Négy megyén át hajszoltuk a Mini Countrymant
Négy megyén át teszteltük a nagyra nőtt Minit, vezettük gyenge és erős motorral, elsőkerekes és összkerekes változatban, kézi váltóval és automatával. Teszteltük porban, vizes árokban, sárban, füvön, közúton és autópályán. A nap végére csak beleszerettem.
Terepen is kipróbálhattuk a Countryman tudását, ehhez a tatai MH. 25 Klapka György Lövészdandár segítségét vettük igénybe. Ott hajtottuk a Miniket, ahol korábban tankok szántották fel az anyaföldet. A bemutató napján is hivatalosak voltak a vasszörnyek, de látva a Minik fölényét Benda László ezredes visszavonulót fújt, így a beharangozott Minik a tankok ellen műsor elmaradt. Győztek a Minik, nem vitás.
Maxi Mini
A Countryman sok mindenben az első Mini: négyajtós, négy méternél hosszabb, négyen kényelmesen elférnek benne, négykerékhajtással is rendelhető. Praktikus, élhető, szerethető kisautó. Pofás, minden ízében minis, igazi trendautó. Sokan kérdezték, hogy mégis kinek szánják. Az importőr szerint azok a BMW-tulajdonosok vásárolják majd, akik második autónak (feleségnek, gyereknek) valami izgalmas, házon belüli járgányt szeretnének. Azok is szóba jönnek, akik gyerekkoruktól megrögzött minisek, de felnőttek, bővült a család, esetleg olyan szabadidős tevékenységet folytatnak, ami a kicsi Miniben már nem megvalósítható. Szemet vethetnek a Countrymanre azok is, akik eddig méretei és korlátozott használhatósága miatt mondtak le a márkáról.
A 4097 milliméter hosszú, négyajtós karosszéria a márkára jellemző alapvető arányokat megnövelt szabadmagassággal és üléspozícióval ötvözi. Jellegzetes sármja és egyedi kisugárzása mindemellett természetesen továbbra is érintetlen maradt.
A már szériakivitelben kínált hátsó egyes ülések hosszirányban egymástól függetlenül 130 milliméter távolságon állíthatók. E lehetőséget a kívánságra felár nélkül rendelhető, háromszemélyes üléspad is kínálja, a külön-külön elcsúsztatható részek itt 60:40 arányú osztás szerint alakulnak ki. A Mini Countryman csomagtartója már alapelrendezésében is kellően tágas például egy gyerekkocsi számára. További szállítási igények esetén a hátsó üléstámlák cargo-pozícióba hajthatók, 350-ről 440 literre növelve a rendelkezésre álló csomagteret. A tér igény szerinti felosztását a hátsó üléstámla részben vagy egészben történő lehajtása is könnyíti. A háromszemélyes üléspad támlája e tekintetben 40:20:40 arányú osztás szerint kezelhető. A csomagtér ezzel már 1170 literre bővíthető, ami kiszerelt kerékkel akár két hegyikerékpár számára elegendő.
Az ülések közötti hagyományos középkonzol helyett a Countryman innovatív sínrendszerrel jelenik meg. A Mini center rail segítségével az apróbb személyes tárgyak mindvégig az utasok keze ügyében maradhatnak, miközben az első és a hátsó üléshelyek között egyéni vizuális és funkcionális kapcsolat jöhet létre. Amennyiben a Countryman hátul egyes üléseket tartalmaz, az U-profilú sínrendszer a teljes utastéren áthalad, egészen a hátsó üléstámlák vonaláig. Ha a felszereltségben a háromszemélyes hátsó üléspad szerepel, a center rail az első üléstámlákig húzódik. A speciális kialakítású, egyszerűen bekattintható reteszrendszerbe egyebek mellett a szórakoztató és telekommunikációs eszközök tartói, pohártartók, napszemüvegtartó, illetve középső kartámasz is gyorsan és biztonságosan rögzíthető.
A berendezések a Mini-rajongók számára ismerősek lehetnek, a hatalmas kilométeróra közepében van a navigációnak és a szórakoztató rendszernek a kijelzője. A kapcsolók különleges hangulata néha zavaró, a középkonzolra helyezett ablakemelőket és a tetőnyitót nehezen találjuk. Ha az i-Drive a BMW-ben megszokást igényel, a Mini kis joystickja még annál is többet. Megtanulható, de vezetés közben erősen elvonja a figyelmet. A harman/kardon hifi jól szól, igaz, iPodot nem sikerült rádugni, de USB-ről kiválóan beolvasta és lejátszotta a zenéket.
Különleges atmoszférát teremt a Countryman utasterében az extrafelszerelésként rendelhető világításcsomagban szereplő hangulatvilágítás. Közvetett, színes fényével sötétben a teljes ajtókárpitot kiemelve teremt a belső térben egészen egyedi hangulatot, a megvilágítás tónusa egy kapcsoló segítségével a meleg narancs és a sportos kék között az utasok pillanatnyi hangulata szerint, fokozatmentesen szabályozható.
A Mini Countryman piaci bevezetésekor három benzines és két dízelmotorral választható. Minden modellváltozata kielégíti az európai EU 5, valamint az Amerikai Egyesült Államok ULEV II kipufogógáz-szabványának előírásait.
A Countryman kínálatában szereplő minden benzinmotor teljes mértékben változó szelepvezérléssel készül. A fojtásmentes terhelésszabályzás korszerű megoldása a BMW motorjaiban alkalmazott Valvetronic rendszeren alapul, a motor még érzékenyebb gázadási reakciói mellett teszi lehetővé az üzemanyag-fogyasztási és a károsanyag-kibocsátási értékek mérséklését. A szelepvezérlés e modern technikája a szívószelepek nyitási időtartamát és emelését egyaránt a másodperc tört része alatt, a pillanatnyi teljesítményigény függvényében változtatja. A vezérműtengely ez esetben nem közvetlenül, hanem egy közbeiktatott további emelőkaron keresztül mozgatja a szelepeket, amelynek forgáspontját elektromos motor mozgatta excenteres tengely állítja.
A Cooper S Countryman a márka első modellje, amelyben a teljes mértékben változó szelepvezérlés a turbófeltöltés és a közvetlen benzinbefecskendezés technikáival együtt szerepel. E műszakilag különösen igényes kombináció az 1,6 literes, a kettős turbófeltöltő rendszerével szerelt négyhengeresben 5500 percenkénti fordulatszámnál 135 kW/184 LE maximális teljesítményt produkál, 240 newtonméter legnagyobb forgatónyomatéka – amely az Overboost-funkció révén átmenetileg a 260 newtonmétert is elérheti – pedig már 1600-as fordulatnál megjelenik. Az álló helyzetből 100 kilométer/óráig tartó sprint a Cooper S Countryman számára 7,6 másodpercet vesz igénybe, legnagyobb sebessége pedig eléri a 215 kilométer/órát. A sajtóanyag szerint ehhez 100 kilométerenként 6,3 literes üzemanyag-fogyasztás, illetve kilométerenként 146 gramm szén-dioxid-kibocsátás párosul. Erőltetett menetben és terepezés közben ez az érték kissé torzult, 10-11 liter körüli átlagot mértünk a kétszáz kilométeres túra során.
A változó szelepvezérlés a Mini Cooper Countryman ugyancsak 1,6 literes, atmoszférikus erőforrása esetében is sportos menetteljesítményeket biztosít, miközben az üzemanyaggal ez a motor is különösen takarékosan bánik. 90 kW/122 LE legnagyobb teljesítményét 6000-es percenkénti fordulatszámnál, míg 160 newtonméter maximális forgatónyomatékát 4250-es fordulatnál adja le. A rajtot követően 10,5 másodperc elteltével éri el a 100 kilométer/órás tempót, maximális sebessége 190 kilométer/óra. Az EU-tesztciklus során felvett átlagfogyasztása 100 kilométerenként 6,1 liter, szén-dioxid-kibocsátása pedig kilométerenként 142 gramm értéken alakul.
Vezettük a belépőmodellt is, amelynek német forgalmijából először azt sillabizáltuk ki, hogy 137 kilowattos. Ennek ellenére nagyon nem ment, szidtuk is a gyártót. Ez nem lehet 190 lovas, ilyen teljesítményről nem is hallottam még a csoporton belül – gondoltam és átfutottam újra a dokumentumot. Kiderült, hogy a 137 stimmelt, csak nem a teljesítményre, hanem a szén-dioxid-kibocsátásra, a tesztelt piros veszedelem csupán 72 kilowattos. A Mini One Countryman maximális forgatónyomatéka 153 newtonméter, ami 3000-es percenkénti fordulattól áll a vezető rendelkezésére. 12,7 másodperc alatt gyorsít fel álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, csúcssebessége pedig 175 kilométer/óra, amely mellé az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként 5,9 literes üzemanyag-fogyasztás társul. De nem egyszerre… A fogyasztás ennél a motorváltozatnál sem adott okot örömre, igaz a hazaúton Zamárditől padlógázzal jöttünk. A 300 kilométeres teszt során az átlag 10 literre nőtt, volt olyan időszak, amikor 8,5 litert mutatott a fedélzeti számítógép, de ez az autópályás rohanásban jelentősen romlott.
Az új 1,6 literes új turbófeltöltésű dízel aggregát élénk reakcióikról a 4000-es percenkénti fordulatszámnál megjelenő 82 kW/112 LE teljesítmény, illetve a 1750 percenkénti fordulattól rendelkezésre álló 270 newtonméter maximális forgatónyomaték gondoskodik. A Mini Cooper D Countryman 10,9 másodperc alatt teljesíti a 100 kilométer/óráig tartó sprintet, és 180 kilométer/óra csúcssebességet érhet el. Átlagos üzemanyag-fogyasztása az EU-tesztciklus során 100 kilométerenként 4,4 literre, míg szén-dioxid-kibocsátása kilométerenként 116 grammra adódik a sajtóanyag szerint.
A legtakarékosabb az One D Countryman. A turbófeltöltésű dízel ez esetben 4000-es percenkénti fordulatszámnál 66 kW/90 LE teljesítményt produkál, 215 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig már 1750-es fordulattól leadja. A 0-100 kilométer/óra közötti gyorsulást 13,2 másodperc alatt abszolválja, csúcstempója 170 kilométer/óra, 4,3 liter/100 kilométer átlagfogyasztással és 113 gramm/kilométer kombinált szén-dioxid-kibocsátás mellett. A Mini Cooper D Countryman és a Mini One D Countryman egyaránt már alapkivitelében dízel részecskeszűrővel és oxidációs katalizátorral készül.
A MINI Countryman minden modellváltozata már alapkivitelében hatfokozatú manuális sebességváltóval készül, a kézi váltót start-stop rendszerrel kombonálták, ez még az automatikus változathoz nem társítható.
Az extrafelszerelésként rendelhető Mini ALL4 összkerékhajtási rendszer a csúcsmodell Cooper S Countryman mellett a Cooper D Countryman választékában is megjelenik. Minden változat futóművének már szériakivitelben alapvető eleme az elektronikus menetstabilizáló. A passzív biztonságról a nagyszilárdságú karosszériaszerkezet mellett hat légzsák, minden üléshelyen hárompontos biztonsági övek, hátul isofix gyerekülés-rögzítési pontok gondoskodnak, míg az aktív biztonságot egyebek mellett gumiabroncs-nyomásellenőrző rendszer egészíti ki.
Az első felfüggesztésekben a konstruktőrök kovácsolt lengőkarokkal kiegészített McPherson rugóstagokat alkalmaztak. E megoldás egyrészt kiváló kerékvezetésről gondoskodik, másrészt biztosítja, hogy a hajtásból eredő zavaró hatások még intenzív gyorsítások vagy tempós kanyarvételek során se juthassanak vissza a kormánykerékre. A Countryman többkaros multilink hátsó felfüggesztése az első-, illetve az összkerékhajtás kiszolgálására egyaránt alkalmas. A karosszéria oldalirányú dőléseit az első és a hátsó felfüggesztésekben egyaránt keresztstabilizátorok mérséklik minimálisra. A Cooper S Countryman futóműve a további modellváltozatokéhoz képest még sportosabb hangolású, de a Countryman minden verziója rendelhető a karosszériát 10 milliméterrel alacsonyabbra süllyesztő sportfutóművel is.
A Mini Cooper S Countryman és a Mini Cooper D Countryman extrafelszerelésként állandó összkerékhajtási rendszerrel is kapható. Az elektrohidraulikus szabályzású központi differenciálművel kialakított rendszer fokozatmentesen osztja el a motor forgatónyomatékát az első és a hátsó tengely között. Normál menetkörülmények között a forgatónyomaték 50 százaléka irányul a hátsó tengelyre, míg extrém szituációkban – például havon vagy jégen haladva – ez az arány akár a 100 százalékot is elérheti. A kocsi szabad hasmagassága 149 milliméter.
Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon
HVG-előfizetés digitálisan is!
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
Mini Cooper S JCW teszt: pufogó vipera
„Egyesek szerint ez a világ legjobb autója” – ez a gondolat motoszkált a fejemben, amíg a Mini legerősebb utcai autóját, a Cooper S John Cooper Works házi tuningcsodát teszteltem. Csak rövid idő volt. Nem voltam beszámítható, elvette az eszemet ez a kis mocsok.