Nem a csocsóasztallal és müzlivel lehet megfogni a jó munkaerőt
Egy coach szerint az Y generációs munkavállalóknak nem a céges csocsóasztal hiányzik, hanem felelősség a nyakukba. Ezt a problémát pedig nem lehet a HR-re, az iroda designerre, vagy a szervezeti tanácsadóra tolni, ez a szakmai vezető feladata.
A szakember szerint nem a céges uzsonnával, csocsóasztallal, vagy ergonómusok által tervezett színes labdákkal felszerelt tárgyalókkal lehet megfogni a Y generációs dolgozókat.
„Jelenlegi ügyfeleink között van kkv, van startup, van multi, van jogász, van szoftverfejlesztő, logisztikus, pénzügyes, HR-es, de mindegy milyen szakmából, milyen szektorból jönnek, ugyanaz a négy pont vannak terítéken. Ezeken lehetne segíteni, ráadásul nem is lenne túl bonyolult” – olvasható az Y2Y blogon.
1. Utódlás
„Dolgoztam multis vezetőként, tudom mit jelent, mikor a HR kötelez, hogy töltsél ki egy A3-as papírt, tele üres kis kockákkal. Lehetőleg holnaputánra. Fogsz egy high flyer munkavállalót és beírod a nevét az összesbe, papír leadva időre, nincs több kérdés.” – írja le a rossz gyakorlatot a szerző. Ha a dolgozó nem látja, hova juthat, akkor elmegy. Az Y generációsok türelmetlenek, agilisak, és minimális a vesztenivalójuk. Ez nem kedvez a hagyományos szervezeti felépítésű cégeknek, de a szerző szerint a motiváció kérdése a lapos, laza, új szervezetekben sem megoldott. Valós, konkrét időpontokhoz, mérföldkövekhez kötött jövőkép nélkül nem lehet őket megtartani.
2. Felelősség
Olyan szervezetekben dolgozunk, ahol negyvenen vannak azonos munkakörben és gyakran a saját főnökük sem tudja pontosan, melyikük mit csinál. Pedig az Y-osok azt szeretnék, ha látszana munkájuk eredménye, amire visszajelzést is kapnának. A szerző szerint azonban jellemzően nem kapnak bizalmat, pedig „attól, hogy egy munkavállaló huszonkét percen keresztül fotózza a latte-jét instagramra, még nem lesz rosszabb a teljesítménye.” Vagy alkalmazkodni kell a munkaerő igényeihez, vagy megszokni, hogy 1-2 évente új embereket kell keresni, amire milliók fognak elmenni, ráadásul az utódlás kérdését is nehéz lesz megoldani.
3. Visszajelzés
Nehéz nem észrevenni az összefüggést a gondoskodó szülői házból kiszabadulni képtelen gyerekek, és a gyámoltalan fiatal munkavállalók között. Nem elég éves teljesítményértékelést tartani, az 1980 után szülöttek már havi, sőt heti, napi visszajelzést megerősítést várnak el. „Nincs szükségük a szendvicsbe csomagolt szép szavakra, vastag bőr van a képükön. De a visszajelzésre, arra van.”
4. Rugalmasság
Elképesztően gyorsak és kreatívak tudnak lenni, de ehhez időre és térre van szükségük. „Nem egy ügyfelünk van, aki a felmondás küszöbén áll csak és kizárólag azért, mert az agyára megy, hogy 9-re be kell érnie. Többen túlélték már, röhög erre a korábbi generáció, és igazuk van. Azonban azt is többen túlélték már, hogy egy nap nem mentek be dolgozni. Mert otthonról is tudnak: van laptopjuk, wifijük, és felelősségtudatuk, csak fel kell ébreszteni bennük.
Akik már nem akarnak belehalni a munkába - a Z generáció a munkaerőpiacon
A Z generáció tagjainak több mint harmada csupán néhány hónapot tölt munkahelyén, de összességében 70 százalékukat egy évnél tovább nem tudja megtartani a munkahely. Egyáltalán nem probléma számukra továbbállni, ha valamiért nem tetszik a munkahelyük. Viszont a nyelvtudásuk nekik is hiányos.