szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Ez a kisautó igazi forradalmat indított el hazájában.




Ez a kisautó igazi forradalmat indított el hazájában. A spanyol gazdasági csoda jelképének tartották a hatvanas években, hiszen ennek az autónak köszönhető, hogy a korábban mezőgazdasági országból ipari hatalom lett. A Seat 600 azt jelentette a spanyoloknak, amit a németeknek a bogár, az olaszoknak pedig a Fiat 500-as. A különbség mindössze annyi, hogy a katalánoknál az autógyártás tízéves lemaradásban volt a többi európai országhoz képest. 1957 előtt az ország útjain kizárólag mopedeket, oldalkocsis motorkerékpárokat, háromkerekű járgányokat és szamaras kocsikat találhattunk. Akkoriban 1000 lakosra mindössze 3 autó jutott.
“La pelotilla“ – vagyis labdácska, így becézték a spanyolok első, kerek formájú kis autójukat. 

Seat 600

Pillanatok alatt hatalmas sikerre tett szert. Néhány hét alatt több ezer rendelést kapott a gyár. Voltak olyan lakosok, akiknek négy évet kellett várniuk a járműre. A rajongást tovább növelte, amikor a lakók filmekben, sőt dalokban is találkoztak a Seat 600-al.A családok hétvégi programja a kocsikázás lett, sőt az egyház kénytelen volt a vasárnapi szent misét szombatra áttenni, mert a hívők a hét utolsó napját inkább a szabadban, új autójukkal töltötték. 

Hogy milyen vezetni egy ilyen bogárkát? Nézze meg a videóinkat: 





[[ Oldaltörés: Autó és politikai szabadság ]]

Seat 600

A saját autó a Franco diktatúrában elhozta a lakosságnak a szabadságot. Fabian Estapé közgazdász szerint, a demokrácia, illetve az emberek demokrácia iránti vágya, nem annyira János Károly király, vagy Suárez miniszterelnök érdeme, sokkal inkább a Seat 600-asé. 

Az őrületet nem csökkentette az a tudat, hogy álmaik autója nem spanyol találmány. A Fiat 500, olasz licence alapján gyártották a spanyolok a járművet. Az első modellek 22 lóerősek voltak és a végsebességük nem érte el a 100 kilométeres óránkénti sebességet. A későbbi fejlesztések már 29 lóerővel 110 kilométer/órás sebességgel rótták az utakat. A Seat 600 ugyanakkor nem volt olcsó, sőt: a 71 ezer pezetás ár – hozzáadva a luxusadót, ma kábé 20 ezer eurónak, azaz ötmillió forintnak felelne meg. 

Tuningolt bogár

14 éven keresztül mégis a Seat 600 volt a leggyakoribb autó az országban. 1973-ban például 800 ezer került ki a gyárból. Akárcsak a bogárnak, a “La pelottila”-nak is számtalan rajongója van. José Martinez “Pirri” a Real Madrid egykori focistája például így nyilatkozott: sok nagyobb és erősebb autóm volt már, de egyik sem érhet fel a kis Seattal.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!