Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"adea598a-b01a-4961-bd96-70314511c7ab","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Calin Georgescut, aki a gyanú szerint orosz befolyással nyerte a tavalyi első fordulót, a választási iroda tiltotta el az indulástól a miatta megismételt elnökválasztáson. Az ügyben azonban nem az övék az utolsó szó.","shortLead":"Calin Georgescut, aki a gyanú szerint orosz befolyással nyerte a tavalyi első fordulót, a választási iroda tiltotta el...","id":"20250309_calin-georgescu-elutasitas-roman-elnokvalasztas-szelsojobbos-botranyjelolt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/adea598a-b01a-4961-bd96-70314511c7ab.jpg","index":0,"item":"038a4cb6-7ced-4218-acca-595fb9d6695c","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_calin-georgescu-elutasitas-roman-elnokvalasztas-szelsojobbos-botranyjelolt-ebx","timestamp":"2025. március. 09. 19:28","title":"Elutasították a szélsőjobbos botrányjelöltet a román elnökválasztás új fordulójában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d448744b-1320-446a-a4f0-1d7cd355da5e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"„Törölni!!” – áll egy sor olyan parkolási szerződés fájlnevében, amelyet a XII. kerület korábbi vezetése kötött, derül ki Kovács Gergely kutyapártos polgármester posztjából.","shortLead":"„Törölni!!” – áll egy sor olyan parkolási szerződés fájlnevében, amelyet a XII. kerület korábbi vezetése kötött, derül...","id":"20250309_parkolas-xii-kerulet-kovacs-gergely-mkkp-fidesz-torolni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d448744b-1320-446a-a4f0-1d7cd355da5e.jpg","index":0,"item":"f9827ead-e8f8-43d6-a36d-f99d0b6e07e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250309_parkolas-xii-kerulet-kovacs-gergely-mkkp-fidesz-torolni","timestamp":"2025. március. 09. 14:04","title":"Árulkodó fájlnevekkel szembesült, amikor a fideszes vezetés parkolási szerződéseit böngészte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a54a189-db80-4890-a448-b911a86d0fb8","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"A kongói anarchia gyökerei jól tetten érhetők az M23 lázadó tuszi csoport kérlelhetetlen vezérének, Szultani Makengának az életútján.","shortLead":"A kongói anarchia gyökerei jól tetten érhetők az M23 lázadó tuszi csoport kérlelhetetlen vezérének, Szultani Makengának...","id":"20250309_hvg-szultani-makenga-kongo-kontur-vereskezu-hadur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a54a189-db80-4890-a448-b911a86d0fb8.jpg","index":0,"item":"47b1391b-4340-4b71-a4ef-41bb599b2d48","keywords":null,"link":"/360/20250309_hvg-szultani-makenga-kongo-kontur-vereskezu-hadur","timestamp":"2025. március. 09. 11:15","title":"Véletlenül lett katona, véreskezű hadurat csinált belőle több afrikai háború","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c132ff6-4fe5-4b19-b9a6-2b4c803a8656","c_author":"HVG","category":"sport","description":"Szombaton érkezett meg a karib-tengeri szigetre, 75 napos szóló evezés után.","shortLead":"Szombaton érkezett meg a karib-tengeri szigetre, 75 napos szóló evezés után.","id":"20250309_rakonczay-gabor-ocean-atevezes-kenuzas-extrem-sport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c132ff6-4fe5-4b19-b9a6-2b4c803a8656.jpg","index":0,"item":"99d6715d-ed01-4fbf-a214-6be4cdb674b2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_rakonczay-gabor-ocean-atevezes-kenuzas-extrem-sport","timestamp":"2025. március. 09. 09:32","title":"Utoljára evezte át az óceánt Rakonczay Gábor: befutott Antiguára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera is rögzítette.","shortLead":"Fejét a sínnek támasztva szundikált egy férfi Limában, amikor jött a vonat. Az elképesztő jelenetet térfigyelő kamera...","id":"20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6e29e31-c7c6-4eda-b92a-22699fe559d4.jpg","index":0,"item":"9125014c-3b3c-4814-bd8e-45eebe8aa223","keywords":null,"link":"/cegauto/20250309_vonatbaleset-gazolas-peru-lima-video","timestamp":"2025. március. 09. 11:59","title":"Elütötte a vonat, mégis kimászott alóla – videó csak erős idegzetűeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"sport","description":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus hirtelenséggel halt meg .","shortLead":"Az OSC korosztályos csapatainál dolgozó szakember – akit társai Manónak becéztek – szombat éjjel tragikus...","id":"20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b23c8f4b-16e9-4881-ba5f-81f2ab6fd12a.jpg","index":0,"item":"01c8a761-8ca4-48e4-9376-8d0b3f2cb0a2","keywords":null,"link":"/sport/20250309_elhunyt-Monostori-Attila-114-szeres-valogatott-vizilabdazo","timestamp":"2025. március. 09. 12:09","title":"53 évesen elhunyt Monostori Attila 114-szeres válogatott vízilabdázó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mondhatni kiábrándult a királyságból, és már nem is érzi akkora kiváltságnak, ha majd őt is fogadja III. Károly.","shortLead":"Mondhatni kiábrándult a királyságból, és már nem is érzi akkora kiváltságnak, ha majd őt is fogadja III. Károly.","id":"20250309_donald-trump-duhos-iii-karoly-brit-uralkodo-zelenszkij-diplomacia-talalkozo-usa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c77700c-fda4-4e74-a83e-0b38d3a8b3f9.jpg","index":0,"item":"ec55ffd2-86c1-464d-9169-49d1621ade7c","keywords":null,"link":"/vilag/20250309_donald-trump-duhos-iii-karoly-brit-uralkodo-zelenszkij-diplomacia-talalkozo-usa","timestamp":"2025. március. 09. 15:54","title":"Dühbe jött Donald Trump, amikor meglátta a Károly királlyal parolázó Zelenszkijt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Összesen 5200 programot szüntet meg az új amerikai kormányzat, több tízmilliárd dollár értékben.","shortLead":"Összesen 5200 programot szüntet meg az új amerikai kormányzat, több tízmilliárd dollár értékben.","id":"20250310_rubio-usaid-program-megszuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"928be5f9-2229-4e73-a8b3-a1ccab5124da","keywords":null,"link":"/vilag/20250310_rubio-usaid-program-megszuntetes","timestamp":"2025. március. 10. 13:48","title":"Rubio: Megszüntetjük az USAID programjainak 83 százalékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A leggondosabb tervezés, a szigorúan ellenőrzött, robotizált gyártás mellett is előfordul, hogy egyes autók nem 100 százalékosak. Amikor a hibákat felfedezik, akkor a gyáraknak vissza kell hívniuk az érintett modelleket.
2009-ben eddig csak Németországban 274 ezer autót kellett visszahívnia a Toyotának, a Mazdának, az Opelnek és a Suzukinak. Ezekben az esetekben nem minőségi problémákról van szó. Jó példa erre a Suzuki. Az Esztergomban gyártott Swiftet – az új verzió 2005-ös megjelenése óta – összesen hatszor kellett visszahívni, aggodalomra azonban még sincs semmi ok. A japán gyártó kiáll terméke biztonságossága mellett, és meghirdette a „nulla hibát tolerálunk” elvet. A Suzuki termékek megbízhatóságát nem lehet kétségbe vonni – állítják.
- A hat visszahívás soknak tűnik, ugyanakkor szerintünk pont ez mutatja a felelősségteljes viselkedést. A mi minőségi előírásaink, illetve cégpolitikánk szerint erre mindenképpen szükség volt. Nem azért, mert a hibák miatt veszélyes lett a jármű, hanem azért, mert a tökéletességre törekszünk. A visszahívások nagy részét önszántunkból tettük meg, mert biztosra akartunk menni. Mi ahelyett, hogy azt mondjuk volna, fátylat rá, egyszerűen pechünk volt, inkább alaposan mindegyik autót átvizsgáltuk – állítják a cég emberei.
A magyarázkodásra azonban semmi oka a Suzukinak, hiszen a visszahívások rangsorát nem ők vezetik. Az auto-motor-und-sport német szaklap a Renault az elmúlt 15 évben 111-szer hívta vissza különböző modelljeit, ezt követi a Ford 73 esettel, majd a Fiat 62-vel, és csak a 12 helyet foglalja el a Suzuki a maga 33 visszahívásával. A Suzukit több japán cég is megelőzi, ilyen a Honda 44, a Toyota 40, a Nissan 35, a Mazda pedig 34 meghibásodási akcióval.
Ha az összes visszahívásokat nézzük, akkor sincs oka szégyenkezésre a Suzukinak. Így ugyanis a lista 15. helyén állnak az összesen 265 ezer 694 érintett autóval. Miközben a nem éppen hízelgő rangsort a VW vezeti (2 millió 987 ezer 101), majd a Ford következik (2 millió 214 ezer 427), és az Audi (2 millió 48 ezer 80). Sőt, olyan prémium márkák, mint a Rolls-Royce is érintettek: a Phantom luxuslimuzint – amelynek az alapára: 402 ezer 220 euró – szintén vissza kellett hívni a szervizbe. Hozzá kell azonban tenni, hogy itt mindössze egy tulajdonos volt érintett.
Ezek alapján tehát a Suzukinak semmi oka az idegeskedésre. Igaz ugyan, hogy az idei 6 visszahívással ők állnak a lista első helyén, de közvetlenül utánuk ott van a Honda Civic, a Mercedes Vito/Viano, a Toyota Yaris, a Volvo S40/V50 és a VW Passat öt-öt visszahívással.
A német járműbiztonsági hivatal szerint azonban idegeskedésre semmi ok. Az elmúlt öt évben Németországban átlagosan több mint 100 visszahívási akció volt. 2007-ben valamelyest csökkent ez a szám, ám 2008-ban 157 ilyen esetről van a német szaklapnak tudomása. - Az eddig adatok szerint kimagasló eltérésekre egyik irányban sem kell számítani – mondta a hivatal szóvivője, Stephan Immen a lapnak. - Manapság egyáltalán nem számít különlegesnek, ha egy autót visszahívnak.
Persze jelentősége lehet annak, hogy míg a Suzukit hatszor hívták vissza, addig ugyanebben az időszakban a Skoda Fabiával, vagy a Seat Ibizával kapcsolatban ilyen hírekről nem kellett beszámolni.
A mi autónk jól fogy
Az utolsó visszahívásra ez év februárjában került sor. Ekkor viszont az összes Swiftet, közel 45 ezer autót hívtak vissza a szervizek. Mivel a csomagtér burkolása alatt rozsdásodhat az autó, akkor is, ha az mindössze négyéves, a csomagtér világításnál okozhat problémát, zárlat miatt kigyulladhat az autó. A szervizben azonban 30-45 perc alatt ki tudják javítani a világítás burkolatát.
A Magyarországon gyártott 92 lóerős Suzuki Németországban nem túl jól rajtolt. Először, a gyártás kezdetén 2005-ben kellett visszahívni 3162 Swiftet az üzemanyagcső meghibásodása miatt. Ezután 15 ezer 286 járművet kellett átvizsgálni – világszerte 69 ezer 655 darabot – az utasoldali légzsák problémája miatt. Majd ezután 14 ezer 772 modellnél a kézifék hibásodott meg. Nem sokkal később pedig 6317 Swiftnél a kuplungot kellett átvizsgálni, végül ezután következett a csomagtér, illetve a fényszórók hibája. A Suzuki ennek ellenére állítja: az utasokat semmilyen közvetlen veszély nem fenyegette. A cég szerint egyetlen baleset, illetve személyi sérülés nem történt a hibák miatt.
A legnagyobb visszahívási akciók (Oldaltörés)
Suzuki A Suzuki Swiftet eddig hatszor kellett visszahívni. Az elmúlt évek statisztikái szerint konstrukciós hiányosságok okozták a problémát. 2005-től 10 különböző Suzuki modellt érintett valamilyen probléma.
Citroen Citroen C4: 2005-ben 2238 Citroen C4 1.6 HDi-t kellett Németországban visszahívni az indítókábel hibája miatt. Ugyanebben az évben a tömítetlen üzemanyagcső miatt kellett a modellt visszarendelni. 2006-ban 3851 Citroen C4-et kellett visszahívni fékhiba miatt. Egy évvel később pedig a hűtőfolyadék-hőszabályozó hibája miatt kellett kis szünetet beiktatni.
Ford Ford Focus: 2005-ben 61 ezer 440 Focus und Focus C-Max jelentett problémát a cégnek. 2008-ban pedig a Focusnál hibásodott meg a szervokormány, és a fékrendszer. 19 ezer 400 modellnél pedig a hűtőberendezésnél jelentkezett probléma.
Honda Honda Civic: Az elektronikus rendszer meghibásodása miatt 2006-ban kellett visszahívni a teljes sorozatot. Problémát jelentett továbbá a szervokormánynál jelentkező kisebb hiba, valamint a tolótetők illesztése sem volt tökéletes. 2008-ban 24 ezer Civicet kellett visszarendelni a kézifék problémája miatt.
Mercedes-Benz Mercedes Vito/Viano: 2005-ben a magasnyomású dízeladagoló hibája keltett kisebbfajta pánikot. Ezt akkor a beszállító Bosch természetesen azonnal kicserélte. 2006-ban 8500 Vito és Viano modellt a légzsákot irányító szoftver hibája miatt kellett visszarendelni. 2007-ben az önindító, 2008-ben pedig a kézifék okozott problémát.
Nissan Nissan Qashqai: A kis terepjáró 2007-től kapható és ebben az évben mindjárt három visszahívásról lehetett beszámolni. A tolótető nem megfelelően záródott, a fejnél található légzsák és az első tengely hibája jelentett problémát. 2008-ban 5836 Qashqait hívott vissza a gyár, hogy a kormányművet átvizsgálják.
Peugeot A 307-es modellből nyolcvanezret kellett 2005-ben visszahívni, az ABS és az ESP meghibásodása miatt. Ugyanebben az évben 65 ezer modellt pedig a szervokormánynál kialakult gond miatt kellett átvizsgálni.
Toyota Yaris: 2005-ben Európa legsikeresebb modelljét is vissza kellett hívni néhányszor. Az utasoldali légzsákkal voltak problémák, az első ülés fejtámlájával, és a hátsó üléssel is volt gond. 2009 januárjában pedig 44 ezer 578 Yaris tulajdonost értesítettek, hogy a biztonsági övnél lehetnek problémák.
Volvo S40/V50: 21 ezer Volvo S40 limuzint, és a technikailag ezzel azonos kombi variációt a V50-t kellett a kézifék hibája miatt visszahívni 2005-ben. Ugyanebben az évben pedig a fűtéssel is akadtak problémák. 2007-ben a dízelszűrőnél lépett fel probléma, amely akár a motor kigyulladásához is vezethetett volna. 2008-ban pedig az üzemanyagpumpánál jelentkező rozsdásodás miatt volt némi riadalom.
VW 2006-ban kivonták a forgalomból a Volkswagen Passat FSI motorjait szoftverhiba miatt. Ugyanebben az évben az ablaktörlő motor is meghibásodott a 2,0 literes TDI Passatok egyharmadánál, vagyis közel 11 ezer modellnél. 2008-ban a kondenzátor kisebb hibája okozott problémát.
A Volkswagen egy szervizakció keretein belül 3600 Golf és Golf Plus tulajdonosát értesítette még júliusban az indításgátló esetleges meghibásodása miatt. Az akció sikeresen befejeződött.
A Honda a 2004-ben és 2005-ben gyártott Honda Jazz modellek közül 19746-ot hív vissza Németországban a kézifék esetleges meghibásodása miatt. Több mint százezer autót érint világszerte az akció.
A francia gyárnak a biztosítékláda lehetséges problémája miatt 464 darab 308, 607 és Partner modellt kellett visszahívnia. Az érintett járművekben valószínűleg nem a megfelelő biztosítékládát szerelték be a motortérbe. Ez pedig működésbeli zavart okozhat az elektromos ellátásban.
Németországban 2008 márciusától összesen 936 Jaguar XF-et kellett visszahívnia a gyártónak. A hátsó ülésen található biztonsági övvel van a probléma – adta hírül a gyár szóvivője.
A Fiat-csoport tulajdonában lévő Maserati márka világszerte több ezer, Németországban 1768 Quattroporte és Gran Turismo típusú autót kényszerül visszahívni a szakszervizekbe. Visszahívnak Alfa Romeo 8C modelleket is.
A JATO Dynamics havi elemzéséből ismét bebizonyosodni látszik az a tény, hogy az új modellek képesek felpörgetni az eladásokat még válság idején is. A hazai autópiacon tart a mélyrepülés, 48,96 százalékos a visszaesés. A Suzuki Swift forgalma brutálisan visszaesett, havonta 1000-1500-zal kevesebb fogy, mint tavaly.
A motorok spontán teljesítménynövekedése miatt, óriási akció keretében a Mazda 3-as, 5-ös és 6-os modelljeit hívja vissza. Az Esztergomban gyártott Suzuki Swiftre is rájár a rúd, a típust immár hatodszorra várják átvizsgálásra a szakszervizekbe. Cikkünk nyomán a kemma.hu megkereste a Magyar Suzuki Zrt., ahol közölték, itthon decembertől él az akció, 45 ezer Swiftet várnak a szervizek.
A General Motorshoz tartozó Cadillac 270 járművet kénytelen visszahívni a CTS, SRX, és STS modellekből Európában. A probléma azért lépett fel, mert bizonyos esetekben meghibásodhat a differenciálmű.
A BMW 200 ezer járművet hív vissza a vezető melletti üléshez tartozó fejlégzsák esetleges meghibásodása miatt. Az akcióban a hármas, az ötös és a X3-as modellek érintettek.
Az államháztartást jelentős állampapír-hozamfizetések és a 13. havi nyugdíj is terhelte februárban. A hiány két hónap alatt 1,7 milliárd forint – az éves terv 4,2 ezer milliárd forint.