szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy előzetes jelentés szerint a hajó „rosszkor volt rossz helyen”, a legénység hiába tett meg minden tőle telhetőt, a Bayesian az időjárásnak nem tudott ellenállni.

Az „extrém szél” okozta a Bayesian luxusjacht vesztét – írja a BBC az Egyesült Királyság tengeri balesetek kivizsgálására létrehozott szerve (MAIB) előzetes jelentése alapján. A MAIB vezette nemzetközi vizsgálat arra jutott, hogy a közel 130 kilométer/órás szél „hevesen” csapott le a hajóra, és másodpercek alatt elsüllyesztette. A nyomozók szerint hajnali 4 óra 6 perckor a hajó mindössze 15 másodperc leforgása alatt 90 fokos szögben megdőlt, ami után a helyzet már menthetetlenné vált.

A nyomozás kiderítette, hogy valójában ennél kevesebb is elég lett volna a katasztrófához: nagyjából 117 kilométer/órás széllökések már képesek lettek volna felborítani a hajót, erről azonban a legénység és a tulajdonos sem tudott – tették hozzá –, mivel ez az információ a fedélzeti kézikönyvben nem szerepelt.

A nyomozás szerint a legénység mindent jól csinált: azonnal becsukták az ablakokat, majd beindították a motort és felhúzták a horgonyt – ami hasonló esetekben az általános eljárás. Mindez azonban időbe telt, egy ekkora hajónál ez normális körülmények között is legalább 5-10 perc. Az időjárási adatok szerint egy órával a katasztrófa előtt 15, fél órával előtte pedig 50 kilométer/órás széllökések voltak a tengeren, alig fél óra állt tehát a legénység rendelkezésére arra, hogy reagáljon az eseményekre.

A vizsgálatot azért az MAIB vezette, mert a Bayesian az Egyesült Királyságban volt regisztrálva. Mindezek azonban csak az előzetes megállapítások, a végleges jelentés közzétételének időpontját még nem határozták meg. Emellett hangsúlyozták, hogy a megállapítások „korlátozott számú ellenőrzött bizonyítékon” alapulnak, mivel az olasz hatóságok által folytatott büntetőeljárás miatt a roncshoz való hozzáférés korlátozott.

Tavaly augusztusban a brit zászló alatt közlekedő, több mint ötven méter hosszú, Bayesian nevű szuperjacht egy heves viharban elsüllyedt. 22 utast és személyzetet szállított. Porticello kikötőjénél, Palermo közelében horgonyzott, amikor a baleset megtörtént. A fedélzeten volt Mike Lynch brit techvállalkozó, aki négy másik áldozattal együtt megfulladt, 18 éves lánya egy tőlük távolabbi kabinban halt meg. A baleset után néhány órával a hatóságok megtalálták a kanadai–antiguai fedélzeti szakács, Recaldo Thomas holttestét is a roncs közelében.

A baleset meglehetősen furcsa körülményeiről és hátteréről, egy esetleges kémszálról és egy ezzel véletlenül egybevágó másik balesetről ebben a cikkben írtunk bővebben:

Milliárdos per, kémszál és még egy furcsa haláleset erősítik a konteókat a szuperjacht tragédiája után

A jogászaival és néhány tanújával ünnepelte a felmentését Mike Lynch, egy gigantikus csalási ügy egykori vádlottja, amikor a luxusjachtja elsüllyedt az olasz partoknál. Már kiderült: a techguru, az ügyvédje, egy nagybank elnöke is odaveszett, közben bonyolódik a szereplők története is.

A jachttal együtt ötven méter mélyre, a víz alá került néhány széf, bennük két merevlemezzel, azokon több nyugati ország titkosszolgálataihoz köthető minősített adatok tömkelegével. A szicíliai polgári védelmi szervezet ezért megerősítette a roncs védelmét a katasztrófa után, mert tartottak az ékszerekre pályázó tolvajoktól és a kevésbé baráti államok kéretlen érdeklődésétől.  

Néhány nappal ezelőtt a hatóságok megkezdték a jacht roncsainak kiemelését, a folyamat során életét vesztette egy 39 éves holland búvár, Robcornelis Maria Huijben Uiben – írtuk meg korábban. Az újabb tragédiát követően a roncs kiemelése csütörtökön folytatódhat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!