szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Büntető törvénykönyv (Btk.) vonatkozó rendeletei csak idén júniusban lépnek életbe, a kilométeróra-állások központi regisztrációját 2012-től előíró rendelet pedig csak hosszú évek után lesz képes befolyásolni a kilométerórák visszatekerésének gyakorlatát. Az áttörésre tehát még sokáig várni kell, a hasznaltauto.hu internetes szakportál legfrissebb piaci adatai mégis pozitív változás jeleit mutatják.

A portálon jelenleg kínált használt személyautók 74 százalékánál tüntetik fel a hirdetők a kilométeróra-állást, ez az arány egy éve is hasonló mértékű volt – közölte a hasznaltauto.hu.

Azonos korú autók bevallott kilométer-adatainak átlagát vizsgálva az derült ki, hogy egy év alatt az átlagok értéke 8-10 ezer kilométerrel emelkedett, vagyis közelebb került a reális szinthez. Ez különösen annak fényében pozitív fejlemény, hogy a tavalyi üzemanyag-fogyasztási statisztikák az átlagos évi futásteljesítmény csökkenésére utalnak – tette hozzá a portál.

A kilométeróra-csalások áldozatai a gyanútlan vevők, akik nem csupán magasabb árat fizetnek a reálisnál, de az autó állapotából fakadóan magasabb szervizköltséget is kénytelenek viselni. Nem szólva a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradásáról, ami a hasznaltauto.hu szerint extrém esetben végzetes baleseteket is okozhat.

A kereskedőt semmi sem kötelezi az autó előéletének tisztázására, ezért elsősorban a vevő tehet annak érdekében, hogy csökkentse az átverés esélyét. A portál szerint érdemes arra figyelni, hogy a kezelőszervek (kormány, pedálok, sebességváltó) kopottsága nem jelzik feltétlenül az autó korát, hiszen ezeket viszonylag egyszerű kicserélni.

A szervizkönyv megléte nyújthat némi biztonságot, de mindenképpen gyanús, ha a bejegyzések és a pecsétek azonos tintával, ugyanolyan aláírással kerültek bele. Ilyenkor az adott szervizen, vagy a márka gyári rendszerén keresztül próbálhatunk további információkhoz jutni.

A külföldről behozott autók túlnyomó részét – sokszor egy vállalati flotta tagjaként – hivatalos szervizben tartották karban. Ezért esetükben hazai márkaszervizeken keresztül is néhány perc alatt elérhetőek az autó előéletére vonatkozó adatok.

Ha az eladó bármire hivatkozva nem egyezik bele ebbe a lekérdezésbe, érdemes beszüntetni a tárgyalást. Azt viszont egy pillanatig ne tévesszük szem elől, hogy a visszatekerés nem magyar találmány, az import használt autók fő beszerzési forrásának számító Németországban például szintén elterjedt gyakorlat – tette hozzá a hasznaltauto.hu.

A Btk. nyáron hatályba lépő, ide vonatkozó passzusai immár börtönbüntetést is kilátásba helyeznek a kilométerszámláló-műszer manipulálói számára. Lehet azonban bármilyen elrettentő a szankció, a gyakorlat visszaszorulása azon múlik majd, mennyire sikerül majd a gyakorlatban rábizonyítani a bűnösökre a bűncselekmény elkövetését.

A jelenleg is érvényes szabályozás szerint 2012 januárjától tulajdonosváltás vagy műszaki vizsga esetén központilag (a KEK KH adatbázisában) regisztrálják az autó aktuális kilométeróra-állását. Az elmúlt egy év azonban mindössze arra volt elég, hogy a személyautópark mintegy feléről álljon rendelkezésre ilyen, bárki számára elérhető adat. Ami önmagában szintén keveset ér, ha nincsen olyan korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehetne – írta a közlemény.

Hatékonyabb megoldás a belga (Car-Pass) módszer átvétele lehetne: ott az aktuális kilométer-állás minden szervizlátogatás alkalmával a központi rendszerbe kerül. Kérdés persze, hogy a sufniszervizek hazai világában mennyire vezethető be eredményesen egy ilyen intézkedés. Úgy tűnik tehát, hogy a legfőbb védekezési eszköz az átveréssel szemben egy jó ideig még az egészséges gyanakvás és a körültekintő autóvásárlás marad – közölte a hasznaltauto.hu.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!