Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"849b36f5-3148-43a4-bd89-aede2764fce3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vitályos Eszter egy hete beszélt arról, hogy van, aki folyamatosan sír és picsog az önkormányzati vezetők közül. Cser-Palkovics András megszólítva érezte magát.","shortLead":"Vitályos Eszter egy hete beszélt arról, hogy van, aki folyamatosan sír és picsog az önkormányzati vezetők közül...","id":"20250611_cser-palkovics-andras-vitalyos-eszter-siras-picsogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/849b36f5-3148-43a4-bd89-aede2764fce3.jpg","index":0,"item":"43754c12-76e2-41a3-8750-c88a81670388","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_cser-palkovics-andras-vitalyos-eszter-siras-picsogas","timestamp":"2025. június. 11. 16:23","title":"Vitályos egy Cser-Palkovicsnak küldött levélben tisztázta a sírás-picsogás kérdést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"88c37b81-83ed-476c-87e6-d914cf785d43","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szlovák kormányfő megkapó nyíltsággal beszélt az üzbég, vietnámi és kínai politikai berendezkedés meghonosításáról.","shortLead":"A szlovák kormányfő megkapó nyíltsággal beszélt az üzbég, vietnámi és kínai politikai berendezkedés meghonosításáról.","id":"20250610_robert-fico-uzbegisztan-partok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/88c37b81-83ed-476c-87e6-d914cf785d43.jpg","index":0,"item":"cfed94ea-048e-4412-8180-6ee701510185","keywords":null,"link":"/vilag/20250610_robert-fico-uzbegisztan-partok","timestamp":"2025. június. 10. 14:34","title":"Robert Fico Üzbegisztánban elmélkedett arról, hogy túl sok párt van Szlovákiában, inkább Kína és Vietnám példáját követné","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett, hogy ne történjen komolyabb baj.","shortLead":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett...","id":"20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2.jpg","index":0,"item":"845050d6-177a-46a5-98b0-faa96442a75d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","timestamp":"2025. június. 12. 09:03","title":"USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f1cb4d48-3851-42fd-bf04-f94064613a93","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A színész a szinte szállóigévé vált „nem gyalog” kifejezéssel posztolt egy reptéri fotót. ","shortLead":"A színész a szinte szállóigévé vált „nem gyalog” kifejezéssel posztolt egy reptéri fotót. ","id":"20250610_Nemeth-Kristof-Instagram-poszt-repter-Meszaros-Lorinc-nem-gyalog","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f1cb4d48-3851-42fd-bf04-f94064613a93.jpg","index":0,"item":"7bc44f2c-fb19-4212-a04a-c9b2797a175f","keywords":null,"link":"/elet/20250610_Nemeth-Kristof-Instagram-poszt-repter-Meszaros-Lorinc-nem-gyalog","timestamp":"2025. június. 10. 14:58","title":"„Te eddig a kormány seggét nyaltad, úgyhogy ne mémeskedj” – beleállt egy kommentelő Németh Kristófba, miután Mészáros Lőrinctől idézett, a válasz sem maradt el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e768d5ec-27d2-413b-8ca1-809595c6ed61","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Az újságíró arról írt az X-en, hogy Trump világklasszis gyűlölködő.","shortLead":"Az újságíró arról írt az X-en, hogy Trump világklasszis gyűlölködő.","id":"20250611_abc-kirugas-vezeto-riporter-donald-trump-terry-moran","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e768d5ec-27d2-413b-8ca1-809595c6ed61.jpg","index":0,"item":"7bbf2e94-ea40-4f4e-8d01-e77169363fab","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250611_abc-kirugas-vezeto-riporter-donald-trump-terry-moran","timestamp":"2025. június. 11. 14:47","title":"Az ABC kirúgta a vezető riporterét, mert az újságíró kritizálta Donald Trumpot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af53d590-a8f3-4829-8a6c-c106b8e71742","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A hét második felében mind a benzin, mind a gázolaj ára emelkedik a kutaknál.","shortLead":"A hét második felében mind a benzin, mind a gázolaj ára emelkedik a kutaknál.","id":"20250611_Dragul-a-tankolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af53d590-a8f3-4829-8a6c-c106b8e71742.jpg","index":0,"item":"a8e4f9a0-b027-463a-9f7d-a49d8a3f7d9f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_Dragul-a-tankolas","timestamp":"2025. június. 11. 10:15","title":"Drágul a tankolás – és a nyári szezon még most jön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99a655ee-3f43-4b2e-a7aa-26003f8fc9b6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Jöhetne már az új KRESZ, bár a szabálytalankodókat vélhetően az sem fogja elrettenteni. ","shortLead":"Jöhetne már az új KRESZ, bár a szabálytalankodókat vélhetően az sem fogja elrettenteni. ","id":"20250611_szabalytalan-rolleres-Erzsebet-hidon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99a655ee-3f43-4b2e-a7aa-26003f8fc9b6.jpg","index":0,"item":"a450205b-4cda-4add-a7bf-fe7deea475db","keywords":null,"link":"/cegauto/20250611_szabalytalan-rolleres-Erzsebet-hidon","timestamp":"2025. június. 11. 08:52","title":"„Menjen már le az útról!” – rolleresnek kiabáltak az autósok az Erzsébet hídon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6aee5a73-5e6a-4944-8bf5-08013d232a7f","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Paks elleni kupadöntő miatt büntette meg a Fradit a labdarúgó-szövetség, de a klub nem akar fizetni.","shortLead":"A Paks elleni kupadöntő miatt büntette meg a Fradit a labdarúgó-szövetség, de a klub nem akar fizetni.","id":"20250611_kubatov-gabor-mlsz-fizetes-kupadonto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6aee5a73-5e6a-4944-8bf5-08013d232a7f.jpg","index":0,"item":"daa7f40a-3d36-4f67-90bf-ce668ba667c6","keywords":null,"link":"/sport/20250611_kubatov-gabor-mlsz-fizetes-kupadonto","timestamp":"2025. június. 11. 15:46","title":"Kubatov üzent az MLSZ-nek: Nem fogunk fizetni!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre? Mert bonyolult és drága mulatság. Először is nem kevesebb, mint 132 gumit és felnit kell átszerelni és centíroztatni. Ezután egy konténerben útra kelnek. A célállomás a Bridgestone tesztpályája Róma közelében, ahol a frissen gyártott abroncsokat a tényleges teszt előtt egyformán bejáratják. Csak így érhető el az optimális tapadás, de még azelőtt, hogy az elhasználódás jelei jelentkeznének.
A következő tíz napon egymás után esnek át a „jelöltek” a zajmérésen, az aquaplaning-kísérleteken. Mindegyik húsz fékteszten megy át, több kört tesznek meg a vezetéstechnikai pályán - vizes és száraz útszakaszokon egyaránt. A teszt résztvevőit végighajtják a szlalompályán és a vizes körpályán is. Ezzel még nincs vége a megpróbáltatásoknak. Egy komplett, frissen legyártott készletet újra konténerbe tesznek: irány az észak-finnországi Ivalo. Itt egy héten keresztül jeges, -10 és -15 fok közötti időjárásban tesztelik a féktávot, mérik a húzóerőt és a gumik újabb vezetéstechnikai tesztszérián esnek át. A visszaúton a szállítmány egy utolsó kontrolltesztre kitérőt tesz a Continental hannoveri vizsgapályájára.
Hogyan tesztelnek?
Aquaplaning Ahhoz, hogy megállapítható legyen, milyen hatékony a vízkiszorítás, minden profilnál kiszámítják a felfekvési sebességet egy 7 milliméter mély medencében, először egyenesen, majd egy 100 méter átmérőjű kanyarban.
Fékezés Minden autó úgy fékez, ahogyan a felszerelt gumik engedik. Ezért vizsgálják az abroncsok fékteljesítményét havon (50 kilométer/órás sebességről megállásig), továbbá nedves és száraz úton (100 kilométer/órás sebességről).
Menetbiztonság Azt vizsgálják, hogyan kormányozható az abroncs határhelyzetben. A legtöbb pontot nem feltétlenül az a gumi kapja, amelyik a legmagasabb kanyarodási sebességet érte el, hanem az, amelyik vészhelyzet esetén is egyszerűen és megbízhatóan kezelhető.
Handling Ez abban különbözik a menetbiztonsági teszttől, hogy ezen a megméretésen egyedül a mért köridő számít. Az itt mért érték nem közöl információt az abroncsok feletti uralomról. A különböző útszakaszok hosszúsága: havas (0,8 kilométer), vizes (1,6 kilométer), száraz (1,9 kilométer).
Trakció GPS-szel állapítják meg az idő és az útszakasz hosszát, amire a tesztautónak minden egyes abroncs esetén szüksége van, hogy a speciálisan előkészített havas pályán a 40 kilométer/órás sebességet elérje. Ezekből az adatokból és a jármű tömegéből állapítható meg a pontos húzóerő newtonban.
Majdnem négy hét intenzív tesztmunka után egy teljes hetet vesz igénybe a teszteredmények kiértékelése és elemzése.
Először szerepel a tesztben, és rögtön győzött (Oldaltörés)
A tesztjelöltek kiválasztásakor figyelembe veszik a szegmens legfontosabb termékeit, továbbá az ígéretes újdonságokat. Így a már bevezetett téli profilok mellett három új is bemutatkozik: a Dunlop SP Winter Response, ami először megy át egy autós újság gumitesztjén, továbbá a Kumho I’zen KW 23-nak és a Vredestein Wintrac 3-nak kell színt vallania. A Dunlopnak bravúrosra sikeredett a bemutatkozás – rögtön tesztgyőztes lett. A Vredestein gumik specifikációjában a prioritási lista élén szerepel a téli tulajdonság, így nem csoda, hogy a Wintrac 3 szenzációsan jó eredményt ért el a hóteszten. Az új Kumho eredményei nem voltak teljesen meggyőzőek.
A három újonccal ellentétben a Bridgestone- és a Hankook-abroncsokat a következő téli szezonban új fejlesztés váltja le. Különösen a Bridgestone-nál nagy reményeket fűznek a mérnökök az új profilhoz, mivel az aktuális Blizzak LM-20-as modell a megerősödött konkurenciával már nem tudja felvenni a versenyt. A Hankook első osztályú eredményeivel vizes útburkolaton bebizonyította, hogy a koreaiak értik, hogyan kell jó tapadású gumikeveréket előállítani. A profil teljesítőképessége időközben megérett a váltásra. Az új modell teljesen új külsőt kap, és várhatóan sokkal jobb eredményeket fog elérni a hóteszten, mint az Icebear W440.
A Michelin Alpin 3-as modellnek is jót tenne egy kicsivel több tapadás a havon; nedves és száraz utakon kiemelkedő osztályzatot kapott ugyan, de a télies útburkolaton kevésbé kapaszkodik. A kedvezőbb árfekvésű alternatíváknál, mint a Barum Polaris 2 és a Fulda Kristall Montero 2, is hiányzik a megfelelő tapadás havas utakon, ami lehetővé tenné, hogy az igényes konkurencia mellett is megállják a helyüket. A Continental-, Goodyear- és Pirelli-abroncsok ezzel ellentétben havas és letakarított utakon is remekül funkcionálnak. Elsősorban kiegyensúlyozottságukkal jeleskednek.
Végül öt gumi kapta meg az összeállítást készítő német Auto Zeitung ajánlását, de mindenekelőtt a tesztgyőztes Dunlop SP Winter Response. A Goodyear Ultra Grip 7+, a hóbiztos Vredestein Wintrac 3, a menetbiztos Continental Winter Contact TS 800 és a sportos Pirelli Winter 190 Snowcontrol is megfeleltek az igényes teszt elvárásainak.
Összefoglaló táblázat (Oldaltörés)
Teszteredmények Abroncs méret: 185/60 R 14 T M+S Árak: egy olcsó internetes áruház akciós árai Tesztfelni: eredeti Skoda „Atik” 6 x 14 hüvelyk Tesztautó: Skoda Fabia 1,4 16V A tesztelt abroncsméret a következő autókra szerelhető: Skoda Fabia, VW Polo, VW Fox, Ford Fusion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Seat Ibiza, Seat Cordoba
1. Dunlop SP Winter Response (kb. 13 ezer Ft) – tesztgyőztes 2. Goodyear Ultra Grip 7+ (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 3. Vredestein Wintrac 3 (kb. 15 ezer Ft) – különösen ajánlott 4. Continental Winter Contact TS 800 (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 5. Pirelli Winter 190 Snowcontrol (kb. 13 ezer Ft) – különösen ajánlott 6. Michelin Alpin 3 (kb. 15 ezer Ft) 7. Fulda Kristall Montero 2 (kb. 11 ezer Ft) 8. Hankook Icebear W440 (kb. 12 ezer Ft) 9. Kumho I’zen KW 23 (kb. 13 ezer Ft) 10. Barum Polaris 2 (kb. 11 ezer Ft) 11. Bridgestone Blizzak LM-20 (kb. 15 ezer Ft)
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.
Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.
A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.
Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.
35 milliárdba kerül az új Mezőgazdasági Múzeum felépítése a gödöllői egyetemen. A Vajdahunyad várát a Trianon Múzeum nézte ki, de inkább turisztikai projekt lesz, ami állítólag Orbán Ráhelt is érdekli.