szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Sok a zűr, és viszi a pénzt az űr – a Boeing állítólag azt mérlegeli, hogy eladja egyes űripari divízióit, például a Starliner űrhajóhoz köthetőt is.

A cég űripari részlegeinek eladását mérlegelheti Kelly Ortberg, a Boeing augusztusban kinevezett vezérigazgatója – írja a The Wall Street Journal. A lap információi szerint a tervek még korai fázisban vannak, de érintenék a Starliner űrhajót és a Nemzetközi Űrállomást (ISS) kiszolgáló egyéb projekteket is.

„Jobb, ha kevesebb dolgot csinálunk jobban, mint többet, de rosszul” – magyarázta Ortberg a befektetőknek a napokban. Egyúttal megjegyezte: nem kérdés, hogy a kereskedelmi repülőgépgyártás és a védelmi rendszerek hosszú távon is a Boeing részét képezik majd, de akad néhány dolog, ahol lehetnének hatékonyabbak, vagy éppen konkrétan eltérítik őket a „fő céljuktól”.

Márpedig problémák vannak szép számmal. Az év elején kiszakadt egy darab az egyik gépük törzséből repülés közben, majd sorra jöttek a hírek a különböző balesetekről. A polgári repülés mellett a szóban forgó űripari tevékenységeik is elég rosszul festenek, a Starliner űrhajó júniusban indult el az ISS-re, első ízben szállítva űrhajósokat. A jármű azonban hemzsegett a hibáktól, és bár végül rendben dokkolni tudott az űrállomásra, hónapokig tartó tanakodás után inkább üresen hozták vissza a Földre.

A 35 százalékos béremelési ajánlatot is elutasították a Boeing sztrájkoló dolgozói

Tovább mélyül a válság a megtépázott hírnevű amerikai repülőgépgyártónál.

A kétfős legénysége így csak jövő februárban térhet vissza, miközben csak néhány napot terveztek az ISS-en tölteni – külön kellemetlen, hogy a visszatéréshez a konkurens SpaceX Dragon űrkapszuláját fogják használni, ami évek óta bevált, megbízható megoldás. A NASA egyelőre nem is tervezi a Starliner újbóli bevetését. Az már tényleg csak hab a tortán, hogy a napokban leállt, majd felrobbant egy geostacionárius pályán keringő kommunikációs műhold, amit a Boeing gyártott.

A The Wall Street Journal információi szerint azért nem lenne teljes az elszakadás: az Artemis-program keretein belül továbbra is felügyelné a Boeing a Space Launch Systemet (SLS), ami az embert a Holdra juttatni hivatott NASA űrhajó hordozórakétája. Állítólag a kereskedelmi és katonai műholdas részlegek mellett is kitartana a Boeing.

Mint a The Verge megjegyzi, Ortbergnek bőven van dolga: a cég továbbra is égeti a pénzt, az előző negyedévben 6,17 milliárd dolláros mínuszban zártak. Ebből csak a Starliner 250 millióért felelős – és a várakozások szerint 2025-ben is veszteséges marad a Boeing.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!