Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik, hogy panaszaik meghallgatásra találtak, és a hamarosan érkező iPadOS 19 ezen a téren hozhat változást.","shortLead":"A hardver messze felülmúlja a szoftvert az iPadekben, ami miatt már régóta elégedetlenk a felhasználók. Úgy tűnik...","id":"20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a104d29e-d27d-4062-b8a5-08b408ca8484.jpg","index":0,"item":"76f6bd9f-edd1-41c2-bd9b-7818f11e4780","keywords":null,"link":"/tudomany/20250419_macos-operacios-rendszerer-uj-ipados-apple-notebook-tablet","timestamp":"2025. április. 19. 14:03","title":"Ez most akkor laptop vagy tablet? Szemmel látható változásra készül az Apple az új iparági pletyka szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee","c_author":"HVG","category":"360","description":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","shortLead":"Marie és Lionel Liminana munkássága a kísérleti elektronikától a filmzenén át a bizarr rockig terjed. ","id":"20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5184daa1-9007-456e-8542-dce771e558ee.jpg","index":0,"item":"5f8daad5-0111-4772-ab17-75794e606c68","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-The-Liminanas-Faded-zene-lemez","timestamp":"2025. április. 18. 15:40","title":"Kiváló vendégek szerepelnek a The Liminanas új dupla albumán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően tágas utasterű és hatalmas akkumulátoros EV3. Jövünk az ígéretekkel – no meg a bizonyítékokkal.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan muzsikál a gyakorlatban a Kia eddigi legkisebb és legolcsóbb elektromos SUV-ja, a meglepően...","id":"20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fb8e8b2-2a71-47bf-ad46-cb47042cabb9.jpg","index":0,"item":"c9f4c05b-ba7f-4b8e-a190-1d6fa5d9b5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250419_az-ev-zoldautoja-600-kilometeres-hatotav-kia-ev3-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 19. 10:00","title":"Az Év Zöldautója: teszten a 600+ kilométeres hatótávot ígérő Kia EV3","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","shortLead":"A rábapordányi interjúk egy irodában készültek – nem a telepen.","id":"20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b53cca0c-49f7-42e1-b46a-1f66e71941e1.jpg","index":0,"item":"f20f7af4-6c23-4553-b85c-9bf9ede745a8","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_partizan-ragados-szaj-es-koromfajas","timestamp":"2025. április. 18. 12:31","title":"Direktben nem mondják ki, de arra utalgat a kormánymédia, hogy a Partizán terjesztette a száj- és körömfájást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8490243-05dc-4f8a-8c3e-ab8f0df9c2a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Sebestyén Balázs, Ráskó Eszter és Rákóczi Feri hetekre elköszönt a hallgatóktól. ","shortLead":"Sebestyén Balázs, Ráskó Eszter és Rákóczi Feri hetekre elköszönt a hallgatóktól. ","id":"20250419_sebestyen-balazs-rasko-eszter-rakoczi-feri-balazsek-szabadsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8490243-05dc-4f8a-8c3e-ab8f0df9c2a2.jpg","index":0,"item":"2eba6c2b-7c41-4656-b0b4-88bb48e1d441","keywords":null,"link":"/elet/20250419_sebestyen-balazs-rasko-eszter-rakoczi-feri-balazsek-szabadsag","timestamp":"2025. április. 19. 11:57","title":"Hosszabb szünetet tart a Balázsék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da883272-a0ab-4a37-b768-c2d632fab43d","c_author":"HVG","category":"360","description":"Marc Augé etnológus-antropológus szerint a biciklizés sokkal több az egészséges testmozgásnál, a bicikli egy praktikus közlekedési eszköznél. ","shortLead":"Marc Augé etnológus-antropológus szerint a biciklizés sokkal több az egészséges testmozgásnál, a bicikli egy praktikus...","id":"20250419_hvg-Marc-Auge-A-biciklizes-dicserete-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da883272-a0ab-4a37-b768-c2d632fab43d.jpg","index":0,"item":"51bc866c-077d-4950-b129-12502c3d04fb","keywords":null,"link":"/360/20250419_hvg-Marc-Auge-A-biciklizes-dicserete-konyv","timestamp":"2025. április. 19. 16:15","title":"„Biciklire fel, és jobb lesz az életünk!” – a kerékpározás története az antropológus szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"216d9cc3-31c8-463a-bec1-21079beccb7b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori tévés újságíró elég zavaros, feltehetően ironikus posztot közölt a Facebookon, amiben Rákóczitól és Kossuth-tól Lázár Jánosig húz ívet.","shortLead":"Az egykori tévés újságíró elég zavaros, feltehetően ironikus posztot közölt a Facebookon, amiben Rákóczitól és...","id":"20250418_Havas-Henrik-Ha-Magyar-Peter-nyer-akkor-disszidalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/216d9cc3-31c8-463a-bec1-21079beccb7b.jpg","index":0,"item":"646ff0bd-f02d-4483-a05f-44588f5cc8d0","keywords":null,"link":"/elet/20250418_Havas-Henrik-Ha-Magyar-Peter-nyer-akkor-disszidalok","timestamp":"2025. április. 18. 12:02","title":"Havas Henrik: „Ha Magyar Péter nyer, akkor disszidálok”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak olyan tennivalók is, amelyeket szinte ingyen, azonnal lehetne kezelni – nyilatkozta Kulja András.","shortLead":"Sok probléma olyan nagy a magyar egészégügyben, hogy a megoldásukhoz legalább két parlamenti ciklus kell, de vannak...","id":"20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3eb4efcd-6c9e-404e-98a0-3c4a63bf06da","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_Tisza-Part-Kulja-Andras-egeszsegugy-korhaz-orvos","timestamp":"2025. április. 19. 10:57","title":"A Tisza Párt EP-képviselője elmondta, mit kezdenének az egészségüggyel, ha kormányra kerülnének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. gyárában júliustól bevezették a napi két, egyenként 10 órás, meghosszabbított műszakra épülő munkarendet. (A 40 órás munkahét maradt). A Suzuki szóvivője szerint egyeztettek a szakszervezetekkel és a munkásokkal. A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga) ezt tagadja.
A gyárban kialakult helyzetről kérdeztük Párma Zsoltot, az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének (EGFSZ) vezetőjét, akit több mint egy évtizednyi munkaviszony után bocsátottak el a gyárból. Ruska Viktória, a Suzuki szóvivője az interjúhoz megjegyzéseket fűzött.
Párma Zsolt (középen), Gaskó István Liga elnök és TGM. A gyár előtt demonstráltak július 1.-én.
hvg.hu: Hogy-hogy ilyen hányatott volt az élete a Suzuki gyárban?
Párma Zsolt: Eredeti szakmám elektroműszerész. Televíziókat és rádiókat javítottam, de foglalkoztam kutyatenyésztéssel is. 1992 március elején léptem be a Suzukiba, és a minőségbiztosítási osztályra kerültem. Később ott lettem csoportvezető. Megfordultam a vállalat összes üzemegységében, alaposan ismerem a munkafolyamatokat, a préseléstől a hegesztésen át a szerelésig. Amikor 2005 decemberében a Liga tagszervezeteként megalakultunk, a menedzsment hadjáratot indított ellenem. Rosszabb beosztásba kerültem, elvették email postafiókomat. Közvetlen felettesem igyekezett megnehezíteni az életemet. Mindenesetre egyre többen csatlakoztak hozzánk, és 2006. január 16.-án egy bérelt autóbuszban, a gyár parkolójában megalakult az EGFSZ. Szerettem volna a szakszervezet képviseletében, kijárni, hogy a munkahelyi baleseteket vegyék fel hivatalos jegyzőkönyvbe, ne csak kártérítést fizessenek ilyen esetben. A gyár igyekezett elkerülni jegyzőkönyv felvételét, ez ugyanis rontotta volna baleseti statisztikáit. Úgy volt, hogy munkatársaim megválasztanak munkavédelmi képviselőnek, de mire erre sor került volna, 2006. február 9-én elbocsátottak.
hvg.hu: Miből él most? Úgy tudom, az élettársának sincs munkája, mert miután gyerekük született, a cég, ahol dolgozott, nem vette vissza.
P.Zs.: A Ligának van egy pénzalapja, melyből az elbocsátott szakszervezeti tisztségviselőket támogatja. Ebből kapok szerény havi támogatást, amit, ha megnyerem a munkaügyi pert a Suzuki ellen, és kifizetik az elmaradt munkabéremet, vissza kell majd fizetnem, hogy az alapot mások is igénybe vehessék. Másfél év elteltével a munkaügyi bíróság a javamra ítélt, visszahelyeztek az állásomba, de a Suzuki május 17-én, még az ítélet meghozatala előtt újabb rendkívüli felmondólevelet küldött. Ezzel az eljárás újra kezdődött, és továbbra sem tehetem be lábam a gyárba.
hvg.hu: Miért fordult szembe a menedzsmenttel? Nem lehetett volna kevésbé konfrontatív módszert választani?
P.Zs.: Tapasztaltam, hogy a munkatársaim milyen kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, és nem voltam hajlandó mindezt szó nélkül tűrni. Persze, jól tudom, a munkások túlnyomó többsége igyekszik kitérni a konfliktusok elől, inkább kilép, “leszámol”. Nagy is a fluktuáció. Évente ezren-ezerötszázan távoznak, ami a négy-ötezres összlétszámot tekintve igen nagy szám. Pontos adatokkal nem rendelkezünk, ezeket a gyárvezetés nem közli velünk. A gyár vezetése gyakran cseréli a munkaerőt, jól tudják, hogy az utcáról felvett, nyolc általánossal rendelkező betanított munkások a legolcsóbbak. Ugyanakkor Csehországban és Szlovákiában az autógyárak sokkal jobban ragaszkodnak a tapasztalattal rendelkező szakmunkásokhoz, és ott a szakszervezetek is legálisan működhetnek.
A szerelőcsarnok
hvg.hu: Mit sérelmeznek konkrétan a dolgozók?
P.Zs. : Ha megkapják az összes pótlékot, egy-egy dolgozó netto száz-száztízezer forintot vihet haza havonta. A pótlékok rendszerével olyan bérstruktúrát alakítottak ki, mely a maximális teljesítményt díjazza csak, és nem nyújt jövőképet. Az öt-tíz éve ott dolgozó, komoly tapasztalatot szerzett munkások is legföljebb tíz-húszezer forinttal többet keresnek ennél az összegnél. Az új, kétműszakos munkarend bevezetése éppen azokat érinti a leghátrányosabban, akik már régóta a gyárban dolgoznak, már nem fiatalok, és esetleg van valamilyen egészségi problémájuk is. Ők, köztük a gyermekeiket nevelő asszonyok, a napi nyolc órás munkát még el tudták viselni, de nem biztos, hogy képesek lesznek tizenegy órán át helyt állni. (Az egyórás ebédidővel együtt 11 órás a műszak. A szerk.) Az új rendben az eddigi túlóra lehetőség is megszűnik. Ha ez így megy tovább, a magyar nyelvben is meghonosodik a japán karosi kifejezés. Így nevezik Japánban azt, ha valaki a szó szoros értelmében halálra dolgozza magát.
hvg.hu: A Suzuki képviselője szerint a szakszervezet és a munkások is egyetértettek az új munkarenddel.
P. Zs. : Ez nem felel meg a tényeknek. Egyrészt nincs a miénken kívül igazi szakszervezet a gyárban, márpedig velünk az EGFSZ-szel nem egyeztettek sem az új munkarendről, sem pedig a bérfejlesztésről. Másrészt igenis, volt széleskörű tiltakozás, a dolgozók aláírásokat gyűjtöttek, amit a vezérigazgatónak adtak át.
hvg.hu: Végül is miért kellett a három műszakos munkarendet átalakítani?
P. Zs. : Az ok valószínűleg abban keresendő, hogy a Suzukinak egyre messzebbről kell hoznia a munkavállalókat. Esztergomban szinte mindenki dolgozott már a gyárban, vagy ők, vagy nekik felmondtak. A környéken nincs már több tartalék, távolabbi megyékből és Szlovákiából kell hozni a munkásokat. Vagy tizenöt buszjárat hozta az embereket, naponta háromszor. A két, nyújtott műszakos rend komoly megtakarítás a cégnek a szállítás, de az étkeztetés terén is.
hvg.hu: Hány tagjuk van?
P. Zs. : Létszámunk és a tagnévsorunk titkos, minden dolgozó fölött Damoklesz kardjaként lebeg a fenyegetés, hogy bármikor elveszítheti az állását. Ezért óvatosak vagyunk, nem adjuk ki a neveket. A vezetés, ha úgy gondolja, megvádolhatja a munkásokat olyan szabályok megszegésével, melyeket képtelenség betartani. Amíg viszont nincs más jellegű konfliktus, e szabályok betartását nem kérik számon. A vezetőség bárkit képes olyan helyzetbe hozni, hogy eljusson a fizikai vagy a mentális tűrőképességének a határára.
hvg.hu: Vannak-e külső támogatóik?
P. Zs. : A Magyar Szocialista Párt munkástagozata nevében Filó Pál képviselő felvilágosítást kért az ügyben. Július 1.-én a gyár előtt tartott demonstrációnkon felszólalt Tamás Gáspár Miklós, továbbá Gaskó István, a Liga elnöke, részt vett rajta Kontur Pál, a FIDESZ munkástagozatának elnöke. Felmerült, hogy a hazai politikai pártok egyetértésével meg kellene változtatnia a Munka Törvénykönyvét, benne a munkaidő jelenlegi, túlságosan laza szabályozását. Ozava vezérigazgató úrral az új munkarend ügyében még nem sikerült kapcsolatba lépnünk.
Mit mond a Suzuki? (Oldaltörés)
Az interjúval kapcsolatban Ruska Viktória a Suzuki gyár szóvivője kérdéseinkre a következőket válaszolta:
A munkarenddel kapcsolatos egyeztetések körülbelül egy évvel ezelőtt kezdődtek: először az a munkavállalói delegáltakból álló Üzemi Tanács, majd a vállalati vezetők valamint az operatív irányítást végző üzemvezetők tartottak egyeztető megbeszéléseket az új munkarendről. A munkaanyagokat az új, akkor még tervezett munkarend táblázatával és dokumentációjával a szakszervezet képviselői is megkapták, illetve jelen voltak a megbeszéléseken.
A munkarend ismertetése előtt az üzemek vezetői jelezték, hogy sok a félreértés a tervezett munkarenddel kapcsolatban, ezért indultak el kisebb-nagyobb körben az egyeztetések. A vállalat dolgozóinak kérésére módosította a vállalat a munkahetek ciklikus rendjét, valamint a leállási/karbantartási időket.
Ami a gyárban előforduló nagy fluktuációt illeti, miszerint évente 1000-1500 munkás "számol le", lép ki, meglepő ezeket a számokat olyanoktól hallani akiknek nem is lehet információjuk a munkások be-és kilépéséről. Ezen állítások teljesen légből kapottak. Stabil a termelésünk, tavaly óta 1500 dolgozót vettünk fel, a jelenlegi létszámunk meghaladja a 6000 dolgozót. Az állomány felfuttatásával, valamint a gyártókapacitás növelésével a vállalat 2007-ben 231.000 gépkocsit tervez gyártani, hasonlóan a tavalyi év kimagasló eredményéhez.
A munkások bérezését illetően: a bérrendszer összetett, az alapbér kiegészül különféle pótlékokkal és juttatásokkal. A nettó munkabér 100 ezer forint felett van. Tavaly a 7500 forintos jelenléti pótlékot, - amely minden dolgozót megillet aki jelen van igazolatlan hiányzás nélkül - 35 ezer forintra emeltük.
Párma Zsolt elbocsátása a vállalat jó hírének megsértése miatt történt. Párma úr különféle fórumokon a vállalat jó hírét sértő állításokat tett. Az ügyről – amíg bírósági perek vannak folyamatban - mást egyelőre nem kíván a vállalat nyilatkozni. Hangsúlyoznám, hogy a Magyar Suzuki Zrt. jogkövető magatartást folytat, tehát a bíróság ítéletének megfelelően fog eljárni – jelentette ki a gyár szóvivője.
Felmentette a rágalmazás vétsége alól a Suzuki szakszervezeti vezetőjét csütörtökön az Esztergomi Bíróság, az ítélet szerint nem bizonyítható a gyár állítása, hogy Párma Zsolt nyilatkozatával megsértette a Magyar Suzuki Zrt. jó hírét.
Ítélethirdetésre kerülhet sor a holnapi napon abban a rágalmazás miatt indított perben, amelyet a Suzuki kezdeményezett a cégnél működő szakszervezet egyik vezető tisztségviselője ellen - értesült a HavariaPress.
A Magyar Suzuki Zrt. visszautasítja a LIGA valótlan állításait, és továbbra is fenntartja azon álláspontját, hogy "a munkavállalók valótlan tényállítással" nem csorbíthatják a munkáltatók jó hírnevét, még akkor sem, ha szakszervezeti tisztséget töltenek be.
Szakszervezetiek, civil- és politikai szerveződések is szolidaritásra hívnak fel Párma Zsolttal, az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének elnökével. A szöveget jegyzők szerint a vezetőt a Magyar Suzuki ZRt büntette azért, mert az őt megválasztó gyári dolgozók érdekében véleményt nyilvánított. A Suzuki nem kommentál.