Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b0c02848-0acf-4c1d-865d-efa6d237b090","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Majdnem minden marad a régiben.","shortLead":"Majdnem minden marad a régiben.","id":"20250310_Az-uj-Bond-ferfi-lesz-es-brit-allitja-a-007-es-uj-tulajdonosa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0c02848-0acf-4c1d-865d-efa6d237b090.jpg","index":0,"item":"7d29c4ef-b00a-4073-8842-99adadb30f66","keywords":null,"link":"/kultura/20250310_Az-uj-Bond-ferfi-lesz-es-brit-allitja-a-007-es-uj-tulajdonosa","timestamp":"2025. március. 10. 08:28","title":"Az új Bond férfi lesz és brit – állítja az Amazon, a 007-es tulajdonosa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8ee045d-de8f-4f5f-9c5a-fa79d065a6ac","c_author":"G. M.","category":"itthon","description":"Milliárdokat spórolna meg Magyarország, ha Orbán Viktor nem erőltetné a véleménynyilvánító szavazást, hiszen a Medián friss mérése szerint a helyzet egyértelmű: a felnőtt lakosság 56 százaléka elutasítja Ukrajna EU-tagságát. A svájci népszavazások azonban azt tanítják: volna értelme beszélni róla.","shortLead":"Milliárdokat spórolna meg Magyarország, ha Orbán Viktor nem erőltetné a véleménynyilvánító szavazást, hiszen a Medián...","id":"20250310_median-felmeres-magyarok-tobbsege-elutasitja-Ukrajna-EU-tagsagat-kozvelemeny-Orban-kormany-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8ee045d-de8f-4f5f-9c5a-fa79d065a6ac.jpg","index":0,"item":"e7d6ff4d-d5fe-4639-97a9-acbc8bf7ae61","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_median-felmeres-magyarok-tobbsege-elutasitja-Ukrajna-EU-tagsagat-kozvelemeny-Orban-kormany-ebx","timestamp":"2025. március. 10. 06:01","title":"A magyarok többsége elutasítja Ukrajna EU-tagságát, erről szavazni csak akkor érdemes, ha érvek is elhangzanak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"30fbe00e-9703-4b4a-abf4-ddb9e0ce3c21","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A legfőbb ügyész szűkszavú, megszokott választ adott.","shortLead":"A legfőbb ügyész szűkszavú, megszokott választ adott.","id":"20250310_vadai-polt-peter-nemzeti-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/30fbe00e-9703-4b4a-abf4-ddb9e0ce3c21.jpg","index":0,"item":"2a94ed1e-a53a-4ec8-bc5a-e908a573f738","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_vadai-polt-peter-nemzeti-sport","timestamp":"2025. március. 10. 13:14","title":"Vadai szerint az ügyészségnek kellene vizsgálnia a Nemzeti Sport felvásárlását, Polt Péter feljelentésként értékelte a kérdését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része ma is a tornaóráknak? ","shortLead":"Valóban ennyire rémes ez a feladat? Van ennek bármi értelme? Egyáltalán ki találta ki a szekrényugrást, és miért része...","id":"20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc9bb87f-cf08-4aab-a1aa-1d4c54b79700.jpg","index":0,"item":"4885017d-fc3e-40ec-aa8e-e456cf99adb6","keywords":null,"link":"/elet/20250308_szekrenyugras-oktatasa-tornaora-serules-trauma-ebx","timestamp":"2025. március. 08. 20:00","title":"„Alkotmányba foglalnám ennek a kínzóeszköznek a betiltását” – emlékszik még a tornaórák rémére, a szekrényugrásra?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","shortLead":"Összegyűjtöttük egy cikkbe a hét legérdekesebb, legolvasottabb technológiai és tudományos témáit.","id":"20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/448ab6d4-2fa7-4972-a6cd-b6be3a9af92d.jpg","index":0,"item":"91638ba6-b984-425a-b595-b3f13d53bc1e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_ozonlyuk-bezarodas-telekom-muholdas-uzenetkuldes-usa-eu-szolasszabadsag-antibiotikumok-nanomuanyag-spacex-robbanas","timestamp":"2025. március. 09. 12:00","title":"Ez történt: Térerő nélkül is átment az SMS, újít a Telekom Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f83e115-7a1d-49f2-b14a-a14b0b75d2a6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Távoli kódfuttatást és a készülékek feloldását is lehetővé tették az Android frissen javított sebezhetőségei.","shortLead":"Távoli kódfuttatást és a készülékek feloldását is lehetővé tették az Android frissen javított sebezhetőségei.","id":"20250309_google-android-biztonsagi-res-hibajavitas-telefonok-feltorese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f83e115-7a1d-49f2-b14a-a14b0b75d2a6.jpg","index":0,"item":"fe4d31f7-2147-4489-a836-3d4cd0f786a9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250309_google-android-biztonsagi-res-hibajavitas-telefonok-feltorese","timestamp":"2025. március. 09. 10:03","title":"43 súlyos hibát találtak az Androidban – most javították őket, de van, amit a már a hatóságok is kihasználtak telefonok feltörésére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egész vonalon pótlóbusz közlekedett helyette.","shortLead":"Az egész vonalon pótlóbusz közlekedett helyette.","id":"20250310_baleset-2es-metro-potlobusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09bacbab-973c-43ca-b60b-d11b7010ecdb.jpg","index":0,"item":"779c3d4b-39ba-4963-8fa8-b7e84bffab10","keywords":null,"link":"/itthon/20250310_baleset-2es-metro-potlobusz","timestamp":"2025. március. 10. 05:13","title":"Baleset miatt nem járt a 2-es metró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","shortLead":"Fényhidat kapott és egyedi gúnyába bújt az új Skoda Octavia legerősebb verziója.","id":"20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1c9f47b-03b0-42ca-9080-53617e1a4ab1.jpg","index":0,"item":"f4864d5d-4837-4f63-8fd3-6263b6a98f96","keywords":null,"link":"/cegauto/20250310_ime-a-legujabb-skoda-octavia-rs-rendorauto","timestamp":"2025. március. 10. 07:21","title":"Íme a legújabb Skoda Octavia RS rendőrautó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. gyárában júliustól bevezették a napi két, egyenként 10 órás, meghosszabbított műszakra épülő munkarendet. (A 40 órás munkahét maradt). A Suzuki szóvivője szerint egyeztettek a szakszervezetekkel és a munkásokkal. A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga) ezt tagadja.
A gyárban kialakult helyzetről kérdeztük Párma Zsoltot, az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének (EGFSZ) vezetőjét, akit több mint egy évtizednyi munkaviszony után bocsátottak el a gyárból. Ruska Viktória, a Suzuki szóvivője az interjúhoz megjegyzéseket fűzött.
Párma Zsolt (középen), Gaskó István Liga elnök és TGM. A gyár előtt demonstráltak július 1.-én.
hvg.hu: Hogy-hogy ilyen hányatott volt az élete a Suzuki gyárban?
Párma Zsolt: Eredeti szakmám elektroműszerész. Televíziókat és rádiókat javítottam, de foglalkoztam kutyatenyésztéssel is. 1992 március elején léptem be a Suzukiba, és a minőségbiztosítási osztályra kerültem. Később ott lettem csoportvezető. Megfordultam a vállalat összes üzemegységében, alaposan ismerem a munkafolyamatokat, a préseléstől a hegesztésen át a szerelésig. Amikor 2005 decemberében a Liga tagszervezeteként megalakultunk, a menedzsment hadjáratot indított ellenem. Rosszabb beosztásba kerültem, elvették email postafiókomat. Közvetlen felettesem igyekezett megnehezíteni az életemet. Mindenesetre egyre többen csatlakoztak hozzánk, és 2006. január 16.-án egy bérelt autóbuszban, a gyár parkolójában megalakult az EGFSZ. Szerettem volna a szakszervezet képviseletében, kijárni, hogy a munkahelyi baleseteket vegyék fel hivatalos jegyzőkönyvbe, ne csak kártérítést fizessenek ilyen esetben. A gyár igyekezett elkerülni jegyzőkönyv felvételét, ez ugyanis rontotta volna baleseti statisztikáit. Úgy volt, hogy munkatársaim megválasztanak munkavédelmi képviselőnek, de mire erre sor került volna, 2006. február 9-én elbocsátottak.
hvg.hu: Miből él most? Úgy tudom, az élettársának sincs munkája, mert miután gyerekük született, a cég, ahol dolgozott, nem vette vissza.
P.Zs.: A Ligának van egy pénzalapja, melyből az elbocsátott szakszervezeti tisztségviselőket támogatja. Ebből kapok szerény havi támogatást, amit, ha megnyerem a munkaügyi pert a Suzuki ellen, és kifizetik az elmaradt munkabéremet, vissza kell majd fizetnem, hogy az alapot mások is igénybe vehessék. Másfél év elteltével a munkaügyi bíróság a javamra ítélt, visszahelyeztek az állásomba, de a Suzuki május 17-én, még az ítélet meghozatala előtt újabb rendkívüli felmondólevelet küldött. Ezzel az eljárás újra kezdődött, és továbbra sem tehetem be lábam a gyárba.
hvg.hu: Miért fordult szembe a menedzsmenttel? Nem lehetett volna kevésbé konfrontatív módszert választani?
P.Zs.: Tapasztaltam, hogy a munkatársaim milyen kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, és nem voltam hajlandó mindezt szó nélkül tűrni. Persze, jól tudom, a munkások túlnyomó többsége igyekszik kitérni a konfliktusok elől, inkább kilép, “leszámol”. Nagy is a fluktuáció. Évente ezren-ezerötszázan távoznak, ami a négy-ötezres összlétszámot tekintve igen nagy szám. Pontos adatokkal nem rendelkezünk, ezeket a gyárvezetés nem közli velünk. A gyár vezetése gyakran cseréli a munkaerőt, jól tudják, hogy az utcáról felvett, nyolc általánossal rendelkező betanított munkások a legolcsóbbak. Ugyanakkor Csehországban és Szlovákiában az autógyárak sokkal jobban ragaszkodnak a tapasztalattal rendelkező szakmunkásokhoz, és ott a szakszervezetek is legálisan működhetnek.
A szerelőcsarnok
hvg.hu: Mit sérelmeznek konkrétan a dolgozók?
P.Zs. : Ha megkapják az összes pótlékot, egy-egy dolgozó netto száz-száztízezer forintot vihet haza havonta. A pótlékok rendszerével olyan bérstruktúrát alakítottak ki, mely a maximális teljesítményt díjazza csak, és nem nyújt jövőképet. Az öt-tíz éve ott dolgozó, komoly tapasztalatot szerzett munkások is legföljebb tíz-húszezer forinttal többet keresnek ennél az összegnél. Az új, kétműszakos munkarend bevezetése éppen azokat érinti a leghátrányosabban, akik már régóta a gyárban dolgoznak, már nem fiatalok, és esetleg van valamilyen egészségi problémájuk is. Ők, köztük a gyermekeiket nevelő asszonyok, a napi nyolc órás munkát még el tudták viselni, de nem biztos, hogy képesek lesznek tizenegy órán át helyt állni. (Az egyórás ebédidővel együtt 11 órás a műszak. A szerk.) Az új rendben az eddigi túlóra lehetőség is megszűnik. Ha ez így megy tovább, a magyar nyelvben is meghonosodik a japán karosi kifejezés. Így nevezik Japánban azt, ha valaki a szó szoros értelmében halálra dolgozza magát.
hvg.hu: A Suzuki képviselője szerint a szakszervezet és a munkások is egyetértettek az új munkarenddel.
P. Zs. : Ez nem felel meg a tényeknek. Egyrészt nincs a miénken kívül igazi szakszervezet a gyárban, márpedig velünk az EGFSZ-szel nem egyeztettek sem az új munkarendről, sem pedig a bérfejlesztésről. Másrészt igenis, volt széleskörű tiltakozás, a dolgozók aláírásokat gyűjtöttek, amit a vezérigazgatónak adtak át.
hvg.hu: Végül is miért kellett a három műszakos munkarendet átalakítani?
P. Zs. : Az ok valószínűleg abban keresendő, hogy a Suzukinak egyre messzebbről kell hoznia a munkavállalókat. Esztergomban szinte mindenki dolgozott már a gyárban, vagy ők, vagy nekik felmondtak. A környéken nincs már több tartalék, távolabbi megyékből és Szlovákiából kell hozni a munkásokat. Vagy tizenöt buszjárat hozta az embereket, naponta háromszor. A két, nyújtott műszakos rend komoly megtakarítás a cégnek a szállítás, de az étkeztetés terén is.
hvg.hu: Hány tagjuk van?
P. Zs. : Létszámunk és a tagnévsorunk titkos, minden dolgozó fölött Damoklesz kardjaként lebeg a fenyegetés, hogy bármikor elveszítheti az állását. Ezért óvatosak vagyunk, nem adjuk ki a neveket. A vezetés, ha úgy gondolja, megvádolhatja a munkásokat olyan szabályok megszegésével, melyeket képtelenség betartani. Amíg viszont nincs más jellegű konfliktus, e szabályok betartását nem kérik számon. A vezetőség bárkit képes olyan helyzetbe hozni, hogy eljusson a fizikai vagy a mentális tűrőképességének a határára.
hvg.hu: Vannak-e külső támogatóik?
P. Zs. : A Magyar Szocialista Párt munkástagozata nevében Filó Pál képviselő felvilágosítást kért az ügyben. Július 1.-én a gyár előtt tartott demonstrációnkon felszólalt Tamás Gáspár Miklós, továbbá Gaskó István, a Liga elnöke, részt vett rajta Kontur Pál, a FIDESZ munkástagozatának elnöke. Felmerült, hogy a hazai politikai pártok egyetértésével meg kellene változtatnia a Munka Törvénykönyvét, benne a munkaidő jelenlegi, túlságosan laza szabályozását. Ozava vezérigazgató úrral az új munkarend ügyében még nem sikerült kapcsolatba lépnünk.
Mit mond a Suzuki? (Oldaltörés)
Az interjúval kapcsolatban Ruska Viktória a Suzuki gyár szóvivője kérdéseinkre a következőket válaszolta:
A munkarenddel kapcsolatos egyeztetések körülbelül egy évvel ezelőtt kezdődtek: először az a munkavállalói delegáltakból álló Üzemi Tanács, majd a vállalati vezetők valamint az operatív irányítást végző üzemvezetők tartottak egyeztető megbeszéléseket az új munkarendről. A munkaanyagokat az új, akkor még tervezett munkarend táblázatával és dokumentációjával a szakszervezet képviselői is megkapták, illetve jelen voltak a megbeszéléseken.
A munkarend ismertetése előtt az üzemek vezetői jelezték, hogy sok a félreértés a tervezett munkarenddel kapcsolatban, ezért indultak el kisebb-nagyobb körben az egyeztetések. A vállalat dolgozóinak kérésére módosította a vállalat a munkahetek ciklikus rendjét, valamint a leállási/karbantartási időket.
Ami a gyárban előforduló nagy fluktuációt illeti, miszerint évente 1000-1500 munkás "számol le", lép ki, meglepő ezeket a számokat olyanoktól hallani akiknek nem is lehet információjuk a munkások be-és kilépéséről. Ezen állítások teljesen légből kapottak. Stabil a termelésünk, tavaly óta 1500 dolgozót vettünk fel, a jelenlegi létszámunk meghaladja a 6000 dolgozót. Az állomány felfuttatásával, valamint a gyártókapacitás növelésével a vállalat 2007-ben 231.000 gépkocsit tervez gyártani, hasonlóan a tavalyi év kimagasló eredményéhez.
A munkások bérezését illetően: a bérrendszer összetett, az alapbér kiegészül különféle pótlékokkal és juttatásokkal. A nettó munkabér 100 ezer forint felett van. Tavaly a 7500 forintos jelenléti pótlékot, - amely minden dolgozót megillet aki jelen van igazolatlan hiányzás nélkül - 35 ezer forintra emeltük.
Párma Zsolt elbocsátása a vállalat jó hírének megsértése miatt történt. Párma úr különféle fórumokon a vállalat jó hírét sértő állításokat tett. Az ügyről – amíg bírósági perek vannak folyamatban - mást egyelőre nem kíván a vállalat nyilatkozni. Hangsúlyoznám, hogy a Magyar Suzuki Zrt. jogkövető magatartást folytat, tehát a bíróság ítéletének megfelelően fog eljárni – jelentette ki a gyár szóvivője.
Felmentette a rágalmazás vétsége alól a Suzuki szakszervezeti vezetőjét csütörtökön az Esztergomi Bíróság, az ítélet szerint nem bizonyítható a gyár állítása, hogy Párma Zsolt nyilatkozatával megsértette a Magyar Suzuki Zrt. jó hírét.
Ítélethirdetésre kerülhet sor a holnapi napon abban a rágalmazás miatt indított perben, amelyet a Suzuki kezdeményezett a cégnél működő szakszervezet egyik vezető tisztségviselője ellen - értesült a HavariaPress.
A Magyar Suzuki Zrt. visszautasítja a LIGA valótlan állításait, és továbbra is fenntartja azon álláspontját, hogy "a munkavállalók valótlan tényállítással" nem csorbíthatják a munkáltatók jó hírnevét, még akkor sem, ha szakszervezeti tisztséget töltenek be.
Szakszervezetiek, civil- és politikai szerveződések is szolidaritásra hívnak fel Párma Zsolttal, az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének elnökével. A szöveget jegyzők szerint a vezetőt a Magyar Suzuki ZRt büntette azért, mert az őt megválasztó gyári dolgozók érdekében véleményt nyilvánított. A Suzuki nem kommentál.
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.
A rövid válasz az, hogy igen, de részletesebb válasz is van arra, hogy miként tudott Orbán Viktor kormányfő lánya egyik évről a másikra berobbanni a magyar művészetpártolók világába.