Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","shortLead":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","id":"20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e.jpg","index":0,"item":"b390bd1d-5cf0-4ebc-a13a-ac207b78678f","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","timestamp":"2025. április. 17. 17:36","title":"Gulyás Gergely szerint Orbán Viktor kérése volt, hogy tőle és Rogán Antaltól vonjanak el hatásköröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a78ff653-240e-4e3a-9d95-6695d26ba228","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Bár a rendőrség korábban az Elf Bar birtoklását is illegálisnak nevezte a saját honlapján.","shortLead":"Bár a rendőrség korábban az Elf Bar birtoklását is illegálisnak nevezte a saját honlapján.","id":"20250416_elf-bar-rendor-orfk-jogsertes-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a78ff653-240e-4e3a-9d95-6695d26ba228.jpg","index":0,"item":"db8cd54c-0725-4c79-98f1-4f419cb0cfb4","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_elf-bar-rendor-orfk-jogsertes-tuntetes","timestamp":"2025. április. 16. 21:20","title":"Az ORFK szerint nem követett el jogsértést az Elf Bart szívó rendőr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az orosz elnök Szergej Koroljov szovjet rakétamérnökhöz hasonlította a világ leggazdagabb emberét.","shortLead":"Az orosz elnök Szergej Koroljov szovjet rakétamérnökhöz hasonlította a világ leggazdagabb emberét.","id":"20250417_oroszorszag-egyesult-allamok-vlagyimir-putyin-elon-musk-mars-misszio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/204eba10-c5b4-4161-8c7a-5371736c19c0.jpg","index":0,"item":"5d6691f5-4ea5-4779-b42d-9f3702d35e1c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_oroszorszag-egyesult-allamok-vlagyimir-putyin-elon-musk-mars-misszio","timestamp":"2025. április. 17. 10:07","title":"Putyin szerint ritkán születnek olyan emberek, mint Elon Musk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú prosztatamegnagyobbodás áll. Cikkünkben azt mutatjuk be, milyen hatással van egy idősödő, de még ereje teljében lévő férfi mindennapjaira ez a kellemetlen, de megfelelő odafigyeléssel könnyen karban tartható probléma.","shortLead":"Az évek előrehaladtával egyre több férfi néz szembe vizelési zavarokkal, amelyek hátterében leggyakrabban a jóindulatú...","id":"20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/15461e16-0706-4cb5-b6cb-a17038a3bb53.jpg","index":0,"item":"276a83e0-fe65-4180-a257-77252347e64a","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_Idoskori-prosztataproblema-proxelan","timestamp":"2025. április. 16. 07:30","title":"Időskori prosztataprobléma: muszáj ezzel együtt élni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"9333d343-9eac-42de-b3e8-f80a80d2d4cc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A felszólalók között ott volt a rendezvény főszervezője, Ábrahám Róbert, Tóth Gabi, Cs. Király Tamás, az Ultrahang Youtube-csatorna főszerkesztője és a Szuverenitásvédelmi Hivataltól nemrég kirúgott Somkuti Bálint is.","shortLead":"A felszólalók között ott volt a rendezvény főszervezője, Ábrahám Róbert, Tóth Gabi, Cs. Király Tamás, az Ultrahang...","id":"20250416_kossuth-ter-lakatos-mark-tuntetes-abraham-robert-toth-gabi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9333d343-9eac-42de-b3e8-f80a80d2d4cc.jpg","index":0,"item":"d87d247d-481b-45fb-bf5d-09ac07c70282","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_kossuth-ter-lakatos-mark-tuntetes-abraham-robert-toth-gabi","timestamp":"2025. április. 16. 20:28","title":"„Manapság ellenzékiségnek hívják a hazaárulást” – Pár százan tüntettek Lakatos Márk ellen a Kossuth téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e1190d9f-a6e5-4e0a-bab8-cd5ca91e5293","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Donald Trump döntése értelmében május 2-től már az alacsony értékű csomagok sem vámmentesek, a hongkongi szolgáltató viszont nem akar bajlódni a vámbeszedéssel.","shortLead":"Donald Trump döntése értelmében május 2-től már az alacsony értékű csomagok sem vámmentesek, a hongkongi szolgáltató...","id":"20250416_hongkong-kina-amerika-posta-csomagok-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e1190d9f-a6e5-4e0a-bab8-cd5ca91e5293.jpg","index":0,"item":"a70c07d9-bf9a-4857-976f-4e7b440d5887","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_hongkong-kina-amerika-posta-csomagok-vamhaboru","timestamp":"2025. április. 16. 11:43","title":"Felfüggeszti az Amerikába szánt csomagok szállítását a hongkongi posta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"021d8ad2-5a4e-4a15-ad15-f45a3f5c8310","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A K2-18b nevű exobolygó légkörében olyan kémiai anyagot találtak a Cambridge-i Egyetem tudósai, amit a Földön csak az óceánban lévő mikroorganizmusok termelnek meg.","shortLead":"A K2-18b nevű exobolygó légkörében olyan kémiai anyagot találtak a Cambridge-i Egyetem tudósai, amit a Földön csak...","id":"20250417_k2-18b-exobolygo-idegen-elet-foldon-kivuli-elet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/021d8ad2-5a4e-4a15-ad15-f45a3f5c8310.jpg","index":0,"item":"8e0c71cd-9036-4b60-b153-e30695a94896","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_k2-18b-exobolygo-idegen-elet-foldon-kivuli-elet","timestamp":"2025. április. 17. 10:59","title":"Az élet nyomaira bukkanhattak egy idegen bolygón, 124 fényévre a Földtől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A 15 és 29 év közti magyarok 87 százaléka szerint elterjedt az országban a korrupció.","shortLead":"A 15 és 29 év közti magyarok 87 százaléka szerint elterjedt az országban a korrupció.","id":"20250416_integritas-hatosag-fiatalok-korrupcio-kenopenz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a81b865e-25fb-4f2a-bd38-7ef613fc1d79.jpg","index":0,"item":"0b0858d7-730e-4e47-822c-8629a690b75b","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_integritas-hatosag-fiatalok-korrupcio-kenopenz","timestamp":"2025. április. 16. 10:27","title":"A magyar fiatalok szerint szerint az idősebbek szoktak kenőpénzt adni, de ők nem akarnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hogy miért nem saját téligumi-tesztet adunk közre? Mert bonyolult és drága mulatság. Először is nem kevesebb, mint 132 gumit és felnit kell átszerelni és centíroztatni. Ezután egy konténerben útra kelnek. A célállomás a Bridgestone tesztpályája Róma közelében, ahol a frissen gyártott abroncsokat a tényleges teszt előtt egyformán bejáratják. Csak így érhető el az optimális tapadás, de még azelőtt, hogy az elhasználódás jelei jelentkeznének.
A következő tíz napon egymás után esnek át a „jelöltek” a zajmérésen, az aquaplaning-kísérleteken. Mindegyik húsz fékteszten megy át, több kört tesznek meg a vezetéstechnikai pályán - vizes és száraz útszakaszokon egyaránt. A teszt résztvevőit végighajtják a szlalompályán és a vizes körpályán is. Ezzel még nincs vége a megpróbáltatásoknak. Egy komplett, frissen legyártott készletet újra konténerbe tesznek: irány az észak-finnországi Ivalo. Itt egy héten keresztül jeges, -10 és -15 fok közötti időjárásban tesztelik a féktávot, mérik a húzóerőt és a gumik újabb vezetéstechnikai tesztszérián esnek át. A visszaúton a szállítmány egy utolsó kontrolltesztre kitérőt tesz a Continental hannoveri vizsgapályájára.
Hogyan tesztelnek?
Aquaplaning Ahhoz, hogy megállapítható legyen, milyen hatékony a vízkiszorítás, minden profilnál kiszámítják a felfekvési sebességet egy 7 milliméter mély medencében, először egyenesen, majd egy 100 méter átmérőjű kanyarban.
Fékezés Minden autó úgy fékez, ahogyan a felszerelt gumik engedik. Ezért vizsgálják az abroncsok fékteljesítményét havon (50 kilométer/órás sebességről megállásig), továbbá nedves és száraz úton (100 kilométer/órás sebességről).
Menetbiztonság Azt vizsgálják, hogyan kormányozható az abroncs határhelyzetben. A legtöbb pontot nem feltétlenül az a gumi kapja, amelyik a legmagasabb kanyarodási sebességet érte el, hanem az, amelyik vészhelyzet esetén is egyszerűen és megbízhatóan kezelhető.
Handling Ez abban különbözik a menetbiztonsági teszttől, hogy ezen a megméretésen egyedül a mért köridő számít. Az itt mért érték nem közöl információt az abroncsok feletti uralomról. A különböző útszakaszok hosszúsága: havas (0,8 kilométer), vizes (1,6 kilométer), száraz (1,9 kilométer).
Trakció GPS-szel állapítják meg az idő és az útszakasz hosszát, amire a tesztautónak minden egyes abroncs esetén szüksége van, hogy a speciálisan előkészített havas pályán a 40 kilométer/órás sebességet elérje. Ezekből az adatokból és a jármű tömegéből állapítható meg a pontos húzóerő newtonban.
Majdnem négy hét intenzív tesztmunka után egy teljes hetet vesz igénybe a teszteredmények kiértékelése és elemzése.
Először szerepel a tesztben, és rögtön győzött (Oldaltörés)
A tesztjelöltek kiválasztásakor figyelembe veszik a szegmens legfontosabb termékeit, továbbá az ígéretes újdonságokat. Így a már bevezetett téli profilok mellett három új is bemutatkozik: a Dunlop SP Winter Response, ami először megy át egy autós újság gumitesztjén, továbbá a Kumho I’zen KW 23-nak és a Vredestein Wintrac 3-nak kell színt vallania. A Dunlopnak bravúrosra sikeredett a bemutatkozás – rögtön tesztgyőztes lett. A Vredestein gumik specifikációjában a prioritási lista élén szerepel a téli tulajdonság, így nem csoda, hogy a Wintrac 3 szenzációsan jó eredményt ért el a hóteszten. Az új Kumho eredményei nem voltak teljesen meggyőzőek.
A három újonccal ellentétben a Bridgestone- és a Hankook-abroncsokat a következő téli szezonban új fejlesztés váltja le. Különösen a Bridgestone-nál nagy reményeket fűznek a mérnökök az új profilhoz, mivel az aktuális Blizzak LM-20-as modell a megerősödött konkurenciával már nem tudja felvenni a versenyt. A Hankook első osztályú eredményeivel vizes útburkolaton bebizonyította, hogy a koreaiak értik, hogyan kell jó tapadású gumikeveréket előállítani. A profil teljesítőképessége időközben megérett a váltásra. Az új modell teljesen új külsőt kap, és várhatóan sokkal jobb eredményeket fog elérni a hóteszten, mint az Icebear W440.
A Michelin Alpin 3-as modellnek is jót tenne egy kicsivel több tapadás a havon; nedves és száraz utakon kiemelkedő osztályzatot kapott ugyan, de a télies útburkolaton kevésbé kapaszkodik. A kedvezőbb árfekvésű alternatíváknál, mint a Barum Polaris 2 és a Fulda Kristall Montero 2, is hiányzik a megfelelő tapadás havas utakon, ami lehetővé tenné, hogy az igényes konkurencia mellett is megállják a helyüket. A Continental-, Goodyear- és Pirelli-abroncsok ezzel ellentétben havas és letakarított utakon is remekül funkcionálnak. Elsősorban kiegyensúlyozottságukkal jeleskednek.
Végül öt gumi kapta meg az összeállítást készítő német Auto Zeitung ajánlását, de mindenekelőtt a tesztgyőztes Dunlop SP Winter Response. A Goodyear Ultra Grip 7+, a hóbiztos Vredestein Wintrac 3, a menetbiztos Continental Winter Contact TS 800 és a sportos Pirelli Winter 190 Snowcontrol is megfeleltek az igényes teszt elvárásainak.
Összefoglaló táblázat (Oldaltörés)
Teszteredmények Abroncs méret: 185/60 R 14 T M+S Árak: egy olcsó internetes áruház akciós árai Tesztfelni: eredeti Skoda „Atik” 6 x 14 hüvelyk Tesztautó: Skoda Fabia 1,4 16V A tesztelt abroncsméret a következő autókra szerelhető: Skoda Fabia, VW Polo, VW Fox, Ford Fusion, Fiat Punto, Chevrolet Kalos, Chevrolet Aveo, Seat Ibiza, Seat Cordoba
1. Dunlop SP Winter Response (kb. 13 ezer Ft) – tesztgyőztes 2. Goodyear Ultra Grip 7+ (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 3. Vredestein Wintrac 3 (kb. 15 ezer Ft) – különösen ajánlott 4. Continental Winter Contact TS 800 (kb. 14 ezer Ft) – különösen ajánlott 5. Pirelli Winter 190 Snowcontrol (kb. 13 ezer Ft) – különösen ajánlott 6. Michelin Alpin 3 (kb. 15 ezer Ft) 7. Fulda Kristall Montero 2 (kb. 11 ezer Ft) 8. Hankook Icebear W440 (kb. 12 ezer Ft) 9. Kumho I’zen KW 23 (kb. 13 ezer Ft) 10. Barum Polaris 2 (kb. 11 ezer Ft) 11. Bridgestone Blizzak LM-20 (kb. 15 ezer Ft)
120 évvel ezelőtt mutatta be Carl Benz első háromkerekű járgányát, amely szinte lépésben haladt a fa küllős kerekeken. Ma már ezek a kezdeti próbálkozások szinte hihetetlennek tűnnek, főleg, ha ezt az alapmodellt összehasonlítjuk a kéttonnás Mercedes-Benz S500-al, amelyik akár 250 kilométer/órás sebességgel is tud haladni. Hiába az erős motorok, ezt a teljesítményt a gumik fejlesztése nélkül nem érhették volna el.
Bár még néha kisüt a nap és csak hajnalban van csípős hideg, lassan itt az ideje, hogy minden autós felszerelje járművére a téli gumikat. A hét foknál hidegebb időben ugyanis a nyári gumiabroncsok komoly rizikót jelentenek. Nézzük a leggyakrabban feltett kérdéseket.
Az ADAC német autóklub ismét tesztelte a legújabb téligumikat. A minőségi vizsgálatok során hat modell hiányos, rossz minősítést kapott. Különösen a Ceat, a Linglong, a Tigar, a Marshal, a Nankang és a Wanli márkájú olcsó gumik lehetnek veszélyesek nedves, télies úton.
A hideg, a hirtelen megfagyó pára, a havas, latyakos utak még a gyakorlott autóst is próbára teszik. Nem mindenkinek van ideje és pénze arra, hogy a különböző vezetéstechnikai tanpályákon kipróbálja a megcsúszást, a kipördülést. Sokan ezt élesben tapasztalják meg, gyakran saját kárukon. Íme néhány tanács, amellyel biztonságosabban vezethetünk a télies napokon.
Bármilyen jó autóról, bármilyen bámulatos teljesítményéről, menettulajdonságairól is legyen szó, azzal tisztában kell lennünk, hogy a legtöbb esetben a leggyengébb láncszemet a gumi jelenti a rendszerben.