Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Rengeteg fiatal találkozik erőszakkal az online platformokon, és úgy tűnik, ez hatással is van rájuk.","shortLead":"Rengeteg fiatal találkozik erőszakkal az online platformokon, és úgy tűnik, ez hatással is van rájuk.","id":"20241129_kozossegi-media-eroszak-felmeres-hatasok-felelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf0f9fa5-7b0e-46c4-8846-fd94b44f8372.jpg","index":0,"item":"f9ae2481-2981-4b75-b016-e2a0914fef58","keywords":null,"link":"/tudomany/20241129_kozossegi-media-eroszak-felmeres-hatasok-felelem","timestamp":"2024. november. 29. 08:03","title":"Megvan a felmérés eredménye: ezért fél sok 13-17 éves kimenni az utcára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e19856f-eef6-4d09-b462-03dbcc552a17","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Egy korszak vége. ","shortLead":"Egy korszak vége. ","id":"20241130_Elbontjak-a-Westend-szokokutjat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e19856f-eef6-4d09-b462-03dbcc552a17.jpg","index":0,"item":"58a2568e-a7ed-43a0-b8fc-9bb0c49f620b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241130_Elbontjak-a-Westend-szokokutjat","timestamp":"2024. november. 30. 14:34","title":"Elbontják a Westend szökőkútját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aeb50c1a-4a66-4594-9045-c3c27fbbeb45","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"A válogatott védőjének remek szériája folytatódik.","shortLead":"A válogatott védőjének remek szériája folytatódik.","id":"20241130_Kerkez-Milos-bombagolt-lott-a-Premier-League-ben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aeb50c1a-4a66-4594-9045-c3c27fbbeb45.jpg","index":0,"item":"d0214b15-86dc-442e-97da-58d44b0f36fa","keywords":null,"link":"/sport/20241130_Kerkez-Milos-bombagolt-lott-a-Premier-League-ben","timestamp":"2024. november. 30. 17:09","title":"Kerkez Milos bombagólt lőtt a Premier League-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9dac8141-d0ab-48da-9186-778c5df28007","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A hírt a zenész-műsorvezető is megerősítette.","shortLead":"A hírt a zenész-műsorvezető is megerősítette.","id":"20241129_galambos-boglarka-galambos-lajos-felesege-meghalt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9dac8141-d0ab-48da-9186-778c5df28007.jpg","index":0,"item":"e2f60ffc-35ba-40c5-addd-a59f71aa4f71","keywords":null,"link":"/elet/20241129_galambos-boglarka-galambos-lajos-felesege-meghalt","timestamp":"2024. november. 29. 13:08","title":"Meghalt Galambos Lajos volt felesége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25bb7585-6133-4498-99b3-761fcc7aa845","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a régi bajor roadster nem az erőfitogtatásról, hanem sokkal inkább a stílusos időutazásról szól.","shortLead":"Ez a régi bajor roadster nem az erőfitogtatásról, hanem sokkal inkább a stílusos időutazásról szól.","id":"20241129_piros-kis-elmenyauto-27-evesen-szinte-uj-bmw-z3-kerult-eladosorba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25bb7585-6133-4498-99b3-761fcc7aa845.jpg","index":0,"item":"488198d5-1a2b-4c21-81ce-9ece5c59221a","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_piros-kis-elmenyauto-27-evesen-szinte-uj-bmw-z3-kerult-eladosorba","timestamp":"2024. november. 29. 07:21","title":"Piros kis élményautó: 27 évesen szinte új BMW Z3 került eladósorba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"742d28e5-50de-4060-aaf7-007d81ac48d4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Két dolgozót kórházba szállítottak megfigyelésre. ","shortLead":"Két dolgozót kórházba szállítottak megfigyelésre. ","id":"20241129_szeged-bankfiok-akkumulatorsav-szivargas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/742d28e5-50de-4060-aaf7-007d81ac48d4.jpg","index":0,"item":"07b967cd-9fc3-4c11-8115-662f89dcb03e","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_szeged-bankfiok-akkumulatorsav-szivargas","timestamp":"2024. november. 29. 16:22","title":"Maró kénszagot éreztek, akkumulátorsav folyt ki egy szegedi bankfiókban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"741240af-eebd-4a91-aee2-3e61230ed888","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 5 és 9 fok között várható, de a kevésbé szeles északkeleti tájakon akár több fokkal hidegebb is maradhat az idő.","shortLead":"A legmagasabb nappali hőmérséklet általában 5 és 9 fok között várható, de a kevésbé szeles északkeleti tájakon akár...","id":"20241129_zapor-hozapor-idojaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/741240af-eebd-4a91-aee2-3e61230ed888.jpg","index":0,"item":"bab17c01-764a-460f-954b-54868ea70934","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_zapor-hozapor-idojaras","timestamp":"2024. november. 29. 05:52","title":"Záporok, sőt hózáporok is bonyolíthatják az életünket pénteken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06da1789-960b-4404-bdad-969aa39ba384","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"Egy helyi járatú busz ütközött egy távolságival, egy ember súlyosan megsérült. ","shortLead":"Egy helyi járatú busz ütközött egy távolságival, egy ember súlyosan megsérült. ","id":"20241129_19-en-megserultek-egy-buszbalesetben-Debrecenben-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06da1789-960b-4404-bdad-969aa39ba384.jpg","index":0,"item":"132ad1bf-517c-4bb5-b6d5-03331559a3c3","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_19-en-megserultek-egy-buszbalesetben-Debrecenben-ebx","timestamp":"2024. november. 29. 10:26","title":"19-en megsérültek egy buszbalesetben Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az esztergomi Magyar Suzuki Zrt. gyárában júliustól bevezették a napi két, egyenként 10 órás, meghosszabbított műszakra épülő munkarendet. (A 40 órás munkahét maradt). A Suzuki szóvivője szerint egyeztettek a szakszervezetekkel és a munkásokkal. A Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga) ezt tagadja.
A gyárban kialakult helyzetről kérdeztük Párma Zsoltot, az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének (EGFSZ) vezetőjét, akit több mint egy évtizednyi munkaviszony után bocsátottak el a gyárból. Ruska Viktória, a Suzuki szóvivője az interjúhoz megjegyzéseket fűzött.
Párma Zsolt (középen), Gaskó István Liga elnök és TGM. A gyár előtt demonstráltak július 1.-én.
hvg.hu: Hogy-hogy ilyen hányatott volt az élete a Suzuki gyárban?
Párma Zsolt: Eredeti szakmám elektroműszerész. Televíziókat és rádiókat javítottam, de foglalkoztam kutyatenyésztéssel is. 1992 március elején léptem be a Suzukiba, és a minőségbiztosítási osztályra kerültem. Később ott lettem csoportvezető. Megfordultam a vállalat összes üzemegységében, alaposan ismerem a munkafolyamatokat, a préseléstől a hegesztésen át a szerelésig. Amikor 2005 decemberében a Liga tagszervezeteként megalakultunk, a menedzsment hadjáratot indított ellenem. Rosszabb beosztásba kerültem, elvették email postafiókomat. Közvetlen felettesem igyekezett megnehezíteni az életemet. Mindenesetre egyre többen csatlakoztak hozzánk, és 2006. január 16.-án egy bérelt autóbuszban, a gyár parkolójában megalakult az EGFSZ. Szerettem volna a szakszervezet képviseletében, kijárni, hogy a munkahelyi baleseteket vegyék fel hivatalos jegyzőkönyvbe, ne csak kártérítést fizessenek ilyen esetben. A gyár igyekezett elkerülni jegyzőkönyv felvételét, ez ugyanis rontotta volna baleseti statisztikáit. Úgy volt, hogy munkatársaim megválasztanak munkavédelmi képviselőnek, de mire erre sor került volna, 2006. február 9-én elbocsátottak.
hvg.hu: Miből él most? Úgy tudom, az élettársának sincs munkája, mert miután gyerekük született, a cég, ahol dolgozott, nem vette vissza.
P.Zs.: A Ligának van egy pénzalapja, melyből az elbocsátott szakszervezeti tisztségviselőket támogatja. Ebből kapok szerény havi támogatást, amit, ha megnyerem a munkaügyi pert a Suzuki ellen, és kifizetik az elmaradt munkabéremet, vissza kell majd fizetnem, hogy az alapot mások is igénybe vehessék. Másfél év elteltével a munkaügyi bíróság a javamra ítélt, visszahelyeztek az állásomba, de a Suzuki május 17-én, még az ítélet meghozatala előtt újabb rendkívüli felmondólevelet küldött. Ezzel az eljárás újra kezdődött, és továbbra sem tehetem be lábam a gyárba.
hvg.hu: Miért fordult szembe a menedzsmenttel? Nem lehetett volna kevésbé konfrontatív módszert választani?
P.Zs.: Tapasztaltam, hogy a munkatársaim milyen kiszolgáltatott helyzetbe kerültek, és nem voltam hajlandó mindezt szó nélkül tűrni. Persze, jól tudom, a munkások túlnyomó többsége igyekszik kitérni a konfliktusok elől, inkább kilép, “leszámol”. Nagy is a fluktuáció. Évente ezren-ezerötszázan távoznak, ami a négy-ötezres összlétszámot tekintve igen nagy szám. Pontos adatokkal nem rendelkezünk, ezeket a gyárvezetés nem közli velünk. A gyár vezetése gyakran cseréli a munkaerőt, jól tudják, hogy az utcáról felvett, nyolc általánossal rendelkező betanított munkások a legolcsóbbak. Ugyanakkor Csehországban és Szlovákiában az autógyárak sokkal jobban ragaszkodnak a tapasztalattal rendelkező szakmunkásokhoz, és ott a szakszervezetek is legálisan működhetnek.
A szerelőcsarnok
hvg.hu: Mit sérelmeznek konkrétan a dolgozók?
P.Zs. : Ha megkapják az összes pótlékot, egy-egy dolgozó netto száz-száztízezer forintot vihet haza havonta. A pótlékok rendszerével olyan bérstruktúrát alakítottak ki, mely a maximális teljesítményt díjazza csak, és nem nyújt jövőképet. Az öt-tíz éve ott dolgozó, komoly tapasztalatot szerzett munkások is legföljebb tíz-húszezer forinttal többet keresnek ennél az összegnél. Az új, kétműszakos munkarend bevezetése éppen azokat érinti a leghátrányosabban, akik már régóta a gyárban dolgoznak, már nem fiatalok, és esetleg van valamilyen egészségi problémájuk is. Ők, köztük a gyermekeiket nevelő asszonyok, a napi nyolc órás munkát még el tudták viselni, de nem biztos, hogy képesek lesznek tizenegy órán át helyt állni. (Az egyórás ebédidővel együtt 11 órás a műszak. A szerk.) Az új rendben az eddigi túlóra lehetőség is megszűnik. Ha ez így megy tovább, a magyar nyelvben is meghonosodik a japán karosi kifejezés. Így nevezik Japánban azt, ha valaki a szó szoros értelmében halálra dolgozza magát.
hvg.hu: A Suzuki képviselője szerint a szakszervezet és a munkások is egyetértettek az új munkarenddel.
P. Zs. : Ez nem felel meg a tényeknek. Egyrészt nincs a miénken kívül igazi szakszervezet a gyárban, márpedig velünk az EGFSZ-szel nem egyeztettek sem az új munkarendről, sem pedig a bérfejlesztésről. Másrészt igenis, volt széleskörű tiltakozás, a dolgozók aláírásokat gyűjtöttek, amit a vezérigazgatónak adtak át.
hvg.hu: Végül is miért kellett a három műszakos munkarendet átalakítani?
P. Zs. : Az ok valószínűleg abban keresendő, hogy a Suzukinak egyre messzebbről kell hoznia a munkavállalókat. Esztergomban szinte mindenki dolgozott már a gyárban, vagy ők, vagy nekik felmondtak. A környéken nincs már több tartalék, távolabbi megyékből és Szlovákiából kell hozni a munkásokat. Vagy tizenöt buszjárat hozta az embereket, naponta háromszor. A két, nyújtott műszakos rend komoly megtakarítás a cégnek a szállítás, de az étkeztetés terén is.
hvg.hu: Hány tagjuk van?
P. Zs. : Létszámunk és a tagnévsorunk titkos, minden dolgozó fölött Damoklesz kardjaként lebeg a fenyegetés, hogy bármikor elveszítheti az állását. Ezért óvatosak vagyunk, nem adjuk ki a neveket. A vezetés, ha úgy gondolja, megvádolhatja a munkásokat olyan szabályok megszegésével, melyeket képtelenség betartani. Amíg viszont nincs más jellegű konfliktus, e szabályok betartását nem kérik számon. A vezetőség bárkit képes olyan helyzetbe hozni, hogy eljusson a fizikai vagy a mentális tűrőképességének a határára.
hvg.hu: Vannak-e külső támogatóik?
P. Zs. : A Magyar Szocialista Párt munkástagozata nevében Filó Pál képviselő felvilágosítást kért az ügyben. Július 1.-én a gyár előtt tartott demonstrációnkon felszólalt Tamás Gáspár Miklós, továbbá Gaskó István, a Liga elnöke, részt vett rajta Kontur Pál, a FIDESZ munkástagozatának elnöke. Felmerült, hogy a hazai politikai pártok egyetértésével meg kellene változtatnia a Munka Törvénykönyvét, benne a munkaidő jelenlegi, túlságosan laza szabályozását. Ozava vezérigazgató úrral az új munkarend ügyében még nem sikerült kapcsolatba lépnünk.
Mit mond a Suzuki? (Oldaltörés)
Az interjúval kapcsolatban Ruska Viktória a Suzuki gyár szóvivője kérdéseinkre a következőket válaszolta:
A munkarenddel kapcsolatos egyeztetések körülbelül egy évvel ezelőtt kezdődtek: először az a munkavállalói delegáltakból álló Üzemi Tanács, majd a vállalati vezetők valamint az operatív irányítást végző üzemvezetők tartottak egyeztető megbeszéléseket az új munkarendről. A munkaanyagokat az új, akkor még tervezett munkarend táblázatával és dokumentációjával a szakszervezet képviselői is megkapták, illetve jelen voltak a megbeszéléseken.
A munkarend ismertetése előtt az üzemek vezetői jelezték, hogy sok a félreértés a tervezett munkarenddel kapcsolatban, ezért indultak el kisebb-nagyobb körben az egyeztetések. A vállalat dolgozóinak kérésére módosította a vállalat a munkahetek ciklikus rendjét, valamint a leállási/karbantartási időket.
Ami a gyárban előforduló nagy fluktuációt illeti, miszerint évente 1000-1500 munkás "számol le", lép ki, meglepő ezeket a számokat olyanoktól hallani akiknek nem is lehet információjuk a munkások be-és kilépéséről. Ezen állítások teljesen légből kapottak. Stabil a termelésünk, tavaly óta 1500 dolgozót vettünk fel, a jelenlegi létszámunk meghaladja a 6000 dolgozót. Az állomány felfuttatásával, valamint a gyártókapacitás növelésével a vállalat 2007-ben 231.000 gépkocsit tervez gyártani, hasonlóan a tavalyi év kimagasló eredményéhez.
A munkások bérezését illetően: a bérrendszer összetett, az alapbér kiegészül különféle pótlékokkal és juttatásokkal. A nettó munkabér 100 ezer forint felett van. Tavaly a 7500 forintos jelenléti pótlékot, - amely minden dolgozót megillet aki jelen van igazolatlan hiányzás nélkül - 35 ezer forintra emeltük.
Párma Zsolt elbocsátása a vállalat jó hírének megsértése miatt történt. Párma úr különféle fórumokon a vállalat jó hírét sértő állításokat tett. Az ügyről – amíg bírósági perek vannak folyamatban - mást egyelőre nem kíván a vállalat nyilatkozni. Hangsúlyoznám, hogy a Magyar Suzuki Zrt. jogkövető magatartást folytat, tehát a bíróság ítéletének megfelelően fog eljárni – jelentette ki a gyár szóvivője.
Felmentette a rágalmazás vétsége alól a Suzuki szakszervezeti vezetőjét csütörtökön az Esztergomi Bíróság, az ítélet szerint nem bizonyítható a gyár állítása, hogy Párma Zsolt nyilatkozatával megsértette a Magyar Suzuki Zrt. jó hírét.
Ítélethirdetésre kerülhet sor a holnapi napon abban a rágalmazás miatt indított perben, amelyet a Suzuki kezdeményezett a cégnél működő szakszervezet egyik vezető tisztségviselője ellen - értesült a HavariaPress.
A Magyar Suzuki Zrt. visszautasítja a LIGA valótlan állításait, és továbbra is fenntartja azon álláspontját, hogy "a munkavállalók valótlan tényállítással" nem csorbíthatják a munkáltatók jó hírnevét, még akkor sem, ha szakszervezeti tisztséget töltenek be.
Szakszervezetiek, civil- és politikai szerveződések is szolidaritásra hívnak fel Párma Zsolttal, az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetének elnökével. A szöveget jegyzők szerint a vezetőt a Magyar Suzuki ZRt büntette azért, mert az őt megválasztó gyári dolgozók érdekében véleményt nyilvánított. A Suzuki nem kommentál.