szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A NASA és a Boeing együtt mintegy 1,15 milliárd dollárt – közel 400 milliárd forintot – fordítanak arra, hogy olyan repülőgépet tervezzenek, amely 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint a jelenlegi legjobb konstrukciók.

A klímaváltozás elleni küzdelem egyik igen fontos eleme a repülős fenntarthatóbbá tétele. Tudja ezt a NASA is, ezért a Boeinggel társulva igyekszik egy újfajta, a jövő elvárásainak megfelelő repülőgépet kifejleszteni.

A nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás azt jelenti, hogy egy cég, ország, szervezet annyi szén-dioxidot juttat csak a levegőbe, amennyit el is nyel. Ezt elérheti a kibocsátás csökkentésével, vagy az elnyelő technológiákba (például faültetésbe) fektetett pénzzel.

Az egyelőre X-66A néven futó projekt egy olyan utasszállító repülőgép nevét takarja, amely nettó nulla károsanyag-kibocsátással üzemelhet.

Az X jelzést olyan fejlesztési programoknál használják, ahol a cél a repülés forradalmasítása. Ezeket elsősorban kutatási célokra építik meg, de a később használatos technológiák tesztelésére is használják.  Az X jelzést először az 1940-es években használta a NASA elődje, a NACA (National Advisory Committee for Aeronautics). Azóta számos kísérleti repülőgép készült már el a légierővel közösen – emlékeztet az Interesting Engineering.

A polgári légiközlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2,5 százalékáért felelős. Ennek több mint feléért az egyfolyosós, keskeny törzsű repülőgépek a felelősek. Ilyen például az Airbus A320 vagy a Boeing 737, melyeket a fapados légitársaságok is előszeretettel használnak.

NASA

A mostani projekt célja az, hogy ezek felépítését forradalmasítsa, és így drasztikusan csökkenjen a károsanyag-kibocsátás. Ilyen változás lehet például a szárny és a törzs átalakítása.

A Boeing ennek szellemében módosítja az egyik MD-90 típusú repülőgépét, aminek rövidebb lesz a törzse, új hajtóműveket kap, és módosítják a szárnyait is. Erre a gépre kapta meg az X jelölést a Boeing és a NASA, így ez lett az X-66A.

NASA

A szakemberek azt várják, hogy az új felépítésnek köszönhetően 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot használ majd el a gép a jelenlegi legalacsonyabb fogyasztású repülőgépekhez képest is.

A Boeing 725, a NASA 425 millió dollárt áldoz a projektre a következő hét évben.

A cél, hogy 2050-re a repülés elérje a nettó nulla szén-dioxid-kibocsátást, ami a szakemberek szerint az ilyen gépekkel elérhetővé válhat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!