Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"674bb48c-7639-461f-bc4f-7933fc0c8204","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A BMW X3 40d több mint 300 lóerős, az átlagfogyasztása azonban alig haladja meg a 6 litert.","shortLead":"A BMW X3 40d több mint 300 lóerős, az átlagfogyasztása azonban alig haladja meg a 6 litert.","id":"20250505_magyarorszagon-a-legujabb-6-hengeres-dizel-bmw-x3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/674bb48c-7639-461f-bc4f-7933fc0c8204.jpg","index":0,"item":"609d9127-6806-42ca-abc2-eee06dd26d9d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_magyarorszagon-a-legujabb-6-hengeres-dizel-bmw-x3","timestamp":"2025. május. 05. 06:41","title":"Magyarországon a legújabb 6 hengeres dízel BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f8ae022-ab33-455a-93df-f8a20da96c93","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A szövegértéshez ismeretterjesztő, és nem szakszöveget kaptak a diákok, a műveltségi kvíz pedig a tavalyi mintán alapult.","shortLead":"A szövegértéshez ismeretterjesztő, és nem szakszöveget kaptak a diákok, a műveltségi kvíz pedig a tavalyi mintán...","id":"20250505_szaktanar-ertekeles-magyarerettsegi-elso-resz-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f8ae022-ab33-455a-93df-f8a20da96c93.jpg","index":0,"item":"8a1f35fc-c8e9-4b12-84a1-f3f7d6c0c719","keywords":null,"link":"/itthon/20250505_szaktanar-ertekeles-magyarerettsegi-elso-resz-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 10:03","title":"Szaktanár a magyarérettségi első részéről: „Nem érhette meglepetés a diákokat”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"184542c2-0262-4db1-9f06-d29d86b0bab5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A férfi valószínűleg egy jó képet akart készíteni.","shortLead":"A férfi valószínűleg egy jó képet akart készíteni.","id":"20250505_Felnyarsalta-magat-a-Colosseum-keritesere-egy-amerikai-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/184542c2-0262-4db1-9f06-d29d86b0bab5.jpg","index":0,"item":"177c9011-8ff1-4b3d-a658-e2c6e36c29b7","keywords":null,"link":"/elet/20250505_Felnyarsalta-magat-a-Colosseum-keritesere-egy-amerikai-turista","timestamp":"2025. május. 05. 16:15","title":"Felnyársalta magát a Colosseum kerítésére egy amerikai turista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri szenzorok használatánál lehet kifejezetten hasznos.","shortLead":"Húsz másodpercen át sikerült 12 LED izzót üzemeltetni vízcseppek segítségével. A megoldás a különböző szabadtéri...","id":"20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9710cf1d-e4bc-4c73-a15d-ad630dcd553d.jpg","index":0,"item":"513920e6-675d-44b8-acfa-10851ec3712b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_esoelem-csapadek-esocsepp-viz-elektromos-aram-generalas","timestamp":"2025. május. 06. 08:03","title":"Kitalálták az esőelemet, ami esőcseppekből generál elektromos áramot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32b1729b-354f-4a74-9c33-596f3bc236aa","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyelőre várat magára a nagy visszapattanás. ","shortLead":"Egyelőre várat magára a nagy visszapattanás. ","id":"20250505_Ujabb-tragikus-honapja-volt-a-Teslanak-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32b1729b-354f-4a74-9c33-596f3bc236aa.jpg","index":0,"item":"26f74955-abc1-411a-b566-12ca4162e8c2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_Ujabb-tragikus-honapja-volt-a-Teslanak-Europaban","timestamp":"2025. május. 05. 08:06","title":"Újabb tragikus hónapja volt a Teslának Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"028cd03f-53da-4c4a-b2d5-684e55d70082","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Ford Mustang GTD a Nordschleife valaha készült leggyorsabb sorozatgyártású amerikai autója, de a Porsche 911 GT3 RS azért még mindig gyorsabb nála.","shortLead":"A Ford Mustang GTD a Nordschleife valaha készült leggyorsabb sorozatgyártású amerikai autója, de a Porsche 911 GT3 RS...","id":"20250505_uj-rekordido-a-160-millio-forintos-mustang-gtd-de-a-sokkal-olcsobb-porsche-911-gt3-rs-meg-mindig-veri","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/028cd03f-53da-4c4a-b2d5-684e55d70082.jpg","index":0,"item":"129d9d35-1fb4-4c52-8ed7-bff683eac702","keywords":null,"link":"/cegauto/20250505_uj-rekordido-a-160-millio-forintos-mustang-gtd-de-a-sokkal-olcsobb-porsche-911-gt3-rs-meg-mindig-veri","timestamp":"2025. május. 05. 07:59","title":"Új rekordidő a 160 millió forintos Mustangtól, de a sokkal olcsóbb Porsche még mindig veri","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c01b8604-dd9e-4cb9-912f-2d3c16c50f02","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Portugál kutatók félszáz tanulmányt fésültek át, és a kutatási eredményekből arra a következtetésre jutottak, hogy a mérsékelt kávéfogyasztás együtt jár a halálozási kockázat csökkenésével, megvédheti a szervezetet az életkorral összefüggő betegségektől, és kimutatható mértékben növeli a várható élettartamot.","shortLead":"Portugál kutatók félszáz tanulmányt fésültek át, és a kutatási eredményekből arra a következtetésre jutottak...","id":"20250505_kavefogyasztas-hosszu-tavu-egeszsegugyi-hatasai-metaanalizis-varhato-elettartam-novekedese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c01b8604-dd9e-4cb9-912f-2d3c16c50f02.jpg","index":0,"item":"34523be9-a83a-4d6d-926e-ee19b45cc8e6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_kavefogyasztas-hosszu-tavu-egeszsegugyi-hatasai-metaanalizis-varhato-elettartam-novekedese","timestamp":"2025. május. 05. 08:03","title":"Most akkor végül is hány évvel él tovább, aki megiszik napi két-három kávét?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"334753c0-8761-48f1-98e2-88f9271b34f1","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A kerületben lévő társasházak a szemétszállítás előtti napon csak este 8 után tehetik ki a kukáikat.","shortLead":"A kerületben lévő társasházak a szemétszállítás előtti napon csak este 8 után tehetik ki a kukáikat.","id":"20250505_terezvaros-mohu-palack-visszavaltas-kuka-szigoritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/334753c0-8761-48f1-98e2-88f9271b34f1.jpg","index":0,"item":"dcce5722-a0a8-46b0-8486-1a0c34e6ef3d","keywords":null,"link":"/kkv/20250505_terezvaros-mohu-palack-visszavaltas-kuka-szigoritas","timestamp":"2025. május. 05. 12:16","title":"Terézváros szigorított a kukák kihelyezésének szabályain a „palackvadászat” miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Technopolisz, biopolisz, büropolisz? - a kormánynegyed dilemmái
Tetszett a cikk?
A beruházásra esélyes Trigránit mellett immár koalíciós politikusok is kihátrálni látszanak a végrehajtó hatalom ultramodern székhelyének tervéből. A főpolgármester után Kóka János SZDSZ-elnök is kétségeit hangoztatta. Reakcióik a késve ébredés nyilvánosságpolitikai iskolapéldái.
Terv marad?
A gigaépítkezés megtérülését, üvegzsebkímélő voltát illetően találgatásra vagyunk kárhoztatva. Korábban a potenciális megrendelők ódákat zengtek róla, míg az ellenzék persze vészmadárdalt adott le a dolog apropóján. Hogy drága, haszontalan, s csak bizonyos üzleti köröknek jó. Objektív prognózist felállítani legfeljebb egy, urbanisztikai doktorátusát közgazdászdiplomával társító valaki lenne képes. De a feltételek permanens változása következtében az is mellétrafálhatna. Annyit hírelemzőként bizton leszögezhetünk: a grandiózus városfejlesztési művelet a kommunikáció pedagógiájának tökéletes csődje. Melyet így beindítani sem érdemes.
Természetesen nemcsak lehetséges, de egyenesen valószínű, hogy egy helyen olcsóbb a kormány tárcáit üzemeltetni, mint Budapesten szétszórva. Logisztikai, üzemeltetési, rezsifizetési szemszögből éppúgy, mint a bürokráciahatékonyság nézőpontjából. De ugyanilyen nyomatékos faktor, hogy ilyen óriásinvesztíciót még „békeidőben” is nehéz a lakosság felé prezentálni. Zord belpolitikai klímában pedig szinte lehetetlen. A publikum rendszerint kevés megértést tanúsít vezetőinek székházgondjai iránt. Hajlamos úgy gondolni, mindez csupán a politikusok kényelmét szolgáló luxusflanc. Főleg akkor, ha restriktív polgárháború van. Aminek köszönhetően megszorítások fognak présbe egyre több réteget. Elmagyarázható, hogy a növekvő terhek szükségesek. Némi ügyességgel az is beadható, hogy új „kormányvárosra” van jogos igény. Mármint külön. Mindkét döntésnek a nyilvánosság purgatóriumán egyszerre történő átvitele szinte lehetetlen.
Az időzítés tehát – finoman mondva – nem a legjobb. Persze még így is rengeteg ziccer kínálkozott a „népszerűségi ártalomcsökkentésre”. Mondjuk, televíziós hirdetésekben elmagyarázni a népnek, hány milliárdnyit spórolhatunk a minisztériumok kóborló nyájának összeterelésével. Hány százalékkal csökkenthető a kiszolgáló személyzet létszáma. Alapból milyen nagyságrenddel lesz kevesebb a fűtésdíj, az áramszámla, a takarításköltség az egységes irodakomplexumban. Sokkal hatásosabb volna, mint az a kormányklip, amelyben bicskanyitogató fizimiskájú játékvezető okítja a dolgozó tömegeket a nyugtaadás áldásos voltáról. Úgy tűnik, a koalíció önsorsrontásban színjelesre kíván vizsgázni. S mindez persze nem csak a kommunikációs felszínről szól, hanem az útvesztő politikai-államgazdasági koncepciótlanság szakadékának mélyeiről is.
Nem vitás, hosszútávon a büdzsének is kifizetődő lehet egy ilyen „büropolisz” felépítése. De közelebbre tekintve: biztos, hogy nincs egyéb, százmilliárdos volumenű reformprojekt, ami fontosabb volna, mint a néphergelésre alkalmas igazgatási központ létrehozása? Megéri egy lehetséges financiális előny a politikai, morális, szakmai tőke- és hitelvesztést? Lehet, hogy modern infrastruktúrával a kormányzás valamicske javulást felmutathat. De azt gondolni, miszerint a reformok sikerességéhez elengedhetetlen a költözködés, nyilvánvalóan abszurdum. Egy ilyenfajta negyed olyan, mint gépkocsiban a klíma, az automata sebváltó vagy a fedélzeti komputer. Kétségtelen, velük az autóvezetés kényelmesebb, gyorsabb, egyszerűbb. Azt mondani viszont, hogy nélkülük a járgánnyal moccanni sem lehet, csak kifogás a tehetetlenségre. Vagyis a hazai költségvetés jelenlegi állapotánál egy ilyen művelet aligha tekinthető stratégiai prioritásnak, inkább csupán másodrangú intézménykezelési problémának. Amit nem biztos, hogy a jelenlegi vérzivataros, verejtékzáporos időben kell végigvinni.
Gyurcsányék okulhattak volna más pórul járásán is. Amikor 1999 januárjában Orbán Viktor a kormányzat székhelyét a Néprajzi Múzeumba szerette volna áttenni, az ügyből óriási botrány kerekedett. Urizálással, rongyrázással, gigantomán allűrökkel vádolták a kormányfőt. Nagyjából pont azok háza tájának környékéről, akik most beleugrottak a „kádernegyed” felhúzásába. Nagyjából olyan ez a történet, mint amikor a családi házat fenyegető lángokat alig sikerült eloltani, de a ház ura már a dolgozószobájának a könyvtárhelyiséggel való egybenyitásán gondolkodik. Tegyük hozzá, úgy, hogy a tűz jelentős részben az ő felelőtlensége okán keletkezett. Valljuk be, nem túl rokonszenves hozzáállás.
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.