lenni akkor szükségünk lesz egy profi látogatottságmérő eszközre, melynek segítségével rögzíthetjük és kielemezhetjük látogatóink minden lépését. Csak így fogjuk tudni kiaknázni az internet nyújtotta előnyöket és ellátni érdeklődőinket tökéletesen személyre szabott élményekkel.

www.internet-marketing.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Tech

A web 2.0 módszereit használják a rendőrök

A hivatalos szervek is rákaptak az új generációs internet-szolgáltatásokra: az amerikai és kanadai rendőrség már a YouTube és a MySpace segítségével üldözi a bűnt.

hvg.hu Tech

Kik használják ki a Web 2.0 szolgáltatásait?

A cégeknek (köztük a médiacégeknek) nem elég belépniük a Second Life-ba, vagy saját profilt létrehozni a MySpace-en, vagy a Facebookon (nálunk leginkább az iWiWen) és várni a csodát. Azok se számítsanak gyors változásra, akik figyelik a megmondóembereket és minden új webkettes holmit kipróbálnak.