Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A miniszter arra reagált, hogy az Európai Unió Bírósága megsemmisítette az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben a brüsszeli testület megtagadta a Bizottság elnöke és a Pfizer vezérigazgatója közötti sms-váltások kiadását.","shortLead":"A miniszter arra reagált, hogy az Európai Unió Bírósága megsemmisítette az Európai Bizottság azon határozatát, amelyben...","id":"20250514_covid-jarvany-szijjarto-peter-ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-europai-torvenyszek-pfizer-sms","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc74b186-0a14-4d07-93cf-03b8eb028bdc.jpg","index":0,"item":"91ebe0db-948c-4a6d-a29a-c21d997d36f1","keywords":null,"link":"/itthon/20250514_covid-jarvany-szijjarto-peter-ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-europai-torvenyszek-pfizer-sms","timestamp":"2025. május. 14. 12:51","title":"Szijjártó: Innentől kezdve Ursula von der Leyen az utolsó, akitől bármilyen kritikát hajlandók vagyunk elfogadni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"38d32c28-0dbb-4d59-9613-231ce099eb4c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A versenyképességgel nehezen összefüggésbe hozható módosításokat is tartalmaz az a törvényjavaslat, amelyet Tuzson Bence nyújtott be. Az Orbán Viktor külföldi útjaira vonatkozó adatigényléseket például már biztonságpolitikai szempontokra hivatkozva is megtagadhatná Szijjártó Péter, míg Navracsics Tibor pályázatok nélkül is osztogathatja az önkormányzatoktól elvont iparűzési adót.","shortLead":"A versenyképességgel nehezen összefüggésbe hozható módosításokat is tartalmaz az a törvényjavaslat, amelyet Tuzson...","id":"20250514_torvenymodositas-versenykepesseg-teruletfejlesztes-eeszt-szijjarto-peter-navracsics-tibor-kornyezetvedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38d32c28-0dbb-4d59-9613-231ce099eb4c.jpg","index":0,"item":"4dd08c9e-9903-45ff-a2da-4c8fcfa2eed4","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250514_torvenymodositas-versenykepesseg-teruletfejlesztes-eeszt-szijjarto-peter-navracsics-tibor-kornyezetvedelem","timestamp":"2025. május. 14. 13:08","title":"Szijjártó könnyebben titkolózhat, Navracsics könnyebben osztogathat a versenyképességi salátatörvény szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6315327-806e-44b2-b6b6-77296fe30b99","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Valamennyi sajtószabadság mindig marad, mert mindig lesznek magyar emberek, akik azzal foglalkoznak, hogy leírják az igazságot – hangzott el öt szerkesztőség rendhagyó, közös adásában.","shortLead":"Valamennyi sajtószabadság mindig marad, mert mindig lesznek magyar emberek, akik azzal foglalkoznak, hogy leírják...","id":"20250514_fidesz-torvenyjavaslat-foszerkesztok-kozos-adas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6315327-806e-44b2-b6b6-77296fe30b99.jpg","index":0,"item":"5005efd5-7b1a-4e5f-8df5-e82bba89b85e","keywords":null,"link":"/kultura/20250514_fidesz-torvenyjavaslat-foszerkesztok-kozos-adas","timestamp":"2025. május. 14. 20:52","title":"Főszerkesztők a Fidesz törvényjavaslatáról: Mi vagyunk azok, akik igazán átláthatók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ac93249-97fd-489e-aa75-187be4699d6a","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"elet","description":"Figyelmeztetést is kiadott a HungaroMet. ","shortLead":"Figyelmeztetést is kiadott a HungaroMet. ","id":"20250514_Keszitsek-az-esernyoket-heves-zivatarok-varnak-rank-csutortokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ac93249-97fd-489e-aa75-187be4699d6a.jpg","index":0,"item":"c7c88840-5d2b-489d-826f-77a75849d9e9","keywords":null,"link":"/elet/20250514_Keszitsek-az-esernyoket-heves-zivatarok-varnak-rank-csutortokon","timestamp":"2025. május. 14. 11:55","title":"Erős szél, villámlás és heves zivatarok várnak ránk csütörtökön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre még az idei évben sor kerülhet.","shortLead":"Több cég is versenyez a NASA kegyeiért, hogy az ő kerekei kerüljenek fel az Artemis-program holdjárójára. A döntésre...","id":"20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b2eff11-546b-4dbf-94ce-f312ea66ec6f.jpg","index":0,"item":"d3c87e4e-b7a0-4c3c-af35-011df99594c4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_artemis-program-nasa-holdjaro-kereke-bridgestone-michelin","timestamp":"2025. május. 14. 15:03","title":"Tevetalp mintájára készít kereket a Bridgestone, a holdjáróra szerelhetik fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","shortLead":"Az új elnökről online szavazhat a teljes tagság.","id":"20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/565c4c39-28fa-41c4-b354-aeaac61012f2.jpg","index":0,"item":"5f706af0-11cc-4702-a2f4-2b4951273ee2","keywords":null,"link":"/itthon/20250515_Dobrev-Klara-az-egyetlen-jelolt-a-DK-elnoki-posztjara","timestamp":"2025. május. 15. 11:08","title":"Dobrev Klára az egyetlen jelölt a DK elnöki posztjára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Továbbra sem tudják kizárni, hogy mesterséges eredetű a vírus.","shortLead":"Továbbra sem tudják kizárni, hogy mesterséges eredetű a vírus.","id":"20250515_NEBIH-ragados-szaj-es-koromfajas-virus-vizsgalat-update","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"b1abf98a-9168-417e-ae4b-473294832bdc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250515_NEBIH-ragados-szaj-es-koromfajas-virus-vizsgalat-update","timestamp":"2025. május. 15. 11:32","title":"NÉBIH: Az eddigi vizsgálatok nem igazolták, hogy vendégmunkás vitte be a száj- és körömfájás vírust a kisbajcsi telepre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b4263892-0a45-4a25-8a23-cfd03a163a8c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az amerikai közlekedésfelügyelet szerint a kocsik „jól látható tárgyakkal ütköztek, amelyeket egy hozzáértő sofőrtől elvárható, hogy elkerüljön”.","shortLead":"Az amerikai közlekedésfelügyelet szerint a kocsik „jól látható tárgyakkal ütköztek, amelyeket egy hozzáértő sofőrtől...","id":"20250515_Visszahivja-ezerketszaz-kocsijat-a-Goolge-onvezeto-autos-cege","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b4263892-0a45-4a25-8a23-cfd03a163a8c.jpg","index":0,"item":"5c4b114f-dfcf-40a4-bd1c-ac48a33abb69","keywords":null,"link":"/cegauto/20250515_Visszahivja-ezerketszaz-kocsijat-a-Goolge-onvezeto-autos-cege","timestamp":"2025. május. 15. 08:08","title":"Visszahívja rengeteg robotaxiját a Google cége, mert nekimennek nyilvánvaló akadályoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Politikai megállapodás született hétfőn Luxembourgban az Európai Unió közlekedésért felelős miniszteri tanácsülésén a tachográfok rendszerének korszerűbbé tételéről, valamint a repülőtéri résidők elosztásának hatékonyabbá tételéről. Emellett a műszaki vizsgára vonatkozó uniós szabályok módosítása is napirendre került.
A tachográfokat érintő változások egyaránt célozzák a csalások visszaszorítását és az adminisztratív terhek csökkentését - indokolta a döntést a tanácshoz közel álló forrás. A tervezett változások értelmében a tehergépjárművek helyzetét a jövőben műholdas nyomkövetés (GPS) segítségével rögzítenék, a tachográf berendezést pedig a tagállamok önkéntes alapon olyan riasztórendszerrel láthatnák el, amely jelzi a manipulációt, így a hatóságok is célzottabban hajthatnák végre az ellenőrzéseket. A személyes adatok védelmének érdekében az új szabályozás szerint csak a munkaidő elején és végén kellene rögzíteni a földrajzi helyzetet és a megtett utat, az adatokhoz pedig kizárólag a felügyeleti szervek, hatóságok férhetnének hozzá, a sofőr bármilyen személyes adata pedig csak az ő kifejezett hozzájárulása után rögzíthető.
Magyarországot a hétfői tanácskozáson Várhelyi Olivér nagykövet, a magyar uniós állandó képviselet helyettes vezetője képviselte, aki az MTI-nek elmondta, hogy a tanács és az Európai Parlament között ebben a kérdésben feszültség tapasztalható. A parlament ugyanis a bizottság eredeti javaslatát támogatja, amely szerint a tachográf olyan digitális eszköz lenne, amely az adatokat automatikusan rögzítené a járművezetői engedélyen is. Ezt már a bizottság sem támogatja - jelezte Várhelyi Olivér.A megállapodás értelmében a változásokat a rendszer technikai jellemzőiről történő megállapodást követően 40 hónappal, tehát körülbelül 2017-ben vagy 2018-ban kell a tagállamoknak átültetniük a gyakorlatba.
Évente kellene ellenőrizni egyes autókat
Módosulhatnak a gépjárművek műszaki ellenőrzésére vonatkozó uniós szabályok is, amit a tagállamok biztonsági okokból tartanak indokoltnak, valamint amiatt, mert az Európai Unió 2020-ra felére akarja csökkenteni a közúti balesetek halálos áldozatainak számát. A most javasolt változtatások értelmében például a hatévesnél idősebb autókat évente kellene vizsgáztatni.
Várhelyi Olivér szerint az erről folyó egyeztetések még nagyon kezdeti szakaszban vannak, az viszont már most körvonalazódott, hogy ezt a tagállamok többsége nem támogatja. A bizottság azzal indokolja a javaslatot, mert adataik szerint az öt évnél idősebb járműveknél jelentősen megemelkedik a műszaki hibából fakadó halálesetek száma.
A tanácshoz közeli forrás szerint a jogszabály-módosítás a kilométeróra-csalókkal szemben is fel akar lépni, mert a tagállamok úgy ítélik meg, hogy ez a használtautó-piac jelentős részét érinti. Az óra-visszatekerés megakadályozása érdekében minden műszaki vizsgán rögzíteni kellene a kilométeróra állását, a műszer megpiszkálását pedig büntethetővé kellene tenni.
A légiközlekedésre is új szabályokat írnának
Az Európai Unió zsúfolt repterei leterheltségének csökkentése érdekében a le- és felszállási résidőkre, angol szakkifejezéssel slotokra vonatkozó szabályok megváltoztatásáról úgynevezett általános megközelítést fogadtak el a tárcavezetők. Ez olyan politikai egyezséget jelent, amit még az Európai Parlamentnek is véleményeznie kell.
A változtatások azt a célt hivatottak szolgálni, hogy a zsúfolt repülőtereken azok a légitársaságok jussanak le- és felszállási lehetőséghez, amelyek azt a leghatékonyabban képesek kihasználni. Ezért a légitársaságok a jövőben egymás között kereskedhetnek a résidőkkel, a tagállamok pedig pénzt kérhetnek, vagyis gyakorlatilag bírságot szabhatnak ki azokra a légitársaságokra, amelyek a fel nem használt résidőket határidőn túl adják vissza a hatóságoknak. Emellett a jogszabály-módosítás az Egységes Európai Égbolton, az Európai Unió, Norvégia és Svájc "légügyi közös piacán" keresztül azt is figyelembe venné, hogy milyen hatással van egy-egy repülőtér résidő-kiosztása az unió egészének légiközlekedésére.
Várhelyi Olivér az MTI-nek elmondta, a javaslat növelné a légitársaságok közötti versengést, sokkal jobban piacosítaná a nagy repterekhez való hozzáférés jogáért folytatott versengést. A nagykövet úgy értékelte, hogy a budapesti repülőtér forgalmát ez a változás aligha érinti, mert a Liszt Ferenc-repülőtér nem tartozik abba a forgalmi kategóriába, mint London, Frankfurt, München, Párizs vagy Róma repülőterei.
Az Európai Bizottság tavaly év végén terjesztette elő a le- és felszállási lehetőséget biztosító résidő-elosztási rendszer felülvizsgálatát. A szakminiszterek ugyanakkor nem támogatták a bizottság javaslatának minden elemét. A bizottság ugyanis - szemben a jelenlegi 80 százalékos elvárással - azoknak a légitársaságoknak tette volna lehetővé a slotok megújítását, amelyek az előző évadban 85 százalékosan ki tudták használni az adott résidőt, emellett a minimálisan lekötendő slotok számát is emelte volna. A tagállamok többsége viszont a jelenlegi rendszert részesíti előnyben, mert szerintük megfelelő rugalmasságot biztosít a légitársaságoknak.
A résidők hivatalos másodlagos piacát megteremtő döntést sem ítélte meg minden tagállam azonosan. A megegyezés értelmében abban az esetben, ha például egyes kevésbé jövedelmező regionális járatokat az a veszély fenyegetne, hogy gazdátlanul maradnak és megszűnnek, akkor az érintett ország közbeavatkozhat.