Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"d08d1590-560b-49be-9d31-21131e472b9f","c_author":"Kovács Gábor","category":"gazdasag","description":"Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési trendsávban maradt. Az unió elleni vámok bejelentése csak idő kérdése, akkor a 420-as euró is benne lesz a pakliban. A vámháború rontja a magyar gazdaság növekedési kilátásait, emeli az inflációs kockázatokat. És lehet, hogy az USA-ban vámkárosult kínai Temu még jobban rámegy Európára.","shortLead":"Donald Trump a vámháború első köréből kihagyta az EU-t. A forint árfolyama gyengült, de egyelőre az erősödési...","id":"20250204_Trump-vamhaboruja-420-forintos-eurot-es-meg-tobb-Temut-hozhat-Magyarorszagnak-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d08d1590-560b-49be-9d31-21131e472b9f.jpg","index":0,"item":"d015674f-d172-44d4-bb64-fd42739fc3be","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_Trump-vamhaboruja-420-forintos-eurot-es-meg-tobb-Temut-hozhat-Magyarorszagnak-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 17:08","title":"Trump vámháborúja még több Temut és 420-as eurót hozhat Magyarországnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Közzétették az első hivatalos jelentést az Azerbaijan Airlines decemberben lezuhant utasszállító repülőgépéről.","shortLead":"Közzétették az első hivatalos jelentést az Azerbaijan Airlines decemberben lezuhant utasszállító repülőgépéről.","id":"20250204_Azerbajdzsan-lezuhant-repulogep-Oroszorszag-jelentes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"db4d452b-fad8-4c38-b474-18d6f0b75540","keywords":null,"link":"/vilag/20250204_Azerbajdzsan-lezuhant-repulogep-Oroszorszag-jelentes","timestamp":"2025. február. 04. 20:47","title":"Kiderült mi okozhatta az azeri repülőgép-balesetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve a második legnagyobb gyártó.","shortLead":"Egy év alatt 22 százalékkal növelte bevételeit a Huawei, a kínai okostelefon-piacon pedig már az Apple-t is megelőzve...","id":"20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06df2bc1-a16e-41b2-ad89-f4aa1876a167.jpg","index":0,"item":"b6ef5b27-95e8-48a8-8a7e-5135789fbd20","keywords":null,"link":"/tudomany/20250205_huawei-bevetel-2024-okostelefon-kina","timestamp":"2025. február. 05. 15:03","title":"Óriási növekedést produkált a Huawei, és megállíthatatlannak tűnik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ced2038-e45e-44af-a90d-6cfaedb60fdd","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Közös előadó-művészeti céget alapított az énekesnő és Papp Máté Bence. ","shortLead":"Közös előadó-művészeti céget alapított az énekesnő és Papp Máté Bence. ","id":"20250205_Most-mar-hivatalosan-is-egy-a-ritmusa-Toth-Gabinak-es-parjanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ced2038-e45e-44af-a90d-6cfaedb60fdd.jpg","index":0,"item":"93bbcc3a-1ce7-41c2-adb0-424309587d8b","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Most-mar-hivatalosan-is-egy-a-ritmusa-Toth-Gabinak-es-parjanak","timestamp":"2025. február. 05. 12:33","title":"Most már hivatalosan is egy a ritmusa Tóth Gabinak és párjának","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állampapírvagyon jelentős része egy szűk kör kezében van, ők viszont jó eséllyel új befektetés után nézhetnek, ha gyengül a forint az euróval szemben.","shortLead":"Az állampapírvagyon jelentős része egy szűk kör kezében van, ők viszont jó eséllyel új befektetés után nézhetnek, ha...","id":"20250204_allampapir-forint-arfolyam-blochamps","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6e11e38-fd93-4b24-895e-02c8aa1e9e38.jpg","index":0,"item":"9fcb7f4e-2e3a-4a97-a5bb-902221ea2a54","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250204_allampapir-forint-arfolyam-blochamps","timestamp":"2025. február. 04. 09:48","title":"A forintárfolyamtól függ, hogy érdemes-e kitartani az állampapír mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"94af5633-7ee3-484c-aec1-eeee87dff9f8","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nehezen indul be a gazdag külföldieknek szánt újabb letelepedésikötvény-program, de a kormányhoz közel állók már felálltak a startvonalra.","shortLead":"Nehezen indul be a gazdag külföldieknek szánt újabb letelepedésikötvény-program, de a kormányhoz közel állók már...","id":"20250206_Meszaros-Lorinc-Kemenes-Csaba-ugyved-Golden-Visa-Services","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/94af5633-7ee3-484c-aec1-eeee87dff9f8.jpg","index":0,"item":"f5b17914-a9e7-4ab5-bb03-aef2dfde51f3","keywords":null,"link":"/360/20250206_Meszaros-Lorinc-Kemenes-Csaba-ugyved-Golden-Visa-Services","timestamp":"2025. február. 06. 06:00","title":"Ráharapott az aranyvízumbizniszre Mészáros Lőrinc ügyvédje","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741d8024-1a5f-4f74-9cd7-935c1be1d891","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kétezer amerikai katona állomásozik jelenleg Szíriában, a szakértők szerint, ha elhagyják az országot, akkor a kurdok magukra maradnak az ISIS-börtönökkel.","shortLead":"Kétezer amerikai katona állomásozik jelenleg Szíriában, a szakértők szerint, ha elhagyják az országot, akkor a kurdok...","id":"20250205_pentagon-sziria-terroristak-amerikai-csapatok-kivonas-tervek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741d8024-1a5f-4f74-9cd7-935c1be1d891.jpg","index":0,"item":"956f19fa-6620-4136-8a2c-9d221e174d4a","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_pentagon-sziria-terroristak-amerikai-csapatok-kivonas-tervek","timestamp":"2025. február. 05. 14:31","title":"A terroristák ellen harcoló amerikai csapatok kivonását tervezi a Pentagon Szíriából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99b3543c-5356-40d0-9a4c-4dcfc948a23a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jobb mihamarabb telepíteni az androidos mobilokra most megjelenő frissítést, mert elég komoly biztonsági réseket foltozott be a Google.","shortLead":"Jobb mihamarabb telepíteni az androidos mobilokra most megjelenő frissítést, mert elég komoly biztonsági réseket...","id":"20250204_google-android-februari-hibajavitas-sulyos-serulekenysegek-zero-day","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99b3543c-5356-40d0-9a4c-4dcfc948a23a.jpg","index":0,"item":"70cd7a23-7f63-49ca-bdea-821085bb2cfa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_google-android-februari-hibajavitas-sulyos-serulekenysegek-zero-day","timestamp":"2025. február. 04. 11:03","title":"Vészfrissítés jött az Androidhoz, egy súlyos hibát már a támadók is kihasználtak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hatvan évvel ezelőtt jelent meg a kormányhatározat a mai kettes metró, pontosabban a „földalatti gyorsvasút-hálózat kelet-nyugati fővonala” építéséről. A tervek szerint már 1954-ben járnia kellett volna az új metrónak a Deák (Sztálin) tér és a Népstadion között, de a valóság egy kicsit más lett. Nemcsak az első szakasz, de a teljes vonal építése is jelentősen megkésett.
A Szabad Nép 1950. szeptember 17-ei, vasárnapi számában címoldalon számolt be a minisztertanács határozatáról, amely „a földalatti gyorsvasút építéséről” szólt a Népstadion és a Déli pályaudvar között. Az ambiciózus határozat szerint Nagy-Budapest „megalkotása, a budapesti ipar gyorsütemű fejlődése és a dolgozók számának állandó növekedése a főváros közúti közlekedésének nagyméretű fejlesztését teszik szükségessé”. (Mementó-sorozatunk korábbi részében beszámoltunk már Nagy-Budapest létrehozásáról, amely egy 1949 végi törvény nyomán 1950 januárjától vált hatályossá.)
A metróépítés Magyarországon azonban elsősorban presztízsberuházásnak számított, ráadásul nagyon fontos volt Rákosiék számára 1950-ben a szovjet minta, Moszkva utánzása is. „A földalatti vasút állomásait a szocialista művészet alkotásaival kell díszíteni és ezzel is kifejezésre kell juttatni, hogy a földalatti gyorsvasút szocializmust építő népünk hatalmas műve” – a döntés tehát a sztálini metróépítés utánzására ösztökélte a beruházókat, Moszkvában volt megszokott ugyanis a földalatti állomások túldíszítése.
A legújabb moszkvai technika
A határozat 3. pontja egyébként nyíltan kimondja, mi is az építkezés példaképe: „A vonalak és állomások építését a moszkvai Metronál alkalmazott legújabb technika alapján kell elvégezni. A vonalak mélyvezetéssel készüljenek, fúrópajzsos eljárással.” Vagyis a most épülő – a ketteshez hasonló csúszásokkal küszködő – négyes metróhoz hasonlóan már az ötvenes években is fúrópajzzsal vájták ki az alagutat.
Ennek a mélyvezetésű, fúrópajzsos megoldásnak az egyik előnye, hogy a forgalom zavartalan bonyolódhatna a felszínen. Ezt az 1950-es határozat másik pontja hangsúlyozta: „A földfeletti forgalom teljes zavartalanságát az építkezés egész ideje alatt biztosítani kell.” Persze ennél sokkal fontosabb szempont volt a hidegháború idején, hogy atomcsapás esetén óvóhelyként is szolgáljon a metróalagút.
Metróépítés most
Stiller Ákos
Hová lett a gyűrű?
Az 1950-es elképzelés akkor még korszerű, de máig meg nem valósított gondolatokat is tartalmazott. A kelet-nyugati mellett az észak-déli vonal valóban megépült, „nagyjából” a terveknek megfelelően – bár a Káposztásmegyerig ígért kék metró csak Újpest központjáig jutott el 1990-re. Mindenesetre az utolsó befejezett metróberuházás ez a húsz éve befejezett, az Árpád hídtól Újpest-központig tartó szakasz. Ezt nem más adta át, mint az 1990-ben frissen hivatalba lépett Demszky Gábor főpolgármester. Így ő az utolsó politikusunk, aki metrót avatott Magyarországon. (Az általa sokszor ígért négyes metrót viszont aligha ő fogja átadni.)
Ugyanakkor máig hiányzik a már 1950-ben kigondolt körgyűrűs vonal, amely az egymást átlósan keresztező vonalakat fogná össze. Ehelyett a tervezett négyes metró csak egy rövid szakaszon, a Kálvin tér és a Keleti pályaudvar között tölti be a harántirányú összekötőkapocs szerepét a 2-es és a 3-as metró meglévő vonalai között.
Így Budapesten a metróvonalak inkább egymással párhuzamosan vagy inkább a szélrózsa összes irányába egyszerre futnak ki. Még ha el is készül valamikor a 4-es metró, akkor sem oldódik meg például a budaiak északról délre való gyors eljutása, hiszen a Duna jobb partján a HÉV csak a Batthyány térig megy Óbudáról, a 2-es metró a Batthyány tér és a Déli pályaudvar között közlekedik, a négyes metró pedig Pestről átérve aligha fogja elhagyni a XI. kerületet, Újbudát egy darabig, az esetleges budaörsi meghosszabbításig. (És az is kérdéses, hogy a Bosnyák térig eljut-e, vagy megreked a Keleti pályaudvarnál a pesti oldalon.) Az úgynevezett 5-ös metró – amelynek megvalósítása erősen a távolba vész – sem fogja ezt a szerepet betölteni, ez ugyanis Óbudáról – a HÉV-vonalán – indulva Pestre menne át, talán a Margitsziget alatt, és a csepeli HÉV-be torkollana bele.
4-es metró építkezése a Rákóczi téren
Stiller Ákos
Persze az ésszerű körgyűrűs megoldás már 1950-ben is kapkodással, túlzott sietséggel párosult. Hiába mondták ki, hogy „a földalatti gyorsvasút vonalai közül az első ötéves terv során a kelet-nyugati átlós fővonalat kell az újonnan épülő Népstadion és a Déli pályaudvar között megépíteni. A kelet-nyugati fővonal építését 1950-ben kell megkezdeni és az építkezést úgy kell ütemezni, hogy a Népstadion és a Sztálin tér (Deák tér) közötti szakaszon a forgalom már 1954-ben meginduljon, az egész fővonal pedig 1955-ben készüljön el.”
A valóságban a kettes metró első szakasza – az 1954-62 közötti leállás, többszöri tervmódosítás, halasztás nyomán – a már megint Deák Ferencnek nevezett tér és a Fehér út (ma Örs vezér terének hívjuk ezt a végállomást) között 1970. április 3-ára készült el. Az eredeti terv is többször módosult, hiszen 1950-ben még a következő állomásokat tervezték: „1. Népstadion, 2. Keleti pályaudvar, 3. Blaha Lujza tér, 4. Sztálin-tér, 5. Kossuth Lajos-tér, 6. Batthyány-tér, 7. Széll Kálmán-tér, 8. Déli pályaudvar.” (A Moszkva tér 1950-ben még Széll Kálmánról volt elnevezve, a Deák tér pedig éppen Sztálin tér volt 1950-ben. A Stadionok/Népstadion megállónál pedig azért van négy alagút, mert eredetileg itt végződött volna a metró, és a plusz két alagútból érkező HÉV-ről lehetett volna átszállni.)
A határidő után 16 évvel készült el
Az első megépült szakaszt végül persze nem 1954-ben, hanem 16 évvel később avatták, viszont egészen a mai Örs vezér teréig jutott ki a metró, és az Astoriánál is beiktattak egy pluszállomást. A kettes metró 1972 decemberére készült el teljes hosszában a Fehér út és a Déli pályaudvar között. A következő évben átépítették a Déli pályaudvar környékét is, és csak megjegyezzük, hogy ebben az évben nyitották meg újra az átépítés után a Lánchidat és az Alagutat is, vagyis az I. kerület közlekedése jelentősen javult ekkoriban.
Visszatérve az 1950-es minisztertanácsi döntésre, a technikai paraméterekről is határoztak ekkor: „A földalatti gyorsvasút vonalain négytengelyes, 19 méter hosszú, egyenként 240 utas befogadására alkalmas kocsikból álló vonatok közlekedjenek; egy-egy vonat 2-4, illetve 6 kocsiból álljon. A vonatok legnagyobb sebességének óránként 70 kilométert, az utazási sebességnek – a megállásokat is beleszámítva – óránként 36 kilométert, vagyis a jelenlegi villamosközlekedés háromszorosát kell elérnie; a Népstadion és a Déli-pályaudvar közötti utat a vonat tehát 16 perc alatt tegye meg. A hálózaton olyan térközbiztosítási berendezéseket kell létesíteni, hogy a vonatok kétpercenként követhessék egymást.”