Két millió dolláros versennyel támogatja a NASA a személyi légijárművek (Personal Air Vehicle - PAV) fejlesztését. Az augusztus 4. és 12. között zajló esemény a CAFE Foundation észak-kaliforniai tesztpályáin zajlik, a hosszútávú cél az amerikai autópályák forgalommentesítése.
A jövő garázslakói © cafefoundation.org
|
A NASA által támogatott legújabb
innovációs verseny főszereplői a PAV-k, azaz személyi légijárművek, amelyekkel az űrkutatási hivatal az amerikai lakosság utazási szükségleteit könnyítené meg. A tervek szerint az új generációs járművek elterjedésével egyidőben 400 láb (közel 130 méter) hosszú kifutóval felszerelt lakossági repülőterek is létesülnének. Ezek olyannyira jelentenek újszerű megoldást a főként 75-800 mérföldes (120-1300 kilométeres) távolsági utazások esetén, hogy a becslések szerint 2020-ra a leutazott mérföldek 45 százalékát személyi légijárművekkel tennék majd meg.
Ez az amerikai városi és közúti forgalmat nézve több mint szükséges: a belkerületi dugóknak köszönhetően ugyanis a városon belüli átlagsebesség a kocsik esetében nem több 56 km/h-nál, ez pedig 2020-ra 35 km/h-ra is lecsökkenhet. Az autósok évente 25 milliárd liter benzint pazarolnak el a dugókban, összehasonlításképpen: a világ légiflottája évente ennek csak huszadrészét égeti el. Az amerikai közlekedési minisztérium (DOT) michigani ügyvezetője ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy a járműveknek csak 2-5 százalékát kellene kevéssé használt utakra terelni ahhoz, hogy a forgalmat tehermentesíteni lehessen.
A verseny lebonyolításáért felelős CAFE Foundation szerint a PAV-k képesek alkalmazkodni a változó környezeti viszonyokhoz, valamint képesek a STOL (Short Take-Off and Landing) repülőkhöz hasonlóan rövidkifutós fel- és leszállásokra. Az alapítvány gondolatébresztőnek szánt bevezetőjében nemcsak azt hangsúlyoztta ki, hogy a személyi járművek esetén a terroristaveszély minimálisra csökken, hanem az újszerű vezetési élményre is felhívta a figyelmet. A PAV-k ugyanis a tervek szerint 4000 méter magasan repülnének, ahol még nem kell oxigénmaszk és nem lehet összeütközni az utasszállító járatokkal. A navigációra a HITS (Highway in the Sky) rendszert alkalmaznák, amely a pilótafülke ablakára vetíti rá a követendő haladási alagutat és egyéb fontos adatokat. A HITS egyúttal automatikusan egyeztet a légiforgalom többi szereplőjével és biztos utazást garantál.
Csak követni kell © cafefoundation.org |