szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Csupán 1,2 millió olyan táblagépet vettek az elmúlt tíz hónap során az Egyesült Államokban, ami nem iPad volt.

A reklámokat elnézve az embernek az az érzése, hogy a piac tele van iPad-gyilkos táblagépekkel. Igaz, a gyártók készülnek nagy erőkkel a karácsonyra, de az eladások alapján úgy tűnik, nemigen akad olyan táblagép jelenleg a piacon, ami valóban komoly versenytársa lehetne az Apple iPadnek. A geek.com híre szerint, mely az NPD Group piacelemző cég adatait idézi, az Egyesült Államokban idén január és október között csupán 1,2 millió olyan táblagépet vettek, ami nem iPad volt. Az Apple konkurensei ezzel 700 millió dolláros forgalmat bonyolítottak ebben az időszakban.

A kimutatás rangsorolja a gyártókat is. Eszerint a legkeresettebb a HP TouchPad volt – a Hewlett Packard több táblagépet adott el, mint minden más Apple-konkurens az elmúlt tíz hónap során. Ám azt is figyelembe kell venni, hogy miután a HP bejelentette, kivonul a PC- és táblagéppiacról, 99 dollárért árusította ki a készletét. (Azóta vezetőt váltottak és stratégiát is: bejelentették, mégis megtartják a PC- és táblagépüzletágat.)

AP

Az NPD ugyanakkor nem a legyártott és az üzletekbe kiszállított, esetleg a polcokon porosodó termékeket számolja, hanem a fogyasztók által ténylegesen megvásárolt eszközöket. Ez azért fontos, mert a Samsung például tendenciózusan nagy számokat kommunikál, de ezeken nem azokat a készülékeket érti, amiket a fogyasztók megvettek, hanem amit a cég az üzletekbe kiszállított. Reálisabb a kép az eladott darabszámok alapján, ezért az NPD az értékesített táblagépek számát vizsgálja.

Ugyanakkor a táblagéppiacra nem igaz „a győztes mindent visz” teória. Az iPad még mindig dominál, ám ha a riválisainak sikerült 700 millió dolláros forgalmat generálni az 1,2 millió táblagép értékesítésével, az iPad sikerére törőket sem lehet kifejezetten vesztesnek nevezni. Bár egyes hírek szerint, mivel nem profitálnak olyan jelentősen, mint az Apple, a nagyobb PC-gyártók várhatóan 2012-től fokozatosan kihátrálnak a táblagéppiacról. Azok maradnak, akik tartalmat is kínálnak az eszköz mellé – mint az Apple, az Amazon vagy a Barnes & Noble. 

Ugyanakkor elég nagy szeletet hasítanak ki a tortából. És ekkor még nem árnyalja a képet az Amazon 200 dolláros táblagépe. A Kindle Fire ezen a listán még nem szerepel, hiszen csak november közepétől lehet megvásárolni az Egyesült Államokban. Ezzel együtt majd a most következő tíz hónap adatai változnak jelentősen, bár az iPad valószínűleg képes lesz megőrizni a vezető pozícióját.

Az Egyesült Államok legnépszerűbb táblagépgyártói (az Apple nélkül) a kiskereskedelmi eladások alapján 2011. január és október között

GyártóRészesedés
Hewlett Packard17%
Samsung16%
ASUS10%
Motorola9%
Acer9%

A Strategy Analytics adatai szerint az Apple szállította ki az üzletekbe érkező táblagépek 80 százalékát Észak-Amerikában 2011 második negyedévében. A szeptemberben publikált adatok szerint az Apple mintegy hatmillió eszközt szállított ki – ez idő alatt a konkurensek gépeivel együtt összesen 7,5 millió táblagép került a boltokba. (Ez a hír tehát nem az eladott táblagépekről szól, hanem a kiszállított mennyiségről, de a nagyságrend mindenesetre figyelemre méltó.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!