szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

A motorháztetőn hátrahagyott lábnyomok könnyen elárulják a ludast.

www.focus.de

A motorháztetőn hátrahagyott lábnyomok könnyen elárulják a ludast. Ha négy ujj rajzolódik ki, valószínűleg macska volt. Öt ujj a nyestekről árulkodik. Csak Németországban évente 160 ezer autó marad állva a kis állatok miatt (hazánkban nincs erre vonatkozó megbízható felmérés). Legtöbbször elrágják a gyújtókábelt, vagy a hűtővíz csöveit. 

Sokáig azt gondolták, hogy a nyest szereti a kábelek illatát, ezért megy oda. Ez feltételezés azonban nem nyert bizonyítást. Az Audi, a Daimler és a BMW is felkérték a gießeni egyetem vadbiológusait, hogy kutassák az állati vandalizmus okait, illetve a védekezés lehetőségeit. A kutatók rájöttek, hogy a nyest általában ingerlékenység, indulatosság miatt harap a gumiba. Zavarják ugyanis a lehetséges riválisok szagjegyei. Általában tavasszal, a párzás idején harapnak különösen, és a parkoló autókban játsszák le a területi, hatalmi harcaikat a nőstény kegyeiért. Az éjszaka sötétjében nyugodtan eljuthatnak a parkoló autók motorházába.

Az éjjel aktív állatok magtárakban, romokban és istállókba költöztek be régen. A hetvenes évektől azonban felfedezték maguknak az autókat és a padlásokat. Az első nyestharapást Svájcban jegyezték fel. 

[[ Oldaltörés: Harc a felségterületekért ]]


www.focus.de

Ha egy korábban megszokott helyen parkoló autó megváltoztatja a helyét, vagy egy másik nyest téved a területre, akkor a károk sajnos elkerülhetetlenek. Ha két rivális találkozik, mindkét állat elkezd bűzleni, a bűzanyagok pedig felidegesítik őket, majd emiatt harapdálni kezdenek, elsősorban a motor puha részeit találják meg. Gyakran megpróbálja ezeket a részeket teljesen eltüntetni, hogy az ellenfél elől minden nyomot eltüntessen. Az állatok negyven százaléka rágja szét az indítókábelt, 21 százaléka a kisfeszültségű vezetékeket, és 14 százalékuk akadályozza a hajtást, vagy a kormányzást. 

Mostanáig csak kevés autógyár kínál nyest-biztos rendszereket. Az egyetlen biztos eszköz a nyest ellen egy elektromos sokkot okozó szenzor, amely a harapásra áramot vezet az állatba, de nem öli meg azt. Mielőtt azonban felszerelik az autóba az elektromos sokkolót, mindenképpen alaposan le kell mosni az autót és az alvázat, hogy ne maradjon rajta illatanyag. 

A felmérések szerint az állatok leginkább a Renault, a Chrysler és a Ford modelleket kedvelik, és a legkevésbé a Porschét szeretik. 

Nyest dióhéjban

Az utcai autógyilkosok rokonságban állnak a hermelinnel és a nerccel. A harmincas években még a nyestet is vadászták a bundájáért. Az ötujjas mancsaikkal és körmeikkel a 40-50 centiméteres, macskaméretű állatok akár a ház falán is felmásznak. A rabló hadjáratuk érdekében akár nyolc kilométer is képesek futni.  A bűz, ami a többi vetélytársat randalírozásra kényszeríti a hátsó felüknél található mirigyekből származik. A borzoktól, vagy görényektől eltérően a nyest nem az ellenség elijesztésére használja a „bűzbombát”, hanem csak a területe megjelölésére.
A nyest a cinkéket is elkapja, illetve a tyúkólat is gyakran kirabolja. A madarak csapkodása kiváltja belőle a rablási ingert. Addig harap, amíg az összes tyúk meg nem döglött. A legszívesebben a tetők alá bújik el, ahonnan éjszaka könnyen elindulhat vadászni. A motortereket általában csak pihenőként használja. 


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!