Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","shortLead":"Közösségi összefogás segített majdnem tízezer kötet áttelepítésében.","id":"20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/555af14f-3f5c-4f53-8b97-a46918f8d88b.jpg","index":0,"item":"1aea1ef0-8e93-4bfd-aa2f-ea67d209be87","keywords":null,"link":"/elet/20250417_konyvesbolt-koltoztetes-elolanc","timestamp":"2025. április. 17. 10:30","title":"A világ legmenőbb könyvesbolt-költöztetése történt egy michigani kisvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor, akár egy munkaebéd során ülnek közösen asztalhoz – állítja egy friss kutatás. De miért használható az érzelmi jóllét mérőszámaként a közösen elköltött vacsora? Mit (ne) tegyünk, hogy valóban boldogító legyen az együttlét a fehér asztal mellett? És milyen lehetőségeket rejt a magányos étkezés?","shortLead":"Nemcsak többet esznek, de boldogabbak is azok, akik megosztják másokkal az étkezés örömét, akár ünnepi alkalmakkor...","id":"20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39765771-7425-4cfb-abf1-6eee0f4880a7.jpg","index":0,"item":"9e01370c-b3fc-44a1-a0a5-e9a37a8adb05","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20250417_Ezert-egyunk-egyutt-husvetkor","timestamp":"2025. április. 17. 19:30","title":"Ezért együnk együtt húsvétkor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78012a9b-6d32-4f2f-9607-51821ed81d48","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Havasi a 17. Magyar Jogászgyűlésen mondott beszédén annyira megsértődött Varga Zs. András kúriai elnök, hogy elviharzott a rendezvényről, majd a Kúria közleményben minősítette „éles politikai kritikának” az ügyvédi kamara elnökének felszólalását.","shortLead":"Havasi a 17. Magyar Jogászgyűlésen mondott beszédén annyira megsértődött Varga Zs. András kúriai elnök...","id":"20250416_kuria-varga-zs-muk-kozlemeny-havasi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78012a9b-6d32-4f2f-9607-51821ed81d48.jpg","index":0,"item":"b0b334b7-51e8-455d-9a2c-bcdba700467c","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_kuria-varga-zs-muk-kozlemeny-havasi","timestamp":"2025. április. 16. 19:25","title":"A Magyar Ügyvédi Kamara a Kúria kritikájával szemben is kiállt Havasi Dezső elnök mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni a 2026-os országgyűlési választásokon. ","shortLead":"Marius Dragomir a lapban megjelent cikkében arról ír, hogy a Fidesz okkal tart attól, hogy a Tisza meg fogja verni...","id":"20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1237404f-8348-4b6a-9dd5-8ba99065c570.jpg","index":0,"item":"30922e66-eff8-499f-93d1-c90f3f57ba1d","keywords":null,"link":"/360/20250417_euobserver-magyarorszag-europai-unio","timestamp":"2025. április. 17. 07:30","title":"EUobserver: A következő egy év kritikus lesz Magyarország és az Európai Unió szempontjából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d","c_author":"Tiszai Balázs","category":"kkv","description":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire tudnák enyhíteni az USA autógyártóinak kínjait. Trump ráadásul a Joe Biden ellen vezetett bosszúhadjárata közepette elkaszálta az amerikai elektromobilitási programot, amivel épp az Egyesült Államok legnagyobb riválisát hozza helyzetbe.","shortLead":"Az amerikai elnök iparági importtarifái mindenkinek rosszak, és nem világos, hogy akár csak hosszú távon mennyire...","id":"20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2a17230-0282-4cde-884d-b26a3101346d.jpg","index":0,"item":"375acc98-cc83-4c77-be3a-ea2a4432504d","keywords":null,"link":"/kkv/20250418_Trump-autoipari-importvamok-Kina-elektromos-autok","timestamp":"2025. április. 18. 13:00","title":"Globális roncsderbi lehet Trump autóvámjaiból, a végén pedig Kína nevethet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bdd5ec5-5cca-427b-bdf6-9b1b973543a9","c_author":"Földes András","category":"itthon","description":"Kik mennek el egy 24 órás tüntetésre, és miért ügyesebbek az éjszaka eltöltésében, mint a szervező, Hadházy Ákos? Földes András riportja. ","shortLead":"Kik mennek el egy 24 órás tüntetésre, és miért ügyesebbek az éjszaka eltöltésében, mint a szervező, Hadházy Ákos...","id":"20250416_Mint-egy-fesztival-reggelen---videon-hogyan-birtak-az-ejszakazast-Hadhazyek-a-Karmelita-elott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bdd5ec5-5cca-427b-bdf6-9b1b973543a9.jpg","index":0,"item":"b98f9c00-c0af-4707-b8be-05ddc2b413dc","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Mint-egy-fesztival-reggelen---videon-hogyan-birtak-az-ejszakazast-Hadhazyek-a-Karmelita-elott","timestamp":"2025. április. 16. 19:44","title":"Mint egy fesztivál reggelén – videón, hogyan bírták az éjszakázást Hadházyék a Karmelita előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a7f1e74-9e67-490d-8a54-c177a1d6075b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kialakítanak egy plusz sávot.","shortLead":"Kialakítanak egy plusz sávot.","id":"20250416_Megszunhet-a-dugo-az-M1-en-Budapest-fele-uj-forgalmi-rend-lep-eletbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a7f1e74-9e67-490d-8a54-c177a1d6075b.jpg","index":0,"item":"f5e15095-8598-46f6-8f02-90da82aa5eb7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Megszunhet-a-dugo-az-M1-en-Budapest-fele-uj-forgalmi-rend-lep-eletbe","timestamp":"2025. április. 16. 21:14","title":"Megszűnhet a dugó az M1-esen Budapest felé, új forgalmi rend lép életbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A sérültek között is több a gyerek.","shortLead":"A sérültek között is több a gyerek.","id":"20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b537cc0-8095-45be-b404-f1ae7acc096c.jpg","index":0,"item":"3467af35-9b25-43d4-90cb-2cd54d2d1098","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_ukrajna-haboru-orosz-drontamadas-dnyipro","timestamp":"2025. április. 17. 11:24","title":"Három ember, köztük egy gyerek is meghalt az ukrajnai Dnyiprót ért orosz dróntámadásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Margit híd építészete, Budapest életében betöltött szerepe és a felújítás jelentősége egy építész szemével. Z. Halmágyi Judit írása.
Találó szlogent választott a budapesti Városháza, amikor 2009-ben megkezdte a Margit híd felújítását. „Annyi mindent összeköt” – hirdették a rekonstrukció részleteiről tájékoztató táblák, plakátok, szórólapok. Valóban: amellett, hogy a Margit híd Budapest egyik legnagyobb forgalmú, a belvárost az országos közúthálózatba bekötő átkelője, összeköttetést biztosít a Nagykörút, és a budai körút között; felfűzi a Széll Kálmán teret, és a Petőfi híddal együtt körbezárja, s egyben kinyitja Budapest belső városrészét.
A híd unikálisnak tekinthető abban is, hogy nincs még egy olyan útvonal Budapesten, amelyen keresztül – mind Budáról, mind Pestről – ilyen gyorsan és ilyen egyszerűen elérhető az egyik legfontosabb budapesti zöldterület, azaz a Margitsziget.
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
hvg.hu
A Margit hidat – a Lánchíddal, az Erzsébet híddal és a Szabadság híddal ellentétben – nem jellemzik erős vertikális elemek, ennyiben kirí Budapest belső részének átkelői közül. Ezt „orvosolta” Schulek Frigyes progresszív terve, aki az 1870-es években neogótikus stílusú, acélszerkezetes kilátót tervezett a középpillér tengelyébe, karaktert adva ezzel a hídnak. A tervet – mily meglepő – annak magas költségeire hivatkozva végül elutasították; akkoriban sem ment ez nagyon másképp. Végül szerényebb tervek valósultak meg: a pillérek tömbszerűségét szobrok, és a tengelyükön elhelyezett obeliszkek oldották.
Egy álom
Amikor a híd felújítása annyi év után végre napirendre került, az volt az álmunk, hogy ezt a XIX. században financiális okokból elvetett elemet a XXI. századi építészet eszközeivel megteremtsük. Az Európa Kulturális Fővárosa 2010-es budapesti pályázata során fogalmaztunk meg egy a hidat kiegészítő projektet: egy a villamossínek fölé magasodó, a Dunába is benyúló, de a hajózási útvonalakat nem zavaró, XXI. századi, finom, szoborszerű testtel akartuk megidézni Schulek tervét. Kávézókat, turisztikai központot, rekreációs teret álmodtunk a létesítménybe.
Budapest akkori vezetése felelős döntést hozott, amikor azt kérte: fogalmazzuk meg azt, ami reálisan megvalósítható. Meg kell itt említeni Ikvai-Szabó Imrét, aki a pénzügyekért felelős főpolgármester-helyettesként gyakorlatilag morzsánként kaparta össze a felújításhoz szükséges pénzt, amikor kiderült, hogy a Margit híd rekonstrukciója az eredetileg becsültnél sokkal többe kerül. Ha csak átmenetileg is, de lemondtunk tervünkről, mégis optimista vagyok, mivel kiderült: a híd statikailag befogadó, műszakilag nincs akadálya a felépítmény későbbi megvalósításának.
Tetszik vagy sem, a műemléki felújítás drága. Igen, egy több mint 130 éves műemlék híd felújítása sokkal többe kerül, mint egy hasonló kapacitású, új híd felépítése. Mégsem volt kérdés, hogy – ha szerényebb mértékben is, a pénzügyi realitásokat figyelembe véve – a hídnak vissza kell adni eredeti karakterét, amelyet a számtalan át- és újjáépítés, illetve felújítás során csaknem teljesen elveszített.
Kompromisszum
Emellett teret akartunk adni a legfontosabb civil igényeknek, köztük elsősorban a kerékpáros szervezetek felvetéseinek. Szerettünk volna az északi és a déli oldalon is kerékpárutat építeni, a híd könnyűszerkezetes acélkonzollal való kiszélesítését azonban a déli oldalon a műemlékes szakemberek elutasították. Fontos volt, hogy a déli oldal pillérszobrait a napfény ki tudja emelni, nem függetlenül attól, hogy a Duna-parti világörökséget északon épp a Margit híd zárja le – ez jogos igény. Végül az északi járda kiszélesítése mellett döntöttünk, amely városképi szempontból kevésbé meghatározó.
Elvetettük azt a megoldást, hogy a híd szélesítésével együtt a pilléreket mintegy előre csúsztassuk, a szobrokat pedig áthelyezzük. Amellett, hogy ezzel elkerültük a híd eredeti építészeti megfogalmazásának, kőstruktúrájának megbontását és egy nem architektonikus műszaki megoldás alkalmazását, megspóroltunk kétmilliárd forintot.
Úgy is mondhatnám, hogy a budapestiek most egy kétarcú hidat kapnak vissza: míg a déli oldal az obeliszkek, a címerek, mellvédek újjáépítésével autentikus maradt (vagy ismét az lett), az északi oldal műszaki szempontból megfelel a mai kor elvárásainak. Némiképp árnyékba húzódva persze itt is fellelhetőek az eredeti struktúrák. Ezzel az okos kompromisszummal mindannyian elégedettek voltunk.
Képes történelem a Margit hídról - kattintson!
Budapest 2010 - Európa Kultúrális Fővárosa pályázat
Lehetőségek
Ugyanakkor nemcsak az építés, a bontás is pénzbe kerül. A középpillér aluljárójának, lépcsősorának meghagyásával a főváros további egymilliárd forintot takarított meg, de nemcsak ez a szempont vezérelt minket: a XX. században kialakított aluljáró, és a hozzá kapcsolódó balkon egyedülálló látványt nyújt a városra; aki innen látja Budapestet, az a főváros lényegét kapja. Fontos ugyanakkor, hogy a Margitsziget és a híd felszíni összeköttetésének megteremtésével a Margit híd nem autó-, hanem emberközpontúvá vált. Az aluljáró meghagyásával azonban megteremtettük – pontosabban nem vettük el – a lehetőségét a híd további fejlesztésére, funkcióbővítésére: a középpillérben a jövőben találkozóhely, információs és turisztikai pont, vagy bár is kialakítható.
Ugyanez volt a cél akkor is, amikor meghagytuk az egykori vámszedőházak helyét, amelyeket most ugyancsak takarékossági szempontoktól vezérelve nem építettünk újjá, de az alapok megvannak. Bármikor újra felépíthetők, vagy modern módon megidézhetők; úgy hozhatók létre itt teraszok, kávézók, hogy a környező zöldfelületeket nem kell igénybe venni. Hangsúlyozom: ez nem kerül közpénzbe: magántőkéből megvalósítható, és a környék frekventáltságát tekintve meggyőződésem, hogy a befektetett költség hamar megtérül.
A Margit híd tehát elkészült, mégsincs kész. A mostani felújítással a híd ismét biztonságos lett, visszakapta régi patináját, értékeit, de megteremtettük a lehetőségét a továbbfejlesztésének, annak, hogy az építészet mai eszközeivel továbbgondoljuk ezt a minden szempontból kiemelkedő műtárgyat. A Margit híd ugyanis műemlék, de nem emlékmű, nem is szabad azzá válnia. Ez a lényege a hagyományokat tisztelő, ám jövőbe tekintő városépítésnek is.
A szerző építész, 2006 és 2010 között a Fővárosi Közgyűlés tagja.
Fel sem épülhetett volna, mégis felépült. Kevésnek bizonyult, kibővítették. Kétszer is elpusztították, mégis újra áll. Aztán békeidőben elhasználtuk. A Margit híd Budapest egyik legfontosabb és legkülönlegesebb hídja, amely végre visszakapta régi, Budapesthez méltó pompáját. A felújítás végéhez közeledve felidézzük a Margit híd kalandos történetét.
Tömegkatasztrófa történt 1944. november 4-én Budapesten: a budapesti Duna-hidak közül elsőként a Margit híd esett el. Német utászok dolgoztak a Margit híd aláaknázásán, amikor a szombat déli csúcsforgalomban – máig tisztázatlan okokból – óriási robbanás történt. A detonáció következtében leomlott a híd Pest és Margitsziget közti része. A halálos áldozatokról máig sincs biztos adat: 100-600 között mozognak az iszonytató számok.
Hétfőtől ismét megállnak a villamosok a Margitszigetnél és részlegesen átadták a Margit híd északi járdáját is, ezzel a legtöbb forgalmi korlátozás megszűnt a felújított átkelőn. A Margit híd rekonstrukciója több mint két évig tartott; a híd közelgő átadása alkalmából összefoglaltuk a felújítás részleteit.
Rendkívüli politikai csatározások közepette, a miniszterelnök távollétében adták át 1876-ban a második állandó hidat a Duna pesti szakaszán. Az elsőt még Haynau avatta fel, a másodikat, a Margit hidat viszont egy mára elfeledett közlekedési miniszter.
A fővárosi projektek esetében már megszokott költségnövekedés a Margit hidat sem kerülte el, ám az, hogy a híd rekonstrukciója az eredetileg becsült összeg duplájába került, még a költségtúllépésben tapasztalt várospolitikusokat is meglepte. Hogy szállt el így a hídfelújítás ára? S kik állnak a közbeszerzésen induló cégek mögött? Pénzügyi összefoglalónk.