szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tíz kilométer/órás sebesség is számít egy ütközésnél. Ennyi ugyanis elég ahhoz, hogy döntsön élet és halál között. Az ADAC német autóklub gyakorlati töréstesztje megmutatta: már kis sebességnövekedés esetén is az amúgy biztonságos autók halálos csapdává válhatnak.

Ütközés 64-gyel
© euroncap
Valószínűleg kevés az olyan autóvezető, aki mindig, minden körülmények között betartja a sebességkorlátozásokat. Sokan mennek hatvannal az ötvenes táblánál. Vagy lakott területen kívül kilencven helyett százzal. Tíz kilométer/órás sebesség pluszban nem számít semmit – gondoljuk, sőt tudjuk, a traffipaxok is ráhagyással dolgoznak, autópályán 140-ig nincs baj. Az ADAC egy teszt során kipróbálta, mivel jár ez a hanyag engedmény. Az eredmény igen ijesztő.

Tesztautónak egy Renault Lagunát választottak, amely köztudottan átlagon felüli eredményeket ért el a biztonsági próbákon. Az EuroNCAP szabvány szerint a francia autó a lehető legmagasabb minősítést, vagyis öt csillagot kapott biztonsági szempontból.

A teszt során az autó 100 kilométer/óra sebességgel haladt főútvonalon, majd az ötven méterrel előrébb felfedezett akadály miatt hirtelen padlóféket nyomtak. Megállni – értelemszerűen – nem tudtak, a becsapódáskor 64 kilométer/óra volt a sebességük. A bent ülők elvileg sértetlenek maradtak. Az ADAC teszt hasonlóan működött, mindössze annyi különbséggel, hogy ott nem száz, hanem száztíz kilométer/óráról fékezték az autót. A megnövekedett reakcióidő és féktávolság miatt a becsapódáskor 80 kilométer/óra volt az autó sebessége, és éles helyzetben a bent ülők súlyos sérüléseket szenvedtek volna.

80-nal
© ADAC
Száztíz kilométer/órás sebességnél a Laguna már átlépte a biztonságos határokat. Az ADAC következtetése: 80 kilométer/órás becsapódás esetén a járművek utastere már nem véd maximálisan. 56 százalékkal több energiát kell elnyelniük a biztonsági eszközöknek. Vagyis az öv, az övet meghúzó csat, a légzsák nem védi meg a vezetőt a becsapódás során keletkezett erőtől. Továbbá a műszerek, műszerfal kialakítása miatt a térd is sérülhet az ütközés során.

A gyerekek helyzetét, sérülésveszélyét is vizsgálták az autóban. Bár a hároméveseket szintén erős nyomás éri ütközés esetén, nagy valószínűséggel nem kerülnek kritikus állapotba. Ám az ennél fiatalabb gyerekek komoly veszélynek vannak kitéve: elsősorban mellkasi, nyaki és hátsérüléseket szenvedhetnek. Ugyanakkor az anyósülésen utazókat is komoly veszély fenyegeti. Annak ellenére, hogy őket valamennyire megvédi a légzsák, a fejsérülések szinte elkerülhetetlenek.



A teszt során kiderült, hogy a passzív biztonság a legjobban megalkotott, legbiztonságosabb járműveknél is hiányos. Éppen ezért azt javasolják, hogy növeljék a különböző elektronikus biztonsági berendezések számát az autókban. Ezek ugyanis alkalmasak arra, hogy korrigálják a sofőr hibáit, annyira, hogy ne kerüljön sor a balesetre. Ilyenek például a kipörgésgátlók, vagy a különböző fékezést segítő berendezések, illetve az elengedhetetlen menetstabilizáló (ESP).

Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Mitől véd a törésteszt?

Az autógyártók a dizájn és a teljesítmény mellett a legtöbbet az autók biztonságára költik. De vajon eleget? Az új autók többsége legalább négycsillagos minősítést kap a hivatalos törésteszteken. A valóságban is így védenek ezek az autók?

hvg.hu Autó

Törésteszt: ketten elbukták az öt csillagot

Az EuroNCAP által végzett törésteszteken egyre nő az ötcsillagos biztonsággal minősített autók száma. Egyes kategóriákban már-már cikinek számít a gyengébb eredmény. A csillagok ugyanakkor inkább Nyugat-Európában számítanak, nálunk az ár a döntő.

hvg.hu Autó

Ötcsillagos az új Skoda Superb töréstesztje

Az új Škoda Superb öt csillagot szerzett a független EuroNCAP töréstesztjei során, ami a lehető legjobb minősítésnek számít. A kiváló eredményhez a térdlégzsák is hozzájárult.