Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek begépelését a telefonon. Ezekből mutatunk néhányat az alábbiakban.","shortLead":"Az iPhone néhány, nem mindenki számára ismert billentyűparancsa, funkciója könnyebbé, gyorsabbá teheti a szövegek...","id":"20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2b53a03-cb20-4b85-9518-08afe1116abe.jpg","index":0,"item":"e0d29e5b-b3df-4aab-9ab8-27f60823eff9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250302_gyorsabb-gepeles-iphone-iras-ios-tippek-funkciok","timestamp":"2025. március. 02. 17:03","title":"Mutatunk pár trükköt: gyorsabban írhat majd az iPhone-ján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek talán alkalmas lenne, országos múzeumnak biztosan nem.","shortLead":"Lázár szerint világszínvonalú lesz a Közlekedési Múzeum, Vitézy erre úgy reagált, hogy a helyszín egy kamionpihenőnek...","id":"20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15699dc4-5197-420b-8f8c-56931cc7ead9.jpg","index":0,"item":"08b1d52f-94e2-4587-94a4-05a313d03a1b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250302_vitezy-david-lazar-janos-kozlekedesi-muzeum","timestamp":"2025. március. 02. 15:54","title":"Vitézy: Ha a hozzá nem értés fájna, Lázár János megállás nélkül ordítana","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c374acdb-ce23-43eb-a57f-137d1a630c49","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Trumpnak azzal volt baja, hogy Zelenszkij szerint a háború vége még nagyon messze van.","shortLead":"Trumpnak azzal volt baja, hogy Zelenszkij szerint a háború vége még nagyon messze van.","id":"20250303_trump-zelenszkij-nyilatkozat-biralat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c374acdb-ce23-43eb-a57f-137d1a630c49.jpg","index":0,"item":"43cac1b0-9b41-4b75-b8ac-abffbc9ae97a","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_trump-zelenszkij-nyilatkozat-biralat","timestamp":"2025. március. 03. 21:22","title":"Donald Trump: Zelenszkij a legrosszabb nyilatkozatot tette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c03c7560-f7d0-42e2-b4c3-4e98acb3627d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A vasútforgalmat felfüggesztették.","shortLead":"A vasútforgalmat felfüggesztették.","id":"20250303_Fenyegetes-miatt-kiuritettek-a-becsi-fopalyaudvart","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c03c7560-f7d0-42e2-b4c3-4e98acb3627d.jpg","index":0,"item":"7cd725a9-9d02-4555-8b13-71a6b019c17b","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_Fenyegetes-miatt-kiuritettek-a-becsi-fopalyaudvart","timestamp":"2025. március. 03. 17:18","title":"Fenyegetés miatt kiürítették a bécsi főpályaudvart","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Közben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arról beszélt, hogy Washington és Moszkva külpolitikája nagyjából együttállásba került.","shortLead":"Közben Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője arról beszélt, hogy Washington és Moszkva külpolitikája nagyjából...","id":"20250302_Sajat-beketervet-rak-ossze-es-mutat-be-az-USA-nak-Ukrajna-Nagy-Britannia-es-Franciaorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe94403a-08a2-4b66-8b1b-a7f209a3bc75.jpg","index":0,"item":"77d5f8b8-72c1-42f9-90d6-7b68d6e89f53","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Sajat-beketervet-rak-ossze-es-mutat-be-az-USA-nak-Ukrajna-Nagy-Britannia-es-Franciaorszag","timestamp":"2025. március. 02. 12:35","title":"Saját béketervet rak össze, és mutat be az USA-nak Ukrajna, Nagy-Britannia és Franciaország","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a3bf6d7-ef96-4a38-a568-1d2048112900","c_author":"Szabó M. István","category":"360","description":"Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós tervekről nyilatkozott, ám a napokban távozott a fél éve külföldi kézbe került csomagküldő cégtől. Interjú.","shortLead":"Bengyel Ádám, a FoxPost társalapítója és ügyvezetője decemberben még a csomagautomaták térnyeréséről és régiós...","id":"20250302_hvg-bengyel-adam-interju-foxpost-csomagautomata-packeta-kiszallasjelzo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a3bf6d7-ef96-4a38-a568-1d2048112900.jpg","index":0,"item":"2080299d-3cbe-42f9-9bdb-19d5b2efd160","keywords":null,"link":"/360/20250302_hvg-bengyel-adam-interju-foxpost-csomagautomata-packeta-kiszallasjelzo","timestamp":"2025. március. 02. 08:30","title":"Távozó FoxPost-vezér: A webshopok lassan követik a fogyasztói igényeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","shortLead":"Kerti Györgyi szerezte meg a szavazatok több mint 75 százalékát, míg a Fidesz jelöltje csak harmadannyit kapott.","id":"20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/049fdba5-6587-444a-89c3-5591c29c43a1.jpg","index":0,"item":"41e58c7b-e9c2-4c4d-a2b6-4f8bc483da47","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_fidesz-papa-kerti-gyorgyi","timestamp":"2025. március. 02. 21:13","title":"Nagyon kikapott a Fidesz jelöltje Pápán az időközi választáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf955000-93c6-475c-a972-5e6c5e4600a2","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az intézkedés sajtóértesülések szerint Pete Hegseth védelmi minisztertől származik, a tárca egyelőre nem kommentálta az ügyet.","shortLead":"Az intézkedés sajtóértesülések szerint Pete Hegseth védelmi minisztertől származik, a tárca egyelőre nem kommentálta...","id":"20250303_usa-oroszorszag-kiberhadmuvelet-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf955000-93c6-475c-a972-5e6c5e4600a2.jpg","index":0,"item":"7c3f9c09-d016-4fb6-8546-23265e89ef57","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_usa-oroszorszag-kiberhadmuvelet-felfuggesztes","timestamp":"2025. március. 03. 09:58","title":"Az Egyesült Államok felfüggeszti a kiberhadműveleteit Oroszországgal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nehéz kimondani, de egy igazi Subaru Imprezában ülhettem egy hetet. Igazi? Nekem az volt, de a rajongók arcán látni a fájdalmas csalódást, amint próbálják felfogni, hogy a mítosz és a hagyomány, az erő és a sport eme ikonja mennyire beleszürkült az ázsiai autópiac kínálatába.
Az új Subaru Imprezának kettős olvasata van, az első a már korábban említett csalódás, amiért csak ötajtós változatban és kissé izgalommentes formában forgalmazzák Európában. Akik nem Subaru-rajongók, csettintenek, és megállapítják, hogy a japán akolból egy újabb mintaautó jött hozzánk, a Civic, a Mazda3 vagy a Toyota Auris mellett itt egy újabb potenciális társ. Mert az új Impreza igazi társ: egyszerű, de nem unalmas, szerény, de okos és van néhány tulajdonsága, amiért még rajongani is lehet érte. Hihetetlenül precíz, sebészien pontos minden technikája, legyen szó váltóról, futóműről vagy a motorról. Semmi esetlegesség, semmi franciás könnyelműség, semmi németes darabosság nincs ebben az autóban: Made in Japan.
Kezdjük talán a boxermotorral, amely kétliteres és 150 lóerős. Ennél van gyengébb és van erősebb is az Impreza-kínálatban, nekünk ez jutott. Nem egy versenyezni való motor. Egyszer a nulláson pofátlanul rám tapadt egy Leon, elengedtem aztán próbáltam mellette tartani a ritmust. Csúnyán lehagyott, azt hittem Cupra volt, aztán kiderült, hogy az új 125 lovas TSI. Szóval jól megy, de ne akarjunk vagánykodni vele.
A Subaru különleges motorjában a hengerek a főtengely mindkét oldalán, egymással 180 fokos szöget bezárva helyezkednek el. E kialakításnak az az előnye, hogy kicsi a vibráció, jó a rotációs egyensúly, s az alacsonyabb tömegközéppont érdekében a motort mélyebbre lehet beépíteni az autóba. Az alacsonytól a magas fordulatszámig folyamatosan erőteljes és stabil rotációs érzet sportos hangulatot ad az autónak, s a legtöbb helyzetben fokozza a vezetés élményét.
A boxer alacsony fordulaton is jól húz, a dinamikus autózás alapáras az Imprezában, ahogy az állandó szimmetrikus összkerékhajtás is. Meglepetésre felezőt is találunk az autóban a váltó mögött, erre csak vontatásnál, nehéz emelkedőn lenne szükségünk, én nem kínoztam ezzel a kocsit, mert tapadt mint csiga az akvárium falára. Futóműve mesteri, egyáltalán nem érzi még a komolyabb úthibákat sem. Élmény vezetni, természetesen suhan.
A Symmetrical AWD rendszert a Subaru fejlesztette ki 1972-ben, s az elmúlt 36 év során a rendszer számos technológiai és mérnöki fejlesztésen esett át, közben nyert 3 ralivébé címet is. Fő jellegzetessége, hogy az erőátvitel, a kardántengely és a hátsó differenciálmű egyenes vonalban helyezkednek el a motor mögött, hosszirányban teljesen szimmetrikus, egyszerű a szerkezete, és más összkerékhajtási rendszerekkel összehasonlítva mélyebben van a tömegközéppontja. Amikor valamelyik kerék megcsúszik, az első és a hátsó tengely közötti nyomaték szabályozása automatikusan történik. A viszkó differenciálműves összkerékhajtási rendszerhez csatlakozik a finoman kapcsolható ötfokozatú sebességváltó. A hatodik fokozat hiányzik, a fogyasztás nagyon magas, a sok jónak ez a hátránya: a több mint 500 kilométeres tesztelés során 10,5 liter benzint fogyasztott átlagban az autó. Ha egy Imprezához mérjük, nem sok, de ha egy 150 lovas ötajtóshoz, akkor az.
De hagyjuk a fogyasztást, csapjunk a lovak közé és kanyarogjunk. Ezt tudja ugyanis a legjobban az új Impreza, ezért lett második helyezett első versenyén a rali-vébén az újdonság. Nagyon élvezetes szerpentineken autózni, de már az is megpiszkálja az adrenalin központunkat, ha az éles és szűk városi kanyarokba berobbanunk. Míg más autóval csak a kanyar kijárati ívén érdemes gázt adni, addig az Impreza esetében nem kell levennünk a lábunkat a gázról, 50-70 kilométer/órás sebességnél prímán beveszi, közben persze frászt kapunk: mi van, ha nem. Amikor úgy éreztem, hogy most elszáll, akkor egy pici rántás következett, a kerekek csikorogtak, mint egy csirkekeltető reggel, de az autó végig az íven maradt. A menetstabilizáló sem kapcsolódott be a mentésbe. Csak az összkerékhajtás. Hát ezért lehet imádni az Imprezát. A rajongásnak ára van: a legolcsóbb, 1,5 literes boxer 4,65 millióba kerül, a legdrágább 2,5-ös WRX STI Top 12,79 millióba. De az nem földi halandóknak való.
A beltérben sok izgalom nincs, este pirosban világít a műszerfal, az mp3-at is játszó zenegép jól szól, az ergonómiára nem lehet panasz, a bajuszkapcsolók gagyik, a műszerórák egyszerűek, de jól leolvashatóak. Egyetlen látványos eleme a beltérnek az indításkor körbefutó mutatók játéka. Az ülések kényelmesek, a könyök szabadon van, hiába áll rendelkezésre ál-könyöktámasz, vannak praktikus tárolók is, a középkonzol folytatásban találunk palacktartót. A csomagtér kicsi, a pakolást zavarja a csomagtértakaró roló, amely nem a hátsó ajtóba van beépítve, hanem egy külön kereszttartó rúdhoz. Ha döntjük az ülést és nagyobb tárgyat akarunk szállítani, akkor a kombikhoz hasonlóan ki kell szednünk a rudat. Nem kifeszített állapotában meglehetősen zörög ez a tartozék. Ugyancsak zavaró hangot hallat a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető jelzés, úgy kezd sivítani, hogy menten eldobjuk a kezünkből, ami benne van. Ezért kell két kézzel kormányozni és indulás előtt becsatolni az övet.
Tévhitet kell eloszlatnom: a Subaru név nem egyenértékű a boxermotorral és az állandó összkerékhajtással. A Justy egyiket sem tudja, viszont pompás kisautó. Tipikusan az a kocsi, amelyet használva szeret meg az ember. A kezdeti utálattól a rajongásközeli állapotig jutottam. A feleségemnek is nagyon bejött.
A Legacyban egyesül a Subaru filozófia mindhárom tézise: modern, egyéni és bátor. Birtoklása kiváltság. Olyan cégvezetőknek ajánlott, akik minden áron győzni akarnak.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.