szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Diplomáciai mentességükkel visszaélve több mint 8000 közlekedési szabálysértést követtek el külföldi diplomaták az elmúlt évben Berlinben.

Egy hétfőn nyilvánosságra hozott hatósági jelentés szerint a diplomaták "illetlen" viselkedése meglehetősen zavart helyzetbe hozta a külügyminisztériumot, amely az érvényben lévő nemzetközi egyezmények alapján csak a legritkább esetben járhat el a szabály-, avagy törvénysértő, de diplomáciai kiváltságokat élvező külföldiekkel szemben. A beszámolóból kitűnt, hogy a szabálysértések elkövetésében elsősorban  a sebességkorlátozásra fittyet hányó, száguldó diplomaták jártak az élen. Csaknem 100 esetben súlyosabb közlekedési baleset történt, s ezek mintegy felénél a  diplomáciai mentességet élvezők még a rendőrség kiérkezése előtt elhagyták a helyszínt.

Értesülések szerint a "bűnös" országok listáját Szaúd-Arábia, Oroszország, Kína és Egyiptom vezeti, sőt ezek az államok  - legalábbis ebben a tekintetben - immár rendszeres "visszaesőnek" számítanak. A beszámoló nagy vitát és még nagyobb felháborodást váltott ki a berlini szenátusban, ahol az ellenzéki konzervatívok határozottabb és szigorúbb hatósági fellépést követeltek. 

A külügyminisztérium azonban egyelőre elutasította ezt. A minisztérium - mint kiszivárgott - elegendőnek tartja azt, hogy az elkövetett és regisztrált szabálysértéseket az adott ország külképviseleteinek tudomására hozzák. A New York-i modell - sokak által sürgetett - alkalmazását pedig a külügyi illetékesek a leghatározottabban elvetették. Ennek lényege az, hogy a hatóságok két éven keresztül "gyűjtik" a szabálysértéseket, s azután róják ki a büntetést, ami a fejlesztési segély megvonása az adott országtól. Berlin ilyen lépést biztos nem alkalmaz - fogalmazott a német külügyminisztérium szóvivője.

A diplomaták által elkövetett közlekedési vétségek távolról sem új keletűek. Azokban az elmúlt években általában a szegényebb országok képviselői jártak az élen, s a leggyakrabban alkoholos befolyásoltság alatt. Mivel külön sofőrt nem tudtak maguknak megengedni, az alkohol ellenére "kénytelenek" voltak maguk a volán mögé ülni. 

Sajtóértesülések szerint az egyik "leghírhedtebb'" eset még 2004-ben történt. Bulgária akkori  berlini nagykövete meglehetősen ittas állapotban, s feltűnő cikkcakkban közlekedett. A diplomata több járművel ütközött, s egy rendőrt is elütött. Nem sokkal később  a nagykövet elhagyta állomáshelyét.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Kinek jó a cégautó-szabályzat?

Az európai szakirodalom néha már az unióra érvényes cégautó-szabályzatot preferálna, Magyarországon viszont a cégek több mint fele nem dolgoz ki az autói számára használati előírásrendszert. Cégjárműszabályzatokat leginkább csak a nagyobb – vagyis vélhetően jelentős számú cégautót üzemeltető – vállalatok készítenek.

MTI Autó

Módosították a rendszámok használatának szabályozását

Kötelező a rendszám az újonnan használatba vett, a közúti forgalomban való részvételre alkalmas kivitelű quadokon, illetve mopedautókon április elsejétől - közölte a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szerdán.

MTI Világ

Sorozatban szegte meg a KRESZ szabályait a brit pártvezér

Nyilvánosan kért bocsánatot David Cameron, a brit konzervatívok vezére, miután megörökítették, hogy útban a parlament felé kerékpárján szembe haladt a forgalommal egy egyirányú utcában, majd figyelmen kívül hagyta a közlekedési lámpa piros jelzését.

hvg.hu Autó

Hogyan vezessünk Európában? – bírságok, szabályok

Ahány ország, annyi szokás. Ez az igazság természetesen a külföldi nyaralásokra is vonatkozik. Mielőtt autóval útnak indulna, nem árt, ha utánanéz annak, az adott országban milyen közlekedési szabályok vannak érvényben.