Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"86badeaa-a276-4059-8974-2c09c13b624d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hosszabb utazási időre, rövidebb útvonalon közlekedő elővárosi járatokra kell számítani csütörtök délelőtt.","shortLead":"Hosszabb utazási időre, rövidebb útvonalon közlekedő elővárosi járatokra kell számítani csütörtök délelőtt.","id":"20250220_mav-valtohiba-nyugati-fennakadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86badeaa-a276-4059-8974-2c09c13b624d.jpg","index":0,"item":"99027fe0-22cf-45b0-ad38-49e13d975253","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_mav-valtohiba-nyugati-fennakadas","timestamp":"2025. február. 20. 10:12","title":"Váltót rongált egy vonat, akadozik a vonatközlekedés a Nyugati és Kőbánya-Kispest között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebc1025d-758c-4979-ab4b-defe8ef366dd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Új Jalta készülődik, de van megoldás – erről ír Garvan Walshe, aki hét éve a magyarországi választások vizsgálatára alapított egy szervezetet.","shortLead":"Új Jalta készülődik, de van megoldás – erről ír Garvan Walshe, aki hét éve a magyarországi választások vizsgálatára...","id":"20250219_lapszemle-vedelem-europa-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebc1025d-758c-4979-ab4b-defe8ef366dd.jpg","index":0,"item":"7df00aa0-2331-4166-8532-969871917137","keywords":null,"link":"/360/20250219_lapszemle-vedelem-europa-ukrajna","timestamp":"2025. február. 19. 15:30","title":"Brit szakértő: Mi kell ahhoz, hogy Európa meg tudja védeni magát?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Balesetet szenvedett egy autó és egy lovaskocsi Lakócsán, a Dózsa utcában.","shortLead":"Balesetet szenvedett egy autó és egy lovaskocsi Lakócsán, a Dózsa utcában.","id":"20250218_Lovas-kocsi-es-szemelyauto-utkozott-ossze-Lakocsan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fcda308-8cff-4931-bff1-25b0a1768b3d.jpg","index":0,"item":"a4a9ff2b-ab08-421a-b7c6-9b398e131d8d","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Lovas-kocsi-es-szemelyauto-utkozott-ossze-Lakocsan","timestamp":"2025. február. 18. 19:43","title":"Karambolozott egy lovaskocsi, az utasok beszorultak, a ló hazament","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Egyik nap vámokkal fenyeget az amerikai elnök, a következőn mégsem, aztán újra, a világ összes többi politikusa pedig próbálja követni, mi történik. A játékelmélet kutatói örülhetnek: ilyen agresszív stratégiát rég nem láttak.","shortLead":"Egyik nap vámokkal fenyeget az amerikai elnök, a következőn mégsem, aztán újra, a világ összes többi politikusa pedig...","id":"20250219_egy-masik-kozgazdasag-jatekelmelet-trump-gyava-nyul-haboru-vam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"55981112-000b-4ec8-9f2a-14f7b52d1c80","keywords":null,"link":"/360/20250219_egy-masik-kozgazdasag-jatekelmelet-trump-gyava-nyul-haboru-vam","timestamp":"2025. február. 19. 16:38","title":"Teljes őrület, vagy van benne logika? Mit mond a játékelmélet Trump ámokfutásáról?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"abd06440-e09d-4268-8cd8-79a58d5e29dd","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"Sulyok Tamás köztársasági elnök pedig köszönetet mondott, hogy ebben a rendkívüli helyzetben volt alkalmuk találkozni. ","shortLead":"Sulyok Tamás köztársasági elnök pedig köszönetet mondott, hogy ebben a rendkívüli helyzetben volt alkalmuk találkozni. ","id":"20250218_jichak-hercog-sulyok-tamas-magyarorszag-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/abd06440-e09d-4268-8cd8-79a58d5e29dd.jpg","index":0,"item":"525f2099-fa4d-4352-966e-e2f3f0750d5c","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_jichak-hercog-sulyok-tamas-magyarorszag-latogatas","timestamp":"2025. február. 18. 13:57","title":"Jichák Hercog Budapesten: Magyarország nem hajlandó megtörni az anticionizmus, antiizraelizmus és antiszemitizmus sűrűjében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban munkahelyi környezetben jelentkezik, de előfordulhat például tanulmányi stresszhelyzetekben vagy bármilyen hosszú távú, intenzív érzelmi erőfeszítés esetén. De mi vezet el idáig, hogyan ismerhető fel, és mit tehetünk ellene?","shortLead":"A kiégés, más néven burnout szindróma fizikai, érzelmi és mentális kimerüléssel járó tünetegyüttes. Leggyakrabban...","id":"20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c2fd453-89fe-49e7-93bc-1829b3a61307.jpg","index":0,"item":"b23d09c0-7471-4468-a46b-1a6b07830a15","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250129_Igy-ismerje-fel-a-burnout-szindromat-remotiv","timestamp":"2025. február. 19. 07:30","title":"Így ismerje fel a burnout szindrómát!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"df97a30f-878f-4da3-bfe1-9f0834731481","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Este tíz óra után néhány perccel lehetett érezni.","shortLead":"Este tíz óra után néhány perccel lehetett érezni.","id":"20250220_foldrenges-per-foldmozgas-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df97a30f-878f-4da3-bfe1-9f0834731481.jpg","index":0,"item":"5687f3c8-e684-4062-a178-38b3b5726f7b","keywords":null,"link":"/itthon/20250220_foldrenges-per-foldmozgas-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. február. 20. 05:19","title":"Most Pér térségében rengett a föld","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15dd8ed9-7ff1-453a-a573-0ccdb148f1ba","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy ideig párhuzamosan futott mindkét modell. ","shortLead":"Egy ideig párhuzamosan futott mindkét modell. ","id":"20250220_Mazda-2-atmarkazott-Toyota-Yaris","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15dd8ed9-7ff1-453a-a573-0ccdb148f1ba.jpg","index":0,"item":"544ee5da-7dea-451d-9888-1b584a16cb97","keywords":null,"link":"/cegauto/20250220_Mazda-2-atmarkazott-Toyota-Yaris","timestamp":"2025. február. 20. 08:07","title":"Csendben véget ér az eredeti Mazda 2 karrierje, átvette a helyét az átmárkázott Toyota Yaris","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ahol lehet, mindenhol be kell tartani a másfél méteres távolságot az emberek között, kötelezővé válik a szájmaszk és felfüggesztik a vámmentes árusítást – ezek a legfontosabb elemei az EU Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) által kiadott új repülési szabályzatnak. A légitársaságok jó része már az új elvek szerint működik.
Fellélegezhet kicsit a világ, a Covid-19 ugyan nem tűnt el, de nem keseríti meg a mindennapokat. Ám visszatér-e? És mi van a betegség utóhatásaival? Cikksorozatunkban megtalál mindent, ami a koronavírus-járványról tudnia kell.
Fellélegezhetnek a légitársaságok, az EASA nem fogadta el azt a többek által felvetett javaslatot, amely szerint az utasok biztonsága érdekében le kellene zárni a középső üléseket, hogy így is csökkentsék a Covid-19-járvány terjedésének a veszélyét. A javaslat elfogadása súlyos következményekkel járt volna, hiszen a középső ülések forgalomból kivonása azt jelentené, hogy a gépek legfeljebb 66 százalékos töltöttséggel repülnek.
„Európában a nyereségességhez legalább 73-75 százalékos töltöttség szükséges, így a középső székek kivétele azt jelentené, hogy minden légitársaság veszteségessé válna. Két választásuk lenne a cégeknek: a veszteséges működés fenntartása, illetve a jegyárak drasztikus emelése” – mondta a HVG-nek Körtvélyes Tivadar, az AIRPortal főszerkesztő-helyettese.
Szerinte nincs is szükség a székek harmadának lezárására. „Az EASA előírta a nagy hatékonyságú HEPA-szűrők használatát – ilyen berendezések eddig csak az új gépeken voltak – és ez azt is jelenti, hogy a gépeken három percenként teljes egészében kicserélődik a levegő. A légáramlás pedig nem vízszintes, hanem függőleges és lefelé irányul. Három helyen áramlik a levegő, az utasok által szabályozható befúvókon, illetve a fal mellett, és a lábnál lévő rácsokon keresztül távozik. A nemzetközi légiforgalmi szervezet, az IATA által készített tanulmány szerint százezer légiutast vizsgáltak meg, s egy esetben sem nyert bizonyítást, hogy valaki a repülőgépen kapta volna el a koronavírus-fertőzést. A maszkviseléssel, a HEPA-szűrőkkel és a levegőáramoltatással megelőzhető a vírus terjedése” – magyarázta.
AFP / IAN LANGSDON
Sok ember, kis helyen
Míg a repülőgépeken valóban kicsi a fertőzésveszély, az utasfelvételnél, a biztonsági ellenőrzésnél és a repülőbe beszállás során nagyobb a kockázat. Az EASA által elfogadott szabályok szerint mindenhol ügyelni kell arra, hogy meglegyen az emberek közötti legalább másfél méteres távolság, s csökkenteni kell annak a veszélyét is, hogy a különféle tárgyak megfogásával kerüljön át a vírus az egyik emberről a másikra.
– Bátorítani kell az embereket a digitális és fizikai kapcsolat nélküli megoldások – utasfelvétel otthonról, illetve érintésmentes fizetés – alkalmazására.
– A repterekre csak az utasokat, illetve a légikikötőben dolgozókat lehet beengedni, az ott dolgozókat pedig átlátszó plexielválasztókkal kell védeni a fertőzéstől.
– Folyamatosan kell takarítani az épületet, különös tekintettel a biztonsági ellenőrzésnél használt műanyag tálcákra. Ezek – legalábbis az EASA szerint – akár kiválthatóak lehetnek egyszer használatos tartókkal is.
– Az EASA, amely szerint hasznos a belépők hőmérsékletének a mérése is, csak fokozatosan engedi a reptéri üzletek megnyitását, s ott, ahol még egyetlen bolt sem üzemel, biztosítani kell az utasok számára ivóvizet.
– Az EASA kötelezővé tette a maszkok használatát: a reptérre belépéstől kezdve az érkezési repülőtér épületének elhagyásáig viselni kell a szájat eltakaró védőeszközt.
MTI / EPA / Toms Kalnins
A gépek fedélzetén is megváltozik az élet:
– Korlátozzák az étel- és italfelszolgálást, és felfüggesztik a vámmentes áruk forgalmazását.
– Az egyik mellékhelyiséget csak a személyzet használhatja.
– Ha az egyik utason a gépen jelennek meg a Covid-19-járványra jellemző tünetek, akkor a beteget el kell különíteni és lehetőleg az utolsó sor ablak melletti széken kell elhelyezni úgy, hogy kikapcsolják az ülés fölötti levegőbefújót. A beteg közelében lévő utasokat – minden irányban két-két széknyi távolságig – az érkezési reptéren ki kell kérdezni, és adataikat rögzíteni kell.
– S még egy: eddig is gyakorlat volt, hogy az utasokat a személyzet próbálta az ülőhelyeken tartani, ez most még inkább így lesz, a minimálisra akarják csökkenteni a sétálgatást.
Az észszerűség a cél
„A szabályok betarthatók, igyekeztek olyan megoldást találni, ami nem csak észszerű, hanem működőképes is. Addig mindenképpen működni fog a rendszer, amíg nem fognak újra komoly tömegek repülni. De az lehet, hogy ha ismét beindul a légiforgalom, akkor új megoldásokat kell találni a beszállításra. De bízunk abban, hogy amikorra helyreáll a légiközlekedés, már eltörlik a szabályozásokat, mert lesz vakcina vagy gyógyszer. Utóbbira van idő, az előrejelzések szerint két év alatt sem fog visszatérni az utaslétszám a tavalyi szintre” – vélekedett Körtvélyes Tivadar.
A légitársaságok többsége már az EASA szabályozás közzététele előtt megszigorította a higiéniai előírásokat, a Wizzair például május 1-től vezetett be új szabályokat. Az utasok és a személyzet védelme érdekében hozott intézkedések részeként arra kérik az utasokat, hogy az interneten végezzék el az utasfelvételt, illetve online vásárolják meg a kiegészítő szolgáltatásokat, beleértve az extra poggyászt, hogy minimálisra csökkentsék az emberekkel való indokolatlan érintkezést a repülőtéren. Ajánlják az önkiszolgáló poggyászfeladás és a gyorsított biztonsági ellenőrzés igénybevételét azokon a repülőtereken, ahol erre lehetőség van. „Noha a Wizz Air összes repülőgépén alkalmazott HEPA-szűrők hatékonyan kiszűrik a vírusok és baktériumok 99,7%-át az utastérből, május 1-jétől a személyzetnek és az utasoknak is kötelező lesz arcmaszkot viselni a repülés teljes időtartama alatt. Utaskísérőink minden utas számára fertőtlenítő törlőkendőt biztosítanak és eltávolítottuk az üléstartókból a fedélzeti magazinokat” – közölte a Wizzair.
A szerdai EASA-közlemény – és cikkünk megjelenése – után a Wizz Air azt közölte, szorgalmazzák, hogy a repülőterek is vegyék ki a részüket a járvány elleni védekezésben, vagyis vezessék be a szükséges ellenőrzéseket (pl. hőmérsékletmérés a repülőtérre való belépéskor, kézfertőtlenítő-adagolók kihelyezése), amelyek csökkentik a járvány terjedését, és hozzájárulnak minél több ember egészséges és biztonságos utazásához.
A legnagyobb európai légitársaság, a Ryanair üdvözölte az új EU-s előírásokat, amelyek az ír diszkontlégitársaság szerint lehetővé teszik az európai idegenforgalom júliusi-augusztusi újraindulását. A Ryanair ugyanakkor felszólította az ír és a brit kormányt, hogy vonja vissza azon döntését, amellyel 14 napos karanténba kényszerítette az Európából érkező utasokat. „A 14 napos önelszigetelés végrehajthatatlan és nem hatékony” – hangsúlyozta a társaság vezére, Michael O’Leary, aki szerint a karantént az EASA által is előírt szájmaszkviseléssel lehetne kiváltani. O’Leary úgy véli, elégséges lenne, ha a hatóságok a repülőgépek mellett a vonatokon és a londoni metróban utazók számára is előírnák a maszkok viselését.