Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6b1f0acb-a733-42a8-a93a-8e700a054a7f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Változtatott a stratégiáján az OpenAI: míg korábban a vállalat vezérigazgatója, Sam Altman arról beszélt, hogy nem lesz önálló termék az o3 nyelvi modellből, most egy másik mellett ezt is közreadta a cég.","shortLead":"Változtatott a stratégiáján az OpenAI: míg korábban a vállalat vezérigazgatója, Sam Altman arról beszélt, hogy nem lesz...","id":"20250417_openai-chatgpt-o3-o4-mini-nyelvi-modellek-mestetresges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b1f0acb-a733-42a8-a93a-8e700a054a7f.jpg","index":0,"item":"e8901cbc-7443-461a-abe7-6f9a27231479","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_openai-chatgpt-o3-o4-mini-nyelvi-modellek-mestetresges-intelligencia","timestamp":"2025. április. 17. 15:03","title":"Kiadott két új nyelvi modellt az OpenAI, könnyen megértik a képeket is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3fba5ee4-bde1-4942-8179-68135c141b7d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök először vádolta meg nyilvánosan Pekinget Moszkva közvetlen katonai támogatásával.","shortLead":"Az ukrán elnök először vádolta meg nyilvánosan Pekinget Moszkva közvetlen katonai támogatásával.","id":"20250417_Zelenszkij-szerint-Kina-fegyvereket-es-loport-szallit-Oroszorszagnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3fba5ee4-bde1-4942-8179-68135c141b7d.jpg","index":0,"item":"07dc9c73-32ae-48be-9b4d-d105e3a0578e","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_Zelenszkij-szerint-Kina-fegyvereket-es-loport-szallit-Oroszorszagnak","timestamp":"2025. április. 17. 21:49","title":"Zelenszkij szerint Kína fegyvereket és lőport szállít Oroszországnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","shortLead":"A két miniszternek most a választási kampányra való felkészülés a legfontosabb feladata.","id":"20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0b27a848-1d7a-4270-8ca9-dbf46547813e.jpg","index":0,"item":"b390bd1d-5cf0-4ebc-a13a-ac207b78678f","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_gulyas-gergely-orban-viktor-rogan-antal-hataskor-elvonas","timestamp":"2025. április. 17. 17:36","title":"Gulyás Gergely szerint Orbán Viktor kérése volt, hogy tőle és Rogán Antaltól vonjanak el hatásköröket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","shortLead":"Csak ezen a helyszínen 875 szarvasmarhával végeztek.","id":"20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71fc5c1c-121a-4b59-8887-4f1fdd3aa18b.jpg","index":0,"item":"99e64430-c00e-441d-912b-6c2cc5a4d391","keywords":null,"link":"/itthon/20250419_szaj-es-koromfajas-rabapordany-szarvasmarha-sertes-nagy-istvan","timestamp":"2025. április. 19. 13:40","title":"A sertéseket is leölik a rábapordányi telepen, ahol megjelent a száj- és körömfájás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt, újra előtérbe került a kérdés: ki lehet majd a potenciális vásárló? Ahogy korábban, most is kering egy mindenki által ismert név: az Apple. Bár a vállalatnak ehhez lenne is anyagi forrása, szinte bizonyosan kijelenthető, nem fog belevágni egy ilyen üzletbe.","shortLead":"Miután Donald Trump amerikai elnök hetekkel meghosszabbította a TikTok amerikai részének eladására vonatkozó határidőt...","id":"20250418_apple-tiktok-felvasarlas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c0a72d9-74d5-4f2f-99d3-68081754efdf.jpg","index":0,"item":"1c44131b-1769-41e2-bc01-0d1b182ae9bf","keywords":null,"link":"/tudomany/20250418_apple-tiktok-felvasarlas","timestamp":"2025. április. 18. 10:03","title":"Miért nem érdekli az Apple-t a TikTok, ha pénze bőven lenne rá?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"002c1a71-ee43-4b24-8e2e-82581788c49c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy japán kutatócsapat 11 grammos laborhús-darabot készített egy újszerű eljárással. Ez jóval nagyobb, mint az eddigi, csirkehúst utánozni kívánó megközelítések.","shortLead":"Egy japán kutatócsapat 11 grammos laborhús-darabot készített egy újszerű eljárással. Ez jóval nagyobb, mint az eddigi...","id":"20250417_laboratoriumi-hus-csirkenuggets-erek-tapanyag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/002c1a71-ee43-4b24-8e2e-82581788c49c.jpg","index":0,"item":"6ef63372-5a30-4abf-a396-d4ea7c238ab9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_laboratoriumi-hus-csirkenuggets-erek-tapanyag","timestamp":"2025. április. 17. 18:03","title":"Megcsinálták a laboratóriumi csirke nuggetset, 5–10 éven belül kapható lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Egy 24 éves férfi hunyt el, akit egy szerb kórházban kezeltek.","shortLead":"Egy 24 éves férfi hunyt el, akit egy szerb kórházban kezeltek.","id":"20250417_62-re-emelkedett-a-macedon-diszkotuz-halalos-aldozatainak-szama","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"34d1d9d2-027e-4cba-ace0-0125311a03f6","keywords":null,"link":"/vilag/20250417_62-re-emelkedett-a-macedon-diszkotuz-halalos-aldozatainak-szama","timestamp":"2025. április. 17. 18:22","title":"62-re emelkedett a macedón diszkótűz halálos áldozatainak száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6bd8050-b9cb-4b3d-aaeb-3360b30d77c5","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A módszerrel akár több százezer forintos kárt is okozhatnak egy-egy autónál. ","shortLead":"A módszerrel akár több százezer forintos kárt is okozhatnak egy-egy autónál. ","id":"20250418_Bosszubol-festekmaroval-ontik-le-a-parkolo-kocsikat-Debrecenben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6bd8050-b9cb-4b3d-aaeb-3360b30d77c5.jpg","index":0,"item":"b5bc2240-b783-4f73-a95e-79a83cdff5f1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250418_Bosszubol-festekmaroval-ontik-le-a-parkolo-kocsikat-Debrecenben","timestamp":"2025. április. 18. 21:35","title":"Feltehetően bosszúból festékmaróval öntik le a parkoló autókat Debrecenben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
2009-ben eddig csak Németországban 274 ezer autót kellett visszahívnia a Toyotának, a Mazdának, az Opelnek és a Suzukinak. Ezekben az esetekben nem minőségi problémákról van szó. Jó példa erre a Suzuki. Az Esztergomban gyártott Swiftet – az új verzió 2005-ös megjelenése óta – összesen hatszor kellett visszahívni, aggodalomra azonban még sincs semmi ok. A japán gyártó kiáll terméke biztonságossága mellett, és meghirdette a „nulla hibát tolerálunk” elvet. A Suzuki termékek megbízhatóságát nem lehet kétségbe vonni – állítják.
- A hat visszahívás soknak tűnik, ugyanakkor szerintünk pont ez mutatja a felelősségteljes viselkedést. A mi minőségi előírásaink, illetve cégpolitikánk szerint erre mindenképpen szükség volt. Nem azért, mert a hibák miatt veszélyes lett a jármű, hanem azért, mert a tökéletességre törekszünk. A visszahívások nagy részét önszántunkból tettük meg, mert biztosra akartunk menni. Mi ahelyett, hogy azt mondjuk volna, fátylat rá, egyszerűen pechünk volt, inkább alaposan mindegyik autót átvizsgáltuk – állítják a cég emberei.
A magyarázkodásra azonban semmi oka a Suzukinak, hiszen a visszahívások rangsorát nem ők vezetik. Az auto-motor-und-sport német szaklap a Renault az elmúlt 15 évben 111-szer hívta vissza különböző modelljeit, ezt követi a Ford 73 esettel, majd a Fiat 62-vel, és csak a 12 helyet foglalja el a Suzuki a maga 33 visszahívásával. A Suzukit több japán cég is megelőzi, ilyen a Honda 44, a Toyota 40, a Nissan 35, a Mazda pedig 34 meghibásodási akcióval.
Ha az összes visszahívásokat nézzük, akkor sincs oka szégyenkezésre a Suzukinak. Így ugyanis a lista 15. helyén állnak az összesen 265 ezer 694 érintett autóval. Miközben a nem éppen hízelgő rangsort a VW vezeti (2 millió 987 ezer 101), majd a Ford következik (2 millió 214 ezer 427), és az Audi (2 millió 48 ezer 80). Sőt, olyan prémium márkák, mint a Rolls-Royce is érintettek: a Phantom luxuslimuzint – amelynek az alapára: 402 ezer 220 euró – szintén vissza kellett hívni a szervizbe. Hozzá kell azonban tenni, hogy itt mindössze egy tulajdonos volt érintett.
Ezek alapján tehát a Suzukinak semmi oka az idegeskedésre. Igaz ugyan, hogy az idei 6 visszahívással ők állnak a lista első helyén, de közvetlenül utánuk ott van a Honda Civic, a Mercedes Vito/Viano, a Toyota Yaris, a Volvo S40/V50 és a VW Passat öt-öt visszahívással.
A német járműbiztonsági hivatal szerint azonban idegeskedésre semmi ok. Az elmúlt öt évben Németországban átlagosan több mint 100 visszahívási akció volt. 2007-ben valamelyest csökkent ez a szám, ám 2008-ban 157 ilyen esetről van a német szaklapnak tudomása. - Az eddig adatok szerint kimagasló eltérésekre egyik irányban sem kell számítani – mondta a hivatal szóvivője, Stephan Immen a lapnak. - Manapság egyáltalán nem számít különlegesnek, ha egy autót visszahívnak.
Persze jelentősége lehet annak, hogy míg a Suzukit hatszor hívták vissza, addig ugyanebben az időszakban a Skoda Fabiával, vagy a Seat Ibizával kapcsolatban ilyen hírekről nem kellett beszámolni.
A mi autónk jól fogy
Az utolsó visszahívásra ez év februárjában került sor. Ekkor viszont az összes Swiftet, közel 45 ezer autót hívtak vissza a szervizek. Mivel a csomagtér burkolása alatt rozsdásodhat az autó, akkor is, ha az mindössze négyéves, a csomagtér világításnál okozhat problémát, zárlat miatt kigyulladhat az autó. A szervizben azonban 30-45 perc alatt ki tudják javítani a világítás burkolatát.
A Magyarországon gyártott 92 lóerős Suzuki Németországban nem túl jól rajtolt. Először, a gyártás kezdetén 2005-ben kellett visszahívni 3162 Swiftet az üzemanyagcső meghibásodása miatt. Ezután 15 ezer 286 járművet kellett átvizsgálni – világszerte 69 ezer 655 darabot – az utasoldali légzsák problémája miatt. Majd ezután 14 ezer 772 modellnél a kézifék hibásodott meg. Nem sokkal később pedig 6317 Swiftnél a kuplungot kellett átvizsgálni, végül ezután következett a csomagtér, illetve a fényszórók hibája. A Suzuki ennek ellenére állítja: az utasokat semmilyen közvetlen veszély nem fenyegette. A cég szerint egyetlen baleset, illetve személyi sérülés nem történt a hibák miatt.
A legnagyobb visszahívási akciók (Oldaltörés)
Suzuki A Suzuki Swiftet eddig hatszor kellett visszahívni. Az elmúlt évek statisztikái szerint konstrukciós hiányosságok okozták a problémát. 2005-től 10 különböző Suzuki modellt érintett valamilyen probléma.
Citroen Citroen C4: 2005-ben 2238 Citroen C4 1.6 HDi-t kellett Németországban visszahívni az indítókábel hibája miatt. Ugyanebben az évben a tömítetlen üzemanyagcső miatt kellett a modellt visszarendelni. 2006-ban 3851 Citroen C4-et kellett visszahívni fékhiba miatt. Egy évvel később pedig a hűtőfolyadék-hőszabályozó hibája miatt kellett kis szünetet beiktatni.
Ford Ford Focus: 2005-ben 61 ezer 440 Focus und Focus C-Max jelentett problémát a cégnek. 2008-ban pedig a Focusnál hibásodott meg a szervokormány, és a fékrendszer. 19 ezer 400 modellnél pedig a hűtőberendezésnél jelentkezett probléma.
Honda Honda Civic: Az elektronikus rendszer meghibásodása miatt 2006-ban kellett visszahívni a teljes sorozatot. Problémát jelentett továbbá a szervokormánynál jelentkező kisebb hiba, valamint a tolótetők illesztése sem volt tökéletes. 2008-ban 24 ezer Civicet kellett visszarendelni a kézifék problémája miatt.
Mercedes-Benz Mercedes Vito/Viano: 2005-ben a magasnyomású dízeladagoló hibája keltett kisebbfajta pánikot. Ezt akkor a beszállító Bosch természetesen azonnal kicserélte. 2006-ban 8500 Vito és Viano modellt a légzsákot irányító szoftver hibája miatt kellett visszarendelni. 2007-ben az önindító, 2008-ben pedig a kézifék okozott problémát.
Nissan Nissan Qashqai: A kis terepjáró 2007-től kapható és ebben az évben mindjárt három visszahívásról lehetett beszámolni. A tolótető nem megfelelően záródott, a fejnél található légzsák és az első tengely hibája jelentett problémát. 2008-ban 5836 Qashqait hívott vissza a gyár, hogy a kormányművet átvizsgálják.
Peugeot A 307-es modellből nyolcvanezret kellett 2005-ben visszahívni, az ABS és az ESP meghibásodása miatt. Ugyanebben az évben 65 ezer modellt pedig a szervokormánynál kialakult gond miatt kellett átvizsgálni.
Toyota Yaris: 2005-ben Európa legsikeresebb modelljét is vissza kellett hívni néhányszor. Az utasoldali légzsákkal voltak problémák, az első ülés fejtámlájával, és a hátsó üléssel is volt gond. 2009 januárjában pedig 44 ezer 578 Yaris tulajdonost értesítettek, hogy a biztonsági övnél lehetnek problémák.
Volvo S40/V50: 21 ezer Volvo S40 limuzint, és a technikailag ezzel azonos kombi variációt a V50-t kellett a kézifék hibája miatt visszahívni 2005-ben. Ugyanebben az évben pedig a fűtéssel is akadtak problémák. 2007-ben a dízelszűrőnél lépett fel probléma, amely akár a motor kigyulladásához is vezethetett volna. 2008-ban pedig az üzemanyagpumpánál jelentkező rozsdásodás miatt volt némi riadalom.
VW 2006-ban kivonták a forgalomból a Volkswagen Passat FSI motorjait szoftverhiba miatt. Ugyanebben az évben az ablaktörlő motor is meghibásodott a 2,0 literes TDI Passatok egyharmadánál, vagyis közel 11 ezer modellnél. 2008-ban a kondenzátor kisebb hibája okozott problémát.
A Volkswagen egy szervizakció keretein belül 3600 Golf és Golf Plus tulajdonosát értesítette még júliusban az indításgátló esetleges meghibásodása miatt. Az akció sikeresen befejeződött.
A Honda a 2004-ben és 2005-ben gyártott Honda Jazz modellek közül 19746-ot hív vissza Németországban a kézifék esetleges meghibásodása miatt. Több mint százezer autót érint világszerte az akció.
A francia gyárnak a biztosítékláda lehetséges problémája miatt 464 darab 308, 607 és Partner modellt kellett visszahívnia. Az érintett járművekben valószínűleg nem a megfelelő biztosítékládát szerelték be a motortérbe. Ez pedig működésbeli zavart okozhat az elektromos ellátásban.
Németországban 2008 márciusától összesen 936 Jaguar XF-et kellett visszahívnia a gyártónak. A hátsó ülésen található biztonsági övvel van a probléma – adta hírül a gyár szóvivője.
A Fiat-csoport tulajdonában lévő Maserati márka világszerte több ezer, Németországban 1768 Quattroporte és Gran Turismo típusú autót kényszerül visszahívni a szakszervizekbe. Visszahívnak Alfa Romeo 8C modelleket is.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
A motorok spontán teljesítménynövekedése miatt, óriási akció keretében a Mazda 3-as, 5-ös és 6-os modelljeit hívja vissza. Az Esztergomban gyártott Suzuki Swiftre is rájár a rúd, a típust immár hatodszorra várják átvizsgálásra a szakszervizekbe. Cikkünk nyomán a kemma.hu megkereste a Magyar Suzuki Zrt., ahol közölték, itthon decembertől él az akció, 45 ezer Swiftet várnak a szervizek.
A General Motorshoz tartozó Cadillac 270 járművet kénytelen visszahívni a CTS, SRX, és STS modellekből Európában. A probléma azért lépett fel, mert bizonyos esetekben meghibásodhat a differenciálmű.
A BMW 200 ezer járművet hív vissza a vezető melletti üléshez tartozó fejlégzsák esetleges meghibásodása miatt. Az akcióban a hármas, az ötös és a X3-as modellek érintettek.