Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"45633044-0b45-411c-a3ea-36a81a0cb097","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Habár a CPAC jelenleg éppen Budapesten ülésezik, újraválasztása óta Donald Trump amerikai elnök már nem dicséri annyit a magyar kormányfőt, mint korábban. De akadnak más jelei is, hogy lehűlt a kétoldalú viszony – jelenti a magyar fővárosból Lucas Minisini, a francia lap kiküldött tudósítója.","shortLead":"Habár a CPAC jelenleg éppen Budapesten ülésezik, újraválasztása óta Donald Trump amerikai elnök már nem dicséri annyit...","id":"20250530_Le-Monde-Orban-Trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/45633044-0b45-411c-a3ea-36a81a0cb097.jpg","index":0,"item":"1fc00949-0e11-43fc-add1-61c12bc64f40","keywords":null,"link":"/360/20250530_Le-Monde-Orban-Trump","timestamp":"2025. május. 30. 06:52","title":"Le Monde: Véget értek a mézeshetek Orbán és Trump között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A külügyminiszter szerint azért nem adtak az amerikaiak semmit sem át László Andrásnak, mert még tart a vizsgálat.","shortLead":"A külügyminiszter szerint azért nem adtak az amerikaiak semmit sem át László Andrásnak, mert még tart a vizsgálat.","id":"20250530_szijjarto-laszlo-andras-usaid-magyarazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90c7db3e-8ca1-4c26-9635-bcfd8ca0f295.jpg","index":0,"item":"8f071fbb-7e3f-401d-8347-24d3df07f60c","keywords":null,"link":"/itthon/20250530_szijjarto-laszlo-andras-usaid-magyarazat","timestamp":"2025. május. 30. 18:08","title":"Két hétbe telt, mire Szijjártó reagált arra, hogy a USAID-kormánybiztos lepattant az amerikaiakról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése. Most is egy újabb világrekordot mondhat a magáénak ennek köszönhetően.","shortLead":"Igencsak jól jött és jön a korszerű grafikus processzorairól ismert Nvidiának a mesterséges intelligencia előretörése...","id":"20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2baa532-937c-4a21-b3c6-4d0c492ed8a5.jpg","index":0,"item":"4150cfdc-7ae1-40e6-81fb-f42861ac9b94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250531_nvidia-a-mesterseges-intelligencia-benchmark-teljesitmeny","timestamp":"2025. május. 31. 20:03","title":"Megvan az új világrekord, új korszak jöhet: már ennyire gyors a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","shortLead":"Egyelőre féltucat újságírót listázott a Fidesz-frakcióvezető egy újságtól, de azt ígérte: „folytatjuk”.","id":"20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a497449-789d-4e35-8d33-b2f6b6b8d4d9.jpg","index":0,"item":"743ca8d7-c79a-4177-8d10-da0e7a2d0045","keywords":null,"link":"/itthon/20250531_Kocsis-Mate-elkezdte-listazni-az-ujsagirokat-Ideje-hogy-megismerjek-egyre-tobben-a-nevuket-arcukat-eletuket-ebx","timestamp":"2025. május. 31. 14:11","title":"Kocsis Máté elkezdte listázni az újságírókat: „Ideje, hogy megismerjék egyre többen a nevüket, arcukat, életüket”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efe350bb-62b8-42bb-aacb-bf859d8d92ec","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A jelenlegi törvényi szabályozás mellett minél régebben ment valaki nyugdíjba, idővel annál szegényebb lesz – mutat rá a Magyar Szakszervezeti Szövetség Nyugdíjas Tagozata.","shortLead":"A jelenlegi törvényi szabályozás mellett minél régebben ment valaki nyugdíjba, idővel annál szegényebb lesz – mutat rá...","id":"20250530_30-ezer-forintos-nyugdijas-utalvany-megalazo-alamizsna-MASZSZ","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efe350bb-62b8-42bb-aacb-bf859d8d92ec.jpg","index":0,"item":"b353d2ca-7160-4149-8d0e-6b5b80b17624","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250530_30-ezer-forintos-nyugdijas-utalvany-megalazo-alamizsna-MASZSZ","timestamp":"2025. május. 30. 11:12","title":"„Megalázó alamizsna” – a 30 ezer forintos utalvány helyett nyugdíjkorrekciós törvényt vár egy nyugdíjasszervezet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fed0f4a-b6a0-490b-bfdb-63eedbc023c7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egy jobb helyen lévő garázs kincset ér. ","shortLead":"Egy jobb helyen lévő garázs kincset ér. ","id":"20250530_tobbet-er-egy-garazs-mint-egy-auto-megugrottak-az-arak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fed0f4a-b6a0-490b-bfdb-63eedbc023c7.jpg","index":0,"item":"b5648258-3954-4559-88f6-0dc40e5b9e09","keywords":null,"link":"/cegauto/20250530_tobbet-er-egy-garazs-mint-egy-auto-megugrottak-az-arak","timestamp":"2025. május. 30. 08:25","title":"Néhol már többet ér egy garázs, mint egy autó – durván megugrottak az árak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eb0f5afd-bebb-4e00-bd5e-fe8a188da7f8","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A brit színész-író-műsorvezető szerint érdemes tiltakozni. ","shortLead":"A brit színész-író-műsorvezető szerint érdemes tiltakozni. ","id":"20250530_Stephen-Fry-kiallt-a-Budapest-Pride-mellett-modern-fasizmusnak-nevezte-a-magyar-helyzetet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eb0f5afd-bebb-4e00-bd5e-fe8a188da7f8.jpg","index":0,"item":"1a7f78a2-293b-40b1-a6c3-94407f1cec02","keywords":null,"link":"/elet/20250530_Stephen-Fry-kiallt-a-Budapest-Pride-mellett-modern-fasizmusnak-nevezte-a-magyar-helyzetet","timestamp":"2025. május. 30. 10:28","title":"Stephen Fry kiállt a Budapest Pride mellett, modern fasizmusnak nevezte a magyar helyzetet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba burkolódzunk. Így az esetek túlnyomó többségében a probléma orvoslása, gyógyítása is elmarad, helyette inkább büszkén szenvedünk múlni nem akaró panaszainktól. Sokan csak akkor kérnek segítséget, amikor a helyzet szinte már visszafordíthatatlan. Különösen a férfiak hajlamosak inkább a végsőkig szenvedni, mintsem hogy orvoshoz forduljanak. ","shortLead":"Életünk egyik legnagyobb tabuja a szexualitás – és ha annak zavarairól van szó, jellemzően még súlyosabb tagadásba...","id":"20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96fb3efd-6ccb-4274-9e86-9ce09fe154e2.jpg","index":0,"item":"eee11d5f-ae21-4e22-a402-d9e4f864e9ad","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250430_Szexualis-zavarok-ferfiak-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 31. 19:30","title":"Szexuális zavarok: amiről nem beszélünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""}]
Takarékos sofőrök, hosszú kamionok, bioüzemanyagok - ennyi?
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Miközben a béke Nobel-díjat az ENSZ genfi székhelyű zöld szervezete és egy volt amerikai alelnök kapta idén, a politikusok, beleértve az uniós döntéshozókat, nem sokat tudnak, vagy akarnak tenni a klímaváltozás ellen. Az unió 27 tagúra bővülésével 8 százalékkal csökkent a szén-dioxid-kibocsátás a kilencvenes évekhez képest, ugyanakkor a közlekedésből adódó kibocsátás 25 százalékkal nőtt. Ezért is hangzik teljesíthetetlennek az az uniós elképzelés, miszerint 2020-ig 20 százalékkal kellene csökkenteni az unió közlekedésből adódó szén-dioxid-kibocsátását.
A minap Brüsszelben tartott, a Scania által szervezett konferencián - amelynek elsődleges célja lobbi jellegű volt: engedélyezik, vagy nem az óriási, 25,25 méteres kamionokat az unióban – az derült ki, hogy a kérdések, a feladatok eljutnak az uniós döntéshozókig, ám a rendszer olyan lassú, olyan bonyolult, hogy a megoldások elvesznek a horizonton.
A személyautókkal kapcsolatosan bevezetett 130 gramm/kilométeres (2012-ig) szabályozást nem követte a többi közlekedési ágra kivetett norma. Bár a teherautózás jelenti az egyik legnagyobb környezeti ártalmat, ezt nem szabályozzák még semmivel, a hétvégi kamionstopok, az utópályákra terelés kivételével.
Napjaink drámaian fejlődő globális gazdaságával együtt növekszik az igény a fejlettebb, kiterjedtebb szállításra. A legnehezebb feladat, a lehető legkisebb környezeti hatás előidézésével és az üvegházhatásért felelős gázok kibocsátásának csökkentésével megfelelni a jövő logisztikai, közlekedési kihívásaink. Ma a fenntartható közlekedés megvalósítása az autógyárak, szállítmányozási cégek kezében van. A brüsszeli konferencia ezekre a kérdésekre keresett választ. Az kiderült, hogy az érdekelt, meghívott cégek, mint a Scania, az IKEA vagy a Tesco szállítmányozásáért és logisztikájáért felelős Eddie Stobbart felkészültek a változásokra, sőt minden elkövetnek, hogy csökkentsék a tevékenységükből fakadó káros mellékhatásokat.
Hibridbusz
A Scania élen jár a bioüzemanyagok felhasználásában. Amellett, hogy a södertaljei motordiagnosztikai laboratóriumban olyan motorokon, olyan befecskendezési technológiákon dolgoznak, amelyek 15-20 százalékkal kevesebb üzemanyag-fogyasztással járnak, már évek óta kínálnak alternatív megoldásokat a tömegközlekedésben. A bioetanolokkal hajtott stockholmi buszok 1989 óta szállítják az utasokat. Jövőre 12 új teljesen hibrid elektromos-bioetanolos busz kezdi meg kísérleti tesztüzemét a svéd fővárosban. A Scania alkoholos buszai Svédországon kívül Olaszországban, Spanyolországban, Ausztráliában, Kínában, Norvégiában, Lengyelországban, Nagy-Britanniában és Brazíliában futnak. A Scania a közel 90 százalékos szén-dioxid-kibocsátás mérséklése miatt döntött az etanol mellett, ám annak is tudatában van, hogy a bioetanol gyártása felvet egy sor morális és élelmezési problémát is amellett, hogy zöld megoldást kínál.
A konferencián is hangot kapott a bioüzemanyagok és az élelmezés ellentéte, az előadók, természetesen főként az érdekeltek oldaláról azt hangsúlyozták, hogy nem igaz, hogy például Brazíliában irtják az őserdőket a cukornád telepítések megnövekedett igénye miatt. Elhangzott, hogy a 850 millió hektáros dél-amerikai államban 90 millió hektár termőföld van, ebből 60 milliárd áll mezőgazdasági használatban. Cukornádat, a bioetanol előállításának legkedveltebb alapanyagát, jelenleg csak 5,3 millió hektáron termesztenek, a cél, hogy ezt 30 millió hektárra növeljék. Az nem hangzott el ugyanakkor, hogy milyen kultúrák kárára termesztik majd a cukornád többletet, illetve az sem, miért gazdaságos és környezetbarát, hogy a Brazíliában előállított bioüzemanyagot Svédországba szállítják, aztán onnan terítik szét a kontinensen.
Az alacsonyabb kibocsátás mellett a fontos érv a bioüzemanyagok mellett, hogy az általuk termelt szén-dioxid visszaforgatható, már korábban is a légkörben, a természetben volt, míg a kibányászott fosszilis üzemanyagok elégetésével újabb gázok kerülnek a levegőbe, így növelve az üvegházhatást, a Föld felmelegedését.
A svéd Scania amellett, hogy folyamatosan visszaveri az ellenséges felvásárlására tett törekvéseket, önállóan, megfontoltan, kis kockázattal ám nagy nyereséggel működik, és nagyon fejleszt. Forradalmian új hibridtechnológia, alacsony kibocsátású dízelmotorok, alternatív üzemanyagok: kész üzenetek a jövőnek.