Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c723fd9d-9db8-43de-9271-623069defea0","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az orosz invázió óta politikai aktivistaként is működő ukrán világbajnok bokszoló a 24.hu-nak beszélt arról is, hogy hogyan látja hazája és Magyarország mostani és jövőbeli viszonyát.","shortLead":"Az orosz invázió óta politikai aktivistaként is működő ukrán világbajnok bokszoló a 24.hu-nak beszélt arról is...","id":"20250520_Volodimir-Klicsko-Magyarorszag-mindig-a-rossz-oldalra-allt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c723fd9d-9db8-43de-9271-623069defea0.jpg","index":0,"item":"51855fd8-c772-4927-be62-a2de1ca29473","keywords":null,"link":"/vilag/20250520_Volodimir-Klicsko-Magyarorszag-mindig-a-rossz-oldalra-allt","timestamp":"2025. május. 20. 16:54","title":"Volodimir Klicsko: Magyarország mindig a rossz oldalra állt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással van az egészségre: csökkenti az energiaszintet, rontja a kognitív funkciókat és gyengíti az immunrendszert. Ha kiderül, hogy vashiányosak vagyunk, a hatásos vaspótlás mellett a vashiány okait is meg kell találni. Ebben a cikkben összeszedtük, hogy miért fontos ez.","shortLead":"A vas hiánya az egyik leggyakoribb nyomelemhiány, nagyjából minden harmadik embert érint világszerte. Komoly hatással...","id":"20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95371c67-c091-4a0c-baa3-3756e3199dae.jpg","index":0,"item":"d58f7528-e719-42d9-9bde-92f0594b03b9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250428_Hatastalan-a-vaspotlas-okok-maltofer","timestamp":"2025. május. 19. 07:30","title":"Hatástalan a vaspótlás? Mutatjuk a lehetséges okokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"59b13f7d-2570-4d6c-b2ed-a59f1f49becb","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Vezető politikusok szólaltak meg, miután kiderült, hogy a korábbi amerikai elnök prosztatarákban szenved, ami már csontáttéteket is képzett. ","shortLead":"Vezető politikusok szólaltak meg, miután kiderült, hogy a korábbi amerikai elnök prosztatarákban szenved, ami már...","id":"20250519_Joe-Biden-prosztatarak-diagnozis-reakcio-Donald-Trump-Barack-Obama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59b13f7d-2570-4d6c-b2ed-a59f1f49becb.jpg","index":0,"item":"0d526530-4571-42c6-822a-55bc48099692","keywords":null,"link":"/elet/20250519_Joe-Biden-prosztatarak-diagnozis-reakcio-Donald-Trump-Barack-Obama","timestamp":"2025. május. 19. 12:27","title":"„Joe egy harcos” – így reagált Biden rákbetegségére Kamala Harris, Donald Trump és Barack Obama","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új, molekuláris szintű megoldás hozhat forradalmat a jelszavak tárolásában. Ugyan egyelőre még nem tökéletes, de ígéretes, és ha beválik, annak a környezet is örülhet.","shortLead":"Új, molekuláris szintű megoldás hozhat forradalmat a jelszavak tárolásában. Ugyan egyelőre még nem tökéletes, de...","id":"20250519_muanyag-molekulak-jelszavak-tarolasa-energiamegtakaritas-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/134757a4-a1ee-4401-80b4-6f5d8bfd3199.jpg","index":0,"item":"8713709a-c304-4c4a-824c-c15f3d50c9a1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250519_muanyag-molekulak-jelszavak-tarolasa-energiamegtakaritas-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 19. 20:03","title":"Lehet, hogy hamarosan ön is egy darab műanyagban tárolja a jelszavait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"959e0644-3c49-4bc6-9f16-f719b09ec7d0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Közel negyven autót küldtek soron kívüli műszakira. ","shortLead":"Közel negyven autót küldtek soron kívüli műszakira. ","id":"20250519_szombatesti-gyori-tuningos-talalkozo-utan-razzia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/959e0644-3c49-4bc6-9f16-f719b09ec7d0.jpg","index":0,"item":"0bec8144-ab8e-4e48-bae6-b756496cb23d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250519_szombatesti-gyori-tuningos-talalkozo-utan-razzia","timestamp":"2025. május. 19. 14:47","title":"Illegális autós buli volt Győrben, de megjelentek a rendőrök is – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megeshet, hogy a legutóbbi javítócsomag telepítése után igazából elromlott a Windows: a jó hír, hogy már be is futott az újabb javítás, amit megelőző jelleggel is érdemes lehet telepíteni.","shortLead":"Megeshet, hogy a legutóbbi javítócsomag telepítése után igazából elromlott a Windows: a jó hír, hogy már be is futott...","id":"20250520_microsoft-windows-10-bitlocker-helyreallitas-hiba-betoltes-frissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d94f5d3e-e41a-455a-a0e8-50b876253f85.jpg","index":0,"item":"d2ab40b3-62e0-4951-acb1-d62b6ed694cc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_microsoft-windows-10-bitlocker-helyreallitas-hiba-betoltes-frissites","timestamp":"2025. május. 20. 09:03","title":"Vészfrissítést kapott a Windows – telepítse, mielőtt önnél is beüt a baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a3abe4c-6762-46f2-a97b-f9ebd6b65261","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Pörgethető rendszámtáblás éjszakai kamionok, bekamerázott illegális gyártósorok, haditechnikai szintű zavaróberendezések, több száz tonna dohány, nyolcszor annyi cigisdoboz, mint amennyit a NAV 2024-ben összesen lefoglalt – hatalmas szervezetet számolt fel az adóhatóság.","shortLead":"Pörgethető rendszámtáblás éjszakai kamionok, bekamerázott illegális gyártósorok, haditechnikai szintű...","id":"20250520_Hollywoodi-filmbe-illo-illegalis-dohanymaffia-mukodott-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a3abe4c-6762-46f2-a97b-f9ebd6b65261.jpg","index":0,"item":"74638378-4c80-4920-9ce3-1a8f2cbcee1e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_Hollywoodi-filmbe-illo-illegalis-dohanymaffia-mukodott-Magyarorszagon","timestamp":"2025. május. 20. 12:34","title":"Hollywoodi filmbe illő dohánymaffia működött Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A szexuális zaklatás miatt börtönbe került egykori sztárproducer azt állítja, hibázott ugyan, de törvényt nem sértett.","shortLead":"A szexuális zaklatás miatt börtönbe került egykori sztárproducer azt állítja, hibázott ugyan, de törvényt nem sértett.","id":"20250520_harvey-weinstein-interju-artatlansag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5425ba2c-25b6-43c3-89c1-8a071b72c8a2.jpg","index":0,"item":"3b47d28a-d297-40bc-bfd1-49761c8ed1f2","keywords":null,"link":"/elet/20250520_harvey-weinstein-interju-artatlansag","timestamp":"2025. május. 20. 10:41","title":"Weinstein Istenre és a családjára esküdözött, hogy ártatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre? Mert bonyolult és drága mulatság. Először is nem kevesebb, mint 132 gumit és felnit kell átszerelni és centíroztatni. Ezután egy konténerben útra kelnek. A célállomás a Bridgestone tesztpályája Róma közelében, ahol a frissen gyártott abroncsokat a tényleges teszt előtt egyformán bejáratják. Csak így érhető el az optimális tapadás, de még azelőtt, hogy az elhasználódás jelei jelentkeznének.
A következő tíz napon egymás után esnek át a „jelöltek” a zajmérésen, az aquaplaning-kísérleteken. Mindegyik húsz fékteszten megy át, több kört tesznek meg a vezetéstechnikai pályán - vizes és száraz útszakaszokon egyaránt. A teszt résztvevőit végighajtják a szlalompályán és a vizes körpályán is. Ezzel még nincs vége a megpróbáltatásoknak. Egy komplett, frissen legyártott készletet újra konténerbe tesznek: irány az észak-finnországi Ivalo. Itt egy héten keresztül jeges, -10 és -15 fok közötti időjárásban tesztelik a féktávot, mérik a húzóerőt és a gumik újabb vezetéstechnikai tesztszérián esnek át. A visszaúton a szállítmány egy utolsó kontrolltesztre kitérőt tesz a Continental hannoveri vizsgapályájára.
Hogyan tesztelnek?
Aquaplaning Ahhoz, hogy megállapítható legyen, milyen hatékony a vízkiszorítás, minden profilnál kiszámítják a felfekvési sebességet egy 7 milliméter mély medencében, először egyenesen, majd egy 100 méter átmérőjű kanyarban.
Fékezés Minden autó úgy fékez, ahogyan a felszerelt gumik engedik. Ezért vizsgálják az abroncsok fékteljesítményét havon (50 kilométer/órás sebességről megállásig), továbbá nedves és száraz úton (100 kilométer/órás sebességről).
Menetbiztonság Azt vizsgálják, hogyan kormányozható az abroncs határhelyzetben. A legtöbb pontot nem feltétlenül az a gumi kapja, amelyik a legmagasabb kanyarodási sebességet érte el, hanem az, amelyik vészhelyzet esetén is egyszerűen és megbízhatóan kezelhető.
Handling Ez abban különbözik a menetbiztonsági teszttől, hogy ezen a megméretésen egyedül a mért köridő számít. Az itt mért érték nem közöl információt az abroncsok feletti uralomról. A különböző útszakaszok hosszúsága: havas (0,8 kilométer), vizes (1,6 kilométer), száraz (1,9 kilométer).
Trakció GPS-szel állapítják meg az idő és az útszakasz hosszát, amire a tesztautónak minden egyes abroncs esetén szüksége van, hogy a speciálisan előkészített havas pályán a 40 kilométer/órás sebességet elérje. Ezekből az adatokból és a jármű tömegéből állapítható meg a pontos húzóerő newtonban.
Majdnem négy hét intenzív tesztmunka után egy teljes hetet vesz igénybe a teszteredmények kiértékelése és elemzése.
Először szerepel a tesztben, és rögtön győzött (Oldaltörés)
A tesztjelöltek kiválasztásakor figyelembe veszik a szegmens legfontosabb termékeit, továbbá az ígéretes újdonságokat. Így a már bevezetett téli profilok mellett három új is bemutatkozik: a Dunlop SP Winter Response, ami először megy át egy autós újság gumitesztjén, továbbá a Kumho I’zen KW 23-nak és a Vredestein Wintrac 3-nak kell színt vallania. A Dunlopnak bravúrosra sikeredett a bemutatkozás – rögtön tesztgyőztes lett. A Vredestein gumik specifikációjában a prioritási lista élén szerepel a téli tulajdonság, így nem csoda, hogy a Wintrac 3 szenzációsan jó eredményt ért el a hóteszten. Az új Kumho eredményei nem voltak teljesen meggyőzőek.
A három újonccal ellentétben a Bridgestone- és a Hankook-abroncsokat a következő téli szezonban új fejlesztés váltja le. Különösen a Bridgestone-nál nagy reményeket fűznek a mérnökök az új profilhoz, mivel az aktuális Blizzak LM-20-as modell a megerősödött konkurenciával már nem tudja felvenni a versenyt. A Hankook első osztályú eredményeivel vizes útburkolaton bebizonyította, hogy a koreaiak értik, hogyan kell jó tapadású gumikeveréket előállítani. A profil teljesítőképessége időközben megérett a váltásra. Az új modell teljesen új külsőt kap, és várhatóan sokkal jobb eredményeket fog elérni a hóteszten, mint az Icebear W440.
A Michelin Alpin 3-as modellnek is jót tenne egy kicsivel több tapadás a havon; nedves és száraz utakon kiemelkedő osztályzatot kapott ugyan, de a télies útburkolaton kevésbé kapaszkodik. A kedvezőbb árfekvésű alternatíváknál, mint a Barum Polaris 2 és a Fulda Kristall Montero 2, is hiányzik a megfelelő tapadás havas utakon, ami lehetővé tenné, hogy az igényes konkurencia mellett is megállják a helyüket. A Continental-, Goodyear- és Pirelli-abroncsok ezzel ellentétben havas és letakarított utakon is remekül funkcionálnak. Elsősorban kiegyensúlyozottságukkal jeleskednek.
Végül öt gumi kapta meg az összeállítást készítő német Auto Zeitung ajánlását, de mindenekelőtt a tesztgyőztes Dunlop SP Winter Response. A Goodyear Ultra Grip 7+, a hóbiztos Vredestein Wintrac 3, a menetbiztos Continental Winter Contact TS 800 és a sportos Pirelli Winter 190 Snowcontrol is megfeleltek az igényes teszt elvárásainak.
Összefoglaló táblázat (Oldaltörés)
Teszteredmények Abroncs méret: 185/60 R 14 T M+S Árak: egy olcsó internetes áruház akciós árai Tesztfelni: eredeti Skoda „Atik” 6 x 14 hüvelyk Tesztautó: Skoda Fabia 1,4 16V A tesztelt abroncsméret a következő autókra szerelhető: Skoda Fabia, VW Polo, VW Fox, Ford Fusion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Seat Ibiza, Seat Cordoba
1. Dunlop SP Winter Response (kb. 13 ezer Ft) – tesztgyőztes 2. Goodyear Ultra Grip 7+ (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 3. Vredestein Wintrac 3 (kb. 15 ezer Ft) – különösen ajánlott 4. Continental Winter Contact TS 800 (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 5. Pirelli Winter 190 Snowcontrol (kb. 13 ezer Ft) – különösen ajánlott 6. Michelin Alpin 3 (kb. 15 ezer Ft) 7. Fulda Kristall Montero 2 (kb. 11 ezer Ft) 8. Hankook Icebear W440 (kb. 12 ezer Ft) 9. Kumho I’zen KW 23 (kb. 13 ezer Ft) 10. Barum Polaris 2 (kb. 11 ezer Ft) 11. Bridgestone Blizzak LM-20 (kb. 15 ezer Ft)
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.
Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.
A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.
Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.