Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.","shortLead":"Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát...","id":"20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2f1c09ed-7edf-438e-940f-d41af857cdcd.jpg","index":0,"item":"931fd9c0-b3de-41ae-8842-385da5a3d4b9","keywords":null,"link":"/360/20250105_hvg-nexus-harari-tortenelem-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. január. 05. 19:30","title":"\"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök\" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","shortLead":"A polgármester szerint a nevelés hiánya állhat a városban tapasztalt károkozások hátterében.","id":"20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f18c2b8e-2899-420b-89d8-2d3a6f6067e8.jpg","index":0,"item":"9c63aaea-f6bf-418a-bdcd-3bb8ee49552d","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_pasztoi-mikulas-hangszoro-lopas","timestamp":"2025. január. 04. 20:49","title":"Kilopták a hangszórót a pásztói Mikulás hátuljából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5e1711f-54d2-4d48-836f-aae8a638a80d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A helyszínre mentőt is riasztottak.","shortLead":"A helyszínre mentőt is riasztottak.","id":"20250104_Villamosbaleset-tortent-a-XVIII-keruletben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5e1711f-54d2-4d48-836f-aae8a638a80d.jpg","index":0,"item":"e431487c-ad3e-457a-a48b-7dea51de4578","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_Villamosbaleset-tortent-a-XVIII-keruletben","timestamp":"2025. január. 04. 14:08","title":"Villamosbaleset történt a XVIII. kerületben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat igencsak elszaporodott. A következmény: újra megjelent a területen egy madárfaj, amit egy évszázada nem láttak arrafelé.","shortLead":"Francia Polinézia Kamaka nevű szigetén az összes patkányt ki kellett irtani, miután az emberek által odahurcolt állat...","id":"20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9163546b-f1f1-44e8-ac67-1902f052ee56.jpg","index":0,"item":"95d36b67-3694-4387-8393-177650b7b355","keywords":null,"link":"/tudomany/20250105_termeszetvedelem-kamaka-polineziai-viharfecske-madar","timestamp":"2025. január. 05. 14:03","title":"Óriási természetvédelmi siker: 100 év után visszatértek a kihalás szélén álló viharfecskék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"58286161-f3d6-45f9-b683-3413850fbf17","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"sport","description":"A listavezető Liverpool hazai pályán 2-2-es döntetlent játszott a Manchester Uniteddel az angol labdarúgó-bajnokság 20. fordulójának vasárnapi rangadóján.","shortLead":"A listavezető Liverpool hazai pályán 2-2-es döntetlent játszott a Manchester Uniteddel az angol labdarúgó-bajnokság 20...","id":"20250105_liverpool-manchester-united-angol-bajnoki-merkozes-harry-maguire","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/58286161-f3d6-45f9-b683-3413850fbf17.jpg","index":0,"item":"c6ab2f52-9bde-45b4-b4d4-2b8958105550","keywords":null,"link":"/sport/20250105_liverpool-manchester-united-angol-bajnoki-merkozes-harry-maguire","timestamp":"2025. január. 05. 20:24","title":"Döntetlen lett a Liverpool - Manchester United rangadó, óriási ziccert hibázott az utolsó pillanatban Maguire – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32b053cb-45e3-4a2a-a2e4-64a4c7e1326c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"cegauto","description":"Pénteken hajtott egy teherautó az egyik autópályahídnak, azt javítják. ","shortLead":"Pénteken hajtott egy teherautó az egyik autópályahídnak, azt javítják. ","id":"20250104_M1-es-15-kilometeres-a-torlodas-Tatanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32b053cb-45e3-4a2a-a2e4-64a4c7e1326c.jpg","index":0,"item":"3197adc4-b85c-4aab-a7d7-96ad5368b484","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_M1-es-15-kilometeres-a-torlodas-Tatanal","timestamp":"2025. január. 04. 15:47","title":"M1-es autópálya: már 15 kilométeres a torlódás Tatánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt a belügyminiszter is megerősítette. Februárban előrehozott választások lesznek, és a migrációt tekintik a németek a második legnagyobb problémának.","shortLead":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt...","id":"20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"534eb5e4-60b8-40e7-afe6-d6826e00bdc6","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","timestamp":"2025. január. 05. 10:51","title":"A Németországban tartózkodó szíriaiaknak haza kell térniük a német belügyminiszter szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A soros elnökséget Magyarországtól átvevő Lengyelország előtt álló kihívások, Vlagyimir Putyin orosz elnök állítólagos mesterstratégiája, Ukrajna jövője Trump hivatalba lépése után, Ursula von der Leyen bizottsági elnök és az olasz posztfasiszta Giorgia Meloni mint „Európa-csapat”, az osztrák kormányválság kilátásai – egyebek közt ezekkel a témákkal foglalkoznak a világlapok. Nemzetközi lapszemle.","shortLead":"A soros elnökséget Magyarországtól átvevő Lengyelország előtt álló kihívások, Vlagyimir Putyin orosz elnök állítólagos...","id":"20250105_Nemzetkozi-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/524e1fcd-e025-44db-9d90-3ca8bc3af4bf.jpg","index":0,"item":"b02eb772-a9c5-4140-b681-8deea382b368","keywords":null,"link":"/360/20250105_Nemzetkozi-lapszemle","timestamp":"2025. január. 05. 10:00","title":"Frankfurter Allgemeine-vélemény: Németország most igazán fontos, amikor Trump és Musk a nyugati demokráciák aláaknázására készül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Mio Spirit 7500 LM egy vadonatúj, de amolyan régi vágású navigáció: nem a telefonra telepített alkalmazás, hanem egy célhardver. Ugyan kizárólag navigálásra használható, de ezt az egyetlen feladatát maradéktalanul, és ami még érdekesebb, öntanuló módon képes ellátni.
A navigációs készülékek iránt fokozott érdeklődést mutató olvasóinknak minden bizonnyal ismerősen cseng a Mio márkanév. Igen, ez volt az a tajvani gyártó, mely a 2000-es évek közepén kiváló navigátorokkal árasztotta el a magyar piacot, és a sikerben komoly szerepet játszott, hogy ezeken a termékeken a hazai fejlesztésű iGO szoftver futott. Aztán 2008-ban hirtelen vége szakadt a tajvani–magyar kooperációnak, és az ezt követően már nem iGO-val érkezett Mio GPS-eket már nem annyira szerettük, illetve a szárnyaikat bontogató okostelefonos navigációk is egyre jobban megnehezítették a gyártó életét. Az elmúlt években elég nagy csend honolt a Mio háza táján, most azonban újra életjelet adott magáról a cég, melynek megújult kínálatából mi egy felső kategóriás példányt fogtunk vallatóra.
László Ferenc
Kívülről nézve semmi szokatlan
A Mio Spirit 7500 LM formaterve teljesen hétköznapi, a készülék lényegében ugyanúgy néz ki, mint egy 2-3 vagy akár 6-7 éves navigátor. A matt sötétszürke felület nem igazán hajlamos a piszkolódásra. Az eszköz oldalán körbefutó ezüstös krómcsík jól mutat, viszont enyhén visszatürköződik a szélvédőn. Míg a jobb oldal teljesen csupasz, addig bal oldalt ott figyel a jack dugalj, a microSD-slot, illetve az ódivatú miniUSB-port.
Mivel többek közt gyalogos funkciókat is kapunk, fontos lehet, hogy a készülék kicsit szélesebb, mint egy 5 colos okostelefon, illetve 12,7 milliméteres vastagsága révén jelentősen vastagabb is annál.
László Ferenc
Alapáron egy 7 centiméter hosszú és természetesen minden irányban állítható tartót, valamint egy autós töltőt kapunk a gyártótól – ezek összelövése, a beüzemelés gyerekjáték-egyszerűségű.
Kijelző
Az első bekapcsolást követően rögtön furcsa a nagyon pixeles képernyő, ami annak tudható be, hogy az 5 colos felületen ezúttal mindössze 480x272 képpontot kapunk, ez pedig bizony alig 110 ppi-s pixelsűrűséget eredményez. Ez még akkor is elég gyenge érték, ha ugyebár autós felhasználás esetén egy navit sokkal messzebbről nézünk, mint egy kézben tartott okostelefont, melynek pixelsűrűsége ma már simán meghaladhatja a 300-400 ppi-t. A Miónak illett volna egy 800x480-as panelről (187 ppi) gondoskodnia, hiszen az iparág ezt a felbontásszintet már jó néhány évvel ezelőtt megugrotta.
A tíz fokozatban állítható fényerővel és az automatikus nappali/éjjeli témaváltással nincs probléma, az viszont 2015-ben már furcsa, hogy a kijelzőt körömmel vagy a mellékelt cerkával kell nyomkodni, illetve, hogy a kétujjas kezelhetőségről (például térképnagyításkor) teljesen le kell mondanunk.
László Ferenc
Szoftver
A Windows Embedded CE 6.0 operációs rendszeren egy Phoenix 1.8-nek nevezett szoftvert futtató, 800 MHz-es egymagos processzoros Spirit 7500 LM navi felhasználói felületén alaphelyzetben két nagyobb méretű és négy kisebb virtuális gombot láthatunk. Logikusan a "Keresés" funkció kapta az egyik nagyobb csempét, melynek révén kulcsszóra, címre, városra, koordinátára, irányítószámra, útkereszteződésre, érdekes pontra (POI) és korábbi találati eredményekre is rákereshetünk, amiben egy kellemesen nagy gombokat felvonultató virtuális billentyűzet van a segítségünkre. A "Térkép"-re nyomva máris előbukkan a digitális térkép: a kijelző felső 1 centis sávját a navigációs utasítások uralják, a jobboldalt lenyitható panelen pedig az utazás és az érkezés részletes információi jeleníthetők meg.
Tervezzünk!
Útvonaltervezéskor megadható, hogy autós, gyalogos vagy teherautós felhasználásban gondolkozunk. Ez utóbbi esetében definiálhatjuk a jármű tömegét, hosszát és egyéb lényeges adatait, azonban negatívum, hogy a teherautós üzemmódból az alapcsomagban csak egy 30 napos demót kapunk.
László Ferenc
Normál autós üzemmódban sajnos nem lehet megadni a jármű motortípusát, fogyasztását és üzemanyagának árát, így aztán a tervezést követően nem is számíthatunk fogyasztási/kiadási kalkulációkra. Lehetőség van a burkolat nélküli és a díjköteles utak elkerülésére, megadhatjuk, hogy kívánunk-e autópályákat és kompokat használni, és négyféle tervezési mód közül választhatunk: leggyorsabb, leggazdaságosabb, legegyszerűbb és legrövidebb.
A navigációban található, a TomTomtól licencelt IQ Routes megoldás lényege, hogy a korábban regisztrált több milliárdnyi útvonaladatból a navigáció statisztikai eljárással megbecsüli, hogy adott napszakban az adott útvonalakon milyen menetidőre számíthatunk. Magyarul adott végcél esetében máshogy tervez egy hétfő reggeli, és máshogy egy szombat délutáni időpontban, amikor ugyebár nagyon eltérő az utak terheltsége.
A LearnMe Pro funkció ezenkívül folyamatosan elemzi a vezető szokásait, és ennek alapján személyre szabott útiterveket állít össze. Például, ha mi szerda reggel valamilyen megfontolásból mindig egy adott út közbeiktatásával jutunk el a végcélunkhoz, akkor a szoftver egy idő után nem fog ránk erőltetni egy ettől teljesen eltérő útvonalat.
László Ferenc
Felfedező üzemmódban a készülék megjeleníti a közelünkben lévő összes érdekes pontot, legyen az pénzkiadó automata, bolt vagy egy templom. Az adatbázisból aztán néhány gombnyomással kinyerhető az adott létesítmény telefonszáma, weboldal- és e-mail címe, illetve aktuális nyitva tartása.
Menet közben
Vezetéskor jól jön, hogy a szoftver automatikusan megjeleníti az aktuális sebességhatárokat, melyek túllépésére adott tűréshatár mellett hanggal is figyelmeztet. A 2D és 3D képmegjelenítésre képes felületen megjeleníthetők a behajtani tilos táblák, és bár traffipax-előrejelzésre is képes a rendszer, ez a funkció alaphelyzetben csak időkorlátos módon használható. Érdekes pontokra kereshetünk a közelben, egy adott városban, az útvonal mentén, vagy a végcél közelében, illetve arra is lehetőség van, hogy a cél 1 kilométeres körzetében automatikusan parkolót keressen nekünk a szoftver. Akkor sincs gond, ha egy alagútba érve rövid ideig nincs GPS-jel, ugyanis az alagútasszisztens a korábbi sebességadatok alapján továbblendít minket ezen a problémán.
Hangvezérelhetőség nincs, a masina által kimondott hangparancsok hangereje korrekt, azért viszont kár, hogy az opcionálisan utcaneveket is kimondó TTS technológia néha elég furcsán beszél. Ha például a felső sávban az van feltüntetve, hogy következik egy jobb forduló a "Tisza u."-ba, akkor a női robothang nem azt mondja, hogy "Tisza utcába", hanem, hogy "Tisza uba".
László Ferenc
Térképek, közlekedési infók
Alaphelyzetben negyvennégy európai ország részletes térképét kapjuk meg, mégpedig a már említett TomTom tulajdonában lévő Tele Atlas tálalásában. Frissítéshez a mellékelt DVD-n lévő MioMore alkalmazást kell használni, és remek dolog, hogy a készülék élettartama alatt korlátlan és teljesen ingyenes térképfrissítéseket kapunk, évente maximum négyszer.
Kellemes előny, hogy ha esetleg egy Európán kívüli országba visz az utunk, akkor arra a rövid időre nem feltétlenül kell megvásárolnunk az adott extra térképet, hanem akár bérelhetjük is 3, 7 vagy 30 napos időtartamra.
Online funkciók egyáltalán nincsenek a Bluetooth és multimédia-lejátszó nélküli eszközben, így az aktuális dugókra és balesetekre legfeljebb csak a TMC tudja felhívni a figyelmünket. Tesztkészülékünk csak opcionálisan tudja a TMC-t, a némileg drágább 7550-es modell viszont már alaphelyzetben TMC-kompatibilis.
László Ferenc
Verdikt
A márka rajongói számára mindenképpen remek hír, hogy a Mio végre visszatért hozzánk. A Spirit 7500 LM egyértelműen többet tud, mint az ingyenes okostelefonos navigációk, azonban mind hardveresen, mind szoftveresen egy kicsit többet vártunk volna tőle. A kijelző nagyon pixeles, hiányzik a többujjas kezelhetőség, nem kapunk fogyasztási számításokat, a TMC csak opcionális, online funkciókról pedig ne is álmodjunk.
Az úgymond örökre ingyen frissíthető és az elvárásoknak megfelelően stabil és gyors működésre képes Mio navigáció ára 40-45 ezer forint – kérdés, hogy mostanság hányan hajlandóak kifizetni ekkora összeget egy GPS célkészülékért. Okostelefonos fronton remek alternatíva az ingyenes Google Maps és Waze, az ugyancsak ingyenes és remek offline funkciókkal felvértezett Here, valamint a fizetős TomTom Go és Sygic alkalmazások.