szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Rolls-Royce vizsgálatai szerint "egy bizonyos alkatrész" meghibásodása olajtüzet okozott, és ennek következtében levált a hajtómű közepes nyomású turbinájának tárcsája.

Alkatrészhiba miatt keletkezett olajtűz okozta az ausztrál Qantas légitársaság egyik óriásgépével múlt héten történt súlyos légi incidenst - közölte pénteken a gép motorjait szállító Rolls-Royce hajtóműgyártó vállalat.

A Qantas egyik Airbus A380-as repülőgépe - amely Londonból tartott Szingapúr érintésével Sydney felé - múlt csütörtökön kényszerleszállást hajtott végre a szingapúri repülőtéren, miután négy hajtóműve közül az egyik Indonézia légterében tönkrement. A motorról a leszállás után közzétett felvételek tanúsága szerint jelentős méretű részegységek hiányoztak, és Indonéziában meg is találták a hiányzó részeket. A gép a Rolls-Royce által kifejlesztett Trent 900-as hajtóművekkel volt felszerelve.

A világhírű brit repülőgépmotor-gyártó csoport pénteken, a Londoni Értéktőzsdén közzétett hivatalos közleményben tudatta, hogy vizsgálatai szerint "egy bizonyos alkatrész" meghibásodása olajtüzet okozott, és ennek következtében levált a hajtómű közepes nyomású turbinájának tárcsája. A cég hangsúlyozta: az incidens óta elvégzett részletes vizsgálatok alapján kijelenthető, hogy az észlelt hiba csak a Trent 900-as hajtóműtípusra, és annak is csak az adott alkatrészére korlátozódik. 

A Rolls-Royce a pénteki tőzsdei közleményben nem részletezte, hogy melyik részegységről van szó, ám John Leahy, az Airbus üzemeltetési igazgatója a BBC idézete szerint Sydneyben újságíróknak azt mondta, hogy az olajszivárgást egy csapágyház hibája okozta. A brit hajtóműgyártó közölte, hogy az érintett részegységeket a felhasználókkal egyeztetett program alapján kicseréli, lehetővé téve, hogy a Trent 900-asokkal felszerelt Airbus A380-asok "fokozatosan" ismét forgalomba állhassanak.

Az A380-as a világ legnagyobb utasszállító repülőgépe; elvileg 800 utas befogadására is alkalmassá tehető, de a típust használó légitársaságok általában 400-500 személyes utaskabinokkal rendelik a gépet. A múlt heti súlyos incidens után a Qantas és a Singapore Airlines is felfüggesztette A380-asainak üzemeltetését, jóllehet más légitársaságok, amelyek nem Rolls-Royce hajtóművekkel rendelték a típust, azóta is folyamatosan használják e gépeiket.

A Rolls-Royce részvénye alaposan megszenvedte a Qantas-incidenst: a múlt heti kényszerleszállás után e hét elejéig összesen 14 százalékot zuhant a papír árfolyama a londoni tőzsdén, jóllehet azóta korrekció kezdődött, és a pénteki közlemény közzététele után meredeken, 4 százalékkal erősödött az árfolyam. Elemzők szerint ugyanis az azonosított hiba kijavítása viszonylag alacsony költséggel elvégezhető. A Rolls-Royce a világ egyik legpatinásabb hírnevű hajtóműgyártója; jelenleg világszerte mintegy 13 ezer Rolls-Royce gyártmányú repülőgépmotor van használatban.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!