Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek a korosztálynak, és a többség tisztában van az online dezinformáció kockázataival is. A magyar fiataloknak csak a negyede számára elsődleges az országhoz és nemzeti való kötődés, és a migráció miatt sem aggódnak.","shortLead":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek...","id":"20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba.jpg","index":0,"item":"83a821ed-b291-441b-a6a7-11eeef7e25d0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 13:11","title":"A magyar fiatalok az európai átlagnál jobban aggódnak a megélhetésük miatt, a migráció nem érdekli őket, az Orbán-kormányt nem ismerik, sőt, Magyarországhoz is egyre kevésbé kötődnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06435474-13b3-4df1-b6da-5102f1a03960","c_author":"Laborczi Dóra","category":"360","description":"Egyre több a konfliktus az egyházi segélyszervezetek és a Trump-kormányzat szervei között annak ellenére, hogy Donald Trump a vallásgyakorló keresztények szavazatával nyert választást. A pénzmegvonás, lejáratási kampányok miatt már a Vatikán is közbelépett. Vélemény.","shortLead":"Egyre több a konfliktus az egyházi segélyszervezetek és a Trump-kormányzat szervei között annak ellenére, hogy Donald...","id":"20250218_trump-egyhazak-laborczi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06435474-13b3-4df1-b6da-5102f1a03960.jpg","index":0,"item":"2666baa9-5917-4818-bb31-aad0c2c589de","keywords":null,"link":"/360/20250218_trump-egyhazak-laborczi-velemeny","timestamp":"2025. február. 18. 08:00","title":"Laborczi Dóra: Katolikusok és evangélikusok kontra Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a92eb49-6149-48a5-849a-bfe20d11fe05","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Korcsolyapályára emlékeztető pálya várta hétfő este az NB II. rangadóján a Kazincbarcikát és a Vasast, a mostoha körülmények között gól nélküli döntetlen született, de a vendégedző Pintér Attila szerint nem is lett volna szabad megrendezni a meccset. Összegyűjtöttünk néhány emlékezetes esetet a múltból, amikor nem a játékosok, hanem az időjárás volt az úr a pályán.","shortLead":"Korcsolyapályára emlékeztető pálya várta hétfő este az NB II. rangadóján a Kazincbarcikát és a Vasast, a mostoha...","id":"20250218_foci-sar-dagonya-vasas-fradi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5a92eb49-6149-48a5-849a-bfe20d11fe05.jpg","index":0,"item":"0def49ad-9414-4045-8857-19b4c018b01d","keywords":null,"link":"/sport/20250218_foci-sar-dagonya-vasas-fradi","timestamp":"2025. február. 18. 14:26","title":"Ha a Fradival történne hasonló, két hétig cikkezne róla az Origo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15f6b24c-acca-4e3b-b468-fe1f8e5e190a","c_author":"Illényi Balázs","category":"360","description":"Miben előzte meg a korát, mit kellene tananyagba tenni tőle Az arany ember helyett, miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel Jókai Mór 200. születésnapja alkalmából.","shortLead":"Miben előzte meg a korát, mit kellene tananyagba tenni tőle Az arany ember helyett, miért volt nagy dolog...","id":"20250218_hvg-jokai-mor-200-konyvei-jelentosege-szilagyi-marton-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15f6b24c-acca-4e3b-b468-fe1f8e5e190a.jpg","index":0,"item":"0b3b0c31-c939-4467-b6ee-f5e03b4f2ed8","keywords":null,"link":"/360/20250218_hvg-jokai-mor-200-konyvei-jelentosege-szilagyi-marton-interju","timestamp":"2025. február. 18. 12:05","title":"Sokkal több, mint kötelező olvasmány: mit kellene tanítani Jókai Mórtól Az arany ember helyett?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ebe9cc7a-92a6-4e0b-b650-3192e03b8239","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Február egyik legizgalmasabb hete elé nézünk, már ami a sportot illeti.","shortLead":"Február egyik legizgalmasabb hete elé nézünk, már ami a sportot illeti.","id":"20250217_februar-sportesemenyek-fradi-bl","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ebe9cc7a-92a6-4e0b-b650-3192e03b8239.jpg","index":0,"item":"6a471146-f3dd-417a-8196-3d388ff0a9e3","keywords":null,"link":"/sport/20250217_februar-sportesemenyek-fradi-bl","timestamp":"2025. február. 17. 16:42","title":"A saját sírját áshatja meg a Ferencváros, ha továbbjut az Európa-ligában, a BL királya végleg tönkreteheti a Manchester City szezonját","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban kiderült, Gutenberg-galaxist egyelőre nem tudja felülmúlni még a legkorszerűbb technológia sem.","shortLead":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban...","id":"20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7.jpg","index":0,"item":"9db6d133-631b-45ae-b19d-af40e76c18b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","timestamp":"2025. február. 18. 10:03","title":"Tanulnia kell? Nagyon nem mindegy, hogy képernyőn vagy papíralapon olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","shortLead":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","id":"20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"c99f6aa1-cec9-459a-937e-87d81c9641ff","keywords":null,"link":"/360/20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Foreign Affairs: Versengő autokrácia válthatja a demokráciát az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ef07720-b908-4a18-aad9-c2e68db5c336","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A csúcstartó rendszám még ennek is közel a duplájába került Hongkongban.","shortLead":"A csúcstartó rendszám még ennek is közel a duplájába került Hongkongban.","id":"20250217_Kozel-700-millio-forintert-adtak-el-egy-rendszamtablat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ef07720-b908-4a18-aad9-c2e68db5c336.jpg","index":0,"item":"1d5d9ac7-2108-49ba-baa5-94d9a75204b9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Kozel-700-millio-forintert-adtak-el-egy-rendszamtablat","timestamp":"2025. február. 17. 20:20","title":"700 millió forintért adtak el egy rendszámtáblát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Hudson folyóba zuhant amerikai utasszállító repülőgép 150 utasa és ötfős személyzete csodával határos módon túlélte a kényszerleszállást. Megkérdeztük egy repülőgép kapitányát a vízreszállás fortélyairól.
Kimentésükre várakozó utasok állnak a US Airways amerikai légitársaság Airbus A320-as gépének szárnyán
A US Airways légitársaság Airbus A320-as gépe a New York-i La Guardia repülőtérről szállt fel január 15-én, ám nem sokkal ezután egy madárrajba ütközött, aminek következtében a gép mindkét hajtóműve felmondta a szolgálatot. A pilóta lélekjelenlétének köszönhetően nem történt tragédia, a gép a Hudson folyóban landolt, s a fedélzeten tartózkodókat sikerült kimenteni, közülük csak 25-en szorultak kórházi kezelésre, kisebb sérülések miatt.
„Történt már hasonló eset, hogy egy-egy repülőnek vízre kellett szállnia, azonban ilyet, hogy mind a 155 ember túlélje az esetet, még nem hallottam” – válaszolta a hvg.hu kérdésére Salamon István, a Travel Service légitársaság Boeing 737-800-as repülőgépének kapitánya. „Emlékezetes például egy vízreszállás Mauritius partjainál, néhány évvel ezelőtt, ez azonban nem 'vezetett manőver' volt.”
„Ilyenkor nagyon gyorsan kell döntenie a személyzetnek, a pilótáknak pedig nagyon pontosan kell vezetniük a gépet. Különbséget kell tenni az előkészített, illetve az előkészítetlen kényszerleszállás között. Előbbi akkor fordul elő, ha a gép utazómagasságon – kb. 10 000 méteres magasságban – veszíti el a hajtóműveit. Ilyenkor akár 20-30 percbe is beletelik, mire a gép földet ér, ennyi idő alatt több száz kilométert is lehet siklani. 2001-ben egy kanadai Airbus 330-asnak utazómagasságon leállt mindkét hajtóműve, a kapitány azonban sikeresen tudott landolni a mintegy 180 kilométerrel távolabb található Azori-szigeteken. A mostani eset azonban előkészítetlen kényszerleszállás volt, a megközelítőleg 1000 méteres magasság miatt ugyanis körülbelül 2-3 perce volt a pilótáknak, mielőtt landoltak.”
Chesley Sullenberger kapitány a legtapasztaltabb amerikai pilóták egyike. A légierőnél F-4-es gépeken szolgált, negyven év tapasztalattal bír és 29 éve repül a légitársaságnál.
A US Airways gépén utazók esélyeit növelte, hogy nem sokkal a felszállás után következett be az ütközés, ezért még minden utas biztonsági öve be volt csatolva, a Hudson folyón pedig sokan látták a landolást, így a közelben tartózkodó hajók azonnal meg tudták kezdeni a mentést. Az utasoknak más esetben jelentősen csökkentek volna a túlélési esélyeik a fagypont körüli vízben.
„Vízreszállás esetén a pilótáknak az erre az esetre összeállított ellenőrzőlista lépéseit követve kell eljárni, s ez növeli a biztonságos földet érés esélyeit” – tette hozzá Salamon István. „Ez egy elég hosszú lista. A mostani esetben szinte biztos, hogy nem volt idő minden lépés végrehajtására, illetve valószínű, hogy a pilótának és az elsőtisztnek a memóriájukra kellett hagyatkozni. Ilyenkor nem szabad kiengedni a futóműveket, be kell zárni a légbeömlő nyílásokat, hogy ne jusson be a víz a gép belsejébe, a landolás után pedig a hátsó ajtókat nem szabad kinyitni, hogy a gép tovább maradjon a felszínen. Ilyen esetben az utasok az első, és a szárny fölötti kijáratokon hagyják el a repülőt.”
A kapitány hozzátette, bár létezik vészhelyzeti procedúra, illetve rizikóanalízis hasonló helyzetekre, az ilyesmit értelemszerűen nem lehet élesben gyakorolni. Az Airbus 320A egy nagyobb madárrajba ütközött, s bár a repülőgépek hajtóműveinek üzemképesnek kell maradniuk egy-egy madár ledarálása után is, egy nagyobb raj szinte biztosan tönkreteszi a motorokat. A repülőterek közelében ezért különböző módszereket alkalmaznak a madarak távoltartására, Ferihegyen például vadászsólymok bevetésével igyekeznek szavatolni a légiközlekedés biztonságát.
„Nagyon nehéz latolgatni az esélyeket egy ilyen helyzetben, mivel tényleg ritkaságszámba megy az ilyesmi, olyan eset pedig, hogy mindenki majdhogynem sértetlenül szálljon ki a gépből, talán csak négy-öt alkalommal fordult elő a repülés történetében” – mondta Salamon István. „Külön ki kell emelni a pilóták és a személyzet felkészültségét és lélekjelenlétét, nagyon jó munkát végeztek.”
A Hudson folyón landolt egy amerikai utasszállító repülőgép csütörtökön a New York-i LaGuardia repülőtér közelében, csodával határos módon a gép becsapódáskor ép maradt, és az utasokat mind egy szálig gyorsan kimentették a helyszínre érkező hajók.