szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az autógyárak egyöntetűen elutasítják a javaslatot, a környezetvédők...

Végel Dániel

Az autógyárak egyöntetűen elutasítják a javaslatot, a környezetvédők azonban támogatják a kezdeményezést. Davies azt szeretné elérni, ha az Európai Parlament kimondaná: 2013-tól csak olyan új autó kerülhet az Európai Unióban forgalomba, melynek a végsebessége nem haladja meg a 162 kilométer/órás sebességet. Kivételt csak a rendőrség, a tűzoltóság és a mentők járművei képezhetnének. Ezenkívül az autók szén-dioxid kibocsátását is maximálná a képviselő, vagyis 2020-tól kilométerenként maximum 95 gramm szén-dioxidot bocsáthatnának ki az új autók. A jelen szabályozás szerint 2012-ig 130 grammra kell mérsékelni a kibocsátást. Davies terveit hamarosan vitára bocsátják a parlamentben.

A német autószövetség (VDA) úgy véli: a végsebesség szabályozásával túl messzire mennek a törvényhozók. Álláspontjuk szerint az autóipar egyre nagyobb hangsúlyt fektet a környezetvédelemre. Mindent elkövetnek, hogy csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátást, és természetesen olyan hatékony közlekedési infrastruktúrát igyekeznek kialakítani, mellyel mérsékelni lehetne a közlekedési dugókat, ezáltal kevesebb lenne a káros anyag kibocsátás és az energiafogyasztás is. A VDA szerint a végsebesség maximalizálásával legfeljebb egy százalékot lehet spórolni.
Az ADAC (német autóklub) sem látja a korlátozás értelmét, hiszen ma relatív kevés olyan autó van az utakon, melyek ennél gyorsabbak lennének- mondta az ADAC szóvivője, Andreas Hölzel. Felmérések szerint az autópályán a járművek átlagsebessége nem haladja meg a 120 kilométer/óra. Ettől függetlenül a szén-dioxid-kibocsátás további csökkentésével természetesen egyetértenek. De ezt nem segíti a sebesség maximalizálása – mondta Hölzel. Az ADAC-nak jogi fenntartásai vannak azzal kapcsolatban, vajon az EU-nak van-e hatásköre a szabályzásra.

A zöldek támogatják

A német környezetvédő közlekedési klub (VCD) támogatja Davies javaslatát. Hermann-Josef Vogt elnökhelyettes szerint csak a német autógyárak mondják, hogy nem befolyásolja a végsebesség a szén-dioxid-kibocsátást. Egy tanulmány szerint ugyanis 160 kilométer/órás sebesség fölött jelentősen megnő a motorteljesítmény és így a káros anyag kibocsátás is.

A német reklámszövetség sem érti a Davies elleni támadásokat. Szerintük ugyanis, az autógyáraknak és kereskedőknek, akárcsak a dohánygyáraknak a reklámköltségük 20 százalékát arra kellene fordítaniuk, hogy tudassák a vásárlókkal a környezetkárosítás mértékét, valamint azt, mennyi a jármű fogyasztása, illetve szén-dioxid-kibocsátása. Ez azonban igen kényes téma lehet, hiszen így a média bevétele az autóreklámokból akár egy milliárd euróval is csökkenhetne.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!