Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az amerikai Castelion a védelmi iparban vetné meg a lábát, ahol olyan nagy szereplőket találni, mint a Lockheed Martin vagy a Raytheon.","shortLead":"Az amerikai Castelion a védelmi iparban vetné meg a lábát, ahol olyan nagy szereplőket találni, mint a Lockheed Martin...","id":"20250131_olcso-hiperszonikus-raketa-egyesult-allamok-castelion","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/312f1bc1-49f4-47f1-9c0c-2e981aed7b2d.jpg","index":0,"item":"bac5be94-6457-448c-9ae2-f10a76b13906","keywords":null,"link":"/tudomany/20250131_olcso-hiperszonikus-raketa-egyesult-allamok-castelion","timestamp":"2025. január. 31. 12:03","title":"Olcsó hiperszonikus rakétát fejlesztenek a SpaceX volt dolgozói, elrettentésnek szánják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3686fe3a-f013-40eb-a0af-e0427a36872d","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Iparági források szerint mégis lesz home office, Lázár ezzel szemben arról posztolt, ez csak “egyes szakszervezeti vezetők vágyvezérelt híradása”, továbbra is tilos az otthoni munkavégzés és ez így is marad. ","shortLead":"Iparági források szerint mégis lesz home office, Lázár ezzel szemben arról posztolt, ez csak “egyes...","id":"20250130_home-office-mav-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3686fe3a-f013-40eb-a0af-e0427a36872d.jpg","index":0,"item":"7e5c64c9-3e97-46b2-958c-4fb3ab3b025f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250130_home-office-mav-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 30. 14:24","title":"Sajtóhírek szerint Lázárék meghátráltak, mégis lesz home office a MÁV-nál, a miniszter szerint szó sincs ilyesmiről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"43fac55a-5582-44ba-8620-5d25bcdcb406","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"Nicole Kidman majdnem mindent megmutat magából mint BDSM-fantáziáktól fűtött cégvezető, akit még sosem elégített ki a férje. De elég-e egy bátor alakítás az üdvösséghez? ","shortLead":"Nicole Kidman majdnem mindent megmutat magából mint BDSM-fantáziáktól fűtött cégvezető, akit még sosem elégített ki...","id":"20250130_nicole-kidman-jokislany-kritika-erotikus-drama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/43fac55a-5582-44ba-8620-5d25bcdcb406.jpg","index":0,"item":"440a06ae-84a7-405e-8c51-5b8f616c41bd","keywords":null,"link":"/kultura/20250130_nicole-kidman-jokislany-kritika-erotikus-drama","timestamp":"2025. január. 30. 17:44","title":"Kamaty & Lefety – kritika Nicole Kidman erotikus drámájáról, a Jókislányról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","shortLead":"A Lukoil finomítója az orosz hadseregnek is gyárt üzemanyagot Nyizsnyij Novgorod közelében.","id":"20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3eca55dc-ff7f-4b7d-b938-cfa851cb4813.jpg","index":0,"item":"55164250-48ce-4305-bfb3-2ccfdf47b4f6","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_orosz-ukran-haboru-lukoil-olajfinomito-drontamadas","timestamp":"2025. január. 29. 17:40","title":"Ukrán dróntámadás érte Oroszország negyedik legnagyobb olajfinomítóját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"111f409b-9be3-4b4c-bedf-dd11674ea11b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ha felkerül a Wazera, még tényleg lassítani is fognak itt. ","shortLead":"Ha felkerül a Wazera, még tényleg lassítani is fognak itt. ","id":"20250129_Becsuletkasszas-traffipax-telepitett-kutyapart-Szentendrere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/111f409b-9be3-4b4c-bedf-dd11674ea11b.jpg","index":0,"item":"e0d96b6f-e5e4-4daa-b508-de5f4aa1d167","keywords":null,"link":"/cegauto/20250129_Becsuletkasszas-traffipax-telepitett-kutyapart-Szentendrere","timestamp":"2025. január. 29. 16:52","title":"Becsületkasszás traffipaxot telepített a Kutyapárt Szentendrére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Hét embert állított elő a NAV adócsalás és fiktív kereskedelem gyanújával, a két feltételezett főszervezőnek kezdeményezték a letartóztatását.","shortLead":"Hét embert állított elő a NAV adócsalás és fiktív kereskedelem gyanújával, a két feltételezett főszervezőnek...","id":"20250129_nav-foldgaz-ado-csalas-afa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0522fa81-85e7-4a55-b624-7d2b3de48f23.jpg","index":0,"item":"72c9ea2d-fa3b-40cc-82c8-69ff326ab101","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250129_nav-foldgaz-ado-csalas-afa","timestamp":"2025. január. 29. 14:48","title":"Több tízmilliárd forintot csaltak el földgázzal, száznál is több cégre csapott le a NAV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebdb0962-4c42-4157-b299-0bc434cc4dfa","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A tavaly októberi tizenkettő után Lázár János most újabb Makovecz Imre-alkotásokat, -épületeket és -építményeket tervez kiemelt műemlékké nyilvánítani Budapesttől Csengeren át Makóig.","shortLead":"A tavaly októberi tizenkettő után Lázár János most újabb Makovecz Imre-alkotásokat, -épületeket és -építményeket tervez...","id":"20250131_makovecz-imre-epuletek-felcsut-akademia-kollegium-muemlek-lazar-janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebdb0962-4c42-4157-b299-0bc434cc4dfa.jpg","index":0,"item":"8732f01d-78c3-4572-96b7-f4a71cc965b7","keywords":null,"link":"/itthon/20250131_makovecz-imre-epuletek-felcsut-akademia-kollegium-muemlek-lazar-janos","timestamp":"2025. január. 31. 12:48","title":"Újabb Makovecz-épületeket minősítenek műemlékké, köztük a felcsúti fociakadémia kollégiumát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60a21767-9678-4326-9860-20e2cf9e2b46","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Ha megfelelően áthangoljuk a tudatunkat, újfajta létformát alakíthatunk ki, amellyel akár krónikus egészséget is kialakíthatunk – állítja egy amerikai pszichológiaprofesszor. Mit jelent a test-elme egysége? Milyen hatása lehet a szervezetünkre a tudatos jelenlét? És miért lett vékonyabb a szobalányok dereka a felmosástól?","shortLead":"Ha megfelelően áthangoljuk a tudatunkat, újfajta létformát alakíthatunk ki, amellyel akár krónikus egészséget is...","id":"20250131_Fiatalodhatunk-gyogyulhatunk-vagy-epp-sportolhatunk-is-fejben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60a21767-9678-4326-9860-20e2cf9e2b46.jpg","index":0,"item":"42ba9b99-881b-40af-93b3-829628f63984","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250131_Fiatalodhatunk-gyogyulhatunk-vagy-epp-sportolhatunk-is-fejben","timestamp":"2025. január. 31. 08:40","title":"Fiatalodhatunk, gyógyulhatunk vagy épp sportolhatunk is fejben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legfiatalabb magyar internetezőkről készült könyv, mely igyekszik megmutatni, miért lógnak annyit a fiatalok a mobiljukon, és hogy mit fogyasztanak rajta. Guld Ádámmal, A Z generáció médiahasználata című kötet szerzőjével beszélgettünk.
„Nem egy kutató úgy fogalmaz, hogy a média a vallás szerepét veszi át egy szekularizált világban. (...) Segít megbirkózni a világ nehézségeivel, identitást formál, közelebb hozza a társadalom különböző szegmenseit, a megemlékezés és a hagyományőrzés virtuális terévé alakul át” – olvasható Guld Ádám médiakutató könyvében arról, hogy milyen jelentőséggel bír a média, kiváltképpen a közösségi média az emberek életében. Az online világ identitásformáló mivoltát pedig a legfiatalabb, aktívan internethasználó generáció képén keresztül lehet igazán megmutatni, erre vállalkozik az A Z generáció médiahasználata című kötet.
Az 1995 és 2010 között született, jelenleg tinédzseréveiket taposó korosztály ugyanis az internet első bennszülött nemzedéke, ügyeiket legszívesebben okostelefonon intézik, és bár stabilitásra és biztonságra vágynak, a munka világában gyors munkahely- és karrierváltások jellemzik őket leginkább. Viselkedésüket és fogyasztási szokásaikat érdemes vizsgálni, de nem csak azoknak a marketingeseknek, akik hirdetésekkel akarják őket bombázni. „Van egy sor olyan aktuális probléma, amit érdemes közérthetőbben elmondani, például a harmincas, negyvenes éveikben járó, fiatal gyereket nevelő szülőknek, akik nyitottak a média világára, és tudni szeretnék, mi vár a gyerekükre, ha nagyobb lesz. A másik csoport a szakmájukból kifolyólag érintett emberek, akik fiatalokkal foglalkoznak, például a pedagógusok” – mondta el kérdésünkre Guld Ádám arról, kiknek szánja elsősorban a könyvét.
Guld Ádám médiakutató
Máté Péter
Az új keletű anglicizmusokban bővelkedő, de azokat rendre megmagyarázó könyvben organikusan mosódik össze a nemzetközi trendkitekintés és a hazai viszonyok bemutatása. Nem véletlenül – magyarázza a szakember –, a Z generáció ugyanis az első igazi nemzetközi, interkulturális generáció,
a szocializációjuk folyamatát nagyrészt egy olyan digitális térben töltik, aminek nincsenek határai, átjárható.
A fiatalok döntő többsége ugyanazokat a sorozatokat nézi, ugyanazoknak a kulturális hatásoknak vannak kitéve az online térben.
Keleti oldal, nyugati oldal
Vannak azért jelentős különbségek is. „Míg a nemzetközi Z generációt jobban foglalkoztatja a klímakérdés, addig Magyarországon a fiataloknak ez nem prioritás.” Ez a jelenség pedig szoros összefüggésben van az életszínvonallal. Ha stabil, kiegyensúlyozott anyagi környezetben nőnek fel, ahol a fogyasztásnak nem az a korlátja jellemzően, hogy nincsen pénz, hanem hogy eldönthetem, hogy mire költöm, az egyfajta tudatosság, aminek a része a környezetvédelmi kérdések szem előtt tartása.
Magyarországon a gazdasági háttér, a pénzügyi helyzet sok családnál problémásabb, nehezebb. Ezt a fiatalok nem is feltétlenül tapasztalják meg ennyire hangsúlyosan, mert
ők így még mindig abban a szakaszában vannak a fogyasztói társadalomnak, ahol a fogyasztás a fontos, az a hangsúlyos és identitásképző, nem pedig a környezetvédelmi szempontok.
Ezt sem lehet persze mindenkire általánosítani. Guld Ádám úgy látja, hogy a nagyvárosi közép- vagy felső középosztály fiataljai, akik jó családi háttérrel rendelkeznek és jó oktatási intézményekben tanulnak, ott sokkal jellemzőbb itthon is a környezettudatosság.
AFP
Bármennyire is szorosan követik az újdonságokat, 1–2 éves csúszásban vannak a fiataljaink a nemzetközi trendekhez képest – de ez mindig is így volt. A 2022-es legfrissebb kutatások szerint
a Z generáció számára világszinten a legnépszerűbb platform sorban az Instagram, Snapchat és a TikTok. Magyarországon még mindig a Facebook, a YouTube és az Instagram hármasa vezeti a toplistát.
Nemzetközi viszonylatban hátrébb szorult az élmezőnytől a Facebook és a YouTube, megfigyelhető ugyanis az a trend, ahová a szülők beteszik a lábukat, az többé nem jó parti a fiatalok számára. A TikToknak még megvan ez a titkos varázsa – olvasható a könyvben – de ha felfedezik maguk számára az idősebb generációk, a fiatalok vélhetően onnan is továbbállnak.
Közel kétszer annyi 7-8 éves gyereknek volt tavaly mobiltelefonja, mint 2017-ben - derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) reprezentatív kutatásából. Ártalmakkal is hamar találkoznak a neten, de a felmérés biztató eredménye, hogy a szülők aktív érdeklődése gyerekeik online tevékenysége iránt mérhetően csökkenti a fiatalokra leselkedő online kockázatokat.
TV Maci helyett
Szembetűnő, hogy a legnépszerűbb közösségi oldalak kép- vagy videómegosztó fókuszúak, utóbbiból is leginkább az a preferált, minél rövidebb, színesebb, gyorsabb. A Facebookon még mindig túl sok a szöveg és az már az érettebb korosztály platformja, a YouTube pedig a hosszabb formátumok terepe. A Facebook Messengere ugyan továbbra is népszerű kapcsolattartó platform, de sok fiatal úgy használja, hogy maga a fő Facebook app nincs letöltve a telefonjára.
A Z generáció figyelmét csak néhány másodpercre köti le egy-egy tartalom, nehéz igazán mélyen odafigyelniük valamire. Ez a viselkedés tulajdonképpen válasz is az őket körülvevő fullasztó ingertúlkínálatra, amiben megtanultak úszni.
Az interneten mindig van valamilyen új tartalom, a streamingszolgáltatók dúskálnak a filmekben és sorozatokban, ezért nem egyedi eset, hogy az időhiány és a médiatartalom mennyisége miatt 2–3-szoros gyorsításban fogyasztanak videós tartalmat a fiatalok, és ezért is kedvelik annyira a 10 másodperces TikTok-videókat.
AFP / MANJUNATH KIRAN
Nagy meglepetést így nem okoz, hogy nem néznek televíziót. Ezt a tevékenységet cikinek, a szüleik generációjának vagy idősebbeknek tulajdonítják, ráadásul összeegyeztethetetlen az életükkel az, hogy egy műsor csak bizonyos időpontban elérhető. Viszont nagyon is ismerik a televíziós tartalmakat. Guld Ádám kutatásairól mesélve elmondta, hogy ez csak az utánkérdezéses vizsgálatokkor derült ki. Arra ugyanis tudtak válaszolni, kik a legismertebb emberek Magyarországon, melyek azok a csatornák, amiket a legtöbb ember ismer és azokon milyen műsor megy. Kirajzolódott, hogy a Z generáció nagy része fogyaszt televíziós tartalmakat, csak azokat más okoseszközökön teszik, nem a hagyományos televíziókészüléken. Persze ezt sem kizárólagosan teszik, pásztázó figyelmük folyamatosan ugrál a médiatartalmak, hol a mobil, az internet és a televízió között.
Hazánkban már 6,2 millióan használnak okostelefont és nagyjából 6 millióan interneteznek mobiljukon a 18-69 éves korosztályban, derült ki az eNET legújabb reprezentatív kutatásából. A magasfokú okostelefon-penetráció mellett azonban több internetes tevékenység van, ahol nem ezt az eszközt preferáljuk - ilyen például a webáruházi vásárlás vagy a levelezés, ahol a számítógépet részesítjük előnyben.
A könyv érinti még a közösségi médiával kapcsolatos veszélyeket is, itt a szerző részletesen kitér a toxikus testképmintákra, az online pornóoldalak mentális egészségre gyakorolt hatására és a fiatalok elmagányosodására, melyet elfed a bizalmas barátokként kezelt influenszerek jelensége. A jövő pedig – ehhez a mostani helyzethez képest – meglepően pozitív színezetű. A virtuálisvalóság-eszközök megjelenése mellett izgalmasan átalakul az influenszerség intézménye, emiatt a közösségi oldalak közül előretörhet az egyik olyan, amelyről most még elképzelni sem tudnánk ezt.
Guld Ádám – A Z generáció médiahasználata (Libri, 4299 Ft)