szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Többszáz szakszervezeti tüntető gyűlt össze csütörtökön a Volkswagen hamburgi székháza előtt a vállalat közgyűlése alkalmából, tiltakozni a Porsche luxusautógyár befolyásának növekedése ellen.

© VW
A VW részvényesei ezekben az órákban vitatják meg, hogy miként alakítsák át a társaság alapszabályát, és miként alakuljanak a szavazati arányok azután, hogy a Porsche jelentősen növelni akarja részesedését a Volkswagenben. A VW két legnagyobb tulajdonosa jelenleg a Porsche, 31 százalékos, és Alsó-Szászország kormánya, 20 százalékos részesedéssel. Alsó-Szászország meg akarja tartani blokkoló kisebbségét a Volkswagenben, ugyanakkor a Porsche azt szeretné, ha a közgyűlés az általános németországi szabályozással összhangban, 25 százalékra emelné a blokkoló kisebbség határát a Volkswagenben. A Volkswagen jelenlegi alapszabálya szerint a fontos döntésekhez 80 százalékos minősített többség szükséges. Az alsó-szászországi kormány 20 százaléka a gyakorlatban vétójogot jelent.

© Porsche
A VW dolgozói attól félnek, hogy a Porsche részesedésének - korábbi hírek szerint 75 százalékra való - növelésével sérülnének a munkavállalók jogai. Ezt abból a kijelentésből vélték kiolvasni, amelyet Wendelin Wiedeking Porsche-főnök tett még tavaly ősszel, mondván: nem fogja eltűrni, hogy "szent tehén" legyen a Volkswagen, amely hagyományosan jó viszonyban van a szakszervezetekkel. A Volkswagen vezérigazgatója, Martin Winterkorn a közgyűlésen melegen üdvözölte, hogy a Porsche többséget szerezzen a Volkswagen csoportban. Azt mondta, a Porsche és az alsó-szászországi kormány részvétele "szilárd alapokra" helyezi a vállalatot. Elemzők szerint ezzel arra utalt, hogy így lehetetlen a csoport külföldi kézbe kerülése.

Az Európai Bíróság a múlt év végén EU-képtelennek ítélte az 1960-as évekből származó német Volkswagen-törvényt, amely 20 százalékra korlátozza bármilyen egyedi részvényes vagy összefüggő részvényescsoport szavazati jogát a Volkswagenben. A német kormány jelenleg vitázik a szükséges átalakításról. Jelenleg az a legvalószínűbb, hogy e kitételt kiveszik a törvényből, és beveszik a Volkswagen részvénytársasági alapszabályába, miáltal a szavazati korlát elvileg EU-konformmá válik a belátható jövőre. E kilátást bonyolítja a Porsche követelése, hogy a minősített többséget csökkentsék 75 százalékra a Volkswagennél is.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

VW Crafter: dolgos erőművész

Forradalmian új megoldások halmazát kínálja a VW legújabb haszonjárműve, az 1975 óta 850 ezer példányban gyártott LT sorozat harmadik generációja. A Volkswagen Crafter műszaki megoldásai, biztonsága, gazdaságossága és egyénisége tekintetében egyaránt magasabbra emeli a mércét kategóriájában.

hvg.hu Autó

Elefántbébi ormány nélkül, VW-logóval

A VW Golf nem más, mint egy kényelmes és funkcionális munkaállomás, erre húzott tromfot a cég a Golf Plusszal, amelyben már a gyerekek és a csomagok is jobban elférnek. A család ásza egyértelműen a CrossGolf.

MTI/hvg.hu Gazdaság

FT: Brüsszel kevesli a VW-törvényen tervezett változtatásokat

Nem tartja elégségesnek az Európai Bizottság azokat a javaslatokat, amelyeket a német kormány dolgozott ki a Volkswagen cég megvédelmezésére hivatott törvény megváltoztatására az Európai Bíróság elmarasztaló döntése nyomán – jelentette csütörtökön a Financial Times.

MTI/hvg.hu Autó

Félmilliárd dollárt fektet be a VW Indiában

A német Volkswagen csoport 530 millió dollárt szán a nyugat-indiai Maharashtra államban létesítendő autógyár megépítésére. A Pune városában felépülő üzemben 2009 második felétől kezdenek el gyártani VW márkájú kis autókat, a gyár 2500 embernek ad munkát.