szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az Nyugati Alpok havas hegyoldalában első kézből ismerkedhettünk meg a Skoda új szabadidő-autójával, az Octavia Scout-tal. Az cseh 4x4-es kombi eddig is szerethető kocsi volt, az emelt hasmagasság, az igényesebb belső és a néhány apró külső trükk után egyenesen telitalálat. Csak az ára tartja vissza a tömegeket.

© hvg.hu
A bevált recepten a Skoda nem változtatott, hanem 19-ra újabb lapot húzott. Mint később kiderült, alsót. Leszámítva a benzines változat gyengébb teljesítményét, az autó kiválóan megfelel a vele szembe támasztott kívánalmaknak. Utastere kényelmes, a vezetői pulpitus áttekinthető, a kezelőszervek elhelyezése ergonomikus, igaz, navigációs rendszere sokoldalúságához hozzá kell szokni. Csomagtere hatalmas, 580 literes, 660 kilóval terhelhető, de persze ezeket a tulajdonságait már a szerkesztőségünkben is járt Haldex-kuplungos kombi Octaviánál is megtapasztalhattuk.

© hvg.hu
Miben más a Scout? Presztízsben és imidzsben mindenképpen. A Scout távolról is jól mutat, a kis túlnyúlásokkal akár az Allroaddal is összetéveszthetnénk, sőt volt olyan pillanata a tesztvezetésnek, amikor az előttem haladó Skoda konvoj autói között a Porsche Cayenne sziluettjét véltem felfedezni. Projektorosak az első lámpák, a ködlámpákat integrálták a lökhárítóba, szépek az új könnyűfém felnik, a Scout felirat visszaköszön a küszöbön és az autó hátulján is. A leglátványosabb újdonság az anyós ülés előtt a műszerfalba szerelt méretes kapaszkodó, amely akkor tesz jó szolgálatot, ha csapatni támad kedvünk. Ezzel a géppel merész mutatványokat is bevállalhatunk, az összkerék-hajtás kikapcsolt ESP-vel is biztosan tartja a havas úton az autót. A Torino fölötti hegyekben (ahol már érezni lehetett a Mont Blanc közelségét) kiépített offroad tesztpályán gond nélkül tudtunk keresztbe is autózni a Scoutokkal, aszfalton azonban nehéz kimozdítani egyensúlyából. Ha valamelyik kerék elveszíti a tapadását, az elsőkerék-hajtás összkerekesbe kapcsol át és elejét veszi a kicsúszásnak.

© Skoda
A megemelt autó a pályán ugyanakkor imbolygóbb, mint a sima 4x4-es párja, de lehet, hogy ezt az erős oldalszél számlájára írhatjuk. A benzines változattal a legnagyobb sebesség 180 volt amivel mentem, a dízellel 170; ebben a magas sebességtartományban is jól irányítható, halkan és megbízhatóan viselkedett az autó. Az olasz közlekedéssel azonban nem tudtam megbarátkozni. Csak a csodán múlt, hogy nem történt baleset. Összevissza cikázva, dudálva és nagyon erőszakosan közlekednek a helyiek, előzékenységnek, alázatnak vagy udvariasságnak nyoma sincs a városi utakon. Amit ott kaptam, azt az autópályán viszonoztam. Aki kapja, marja. A torinóiak előszeretettel parkolnak zebrán, villamos síneken, egyirányú utcában szembe, illetve az út kellős közepén, az autópályákon azonban nem hősködnek. Nem is láttam sehol balesetet.
[[ Oldaltörés: Terepen is beválik (Oldaltörés) ]]

A Scout két motorral kapható már Európa egyes országaiban. A kétliteres benzines FSI-motor 150 lóereje ellenére gyengének tűnik, főleg kigyorsításkor, előzéskor nem érezzük magabiztosnak a fölényünket. A kétliteres részecskeszűrős dízel jó választás, erőben, nyomatékban és persze fogyasztásban is veri a benzinest. Míg a benzinessel az út felénél fél tankkal adtuk le az autót, addig az ott átvett ugyanannyit futott kocsiban háromnegyedig volt az üzemanyagszint.

© hvg.hu
180 milliméteres hasmagasságának köszönhetően le is térhetünk vele a közútról. Ezt mi is megtettük és még a hivatalos offroad program előtt próbára tettük a tudását Susa közelében a Póba ömlő Dora Riparia folyó egyik vízmosásában. A sziklamászó-tesztet karcolás nélkül megúsztuk, az autó az egész napos nyüstölést jól viselte, csak a féktárcsák mögé néha beszoruló kavicsok csikorgásával kellett megbékülnünk. Amit nem mernék megcsinálni a 4x4-es Octaviával, azt bátran megtettük a Scout-tal. A magas felszereltséghez (bőrös kormány, alu pedálok, 17 hüvelykes Proteus fantázianevű könnyűfém kerekek stb.) magas ár dukál, a hazánkban csak szeptembertől kapható benzines Scout ára várhatóan 7,5 millió forint lesz, a dízelért egymillióval többet kell majd fizetni. Ez soknak tűnik, még ha az autó minősége és az általa közvetített élmény kifogástalan.

B. Cs.



Skoda Octavia Scout dízel/benzines
MOTOR
Hengerűrtartalom (cm3) 1968/1984
Környezetvédelmi besorolás EURO 4/ Euro 4
Max. teljesítmény lóerő140 lóerő 4000-es fordulaton/150 lóerő 6000-es fordulaton
Max. nyomaték: Nm 320 Nm 1750-es fordulaton/200 Nm 3500-as fordulaton
MÉRETEK
Tengelytáv (mm) 2578
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4581/1784/1533
Csomagtér580-1620 liter
Saját tömeg (kg) 1530/1490
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Végsebesség (km/h) 197/200
Gyorsulás 0-100 km/h (mp)10,2/10
FOGYASZTÁS (l/100 km)
Városi 8/11,9
Országúti 5,4/6,9
Vegyes6,4/8,7
Tesztfogyasztásn.a.
CO2 kibocsátás (g/Km) 173/207
ÁRA Az autó alapára 8,5/7,5 millió forint

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Pekingben mutatja be a kínai Octaviát a Skoda

A Škoda hivatalosan bemutatja a kínai piac számára tervezett Octavia típust a Pekingi Nemzetközi Autókiállításon. A jelenlegi kínálaton felül az autószalon látogatói megismerkedhetnek a márka több mint száz éves történelmével és hagyományaival.

hvg.hu Autó

Az Octavia a legkeresettebb Skoda

A Škoda Auto az első félévében világszerte 274 ezer 904 autót értékesített a Fabia, Octavia, Superb és Roomster modellekből. Ez az eredmény az előző év hasonló időszakához képest 12,4 százalékos növekedést jelent. A legkedveltebb típus az Octavia.

hvg.hu Autó

Terepen is elboldogul az új Skoda

A Škoda bemutatja az új Roomster Scoutot, kompakt egyterűjének teljesen új változatát. A Párizsi Autókiállításon debütált Octavia Scout után a Roomster a Scout-család második tagja, amely feltűnő terepjárós elemekkel vértezi fel a személyautókat.

hvg.hu Autó

Skoda lett az év családi autója

Stockholmban az új Škoda Roomstert tüntette ki a tekintélyes „Az Év Családi Autója 2006” díjjal a 11 tagú, autós újságírókból álló svéd zsűri. A Škoda Roomster a tizenegy szavazatból hatot kapott és a Citroën C4 Picassót (négy szavazat), valamint a Ford S-Maxot (egy voks) győzte le.

automenedzser.hu Autó

Skoda teszt: kettős ügynök

Igazi bombaként hatott egy éve a hír, hogy a Skoda újabb típussal, ezúttal egy kompakt egyterűvel tör be az európai piacra. A Roomster a várakozásoknak megfelelően igazi sikerautó. Okos és praktikus. Csak drága.

automenedzser.hu Autó

Skoda, egy oktávval feljebb

Az Octavia kombi vérbeli cégautó, az első pillanattól kezdve érezni, hogy nagyon az emberre szabták. Motorja hangos, a nagy testhez képest gyenge, ám dinamizmusához képest takarékos. Meg kell dolgoztatni, azt szereti.